حالت «جَک زدن» در خرید و فروش خودرو چیست ؟

0

دوستان عزیزم ،میخوام درباره ی یه شیوه جدید کلاهبرداری در معامله ماشین بهتون هشدار بدم که در اون خیلی راحت کلاهتونو برمیدارن و جدیدا به شدت زیاد شده.
بهش میگن «جَک زدن»

یعنی اولش کلی بهتون حال میدن و قولنامه رو میبندن. حتی بیعانه هم میدن. ولی بعدش …!

ماجرا از اینجا شروع میشه که شما برای فروش ماشین خودتون میرید سراغ آدمای نادرست.
مثال میزنم: فرض کنید من یک ماشین دارم که با توجه به مدلش ۲۵ میلیون تومن ارزش داره. وقتی میرم برای فروش همه بهم قیمت ۲۳ یا ۲۴ میدن اما یهو یکی پیدا میشه کلی از ماشینم تعریف میکنه و قیمت بالاتر میده

معمولا این آدم تنها هم نیست. با دوستاش ماشین رو همه جوره بررسی میکنن و کلی به‌به و چه‌چه چاشنی کار میکنن و ماشین ۲۵تومنی رو ۲۸تومن درخواست میکنن.
حتی اگر ماشین شما رنگ داشته باشه به روی خودشون نمیارن و میگن: به‌به چه بی‌رنگ و بی تصادف هم هست

ماشین رو روشن میکنن. یه دور باهاش میزنن و دوباره و دوباره کلی تعریف از سالم بودن موتور و تمیز بودن و … میکنن.

خلاصه فضایی بوجود میارن که شما کاملا احساس کنید برنده ماجرا هستید و خیلی مواقع به دلیل جو حاکم توی بازار مردم حتی عنوان نمیکنند که جایی از ماشین رنگ داره

کارشناسی خودرو در تهران کارشناس ماشین در محل کارشناسی رنگ خودرو قیمت خودرو دست دوم خرید خودرو دست دوم آموزش و راهنمای خرید خودرو

بعدش با توجه به جو و فضایی که بوجود اومده از شما میخوان سریعتر قولنامه رو بنویسید و حتی همونجا بهتون پیش‌پرداخت هم میدن
شما هم کاملا احساس برنده بودن میکنید پس با کمال میل قولنامه رو مینویسید و همه چیز داره مطابق برنامه پیش میره. پول پیش هم که گرفتید

نوشتن قولنامه شروع میشه : ماشین پلاک فولان، صاحبش فولانی، به گفته صاحبش کاملا بی‌رنگ، از لحاظ موتوری کاملا سالم و …

مبلغ پیش مثلا یک میلیون تومان (برای ماشین‌های گرونتر مبلغ پیش حتی تا ۲۰ یا ۳۰ میلیون تومان) و همینطور طبق روال قولنامه‌ها یک مبلغ هم به عنوان جریمه در نظر میگیرن

حالا دیگه قولنامه نوشته شده و ماشین رو میبرین برای تست (حالا یا شما ماشین رو تحویل میدین یا خودتون هم باهاشون میرین).

تست رنگ: قطعا کارشناس رنگ یکی از آشناهاست یا حتی اگر بدونن رنگ داره کارشناس میتونه هرکسی باشه. اولین داستان شروع شد: ماشین شما رنگ داره ولی تو قولنامه سالمه

حواستون باشه این آدم‌ها معمولا طعمه رو از جایی پیدا میکنن که قراره ماشینش رو به بهترین قیمت بفروشه و نه به قیمت مناسب.
حالا جدای از اینکه ماشین رنگ داره یا نداره، کافیه یه موقعی که شما حواستون نیست یه بطری آب بریزن توی بنزینش. حالا مصدوم آماده‌ست و وقت تعمیرگاهه!

قطعا تعمیرگاه هم آشنا هستش و کلی عیب و ایراد روی ماشین شما میذاره (و حتی یک سری شیطنت هم میکنه)

حالا شما موندین و یه عده اراذل قلچماق که آدرس شما رو هم دارن و شما رو به کلاهبراری متهم میکنن که شما گفتین ماشین سالمه و بی‌رنگه و … ولی دروغ گفتین و این ارزش این ماشین خیلی کمتره

حالا با توجه به قولنامه‌ای که امضا شده، یا شما باید ماشین رو به مبلغ واقعیش (که مثلا توی قولنامه ذکر شده ۲۸ میلیون ولی اونها میگن ۱۸تومن بیشتر نمی‌ارزه) بهشون بفروشین یا که جریمه فسخ قولنامه رو متقبل بشید!
فضای حاکم رو هم دست کم نگیرید که اگر بخواید کل‌کل کنید سریع دوره‌تون میکنن

مبلغ جریمه معمولا دو یا سه برابر مبلغ پیش‌پرداخت نوشته میشه (و گاهی بیشتر. خلاصه هرچقدر که بتونن بنویسن)
شما هم از لحاظ قانونی دستتون به هیچ‌جا بند نیست چون قبلا قولنامه رو امضا کردین و صراحتا عنوان کردین که ماشین همه جوره سالمه در حالی که اینطور نیست. دور تا دورتون هم اراذل عصبی که هرجوری بتونن شما رو تهدید میکنن که سرشون کلاه گذاشتید و میان آبروتون رو میبرن و خانواده‌تون رو اذیت میکنن و …

و اتفاقی که میفته اینه:
یا شما باید مبلغ جریمه رو بهشون بدید (که توی ماشین‌های گرون قیمت حتی تا ۵۰میلیون تومن هم جریمه می‌نویسن)
یا که ماشین رو زیر قیمت بدید بهشون

اینطوری بدون اینکه ماشینی معامله شده باشه چند (یا حتی چند ده) میلیون تومان از شما پول گرفتن یا اینکه ماشینتون رو ده‌ها درصد زیر قیمت واقعی از شما خریدن که بین بنگاهی‌ها به این روش کلاهبرداری میگن «جَک زدن».

جالبتر اینکه این داستان به قدری شایع و زیاده که تبدیل به منبع درآمد شده
و بعد از کمی بررسی متوجه میشید که نه تنها این اتفاق جدید نیست بلکه انقدری خوب جواب میده که خیلی از دلال‌ها تنها راه درآمدشون همینه

مراقب خرید و فروش ماشین‌هاتون باشید. قبل از بررسی کارشناس مطمئن هیچ قولنامه‌ای امضا نکنین. حتما از چندنفر مشورت بگیرید و یه کاربلد با خودتون ببرید.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.