خودرو دنا: مشخصات فنی و آپشن های این خودروی ملی

0

مشخصات فنی خودرو دنا

یکی از خودروهای ملی ایران خودرو که فروش خوبی هم تا کنون داشته خودروی دنا است. این اتومبیل که قرار بود جایگزینی برای سمند و پژو ۴۰۵ باشد، بین خودروهای داخلی محبوبیت زیادی دارد و بر پلتفرم سمند که همان پلتفرم پژو ۴۰۵ است تولید شده‌ است. در ادامه بیشتر به این خودروی ملی می‌پردازیم. با ما همراه باشید.

دنا، سدانی بر پایه سمند

سال ۱۳۸۹ ایران خودرو اعلام کرد که می‌خواهد، خودروی سمند NX7 را تا دو سال آینده روانه بازار کند. سمند که تا آن زمان مانند قالی کرمان تقریباً طی سال‌های تولید، دست نخورده باقی مانده بود، این‌بار به گفته مدیران ایران خودرو، قرار بود به صورتی کاملاً متفاوت تولید و عرضه شود.NX7 قرار بود جایگزین سمندهای پیشین و پژو ۴۰۵ باشد. بالاخره این اتومبیل با تأخیر، در سال ۹۳ به تولید رسید و به جای NX7 با نام دنا در دسترس عموم قرار گرفت. از طرفی، جایگزینی انجام نشد و سمند و پژو ۴۰۵ همچنان در خط تولید باقی ماندند.

اما این خودرو از نظر ظاهری و فنی به چه صورت است و چه ویژگی‌ها و امکاناتی دارد؟ با هم به بررسی خصوصیات این خودروی ملی می‌پردازیم.

دنا در یک نگاه

دنا که بر پلتفرم سمند یا همان پژو ۴۰۵ طراحی و تولید شده از برخی نظرها تفاوت‌های چشمگیری با این خودروها داشته ولی پلتفرم قدیمی ۴۰۵ تحمل تغییرات زیاد را ندارد. به همین دلیل بسیاری از جنبه‌های دنا مانند همان سمند و پژو ۴۰۵ می‌باشد.

طراحی خارجی

به لحاظ ابعادی این خودرو تفاوت خاصی با سمند ندارد. طول دنا ۴۵۵۹ میلیمتر، عرض آن ۱۹۴۴ میلیمتر و ارتفاع آن ۱۴۶۰ میلیمتر می‌باشد. از بغل، دنا با سمند تفاوت چندانی ندارد ولی آینه‌های آن با سمند تفاوت دارد و ظاهر شیک‌تری به این ماشین داده‌اند. آینه‌‏های جانبی آن برقی تاشونده راهنمادار است که هم‌رنگ بدنه می‌باشند. علاوه بر این، دستگیره درها و حجم گلگیرها هم تفاوت کرده‌است. آن چه باعث متفاوت شدن بیشتر DENA از خودروهای سمند می‌شود جلو و عقب این اتومبیل است که تفاوت چشمگیری با آن‌ها دارد. جلوپنجره بزرگ و چراغ‌های مکعبی شکل ظاهر اسپرت‌تری به دنا داده‌اند.

 

بخش پشتی خودور هم تفاوت‌های چشمگیری داشته که در مجموع ظاهر جذابی به این اتومبیل بخشیده‌اند. هر چند که به گفته برخی افراد، طراحی جلو و عقب با هم هم‌خوانی زیادی ندارند. وزن خودرو بدون سرنشین با مخزن سوخت پر و بدون تجهیزات اضافی در حدود ۱۲۶۰ کیلوگرم است. یکی از نکات منفی خودوری دنا را شاید بتوان رینگ‌های ۱۵ اینچی معمول سمند دانست که با ظاهر آن هارمونی چندانی ندارد.

طراحی داخلی

هر چند که فضای داخلی خودروی دنا معمولی یادآور سمند می‌باشد؛ ولی تفاوت‌هایی هم با هم دارند. در طراحی داخلی خودروی DENA، از طرح چوب در بخش‌هایی از کابین استفاده کرده‌اند که باعث گرمی بخشیدن به فضا شده‌است.

نمای داخلی خودرو دنا

 کنترل صندلی راننده و سرنشین جلو به صورت برقی ۶ حرکته است و پشت سری صندلی‌های جلو قابل تنظیم می‌باشد. علاوه بر این، قابلیت نصب صندلی کودک نیز در این اتومبیل وجود دارد. داشبورد دنا هم به روز و با ارگونومی مناسب است و از داشبورد سوناتا در طراحی بهره برده است. جنس روکش صندلی‌ها مخملی است و احساس راحتی می‌دهد.

