فنر مارپیچی (فنر لول) چیست؟

0

فنر مارپیچی خودرو

به فنر مارپیچی فنر لول نیز گفته می‌شود. این نوع فنر ماشین کاملا شبیه به شکل رایجی که از فنرها می‌بینیم است. به این معنی که فنر لول از یک میله پیچیده شده فولادی تشکیل شده است و قطر و ارتفاع حلقه‌های آن، تعیین کننده قدرت و مقاومتش هستند. به این شرح که افزایش قطر میله،‌ باعث افزایش قدرت فنر می‌گردد، در حالی که افزایش طول آن باعث افزایش انعطاف‌پذیری‌اش خواهد شد.

 فنر مارپیچی چیست  فنر لول چیست  فنر شمشی چیست  انواع فنر  سیستم تعلیق چیست  آموزش جلوبندی خودرو  قطعات خودرو

فنر مارپیچ که معمول‌ترین و رایج‌ترین نوع فنر مورداستفاده در صنعت خودروسازی است عموما در سواری‌های شهری کاربرد داشته و به‌دلیل اشغال فضای کم، وزن پایین و عدم نیاز به نگهداری و سرویس مداوم محبوبیت دارد. اما به‌دلیل ناتوانی در کنترل نوسانات وجود کمک‌فنری قوی در کنار آن الزامی است.

فنر لول در سیستم‌های تعلیق مجهز به طبق به‌کار می‌رود چرا که توانایی انتقال نیروی کششی یا فشاری را ندارند. در مدل‌های قدیمی این فنرها مارپیچ ثابتی داشتند. به این معنی که قطر و ارتفاع حلقه‌های آن‌ها در طول فنر یکی بود. اما امروزه با قطر مارپیچ متغیر یا قطر میل‌گرد متغیر به‌عنوان فنر مخروطی عرضه می‌شوند.

به این ترتیب که قسمت وسط مفتول فنر مخروطی از دو سر آن قطورتر است و ضریب فنریت متغیری را پدید می‌آورد. زمانی که این نوع فنر فشرده می‌شود، مقاومت آن در برابر بیشتر فشرده شدن افزایش می‌یابد. همچنین مقدار وزنی که برای فشردن یک فنر مارپیچ به اندازه یک اینچ لازم است را نرخ فنر می‌نامند ک‍ه شاخصه در مورد فنر لول است. از نرخ فنر یا ثابت فنر برای اندازه‌گیری قدرت آن استفاده می‌شود.

آموزش تعمیر کمک فنر پراید آموزش تعویض کمک فنر ال 90 آموزش تعویض کمک فنر 206 ایرادات کمک فنر تعمیر کمک فنر سمند روش عیب یابی کمک فنر خودرو قیمت کمک فنر عقب پراید آموزش مکانیک خودرو آدرس تعمیرگاه های تهران اصول نگهداری از خودرو سایت تخصصی خودرو بهترین مکانیک تهران دانستنی های فنی خودرو دلایل لرزش فرمانمزایای فنر مارپیچی

از مزایای دیگر فنرهای مارپیچ این است که به هیچ تنظیمی نیاز ندارند و کم‌استهلاک هستند. هر چند از لحاظ تحمل وزن محدودیت دارند و احتمال ضعیف شدن‌شان نیز وجود دارد که این امر باعث بر هم خوردن تنظیم هندسی فنر، ارتفاع خودرو و فرسودگی تایرها و دیگر قطعات آن می‌شود. همچنین عیب دیگری که به این فنرها وارد می‌دانند، آن است که اگر فاصله ی دو تکیه‌گاه فنر زیاد باشد، خطر کج شدن و شکم دادنشان وجود دارد.

کارستان

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.