برای خودرو روغن موتور سنتتیک بهتر است یا نیمه سنتتیک ؟

0

برای خودرو روغن موتور سنتتیک بهتر است یا نیمه سنتتیک ؟

کارستان ؛انتخاب مناسب روغن موتور خودرو می­‌تواند تأثیر به‌­سزایی بر عملکرد و طول عمر اجزای مختلف خودرو داشته باشد. در این میان، بسیاری از افرد استفاده از روغن­‌های سنتتیک را توصیه می‌کنند.

آدرس تعمیرگاه های تهران روغن موتور سرامیکی چیست روغن موتور نانو چیست آموزش تعویض روغن آموزش تعویض روغن پژو 206 انتخاب روغن موتور انواع روغن موتور بهترین روغن موتور خودرو تعویض روغن گیربکس پراید آموزش تعمیر خودرو

روغن موتور سنتتیک و نیمه سنتتیک چیست؟

روغن موتور همانند خون در رگ‌های موتور جریان دارد که عمل روانسازی موتور و کاهش اصطکاک یا فرسایش قطعات را برعهده دارد. امروزه با پیشرفت صنعت انواع روغن موتور تولید شده است که به همین دلیل شناخت أنواع روغن موتور اهمیت پیدا می‌کند. در ادامه این مقاله از  قصد داریم به معرفی انواع روغن موتور سنتتیک و نیمه سنتتیک بپردازیم.

روغن سنتتیک از روغن خام مشتق می‌شود که نحوه پردازش آن با روغن موتورهای معدنی کاملا متفاوت است. تفاوت در نجوه پردازش انواع روغن موتور تعیین کننده تفاوت عملکرد و کاربرد آنهاست. روغن تمام سنتتیک تصفیه شده و خالص است که برای موتورهای مدرن اتومبیل مناسب است. به دلیل خالص بودن روغن موتورهای سنتتیک، عملکرد بهتری دارند و بین قطعات موتور راحت‌تر حرکت می‌کنند. معمولا روغن‌های مصنوعی یا سنتتیک برای وسایل نقلیه مدرن با موتور توربو شارژ استفاده می‌شوند چون موتورهای توربو شارژ نسبت به موتورهای استاندارد در دمای بالاتری کار می‌کنند. روغن موتور سنتتیک برای وسایل نقلیه‌ای مناسب است که دائم در ترافیک هستند و دائم در حال حرکت و ترمز گرفتن هستند. همچنین بهتر است برای وسایل نقلیه سنگین و خودروهایی که در فصل گرما و سرما هستند از روغن سنتتیک استفاده کنید.

مزایای روغن موتور سنتتیک چیست؟

روغن موتور مناسب پراید روغن موتور مناسب بنز E200 روغن موتور مناسب تندر 90 روغن موتور مناسب پژو 206 روغن موتور مناسب پژو 405 راههای کاهش مصرف سوخت پراید راههای کاهش مصرف سوخت سمند کاهش مصرف سوخت پژو 405 آموزش تعمیر خودرو آموزش عیب یابی خودرو آموزش مکانیک خودرو مجله مکانیک

ناخالصی کمتر نسبت به روغن‌های معدنی یا مینرال
کاهش مصرف سوخت
جلوگیری از سایش قطعات خودرو
حفظ خاصیت روغن موتور و نیاز به تعویض کمتر
مقاومت بالا در برابر گرما و حرارت
افزایش طول عمر روغن موتور و مقرون به صرفه نسبت به روغن‌های مینرال

روغن نیمه سنتتیک چیست؟

آب بندی پراید آب بندی ساینا آب بندی تیبا 2 آب بندی خودرو تازه تعمیر آب بندی ماشین پس از تعمیر موتور بهترین روش آب بندی ماشین تازه تعمیر آب بندی پژو 405 آب بندی دنا ef7

روغن نیمه سنتتیک ترکیبی از روغن‌های سنتتیک و مینرال است که عملکرد بهتری نسبت به روغن موتور مینرال و عملکرد پایین تری نسبت به روغن موتور سنتتیک دارد. روغن‌های نیمه سنتتیک دوستدار جیب شما هستند چون در عین به صرفه و اقتصادی بودن، برخی ویژگی‌های روغن سنتتیک را داراست.

ویژگی‌های روغن موتور نیمه سنتتیک چیست؟

ارزان‌تر از روغن سنتتیک و گران‌تر از روغن مینرال
مخلوطی از روغن موتور سنتتیک و مینرال
عملکرد بهتر از روغن موتورهای مینرال

روغن مینرال چیست؟

روغن موتورهای مینرال قدیمی‌ترین روغن‌هایی هستند که از تصفیه روغن خام تولید شده است. برای تولید روغن مینرال، روغن خام را تقطیر و تجزیه می‌کنند تا روغن تولید شود. این کار بدون ایجاد تغییر در مولکول هیدروکربن‌های روغن انجام می‌شود. امروزه در موتورهای قدیمی و کلاسیک از روغن‌های مینرال استفاده می‌شود چون ویسکوزیته روغن موتورهای سنتتیک پایین است و موجب نشتی در موتور می‌شود.

