موتور XU7 پلاس چه تغییراتی کرده است؟

2

پس از حدود سه دهه، موتور XU7 به روز رسانی شد. موتور XU7 پلاس در واقع نمونه بهبود یافته موتور XU7 است. توانایی موتور بهینه ایران خودرو نسبت به قبل افزایش و مصرف سوخت آن، کاهش یافته است. در ابتدا، این موتور روی چهار محصول ایران خودرو نصب خواهد شد.

حدود سه دهه است که موتور XU7 در خط تولید ایران خودرو، روی محصولات مختلفی نصب می شود. در ابتدا پژو 405 با این موتور وارد بازار شد. بازدهی مناسب موتور XU7 سبب شد تا ایران خودرو، این موتور را روی نخستین محصول ملی خود، یعنی سمند نیز نصب کند. پژو پارس نیز با تجهیز به این موتور، وارد بازار شد. اخیرا موتور XU7 بهینه و به روز رسانی شد. با رستم مهرزاد، مدیر پروژه انطباق موتور XU7 پلاس با خودروهای، پژو 405، پژو پارس و سمند، در مورد مشخصات و ویژگی های موتور XU7 پلاس گفت و گو کردیم.

تقویت موتور XU7 علت سوختن واشر سرسیلندر XU7 معایب موتور XU7 مشخصات موتور XU7 مزایای موتور XU7 موتور XU7 با EF7 مشخصات موتور XU7P انواع موتور خودرو انواع موتور احتراق داخلی آشنایی با انواع موتورهای خودرو انواع موتورهای ایران خودرو تازه های خودرو در ایران

تفاوت موتور XU7P با XU7 چیست؟

رستم مهرزاد: موتور XU7 پلاس به لحاظ طراحی جدید منیفولد ورودی هوا و قالپاق سوپاپ ظاهر متفاوت نسبت به موتور مبنا دارد، همچنین بعضی از قطعات اصلی موتور نیز از نظر طراحی جدید هستند،  مانند  میل بادامک، پوسته یاتاقان، میل لنگ، سر سیلندر، مجموعه شاتون، رینگ و پیستون، روغن موتور، مسیر گازهای خروجی از محفظه لنگ و کلاچ در XU7P نسبت به XU7 متفاوت است. نوع شمع و تسمه مورد استفاده در این موتور نیز ارتقاء یافته و دارای عمر بالاتر هستند.  همچنین استفاده از ریل گاز و انژکتور CNG برای هر سیلندر یکی دیگر از فناوری هایی هست که در مدل دوگانه سوز این موتور استفاده شده است.

اصلاحات انجام شده برای افزایش عمر واشر سرسیلندر موتور XU7 پلاس

موتور XU7 مشکل سوزاندن واشر سر سیلندر دارد. آیا این مشکل در موتور XU7P رفع شده است؟  واشر سر سیلندر موتور XU7 پلاس چه تفاوتی با XU7 دارد؟

رستم مهرزاد: در موتور XU7P از واشر سر سیلندر مشابه موتور XU7 دوگانه سوز استفاده می شود که دارای بهبود کیفی است. همچنین در این موتور سیستم خنک کاری جدید طراحی و ساخته شده و با اضافه شدن منبع انبساط مجزا، هواگیری سیستم خنک کاری مشابه موتورهای TU5 و EF7 بطور اتوماتیک انجام می شود.

چگونگی افزایش توان موتور XU7 پلاس

توان موتور XU7 پلاس چقدر است؟

رستم مهرزاد: توان و گشتاور این موتور ده درصد افزایش یافته است. به طور مثال، دور موتور در سرعت ۱۲۰ کیلومتر بر ساعت نسبت به موتور قبلی حدود 500rpm کمتر است.که این میزان کاهش دور باعث کاهش استهلاک و همچنین کاهش میزان نفوذ صدای موتور به کابین می شود. طراحی محفظه احتراق جدید XU7P نسبت به موتور XU7 بهبود یافته و نسبت تراکم موتور از  9.3 به 10.5 افزایش پیدا کرده است.

دیسک و صفحه کلاچ بدلیل افزایش توان وگشتاور بزرگتر شده که علاوه بر بهبود عملکرد دارای دوام بیشتر نیز شده است. شتاب صفر تا ۱۰۰خودروی پارس با موتور مذکور، حدود یک ثانیه نسبت به قبل کاهش یافته است و با توجه به تست های انجام شده در شرایط استاندارد، به رقمی حدود ۱۲.۵ ثانیه رسیده است.

