تفاوت موتور xu7p با tu5 و TU5P با XU7 + جدول
تفاوت موتور xu7p با tu5 و TU5P و XU7
فهرست مطالب
در این مقایسه قرار است دو پیشرانه TU5 و XU7 را ازنظر توان خروجی، استهلاک، عملکرد و هزینههای جاری با یکدیگر مقایسه کنیم.
نوع موتور | XU7 | XU7 P | TU5 | TU5P |
حجم موتور (cc) | ۱۷۶۱ | ۱۷۶۱ | ۱۵۸۷ | ۱۵۸۷ |
حداکثر توان موتور (hp) | ۱۰۰ اسب بخار در ۶۰۰۰ دور در دقیقه | ۹۷ اسب بخار در ۵۵۰۰ دور در دقیقه | ۱۰۵ در ۵۶۰۰ دور در دقیقه | ۱۱۳ اسب بخار در ۵۸۰۰دور در دقیقه |
حداکثر گشتاور (Nm) | ۱۵۳ نیوتن متر در ۳۰۰۰ دور در دقیقه | ۱۴۶ نیوتن متر در ۴۵۰۰ دور در دقیقه | ۱۴۲ نیوتن متر در ۴۰۰۰ دور در دقیقه | ۱۴۴ نیوتن متر در۴۰۰۰ دور در دقیقه |
نسبت تراکم | ۹.۳ | ۹.۳ | ۱۰.۵ | ۱۱.۰۱ |
تعداد سوپاپ | ۸ | ۸ | ۱۶ | ۱۶ |
نوع سوخت سازگار | بنزین بدون سرب اکتان ۹۵ | بنزین بدون سرب اکتان۸۷ و ۹۵ | بنزین بدون سرب اکتان۸۷ و ۹۵ | بنزین بدون سرب با اکتان ۹۵ |
سیستم انژکتوری | پاشش چند نقطه ای | پاشش چند نقطه ای | پاشش چند نقطه ای | چند نقطه ای با پاشش الکترونیکی |
حداکثر سرعت (km/h) | ۱۸۵ | ۱۸۵ | ۱۹۰ | ۱۸۹ |
شتاب صفر تا ۱۰۰ (ثانیه) | ۱۳.۱ | ۱۲ | ۱۳.۲ | ۱۲.۶ |
سیستم انتقال قدرت | ۵ دنده دستی | ۵ دنده دستی | ۵ دنده دستی | ۶ سرعته اتوماتیک |
مصرف سوخت داخل شهر (Lit/100 km) | ۶.۸ | – | ۱۰.۱ | ۱۰.۱۲ |
مصرف سوخت خارج شهر (Lit/100 km) | ۸.۳۴ | – | ۶ | ۵.۸۷ |
مصرف سوخت ترکیبی (Lit/100 km) | ۷.۰۶ | ۷.۵ | ۷.۴۱ |
توان خروجی موتور xu7p و tu5
TU5 یکی از محبوبترین پیشرانههای خودروسازی پژو سیتروئن (PSA) است که در بسیاری از محصولات این شرکت مورداستفاده قرارگرفته است و حتی نمونه ارتقا یافته این موتور که EC5 نام دارد هنوز هم در این خودروساز فرانسوی مورداستفاده قرار میگیرد. اما TU5 با ۱۶ سوپاپ و حجم دقیق ۱۵۸۷ سیسی خود قادر به تولید ۱۰۵ اسب بخار قدرت در دور موتور ۵۸۰۰ دور در دقیقه و ۱۴۲ نیوتنمتر گشتاور در دور موتور ۴۰۰۰ دور در دقیقه است. این موتور بر روی اکثر محصولات ایرانخودرو حتی سمند قرارگرفته شده است که به همین دلیل پیشرانه بسیار مهم و استراتژیک برای ایرانخودرو محسوب میشود. این پیشرانه بر روی محصولاتی نظیر:
- پژو پارس LX
- پژو ۲۰۶ تیپ ۵
- رانا
- رانا پلاس
- ۲۰۷ دستی و اتومات
- ۲۰۷ پانوراما
- سمند LX
- پژو ۴۰۵ SLX
- H30 کراس
نصبشده است که با توجه بهقدرت این موتور فقط بر روی پژو ۲۰۶ و پژو ۲۰۷ که مقداری سبکتر نیز هستند عملکرد و شتاب فوقالعاده ای را دارد و در سدان سنگینوزنی مثل سمند و پژو پارس با توجه به وزن زیادشان عملکرد خارقالعاده و مثالزدنی ندارند و شتاب و کشش نسبتاً ضعیفی را بر روی این محصولات دارند.
اما در طرف دیگر پیشرانه XU7 قرار گرفته است که این پیشرانه هم یکی از محبوبترین پیشرانههای خودروسازی پژو سیتروئن (PSA) بود که در بسیاری از محصولات این شرکت ازجمله پژو ۴۰۵ و زانتیا مورداستفاده قرارگرفته بود. ایرانخودرو با مونتاژ پژو ۴۰۵ در ایران با داخلی سازی سطح بالا توانست فناوری ساخت این موتور را کاملاً بهدست آورد و بدون حضور شریک تجاری خود به تولید نمونه داخلی آن بپردازد؛ حتی نمونه ارتقا یافته این موتور که XU7 پلاس نام دارد قرار است در ماههای آتی رونمایی گردد و بر روی محصولاتی نظیر سمند، سورن و پژو پارس مورداستفاده قرار گیرد.
