بررسی مشخصات فنی خودرو هرور (HEROUR) + عکس
در این گزارش به بررسی مشخصات فنی خودرو پاژن هرور از گروه خودورسازی مرتب خودرو پرداخته ایم .
کارستان ؛شرکت خودروسازی مُرتب که پیشتر به سبب ساخت خودروهایی نظیر موسو و نسل قدیمی لندروور شناخته می شد و به تازگی به ساخت SUV های چینی نیز روی آورده است، در اقدامی تازه به نصب موتوری دیزل بر روی اتاق پاژن دست زده است.
خودروی تازه به سبب همین تغییر فنی تغییر نام را نیز تجربه کرده است و به نام عجیب HEROUR عرضه خواهد شد که البته این نام بی تناسب به کلاس کاری هِرور نیست چرا که این اسم از نام منطقه ای در رشته کوه زاگرس به عاریت گرفته شده است.
تغییرات فنی
پاژن که نمونه ای دستکاری شده و مشابه از اتاق قدیمی و کلاسیک لندروور محسوب می شود در واقع نمونه ایرانی شده از مشابه اسپانیایی لندروور است که پیش از این با پیشرانه ای V6 و 3.0 لیتری با قدرت 161 اسب بخار (دور موتور 5000 RPM) و حداکثر گشتاور 245 نیوتن متر (دور موتور 2500 RPM) عرضه می شد.این پیشرانه محصولی شناخته شده از گروه هیوندایی بود که البته به نوبه خود نیز مشابه یکی از پیشرانه های قدیمی میتسوبیشی محسوب می شد.
این پیشرانه به سبب عملکرد نسبتا خوب و دوام بالا یکی از معدود نقاط قوت پاژن به عنوان یک خودرو مناسب برای مسیرهای آفرود به حساب می آمد و یک گیربکس 5 سرعته دستی ، وظیقه انتقال نیرو به دیفرانسیل ها را بر عهده داشت.با این حال هِروُر به پیشرانه ای 2.8 لیتری و توربو دیزل مجهز شده است که در واقع از مهندسی گروه صنعتی کامینز بهره می برد اما ساخت چین است و دقیقا همان پیشرانه مورد استفاده در وانت چینی و جدید ایران خودرو به نام فوتون محسوب می شود.
از این رو می توانید به راحتی حدس بزنید که برخی دیگر از قطعات فنی همانند گیربکس، دیفرانسیل و یا حتی بخش قابل توجهی از محور عقب نیز با فوتون چینی مشترک خواهند بود که البته تغییر ترمزهای دیسکی محور عقب پاژن و جایگزینی آن با نمونه های کاسه ای مورد استفاده در وانت فوتون شاهدی بر این مدعاست.متاسفانه فهرست تمامی تغییرات فنی هِروُر نسبت به پاژن چندان روشن نیست اما از جمله یکی از مهمترین آن ها می توان به جایگزین شدن سامانه مکانیکی فعال سازی دنده های سنگین کمکی با سامانه ای برقی برای این کار در هِروُر اشاره کرد که می تواند به معنای افزایش رفاه به قیمت از دست رفتن دوام و قابلیت اعتماد تلقی شود.
تفاوت در عملکرد
پیشرانه جدید توربو دیزل قادر به تولید 165 اسب بخار قدرت در دور 3600 و آزاد سازی 360 نیوتن متر گشتاور در دور 1800 الی 3000 RPM است.بنابراین آنطور که از مقایسه این اعداد با توانایی پیشرانه بنزینی و V6 پاژن مشخص است.تغییر حداکثر توان تولیدی محدود بوده ، اما در مقابل گشتاور بیش از یکصد نیوتن متر افزایش یافته و در محدود وسیعی نیز آزاد می شود.
از این رو می توان گفت که پیشرانه توربو دیزلی هرور در دورهای پایین، قدرتمند تر و پر کشش تر از نمونه بنزینی ظاهر می شود که این مزیت به شرط استفاده از ضرایب مناسب برای گیربکس و دیفرانسیل می تواند به بهبود قابلیت های آفرود خودرو در گذر از مسیرهای صعب العبور منجر شود.البته اگر ضرایب دیفرانسیل نیز همچون ضرایب گیربکس با وانت فوتون ایران خودرو یکسان باشد.عملا قابلیت های حرکتی هرور نیز همچون فوتون چینی خواهد بود با این تفاوت که فوتون از بدنه ای آیرودینامیک و هماهنگ بهره می گیرد و بدون شک در جاده عملکرد بهتری از خود نشان می دهد.
شاید مهمترین مزیت هِروُر نسبت به پاژن، مصرف سوخت بسیار مناسب این خودرو نسبت به پاژن خوش اشتها باشد.آنطور که از جدول مشخصات فنی بر می آید، مصرف سوخت هرور در حدود 5 لیتر در هر صدکیلومتر کمتر از پاژن برآورد می شود که البته می توان قیمت بسیار مناسب گازوییل را نیز در محاسبات اقتصادی مد نظر قرار داد.