میانگین قدرت موتور XU7، حدود ۶۵ کیلو وات است. این رقم در موتور XU7 پلاس ۷۲ کیلو وات است. حداکثر توان موتور XU7 در دور 6000rpm و در موتور XU7 پلاس در دور 5500rpm  حاصل می شود. گشتاور موتور XU7 در دور 3000 دور در دقیقه، حدود ۱۳۳ نیوتن متر بوده و در موتور XU7P گشتاور موتور ۱۴۶ نیوتن متر در دور 4200rpm  است.

موتور XU7 پلاس را می توان موتوری بهینه تر و بروزتر از XU7 توصیف کرد. تکنولوژی موتور XU7 متعلق به ۳۰ سال گذشته است. اما با اعمال تکنیک های جدید، موتور بهبود یافته است. توان نسخه گازسوز موتور XU7P با توجه به افزایش نسبت تراکم، نسبت به XU7 نیزبهبود یافته است.

موتور XU7 پلاس هم هشت سوپاپ است؟

رستم مهرزاد: این موتور همانند موتور XU7 هشت سوپاپ است. خانواده XU از اولین موتورهای پژو هستند. در این خانواده موتور نیز موتور ۱۶ سوپاپ وجود دارد، همانند موتوری که روی پارس ELX و سیتروئن زانتیا نصب شده است. به علت داشتن هزینه های زیاد، از طرح ۱۶ سوپاپ شدن این موتور صرف نظر شده است.

نمایشگاه قطعات خودرو نمایشگاه قطعات موتور نمایشگاه بین‌ المللی تهران اخبار تهران علیرضا رزم حسینی کیست اخبار وزارت صنعت معدن و تجارت اخبار خودرو

تغییرات صدای موتور در XU7 پلاس

صدای موتور XU7P نسبت به XU7 کمتر است؟

رستم مهرزاد: دور آرام موتور نسبت به موتور مبنا حدود150rpm کاهش داشته و دور آرام آن  700rpm است. موتورXU7  و XU7P  در دورهای پایین دارای سطح صدای یکسان بوده ولی در سرعت‌های بالاتر موتورXU7P بدلیل دور کمتر (500rpm کمتر نسبت به موتور مبنا) دارای سطح صدای پایین تری نسبت به موتور مبنا است.

کاهش مصرف سوخت و روغن در موتور XU7 پلاس

کاهش مصرف سوخت موتور XU7P نسبت به XU7

رستم مهرزاد: از دیگر مزایای این موتور نسبت به موتور مبنا، می توان به کاهش ویژه مصرف سوخت اشاره کرد. مصرف روغن موتور XU7P نیز نسبت به XU7 کاهش یافته است. همه ی شرکت های خودروساز دنیا از جمله هیوندای و تویوتا نیز مصرف یک لیتر روغن در هزار کیلومتر پیمایش را مجاز می دانند. البته دلیل بر این نیست که سطح روغن موتور، حتما به ازای هر هزار کیلومتر پیمایش، یک لیتر کم شود. شاید یک موتور، اصلا روغن مصرف نکند یا موتور دیگری در هر هزار کیلومتر، ۲۰۰ سی سی روغن مصرف کند.

مصرف سوخت و مصرف روغن XU7 پلاس نسبت به XU7 چند درصد کمتر است؟

رستم مهرزاد: میانگین مصرف سوخت XU7 بین ۹.۱ تا ۱۰.۲ لیتر بود. هنگام تعریف پروژه، برای XU7P میانگین مصرف سوخت ۷.۷ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر هدف گذاری شد. اکنون به هدف خود رسیدیم. می توان گفت که میانگین مصرف سوخت پژو پارس مجهز به موتور XU7P حدود ۷.۷ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر است.

از لحاظ استاندارد آلایندگی، موتور XU7 پلاس در چه سطحی قرار می گیرد؟

رستم مهرزاد: این پیشرانه سطح استاندارد یورو۵ را به خوبی پاس کرده و مجوزها آن از سازمان محیط زیست و استاندارد ایران نیز دریافت شده است. محصولات مجهز به موتور XU7P می توانند استاندارد آلایندگی یورو ۵ با EOBD را پاس کنند.