اما XU7 با ۸ سوپاپ و حجم دقیق ۱۷۶۱ سیسی خود قادر به تولید ۱۰۰ اسب بخار قدرت در دور موتور ۶۰۰۰ دور در دقیقه و ۱۵۳ نیوتنمتر گشتاور در دور موتور ۳۰۰۰ دور در دقیقه است. این موتور بر روی محصولات پرتیراژ و اقتصادی ایرانخودرو حتی سمند قرارگرفته شده است که به همین دلیل پیشرانه بسیار مهم و استراتژیک برای ایرانخودرو محسوب میشود. این پیشرانه بر روی محصولاتی نظیر:
- پژو پارس سال
- سمند LX
- سورن
نصبشده است. همانطور که مشاهده میکنید این پیشرانه علیرغم حجم موتور بالایی که دارد قدرت اسب بخار بسیارکمی تولید میکند و اصلاً برای شتاب گیری روی محصولات سنگین همانند پژو پارس و سمند مناسب نیست؛ اما این موتور به علت حداکثر گشتاوری که در دور موتور پایین تولید میکند، باعث شده کشش خوبی داشته باشد و در سربالاییها با دندههای سبکتر راحتتر حرکت کند.
اما در بخش اول این بررسی که توان خروجی موتورها مدنظر است پیروزی قطعی مشخصی نداریم. چون پیشرانه TU5 حدود ۵ اسب بخار بیشتر از XU7 تولید میکند اما از آنطرف XU7 حدود ۱۱ نیوتن متر گشتاور بیشتر از موتور TU5 تولید میکند که خود در عملکرد و کشش ماشین تأثیر بسزایی دارد و این را هم فراموش نکنیم که موتور XU7 تمام قدرت و گشتاور خود را در دور موتور پایینتری تحویل میدهد که این نکته در شتاب، مصرف سوخت و حتی کشش خودرو با دندههای سبکتر تأثیرگذار است اما خب با توجه به حجم موتور بیشتر قطعاً مصرف سوخت بیشتری را دارد.
استهلاک و عملکرد موتور xu7p و tu5
خب به بخش مهم این مقایسه میرسیم جایی که دو پیشرانه ایرانیزه فرانسوی را پیش روی خود داریم. پیشرانه TU5 به علت مصرف سوخت پایین، استاندارد آلایندگی مناسب، استهلاک بسیارکم، شتاب خوب، قدرت مناسب، صدای کم، لرزش کم و قیمت مناسب قطعات و … بسیار پرطرفدار است و از مزایای این موتور شمرده میشود اما این پیشرانه معایبی مثل: صداهای نامعمول موتور در دورهای بالا، عملکرد ناپایدار و ثابت، سیستم توزیع سوخت ضعیف، سوختن کویل ایگنیشن، از کار افتادن موتور در دور ۴۵۰۰ دور بر دقیقه در بعضی مواقع، حساسیت بالا در تعویض روغن و… را دارد که باید در هنگام خرید به آن توجه کنید.
اما پیشرانه XU7 به علت قدرت و کشش مناسب، استهلاک بسیارکم، شتاب نسبتاً خوب، قدرت مناسب، آشنایی گسترده تعمیرکاران با تعمیرات این موتور، فراوانی و قیمت مناسب قطعات و … بسیار پرطرفدار است و از مزایای این موتور شمرده میشود اما این پیشرانه معایبی مثل: صداهای نامعمول موتور در دورهای بالا، عملکرد ناپایدار و ثابت، سیستم توزیع سوخت ضعیف، سوختن واشر سر سیلندر و مصرف سوخت بالا را دارد که باید در هنگام خرید به آن توجه کنید.
اما نکته بسیار مهم دیگر این است که TU5 بسیار پیشرفتهتر و بهروزتر از موتور XU7 است برای مثال پیشرانه TU5 از ۱۶ سوپاپ بهره میبرد که این مورد حتی در پیشرانه XU7 دیده نشده است و دارای ۸ سوپاپ است. یا حجم موتور XU7 باید قدرت بیشتری را تولید کند اما بااینکه ۲۰۰ سی سی از موتور XU7 بیشتر حجم دارد اسب بخار بسیار کمتری را تولید میکند.
کدام بهتر است موتور xu7p یا tu5
در انتهای این مقاله باید بگوییم که در این بخش نمیتوان گفت که کدام پیشرانه با قاطعیت پیروز این رقابت است چون هردوی این پیشرانهها در یک سطح کیفیتی قرار دارند و انتخاب بین این دو پیشرانه بسیار به ملاکهای شما در خرید بستگی دارد. اگر موتوری با مصرف سوخت و صدای تولیدی پایینتر را میخواهید پیشرانه TU5 بهترین انتخاب برای شماست و در صورت رسیدگی کمترین دردسر را برای شما به وجود میاورد اما اگر قدرت و کشش موتور و تا حدودی پایین بودن هزینه نگه داری و استهلاک برای شما مهم است بدون شک انتخاب شما XU7 خواهد بود.
منبع:ساتین