صرفه‌جویی هزار میلیارد تومانی در ایران‌خودرو

0

با بهینه‌سازی فرآیند انتخاب قطعه‌سازان از سال گذشته رقم خورد:

رئیس ستاد راهبری شرکت‌ها و موسسات غیرحاکمیتی تحت پوشش وزارت صنعت، معدن و تجارت در نشست با مدیرعامل و مدیران ارشد گروه صنعتی ایران‌خودرو، از الزام خودروسازان برای کاهش ۲۰درصدی هزینه‌های تولید تا پایان سال ۱۴۰۱ خبر داد.

یکی از اهدافی که از بدو ورود فرشاد مقیمی به‌عنوان مدیرعامل ایران‌خودرو با جدیت بیشتری دنبال شد، بحث کاهش هزینه‌های تولید در این گروه صنعتی بود. بر این اساس، در سال نخست حضور مقیمی در ایران‌خودرو با پروژه‌هایی به‌همین منظور، کاهش هزینه ۱۰۴۳میلیارد تومانی رقم خورد. اجرای پروژه‌های مدیریت هزینه در سال گذشته نیز کاهش بیش‌از ۳هزار میلیاردتومانی هزینه‌های ایران‌خودرو را درپی داشته است و علاوه‌بر این، پروژه‌های عملیاتی برای تحقق صرفه‌جویی و مدیریت هزینه ۲هزار و ۵۲۹ میلیارد تومانی هم ازسوی ستاد مدیریت قیمت تمام‌شده محصولات ایران‌خودرو در سال جاری دنبال می‌شود.

استانداردهای 88 گانه خودرو اخبار خودرو اخبار ایران خودرو مدیر عامل ایران خودرو فرشاد مقیمی کیست کیفیت محصولات ایران خودرو خودروهای یورو 5 چیست آمار تولید محصولات ایران خودرو

کاهش ۲۰درصدی هزینه‌های تولید تا پایان سال ۱۴۰۱
در همین راستا، رئیس ستاد راهبری شرکت‌ها و موسسات غیرحاکمیتی تحت پوشش وزارت صنعت، معدن و تجارت در نشست با مدیرعامل و مدیران ارشد گروه صنعتی ایران‌خودرو، از الزام خودروسازان برای کاهش ۲۰درصدی هزینه‌های تولید تا پایان سال ۱۴۰۱ خبر داد و با بیان این‌که حمایت‌های حاکمیت از خودروسازان مشروط است، اظهار کرد: « خودروسازان باید با ارتقای کیفیت و افزایش عرضه، وضعیت بازار خودرو و رضایت مردم را بهبود بخشند.» علی نبوی درعین‌حال گفت: «به دلیل تحریم‌های ظالمانه قدرت‌های استکباری و مشکلات اقتصادی موجود، خودروسازان کشور در شرایط بحرانی هستند. این درحالی است که براساس بررسی‌های کارشناسی، بحران‌های فعلی روزبه‌روز عمیق‌تر می‌شود. از این رو، حمایت از این صنعت، یک الزام‌ و ضرورت است و یک انتخاب نیست.» وی با بیان این‌که در دوره‌های گذشته،‌ حوزه خودرو حساسیت‌های فعلی را نداشته است، افزود: «وزیر صمت نیز در زمینه اصلاح ساختار خودروسازی وعده‌هایی را به نمایندگان مردم داده و به دنبال تحقق آن در کوتاه‌ترین زمان ممکن است.»

روند کاهش هزینه تولید و قیمت تمام‌شده محصول
دستیار ویژه وزیر صمت بیان کرد: «طبق گزارش ارائه‌شده، کاهش هزینه تولید و قیمت تمام‌شده محصول، پیش از دولت سیزدهم در ایران‌خودرو آغاز شده است، اما درحال‌حاضر الزامات دیگری نیز اضافه و هدف‌گذاری‌های بالاتری در نظر گرفته شده است.» وی ادامه داد: «بخشی از این کاهش هزینه در داخل خودروسازی اتفاق خواهد افتاد و بخشی دیگر که در اختیار خودروساز نیست، توسط وزارت صمت دنبال خواهد شد که اقداماتی در این زمینه صورت گرفته است.» نبوی با بیان این‌که قیمت تمام‌شده مواد اولیه مورد استفاده صنایع ازجمله خودروسازی نباید از قیمت جهانی بالاتر باشد، گفت: «وقتی می‌گوییم با قیمت‌گذاری دستوری مخالفیم، در مورد شرکت‌های تولیدکننده مواد اولیه نیز این موضوع باید رعایت شود؛ سود حاصل از هر فعالیت اقتصادی باید با مخاطرات آن تناسب داشته باشد و حاشیه سود صنایع مختلف نباید تا به این حد تفاوت داشته باشد. به همین منظور، تعادل‌بخشی به بخش‌های مختلف زنجیره تولید را در دستور کار داریم.» رییس ستاد راهبری شرکت‌ها و موسسات غیرحاکمیتی تحت پوشش وزارت صمت افزود: «تک‌نرخی کردن اقلام مواد اولیه و مبارزه با مفسده‌ای که به دلیل تفاوت قیمت فروش تولیدکننده در بورس کالا و بازار وجود دارد، ازجمله برنامه‌های وزارت صمت است. این اقدام برای ورق گرم انجام شده و درخصوص ورق سرد و سایر مواد اولیه مشابه نیز انجام خواهد شد. عرضه تلفیقی ازجمله راهکارهای درنظر گرفته‌شده بدین‌منظور است.» وی با بیان این‌که دغدغه قیمت تمام‌شده مواد اولیه خودروسازی از موضوعات مهم وزارت صمت است،‌ گفت:‌ «قرار است قیمت مواد اولیه صنایع با الگوی جدیدی مدیریت شود.» نبوی از اجرای الگوی جدید تنظیم بازار با به‌کارگیری حدود ۲۵ ابزار قاعده‌گذاری خبر داد و گفت: «بدین‌ترتیب از نوسانات شدید قیمت مواد اولیه مورد نیاز صنایع جلوگیری خواهد شد و به‌نوعی شاهد ثبات‌بخشی در بازارهای مرتبط خواهیم بود.»

