برای خرید پراید با چه مواردی مواجه هستیم ؟

0

در این مقاله سعی داریم ، با مواردی که هنگام خرید پراید مواجه هستید همراه شما باشیم و بررسی کنیم برای خرید پراید با چه مواردی مواجه هستیم ؟

فهرست مطالب

پراید خودرویی است که بعد سی و اندی سال در اسنفد ماه ۹۹ از گردونه تولید سایپا خارج شد از سال ۷۲ تا ۸۱ به مدت ۹ سال پراید به‌ عنوان محصول مشترک سایپا و کیا تولید می‌شد.

پرایدهای کره‌ای از کیفیت بالایی برخوردارند و حتی برای برخی از افراد معیار سنجش کیفیت ساخت این خودرو است<
اما توجه داشته باشید که حداقل ۱۶ سال از تولید آخرین پراید کره‌ای گذشته است و مسلماً گزینه‌ای مناسب برای خریدن محسوب نمی‌شوند. از سال ۸۰ به بعد پراید انحصاراً به سایپا تعلق گرفت.

راهنمای خرید ارزان‌ترین بیمه شخص ثالث پراید برای رانندگان انواع پراید ( پاییز 1400)

تاریخچه حضور پراید را در مقاله “خوب و بد حضور پراید در ایران” می توانید به صورت مفصل مطالعه کنید .

همان طور که می دانید پراید قبل از دهه نود با نام های پراید نسیم (هاچبک) ، پراید صبا (سدان)  ، پراید ۱۴۱ به بازار عرضه میشد .

البته در ابتدا دهه نود سایپا سعی در داخلی سازی ای خودرو کرد که با اقسام مختلف سایپا ۱۳۱ و سایپا ۱۳۲ و ساییپا ۱۱۱ و سایپا ۱۴۱ و وانت پراید (سایپا۱۵۱) در ایران عرضه شد .

نکته حائز اهمیت این است که همه این مدل ها از نظر فنی یکسان هستند و از یک موتور ۱٫۳ لیتری بهره میبرند که با کد M13 شناخته میشود ، فقط در نمونه های ایرانیزه شده اصلاحاتی در موتور خودرو صورت گرفت که سبب افزایش راندمان این موتور گردید .

اما به صورت کلی هیچ گونه تغییراتی در این خودرو اعمال نشده است و فقط تغییراتی که در قسمت گرافیک چراغها  و تغییراتی به شدت جزئی در کابین خودرو اعمال شده است.

موارد فنی

همان طور که گفته شد پراید دارای موتور ۱٫۳ می باشد و از نظر فنی از ساختار کاملا ساده ای بهره میبرد .

پراید های تولید شده در ایران از سال ۱۳۷۲ تا مدل ۱۳۸۳ به صورت کاربراتوری به بازار عرضه شد ، بعد از آن نمونه انژکتوری وارد بازار شد و تا سال ۱۳۹۹ عرضه آن به بازار ادامه داشت

کاربراتورهای استفاده شده از ۷۲ تا ۸۱ کم‌مصرف و باکیفیت بودند چرا که نمونه تولید شده کره ای بودند و از سال ۸۱ تا ۸۳ کاربراتوری که محصول مشترک ایران و چین بود بر روی این ماشین قرار گرفت. کاربراتورهایی که کیفیت خوبی نداشتند و بیشتر آن‌ها با مدل‌های کره‌ای جایگزین شدند. 

گفتنی است که خودروهای کاربراتوری با محدودیت‌های زیادی مانند عدم امکان تردد در محدوده‌ی زوج و فرد و طرح ترافیک روبه‌رو هستند و به همین دلیل خرید پراید تولید قبل از ۸۳ به ‌هیچ‌عنوان توصیه نمی‌شود.

برای خرید پراید با چه مواردی مواجه هستیم ؟

آموزش تعمیر خودرو آموزش عیب یابی خودرو آموزش مکانیک خودرو آموزش مکانیک و برق خودرو آموزش نکات فنی خودرو مجله خودرو کارستان مجله مکانیکآموزش بستن استپر موتور پراید آموزش بستن استپر موتور پژو 206 استپر موتور چیست استپر موتور سمند تعمیر استپر موتور علائم خرابی استپر موتور علت خرابی استپر موتور علائم خرابی استپر موتور پراید مجله خودرو کارستان آموزش تعمیر خودرو

دردسرها و مشکلات موتور پراید، چه انژکتوری و چه کاربراتوری ، همیشه حرف همه خریداران این خودرو بوده‌است.

به‌ گونه‌ای که بعد از مدتی استهلاک موتور بالا رفته و ممکن است از خرید این خودرو پشیمان ‌شوید.

مشکلات فراوان موتور پراید مانند خاموش کردن‌ زیاد و ناگهانی، ریپ زدن موتور، خفه کردن و استارت نزدن و… حتی در برخی از مواقع بعد از تحویل گرفتن از نمایندگی نیز رخ می‌دهد.