ویژگی‌های فنی دنا ایران خودرو

خودروی دنای معمولی ایران خودرو به لحاظ فنی دارای خصوصیاتی است که در زیر به آن‌ها اشاره شده است:

مدل خودرو دنا معمولی
شرکت سازنده ایران خودرو
نوع موتور ای اف ۷ (EF7)
تعداد سیلندر ۴
تعداد سوپاپ ۱۶
ظرفیت موتور ۱۶۴۶ سی سی
حداکثر قدرت ۱۱۵ اسب بخار در ۶۰۰۰ دور در دقیقه
حداکثر گشتاور ۱۵۷ نیوتن متر در ۴۵۰۰ دور در دقیقه
نوع سوخت بنزینی
ظرفیت باک ۶۰ لیتر
سیستم انژکتوری پاشش چند نقطه‌ای
حداکثر سرعت ۱۸۹ کیلومتر در ساعت
شتاب ۰-۱۰۰ ۱۳.۵ ثانیه
نوع دنده ۵ سرعته دستی
حجم صندوق عقب ۵۰۰ لیتر
سیستم ترمز ABS, EBD

ترمز جلو دیسکی خنک شونده

ترمز عقب دیسکی

 

مصرف سوخت خودروی DENA برای مسیرهای خارج شهری در حدود ۶.۲ لیتر و در حالت ترکیبی ۷.۷۴ لیتر به ازای هر ۱۰۰ کیلومتر است.

فرمان دنا هیدرولیکی و کلیدهای کنترلی روی آن تعبیه شده‌است که این خودرو را با خودروهای پیشین متفاوت کرده است.

برای کسب اطلاعات جامع در مورد خودرو دنا به لینک زیر مراجعه نمایید.

https://bimeh.com/mag/dena/

امکانات رفاهی خودروی دنا

این خودرو دارای سیستم تهویه اتوماتیک است و برای سرنشینان عقب کانال تهویه دارد. سیستم صوتی مالتی مدیا با قابلیت اتصال بلوتوث، AUX، LAN و USB دارد. علاوه بر این، دارای قابلیت عیب‌یابی هوشمند روی مانیتور نیز می‌باشد. قابلیت دسترسی به صندوق عقب از داخل کابین و زیر آرنجی جلو و عقب از دیگر امکانات رفاهی این خودرو می‌باشد.

ویژگی‌های ایمنی خودروی دنا

علاوه بر سیستم ترمز ضدقفل (ABS)، این خودرو به لحاظ ایمنی دارای کیسه‌های هوا برای سرنشینان جلو، چراغ‌های مه‌شکن جلو و عقب و چراغ‌های ایمنی روی درها می‌باشد. این محصول ایران خودرو، مجهز به کمربندهای ایمنی سه نقطه‌ای جلو و عقب به اضافه‌ی ستون فرمان جمع‌شونده در تصادف است.

 

از دیگر تجهیزات ایمنی خودروی دنا می‌توان به ایموبیلایزر، سیستم قفل مرکزی با ریموت، ایزوفیکس برای صندلی‌های عقب، سنسور دنده عقب و سیستم قطع سوخت خودکار اشاره کرد.

ماشین دنا مجهز به بوق هشدار: در زمان سرعت بالای ۱۲۰ و زیر۲۰ کیلومتر در ساعت، هنگام نبستن کمربند ایمنی، هنگام باز بودن درب‌ها و عیب خودرو وسوخت کم و دمای زیاد و.. نیز می‌باشد.

جالب است بدانید که دنا معمولی به اوکراین هم صادر می‌شود و در آن‌جا با نام سمند دنا شناخته می‌شود. در کشور آذربایجان هم این ماشین با نام خزر عرضه می‌شود.

خودرو ملی دنا

بیمه شخص ثالث دنا

یکی از بیمه‌های خودرویی که هر خودرویی به آن نیاز دارد و جزو بیمه‌های اجباری محسوب می‌شود، بیمه شخص ثالث است. قیمت بیمه شخص ثالث، به مواردی همچون نوع خودرو، برند و دیگر موارد، بستگی دارد. جهت استعلام و خرید بیمه شخص ثالث خودروی دنای خود، می‌توانید صفحه محصولات سایت بیمه دات کام مراجعه کنید.

بیمه بدنه دنا معمولی

یکی از بیمه‌نامه‌هایی که کارشناسان خودرو برای گرفتن آن تاکید دارند، بیمه بدنه است. با گران شدن خودرو و قطعات آن اگر حادثه‌ای برای بدنه خودرو راننده مقصر اتفاق بیافتد، این بیمه نامه می‌تواند راه حل مناسبی برای جبران خسارات باشد. شما عزیزان می‌توانید از طریق بیمه دات کام اقدام به خرید بیمه بدنه برای خودروی خود کنید.

ماخذ: سایت بیمه دات کام (https://bimeh.com)

 

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.