بسته «تحول صنعت خودرو» به‌زودی منتشر می‌شود
به‌گفته رئیس ستاد راهبری شرکت‌ها و موسسات غیرحاکمیتی تحت پوشش وزارت صمت، یکی از پروژه‌های تحولی وزیر صنعت، معدن و تجارت، بسته مربوط به صنعت خودرو است که به‌زودی منتشر می‌شود. وی افزود: «یکی از موضوعات مهم، اصلاح نگاه مردم به صنعت خودرو است که باید در این زمینه برنامه‌های مختلف به اجرا گذاشته شود.» نبوی فروش اموال و دارایی‌های مازاد را یکی از موضوعات مهم تامین نقدینگی تولید خودروسازان دانست و ادامه داد: «این موضوع با جدیت دنبال می‌شود.»

عوامل کم‌اثر شدن مدیریت در هزینه‌ها
مدیرعامل گروه صنعتی ایران‌خودرو نیز در این نشست، گزارشی از وضعیت موجود هزینه تامین مواد اولیه، برنامه‌های مدیریت هزینه تولید و انتظارات حمایتی در این مسیر ارایه کرد. فرشاد مقیمی از صرفه‌جویی‌های ناشی از تحلیل و آنالیز قیمت سازندگان خبر داد و گفت: «با بهینه‌سازی فرآیند انتخاب قطعه‌ساز، صرفه‌جویی هزارمیلیارد تومانی را از سال گذشته محقق کرده‌ایم و این فرآیند ادامه دارد.» وی با بیان این‌که در صورت ثبات قیمت در زنجیره تامین، مدیریت هزینه‌ها بسیار ملموس‌تر خواهد بود، افزود: «آلومینیوم درحال‌حاضر با ۳۵درصد افزایش نسبت به سه‌ماهه گذشته خریداری می‌شود که سبب کم‌اثر شدن مدیریت در هزینه‌ها شده است.» مدیرعامل گروه صنعتی ایران خودرو با بیان این‌که قیمت مواد اولیه و عدم‌توازن در قیمت زنجیره تولید خودرو در اختیار خودروساز نیست، ادامه داد: «پیشنهاد می‌شود؛ وزارت صمت به‌صورت یکپارچه در کل زنجیره ارزش خودرو سیاست واحدی را اتخاذ کند.‌ زیرا در صورت ایجاد مشکل برای خودروساز،‌ امکان عرضه وجود نخواهد داشت و حلقه بعدی که مردم هستند نیز دچار چالش خواهد شد.» وی تصریح کرد: «تمامی اقدامات ایران‌خودرو در راستای هدف‌گذاری وزارت صمت صورت می‌گیرد و این شرکت تمامی امکانات خود را برای تحقق این اهداف به کار می‌گیرد.»

تدوین برنامه‌های متنوع برای مدیریت هزینه تولید
مقیمی تاکید کرد: «ایران‌خودرو در چارچوب حدود و اختیارات خود، تمامی اقدامات مرتبط با مدیریت هزینه تولید را انجام می‌دهد، اما این سیاست باید در کل زنجیره انجام شود.» وی تاکید کرد: «ایران‌خودرو برنامه‌های متنوعی برای مدیریت هزینه تولید تدوین کرده است و ازسوی دیگر برای بهبود کیفیت و ارتقای محصولات فعلی و توسعه محصولات جدید نیز برنامه دارد. اما مانند هر بنگاه اقتصادی نیازمند منابع مالی است که این منابع با وجود زیان موجود به‌سختی تامین می‌شود و لازمه تامین آن برای توسعه محصولات، اصلاح روش قیمت‌گذاری ‌و خروج بنگاه تولیدی از زیان است.»

منبع:اخبار خودرو

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.