در این مواقع شما باید با پرداخت مبلغی به نمایندگی به تعمیر آن اقدام کنید.

البته ذکر این موارد به این معنا نیست که با خودرویی پر هزینه رو به رو هستید و قطعا پراید کم اصطحلاک ترین خودرو تولید داخل است  پس از این بابت نگرانی برای خرید ندارید .

قطع شدن ساعت پراید علت خرابی ساعت پراید جای فیوز ضبط پراید نقشه فیوز پراید فیوزهای اصلی پراید آموزش مکانیک و برق خودرو جعبه فیوز پراید تعمیرات تخصصی پراید

 حتماً به رنگ دود خروجی از اگزوز توجه کنید.

  • اگر دود خارج‌شده آبی‌رنگ بود یعنی موتور مشکلات جدی‌ای دارد که میتوان به روغن سوزی و کم شدن آن اشاره کرد و یک مکانیک متخصص باید آن را بررسی کند.

  • اگر دود مشکی کم‌رنگ بود یعنی بنزین خام می‌سوزد که معمولاً با شستشوی انژکتور این مشکل حل می‌شود.

  • دود سفید کم‌رنگ می‌تواند مربوط به سلامت واشر سر سیلندر باشد. 

  • عمر گیربکس پراید کمتر از موتور آن است.

  • از نشانه‌های خوب کار نکردن گیربکس بد جا رفتن دنده‌ها است که باید با تعمیر یا تعویض گیربکس این مشکل حل شود. گیربکس پراید معمولاً بعد از ۲۰۰ هزار کیلومتر کارکرد به مشکل می‌خورد.

  • هیچ نشتی روغنی نباید در موتور و وابسته‌ها وجود داشته باشد.

  • شتاب خودرو را در سربالایی چک کنید تا از سلامت صفحه کلاچ مطمئن شوید. نباید هنگامی‌که گاز می‌دهید خودرو گاز هرز بخورد و ثابت بماند.

بیشترین خودروی تولیدی پرفروش ترین خودرو در ایران قیمت پراید 132 قیمت پراید 131 پرفروش ترین خودروی وارداتی قیمت رنو تلیسمان قیمت هیوندای ix۳۵ قیمت سانتافه قیمت پژو پارس قیمت پژو 405

ساختار جلوبندی و جعبه فرمان

ساختار جلوبندی و تعلیق پراید ساده و ضعیف است و اصلاً مناسب شرایط جاده‌‌های ناهموار نیست.

به‌دلیل عدم وجود رام جلوبندی و نصب مستقیم اجزای اکسل جلو بر روی دهنه شاسی پراید شاهد وجود مشکلاتی همچون لرزش فرمان ، استهلاک لاستیک‌ها، عملکرد پایین ترمزها و… هستیم.

در واقع جلوبندی و بدنه‌ ضعیف پراید باعث شده تا این خودرو بسیار آسیب‌پذیر باشد، به‌گونه‌ای که حتی در برخوردهای کم‌شدت نیز مشکلات بسیاری برای آن به وجود می‌آید.

مطمئنا سیستم تعلیق خودرو در میزان پایداری، فرمان‌پذیری نرم و شتاب‌گیری آن تاثیر دارد.

به‌همین‌دلیل معمولاً خودروها را باید به سیستم تعلیق و فنربندی محکم و کارآمدی تجهیز کنند تا علاوه‌بر تحمل وزن اضافی، توانایی دفع ضربات وارد شده از سوی جاده را نیز داشته باشند.

وزن پراید ۹۱۵ کیلوگرم است و به شدت سبک است و باید گفت که یکی از مهم ترین ضعف‌های مهم و خطرناک پراید همین وزن کم آن است.

این خودرو به شدت تحت تاثیر جریان باد است و اصلا آیرودینامیک نیست و کنترل پراید در جاده‌های لغزنده و در مسیرهای خلاف باد به شدت سخت است .

علاوه‌بر این با عبور خودرو‌های سایز بزرگ مانند تریلی و اتوبوس جریان هوای ایجاد شده به‌شدت می‌تواند کنترل خودرو را دچار مشکل کند و اتومبیل به راحتی از جاده منحرف خواهد شد .

البته برای افزایش چسبندگی این خودرو عده ای تایرهای نمونه فابریک را که سایز ۱۶۵ است به سایز ۱۸۵ تغییر میدهند که تاثیر کمی روی آیرودینامیک خودرو دارد.

لازم به ذکر است شاسی‌ مشکل دار ایرادات زیادی به بار می‌آورد مانند خارج شدن پلوس از گیربکس که درست کردن آن کار راحتی نیست. توصیه می‌کنیم از کمک یک کارشناس خبره در این زمینه استفاده کنید.

