آئودی تی تی: مشخصات فنی و ویژگی‌های  خودروی AUDI TT از نسل اول تا سوم

0

آئودی تی تی و زیبایی خیره کننده این خودرو

در فهرست رودسترهای مدرن با تاریخ ۲۰ ساله، خودروهای زیادی قرار ندارند. در واقع در حد مثلث مقدسی است که همچنان هم تولید می‌­شوند. مزدا ام ایکس ۵ که به صرفه­‌ترین است و پورشه باکستر که گران‌­ترین به شمار می­‌رود. در ضلع میانی این مثلث، آئودی TT قرار دارد. آئودی تی­ تی مانند دو خودروی دیگر، دارای سبک خاص است و بر خلاف آن دو، در سه نسل مختلف در دسترس است که هم کوپه ۲+۲ (چهار صندلی) است و هم قابل تبدیل است.

آئودی تی ­تی در کالیفرنیا متولد شد

حیات آئودی تی­ تی در مرکز طراحی گروه فولکس واگن، واقع در کالیفرنیا در سال ۱۹۹۴ شروع شد. طراحی خارجی خودروی مفهومی که سال ۱۹۹۵ در فرانکفورت رونمایی شده‌بود، مدیون طراحان آمریکایی جی میز و فریمن توماس است. جی میز، شخصی بود که پیش‌­تر در بی ام و کار می‌­کرد و توماس هم در پورشه مشغول به کار بود. همکاری این دو در آئودی نتایج خارق­‌العاده‌ای داشته‌است.

 

هدف آئودی این بود که یک ماشین اسپرت واقعی داشته‌باشد؛ طوری­که هم در افراد شور و هیجان ایجاد کند و هم کنجکاوی آن­ها را بر انگیزد. وقتی آئودی طراحی مدل مفهومی تی­تی را در فرانکفورت نمایش داد، نه تنها موفق شده‌ بود به خواسته خودش برسد؛ بلکه باعث تعجب همگان شده‌بود. در آن زمان، طراحی ماشین توسط نرم‌­افزارهای کامپیوتری اولیه صورت می‌­گرفت. طراحی آئودی با آن خطوط نرم و ظاهر انرژی‌ ­دهنده­‌اش، تحت تأثیر ماشین‌­های مسابقه‌­ای پیش از جنگ و سدان­‌های پس از جنگ اتحادیه خودرو بود.

برای کسب اطلاعات جامع در خصوص آئودی تی تی به لینک زیر مراجعه نمایید:

https://bimeh.com/mag/audi-tt/

طراحی داخلی آئودی تی­ تی: خیره­‌کننده و عجیب

تیم طراحی آئودی TT در تمامی زمینه­‌ها از هنر، موسیقی و معماری گرفته تا مد و فشن بهره گرفته‌است. اما بیشتر از همه از ورزش بیسبال تأثیر پذیرفته‌است. تیم طراحی، شامل افرادی از جمله: رومولوس راست، مارتین اسمیت، هارتموت وارکوس و پیتر شریر بود.

نمای داخلی خودرو آئودی

رومولوس راست ایده‌­ی گرفتن و نگه داشتن توپ در دستکش‌­های بیسبال را دوست داشت و از این ایده برای طراحی صندلی‌­های تی­ تی بهره گرفت. او می­‌خواست افرادی که سوار آئودی تی­تی می­‌شوند به طریقی با ماشین یکی شوند و این صندلی‌­ها آن­ها را محکم، مانند یک توپ بیسبال در دست نگه دارد. علاوه بر صندلی­‌های راحت، فضای داخلی طوری طراحی شده‌بود که تمرکز آن روی راننده باشد و چیدمان داخلی هم به طرز هوشمندانه‌­ای صورت گرفته بود که باعث شد، جوایز زیادی نصیب AUDI TT شود و در موفقیت این مدل نقش چشم‌گیری داشته‌باشد.

نام­گذاری آئودی تی­تی

شاید برایتان جالب باشد که بدانید، نام این مدل از مسابقات موتورسواری جزیره‌­ی من تی­تی (Isle of Man TT (Tourist Trophy)) که سالیانه در بریتانیا برگزار می­‌شود، گرفته‌ شده‌است. NSU در این مسابقات حضور موفقی داشته‌است و در زمانی که مدل تی ­تی طراحی و تولید شد، آئودی و NSU با هم ادغام شده‌بودند. از طرف دیگر، TT مخفف تکنولوژی و سنت (Technology  Tradition) نیز می‌­باشد.

آئودی تی­تی از گذشته تا امروز

آئودی تی­تی تا کنون در سه نسل تولید شده‌است که در ادامه مختصری به توضیح این سه نسل می‌­پردازیم.