ویژگی‌های روغن موتور مینرال چیست؟

ارزان و کم هزینه
نیاز به تعویض در کوتاه مدت
عدم کاهش حرارت و دمای بالای موتور
مناسب برای موتور وسایل نقلیه قدیمی

 

تفاوت روغن موتور مینرال با سنتتیک روغن سنتتیک و نیمه سنتتیک روغن موتور سنتتیک چیست روغن موتور نیمه سنتتیک روغن نیمه سنتتیک بهران سنتتیک بهتره یا نیمه سنتتیک سنتتیک چیست مزایای روغن موتور سنتتیک مشخصات روغن موتور نیمه سنتتیک مشخصات روغن موتور سنتتیک بهترین روغن موتور ایرانی آموزش تعویض روغن موتور

تفاوت روغن موتور سنتتیک و مینرال چیست؟

روغن موتور سنتتیک نسبت به روغن موتور مینرال عملکرد بهتری دارد و در برابر دمای بالا مقاوم‌تر است. یکی دیگر از تفاوت‌های اصلی بین روغن موتور سنتتیک و مینرال می‌توان به کیفیت و عملکرد روغن سنتتیک اشاره کرد که طولانی مدت عملکردی عالی دارد و دیرتر نیاز به تعویض دارد. وجه مشترک روغن موتور سنتتیک و مینرال این است که هر دو پس از بسته بندی در کارخانه، تا 5 سال قابل استفاده و قابل فروش هستند.

آیا می‌توان از روغن موتور نیمه سنتتیک به جای روغن موتور سنتتیک استفاده کرد؟

همواره متخصصان این صنعت تاکید کرده‌اند همیشه یک نوع روغن موتور استفاده کنید. یعنی اگر تا به حال از روغن سنتتیک برای خودروی خود استفاده می‌کردید، بهتر است همیشه روغن موتور سنتتیک استفاده کنید. اما اگر شما به جای روغن موتور سنتتیک از روغن موتور نیمه سنتتیک استفاده کنید، فورا برای موتور مشکل پیش نمی‌آید اما در طولانی مدت موجب کاهش کارایی موتور می‌شود و از موتور کمتر محافظت می‌کند. پس اگر متخصص به شما روغن موتور سنتتیک را معرفی کرده است، همیشه از روغن سنتتیک استفاده کنید تا به موتور آسیبی نرسد. در عوض اگر قبلا از روغن موتور نیمه سنتتیک استفاده می‌کردید، با استفاده از روغن موتور سنتتیک برای موتور مشکلی ایجاد نمی‌شود و از موتور بهار محافظت می‌کند.
در این بخش قیمت انواع روغن موتور شامل برندهای : توتال، ایرانول، بهران پیشتاز، بیزول، آترود، ادینول، اسپیدی، الگانس، ام پی ام، ایساکو، سوپر پاپا، ترن،…

آیا می‌توان از ترکیب روغن موتور سنتتیک و نیمه سنتتیک استفاده کرد؟

خیر، ترکیب انواع روغن موتور توصیه نمی‌شود. بهتر است روغنی که سازنده موتور تعیین کرده استفاده نمایید تا برای موتور مشکلی ایجاد نشود. با این حال اگر شما در شرایطی بودید که تنها گزینه پیش روی شما بود، ترکیب روغن سنتتیک و نیمه سنتتیک مشکلی ندارد چون بهتر است بدون روغن ماندن و آسیب جدی به موتور است. اما باید در اولین فرصت روغن موتور را تعویض نمایید و روغن موتور مناسب استفاده نمایید.

طول عمر کدام روغن موتور بیشتر است؟

طول عمر روغن موتور یکی از شاخص‌های ارزیابی کیفیت روغن موتور است؛ چرا که با افزایش طول عمر باتری، در هزینه‌های شما صرفه جویی می‌شود. روغن موتورهای سنتتیک نسبت به روغن نیمه سنتتیک و مینرال گران‌تر هستند اما به دلیل طول عمر بالا مناسب و مقرون به صرفه محسوب می‌شوند. هر چند که شما برای خرید روغن موتور سنتتیک پول بیشتری پرداخت می‌کنید اما دیرتر نیاز به تعویض روغن موتور خواهید داشت. روغن موتور مینرال کمترین طول عمر را دارد که در ابتدا مبلغ کمتری پرداخت می‌کنید اما پس از مدت کوتاهی خاصیتش را از دست می‌دهد و باید روغن را تعویض کنید. روغن موتور نیمه سنتتیک از نظر قیمت و کیفیت متوسط است؛ یعنی قیمت آن خیلی بالا یا پایین نیست و خاصیتش را زود از دست نمی‌دهد.

چه موقع روغن موتور را عوض کنیم؟

اغلب تولیدکنندگان خودرو توصیه می‌کنند سالی یک بار روغن موتور را عوض کنید. اما زمان تعویض روغن موتور به کارکرد موتور و نوع روغن موتور نیز دارد. هر چقدر کارکرد موتور بیشتر باشد، زودتر باید روغن موتور را در بازه‌های زمانی کوتاه تری تعویض نمایید.

برای خودرو روغن موتور سنتتیک بهتر است یا نیمه سنتتیک ؟

منبع:دلگرم

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.