با چند دقیقه رانندگی با خودرویی که قصد خرید آن را دارید می‌توانید تا میزان بسیار زیادی از سلامت یا عدم سلامت جلوبندی اطلاع پیدا کنید.

اگر جلوبندی مشکلی نداشته باشد نباید صداهای عجیب‌ و غریب و آزاردهنده داخل اتاق به گوش برسد.

همچنین هنگام افتادن در چاله‌ها و عبور از دست‌اندازها نباید کوبش بیش‌ازحد به اتاق وارد شود. 

در مورد فرمان هم جدا از این مسئله که نباید صدای ناهنجار داشته باشد، اگر در سرعت بالاتر از ۵۰ فرمان به چپ یا راست منحرف می‌شد نیاز به تنظیم وجود دارد.

پوسیدگی شاسی و بدنه

برای بررسی پوسیدگی، زیر سپر و گلگیر، همین‌طور رکاب و صندوق‌ عقب را چک کنید.

اگر درجایی زنگ‌زدگی مشاهده کردید بهتر است از یک کارشناس کمک بخواهید تا اطمینان لازم در مورد پوسیده بودن یا نبودن آن قسمت مشخص شود.

فرایند بررسی پوسیدگی هم باید مانند بررسی رنگ زیر نور آفتاب انجام شود و البته مانند بررسی رنگ نیازمند استفاده از یک فرد متبحر و متخصص است. برای اطمینان از میزان آسیب رنگ و پوسیدگی قطعات خودرو بهترین و مطمئن ترین روش استفاده از کارشناس خودرو است.

قیمت داشبورد پراید قیمت غربیلک فرمان قیمت لوازم یدکی پراید قیمت کنسول پراید صبا بورس لوازم یدکی فروشگاه اینترنتی لوازم یدکی پراید قیمت قاب فرمان پراید قیمت روکش داشبرد پراید هزینه تزئینات داخلی پراید قیمت کنسول عقب پراید قیمت لوازم یدکی پراید صبا قیمت قاب کیلومتر اسپرت قیمت قاب کیلومتر پراید ارزانترین لوازم یدکی تهران

طراحی کابین و کیفیت ادوات داخل

داشبورد پراید از پلاستیک خشک و بی‌کیفیت ساخته شده‌است.

درواقع بعد از نزدیک به ۳ دهه، تولید این خودرو هنوز به تطابق تریم کابین و طراحی درست داشبورد منجر نشده‌است.

کیفیت متریال به‌کار رفته در کابین پراید بسیار پایین است و همین امر باعث لزوم استفاده از روکش برای کابین می‌شود.

در مورد قطعات رگلاژ درب‌ها و دستگیره‌ها نیز کاملاً متوجه کیفیت پایین خواهید شد.

با توجه به آنچه در مورد این خودرو گفته شد لرزش، نفوذ صدا و ورود هوا به داخل کابین از مواردی است که شما بارهای بار متوجه آن خواهید شد.

و به جرئت می توان گفت هیچ گونه عایق بندی در این خودرو اصلا تعریف نشده است .
نمای داخلی پراید

مقایسه پراید با پژو 206 بهترین هاچ بک بازار مقایسه سایپا با ایران خودرو ماشین چی بخریم مشخصات پژو 206 تیب 2 قیمت پژو 206 تیب 2 معایب و مزایای پژو 206 تیب 2 قیمت پراید 111 مشخصات پراید 111 مقایسه هاچ بک ارزانترین هاچ بک در ایران مقایسه فنی خودرو

به همین‌دلیل هر نوع صدایی و گرد و خاکی به داخل کابین نفوذ می کند ، این شنیدن صدا تاحدی برای برخی از افراد ناخوشایند است که بعد از مدتی سقف خودرو را باز می‌کنند و به‌عنوان عایق، پشم شیشه در سقف خودرو قرار می‌دهند. با این کار دیگر نفوذ صدا و به‌خصوص سرما و گرما بسیار کمتر می‌شود.

انواع تیپ های پراید

سخن پایانی

در خصوص خرید خودرو باید گفت مواردی که نیازبود به آن توجه بیشتری شود در بالا به آن اشاره شده است

لازم به ذکر است پراید یک خودرو کم مصرف ، کم استهلاک است که از همه موارد مهم تر قیمت پایین آن نسبت به همه سایر خودروهای بازار سبب فروش بالای آن بوده است .

و در نهایت از پراید واقعا توقع اضافی داشته باشید چون قرار نیست هیچ گونه خدمات اضافه بر سازمان به شما بدهد و فقط در نقش یک چهارچرخ متحرک ایفای نقش می کند .
برای خرید پراید با چه مواردی مواجه هستیم ؟ | هنگام خرید پراید با چه مواردی مواجه هستیم ؟ | مزایا و معایب پراید | چرا پراید بخریم | مشکلات پراید کارکرده

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.