درباره تغییر ریل سوخت در XU7 پلاس نیز توضیح می دهید؟

رستم مهرزاد:در موتور XU7P ریل سوخت نیز تغییر و ارتقاء نسبی پیدا کرده است.

 تقویت موتور XU7  مزایای موتور XU7  مشخصات موتور XU7  مشخصات موتور XU7P  معایب موتور XU7  مقایسه موتور EF7 با موتور XU7  موتور XU7 با EF7  انواع موتورهای ایران خودرو  انواع موتور خودرو  علت سوختن واشر سرسیلندر XU7  آشنایی با انواع موتورهای خودرو  تازه های خودرو در ایران  انواع موتور احتراق داخلی

موتور XU7 پلاس با نشان ایران خودرو

تاکنون، موتور XU7 نصب شده روی پژو ۴۰۵، پارس و حتی سمند، دارای لوگوی پژو است. موتور XU7 پلاس نیز با نشان پژو روی محصولات ایران خودرو نصب خواهد شد؟

رستم مهرزاد: موتور XU7P با نشان ایران خودرو روی محصولات نصب خواهد شد. حق مالکیت این موتور با ایران خودرو است. ۹۵ درصد از قطعات این موتور، ساخت داخل است.

نسبت به موتور XU7، در موتور XU7 پلاس ECU چه تفاوت هایی دارد؟

رستم مهرزاد: پلتفرم و سخت افزار ECU در موتور XU7 پلاس، مشابه با XU7 مبنا است. دراین پروژه نرم افزار ECU تغییر یافته و کالیبراسیون آن برای واریانت بنزینی و دوگانه سوز متفاوت است.

بیت ران: دریچه گاز در این موتور برقی است؟

رستم مهرزاد: چون در موتور XU7 دریچه گاز مکانیکی است، در موتور XU7P نیز همانگونه است. در آینده دریچه گاز برقی نیز روی این موتور نصب خواهد شد تا قابلیت نصب کروز کنترل ممکن باشد.

جعبه دنده موتور XU7 پلاس چه تفاوتی با جعبه دنده موتور XU7 دارد؟

رستم مهرزاد: در جعبه دنده موتور XU7 پلاس، نسبت دنده نهایی تغییر یافت و سبک تر شد. مابقی نسبت ها در جعبه دنده این موتور، مشابه با XU7 هستند. ماهیت جعبه دنده، مشابه با جعبه دنده پژو ۴۰۵ است.

این موتور روی چه محصولاتی نصب خواهد شد؟

رستم مهرزاد: این موتور روی خودروهای پژو ۴۰۵، پژو پارس و سمند نصب خواهد شد. نسخه تک سوز موتور XU7 پلاس روی خودروهای پژو پارس و سمند و نسخه دوگانه سوز، روی پژو ۴۰۵ و پژو پارس نصب خواهد شد. موتور XU7P روی پژو ۴۰۵ صرفا برای کاربری تاکسی نصب خواهد شد.

بازدهی موتور XU7 پلاس روی چه پارس بیشتر است یا سمند؟

رستم مهرزاد: از لحاظ توانایی، پژو پارس به خاطر سبک تر بودن می تواند شتاب بهتری داشته باشد. ولی از لحاظ ایرودینامیکی و تلفات مکانیکی، سمند بهتر است.

امکان اتصال جعبه دنده شش سرعته هست؟

رستم مهرزاد: درحال حاضر برنامه ای درخصوص استفاده از گیربکس شش دنده در محصولات مذکور با موتور XU7 پلاس در دست اجرا نیست. اما امکان تعریف جعبه دنده شش سرعته نیز برای پیشرانه XU7P وجود دارد.

منبع:بیت ران

ممکن است شما دوست داشته باشید
2 نظرات
  1. fidel cas می گوید

    من اریسان۲ دارم و بی نهایت تغییر درموتور و فنی موتور xu7pرو نسبت بهxu7 دیدم.کم صدا بودن،اصطلاک کمتر، طول عمر شمع،چون روغن موتور0w20استفاده میشه در نسخهxu7pخودرو هم نرمتر کار میکنه،پارس tu5داشتم الان اریسام دو هم دارم واقلا متفاوتن نسب به هم

  2. مهدی می گوید

    استفاده از روغن0w20 لا سطح کیفی sn تعجب آور است چون روغن موتور رولزرویس و بنز s کلاس 0w20 sn هست، پژو سی سال پیش با رو غن 0w20

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.