مشخصات فنی هرور ( HEROUR )
4675 |
طول (میلیمتر) |
ابعاد |
||
1910 |
عرض (میلیمتر) |
|||
1970 |
ارتفاع (میلیمتر) |
|||
2788 |
فاصله دومحور(میلیمتر) |
|||
1600/1600 |
عرض محور عقب/جلو(میلیمتر) |
|||
50 |
زاویه حمله (درجه) |
|||
40 |
زاویه فرار (درجه) |
|||
1900 |
وزن خالص (کیلوگرم) |
اوزان |
||
2800 |
وزن با بار کامل (کیلوگرم) |
|||
1300 |
حد اکثر بار مجاز روی محور جلو (کیلوگرم) |
|||
1800 |
حداکثر بار مجاز روی محور عقب (کیلوگرم) |
|||
Turbo Diesel – Intercooler |
توربو دیزل با اینتر کولر |
نوع |
موتور |
|
4L |
جهار سیلندر خطی |
تعداد و آرایش سیلندرها |
||
2776 |
حجم سیلندرها (سانتیمتر مکعب) |
|||
94 |
قطر سیلندر (میلیمتر) |
|||
100 |
کورس پیستون (میلیمتر) |
|||
16.5/1 |
نسبت تراکم |
|||
165/3600 |
قدرت(اسب بخار/دوردردقیقه) |
|||
36/1800-3000 |
گشتاور(کیلوگرم متر/دوردردقیقه) |
|||
5 Speed Forward & 1 Reverse |
5 دنده جلو و 1 دنده عقب |
تعداد دنده |
گیربکس |
|
1 : 4.02 |
دنده یک: 4/02 |
نسبت دنده ها |
||
2:2.318 |
دنده دو : 2/318 |
|||
3:1.4 |
دنده سه: 1/4 |
|||
4:1 |
دنده چهار: 1 |
|||
5:0.72 |
دنده پنج: 0/72 |
|||
Rev:3.549 |
دنده عقب : 3/549 |
|||
هیدرولیک با جعبه فرمان |
سیستم فرمان |
|||
Mechanical On Rear Drums |
مکانیکی روی چرخهای عقب |
ترمز دستی |
سیستم ترمز |
|
Hydraulic + Vacuum Booster + Abs |
هیدرولیکی با کمک بوستر – مجهز به ABS |
نوع ترمز |
||
Ventilated Disc (Dia.300mm) |
دیسکی خنک شونده (باقطر 300 میلیمتر) |
ترمز جلو |
||
Self-Adjusting Drum (Dia.295 Mm) |
کاسه ای خود تنظیم (با قطر 295میلیمتر) |
ترمز عقب |
||
Common Rail Direct Injection |
تزریق مستقیم با ریل مشترک |
نوع |
باک سوخت |
|
100 |
ظرفیت مخزن سوخت (لیتر) |
|||
120 |
باتری (آمپر ساعت) |
سیستم برق |
||
12V , 120A |
آلترناتور(ولت، آمپر) |
|||
Single Dry Disc |
تک صفحه خشک |
نوع |
سیستم کلاچ |
|
Hydraulic |
هیدرو لیکی |
عملکرد کلاچ |
||
Two Trailing Arms Plus Panhard (3 Link) |
مکانیزم بازوهای طولی با پنهارد (LINK 3) |
سیستم تعلیق جلو |
شاسی |
|
Four Longitudinal Links Plus Panhard (5 Link) |
مکانیزم چهار اهرمه با پنهارد (LINK 5) |
سیستم تعلیق عقب |
||
Hydraulic Telescopic |
هیدرولیک تلسکوپی |
نوع کمک فنر |
||
Coil Spring |
فنر لول |
نوع فنر جلو/عقب |
||
265/70r16 |
265/70R16 |
ابعاد تایر |
||
4 |
تعداد سرنشین (نفر) |
|||
Low 4*4 |
سبک 4*4 |
حالات قابل انتخاب |
کمک گیربکس |
|
High 4*2 |
سنگین 2*4 |
|||
High 4*4 |
سنگین 4*4 |
|||
|
عملگر برقی با کنترل توسط کلید |
عملکرد |
||
1 |
نسبت دنده سبک |
|||
2.54 |
نسبت دنده سنگین |
|||
Salisbury Dana 44 |
DANA 44 سالزبوری |
نوع اکسل عقب/جلو |
اکسل |
|
Hypoid ، Ratio 3.9 |
هیپوئیدی، 3/9 |
نوع و نسبت دنده |
||
Sae85w/0-Api Gl5 |
SAE85W/90-API GL5 |
روغن دیفرانسیل |
||
1.8 |
ظرفیت روغن اکسل جلو (لیتر) |
|||
1.3 |
ظرفیت روغن اکسل عقب (لیتر) |
|||
Centrifugal |
گریز از مرکز |
نوع پمپ آب |
سیستم خنک کننده |
|
Closed Loop Aluminum |
آلومینیومی مدار بسته |
رادیاتور |