نسل اول آئودی تی تی

آئودی از سال ۱۹۹۸ تا کنون سه نسل از تی ­تی را تولید کرده‌است. نسل اول آئودی تی­تی که دقیقاً مشابه همان خودروی مفهومی آئودی بود در نمایشگاه موتور فرانکفورت نمایش داده‌می‌شد، بین سال‌­های ۲۰۰۶-۱۹۹۸ تولید می‌­شد و در طراحی آن از خطوطی با زاویه‌­های نرم و خیره­‌کننده استفاده شده‌بود. برای جوشکاری و اتصال قطعات به یکدیگر از جوشکاری بالیزر استفاده کردند که باعث شد ظاهر تمیزتری داشته باشد و قسمت اتصالات خیلی نمایان نباشد.

موفقیت این مدل باعث شد در سال‌­های 2000 و 2001 آئودی تی­تی در فهرست 10 خودروی برتر مجله­‌ی ماشین و راننده (Car & Driver) قرار بگیرد. نسل اول، آپشن دنده اتومات را نداشت. دارای موتور چهار سیلندر 1.8 لیتری بود که دو توان خروجی: – 132 کیلووات با 178 اسب بخار، – 165 کیلووات با 222 اسب بخار داشت. آئودی تی­تی، اولین خودرویی بود که دارای موتور دیزلی تزریق مستقیم توربوشارژ گروه فولکس واگن بود.

نسل دوم از ۲۰۰۶ تا ۲۰۱۴

نسل دوم آئودی تی ­تی نسبت به نسل اول از نظر اندازه کمی بزرگتر بود.  در بدنه آن از فولاد و آلومینیوم به جای فولاد تنها استفاده شده‌بود که باعث می‌­شد خودرو سبک‌تر باشد و توزیع وزن در طول خودرو بهتر صورت گرفته شود. در نسل دوم ظرفیت و قدرت موتور نیز افزایش یافته بود. موتور توربوشارژ 4 سیلندر 2 لیتری روی آن سوار شد. سال 2008 آئودی مدل تی­ تی ­اس (TTS) را معرفی کرد و یک‌سال بعد نیز تی­ تی آر اس (TT RS) در بین مدل‌­های تی­تی خودنمایی می­‌کرد. در این دو مدل تغییراتی در سیستم تعلیق و کنترل تی­ تی ایجاد شده‌بود.

نسل سوم از ۲۰۱۴ تا کنون

نسل سوم که تا امروز آخرین نسل از تی­ تی به شمار می‌­رود، نسبت به نسل­‌های پیشین عریض‌تر و کوتاه‌تر است. این نسل موتور توربوشارژ ۲ لیتری با توان ۱۶۹ کیلووات و ۲۲۷ اسب بخار و گشتاوری معادل ۳۷۰ نیوتن‌­متر برای مدل تی­‌تی و ۲۲۸ کیلووات با ۳۰۶ اسب بخار و گشتاور ۳۸۰ نیوتن‌­متر برای مدل تی‌­تی اس داشت.

زیبایی منحصر به فرد خودرو آئودی

مدل تی ­تی آر اس این نسل، پنج سیلندر با قدرت 249 کیلووات است. در این نسل ابزارهای داخلی همگی دیجیتالی شده‌اند و نمایشگر نویگیشن و یا موقعیت­‌یابی بین شمارنده دور موتور و سرعت‌­سنج جایی درست در جلوی دید راننده قرار دارد. شاید بارزترین ویژگی تی‌­تی نسل سوم سیستم تهویه هوای اچ وی ای سی (HVAC) باشد که دما و گردش هوا را کنترل می­‌کند.

با توجه به محدودیت­‌های واردات خودرو، در ایران نسل دوم آئودی تی ­تی موجود است.

بیمه شخص ثالث آئودی تی ­تی

همان‌طور که می‌دانید، بیمه شخص ثالث یکی از بیمه‌های خودرویی است که هر خودرویی به آن نیاز دارد و جزء بیمه‌های اجباری محسوب می‌شود. قیمت بیمه شخص ثالث، به مواردی هم‌چون: نوع خودرو، برند، کاربری، سن و دیگر موارد، بستگی دارد. جهت استعلام و خرید بیمه شخص ثالث برای خودروی آئودی تی ­تی خود، می‌توانید به bimeh.com مراجعه کنید.

بیمه بدنه خودرو آئودی تی تی

یکی دیگر از بیمه‌های خودرویی که پشنهاد به خرید آن می‌شود، بیمه بدنه خودرو است. این بیمه‌نامه پوشش‌های زیادی از جمله: سرقت کلی ماشین، رخ دادن حادثه برای اتومبیل، جبران خسارات آتش سوزی، انفجار، صاعقه و.. دارد. شما عزیزان برای خرید بیمه بدنه می‌توانید از طریق سایت بیمه دات کام اقدام نمایید.

منبع: سایت بیمه دات کام (https://bimeh.com)

 

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.