وظیفه کوئل در خودرو چیست و چند نوع دارد؟

0

وظیفه کوئل در خودرو از اهمیت زیادی برخوردار است زیرا این سیستم در ارتباط با استارت خودرو و موتور آن است. افرادی که شناخت کمی نسبت به مسائل فنی خودرو دارند شاید سوالاتی در ذهن شان پیش بیاید که کوئل خودرو چیست؟ یا کوئل در خودرو چه کار می کند؟ که در واقع این سوالات بسیار ریشه ای و درست هستند و می تواند شما را به شناخت دقیقی نسبت به این قطعه برساند. ما در ادامه این مطلب در کنار پاسخ به این سوال ها به مسائلی مثل انواع کوئل خودرو و علائم خرابی کوئل نیز می پردازیم.

کوئل خودرو چیست؟

در میان تمام قطعات و سیستم های ماشین، سیستم برق از بخش های اصلی و مهم به شمار می آید که کاربرد اصلی آن تولید الکتریسیته مورد نیاز برای جرقه زنی شمع ها است. سیستم برق خودرو متشکل از قطعات زیادی است که هر کدام وظیفه خاصی دارند. کوئل ماشین از قطعات مهم سیستم برق است.

وظیفه کوئل در خودرو جرقه زدن و به احتراق در آوردن بنزین است و این کار از وظایف مهم کوئل به شمار می آید. معمولا اختلاف پتانسیل تولیدی باتری ماشین های معمولی بیشتر از ۱۲ ولت بیشتر نمی شود و محتمل است که مسائلی مثل عمر باتری نیز بر این مسئله تاثیر بگذارد و این مقدار را کم تر کند. خودروها برای حرکت در ابتدا نیاز به جرقه زنی و ایجاد انفجار دارند که این مسئله در واقع نیازمند ۷۰۰۰ تا ۲۵۰۰۰ ولت اختلاف پتانسیل است که اگر شرایطی مثل کثیفی شمع ها و… وجود داشته باشد این مقدار متغیر خواهد بود و به همین خاطر شمع ها با اختلاف پتانسیل تولیدی باتری نمی توانند جرقه ایجاد کند و در نهایت سیستم احتراق خودرو با مشکل روبه رو خواهد شد. باتری سولفاته شده خودرو را چگونه می توان تمیز کرد!؟

کوئل ماشین با افزایش قدرت ولتاژ تولیدی باتری تلاش می کند که هر موقع شمعی که آماده سوختن بود به وارد عمل شود. ماشین هایی که موتورهای احتراق داخلی دارند برای تولید نیروی محرک موتور به طور کلی چهار مرحله را می گذراند که عبارت اند از:

  • مکش
  • تراکم
  • انفجار و انبساط
  • تخیله

کوئل فقط در خودروسازی کاربرد ندارد و حوزه کارایی آن بسیار گسترده است و انوع مختلفی نیز دارد که در ادامه مطلب به آن می پردازیم. کار اصلی کوئل بر پایه القای جریان الکتریکی است. اگر بخواهیم کار کوئل را به زبان ساده توضیح دهیم می توان گفت: وظیفه کوئل در خودرو این است که جریان برق با ولتاژ کم را از باتری دریافت کند آن را به ولتاژ ضروری تبدیل کند و در نهایت برای جرقه زنی به شمع ها و سیلندر ارسال کند.

آموزش تنظیم کاربراتور پراید بد روشن شدن پراید کاربراتوری تعمیر کاربراتور پراید تنظیم دلکو پراید کاربراتور عیب یابی پراید کاربراتوری تعمیرات تخصصی پراید تعمیرکار

ساختار کوئل

ساختار کوئل از سیم پیچ و هسته آهنی بنا به قوانین مغناطیس و فیزیک ایجاد شده است و این ساختار باعث می شود ولتاژ ورودی از باتری افزایش پیدا کند ولی به صورت کلی ساختار کوئل زیر مجموعه قطعاتی قرار می گیرد که مکانیزم ساده ای دارند. کوئل خودرو از سه بخش مهم تشکیل شده است که عبارت اند از:

  • سیم پیچ اولیه
  • سیم پیچ ثانویه
  • هسته مرکزی

تعداد دور سیم ها تقریبا ۲۵۰ تا ۳۵۰ حلقه، در سیم پیچ های اولیه است که مقاومت ۳ اهمی ایجاد می کنند. تعداد دور سیم ها در سیم پیچ ثانویه به طور تقریبی ۱۵ تا ۳۰ هزار حلقه است. هسته مرکزی کوئل از آلیاژ ویژه و مقاومی تشکیل شده است.
نشانه خراب بودن پمپ فرمان برقی

البته کوئل قسمت های دیگری نیز دارد مثل: پایه جرقه زنی، عایق سیم پیچ ها و بدنه اصلی، بر طبق تعداد سیلندرهای موتور، تعداد پایه های جرقه زنی مشخص می شود. عایق سیم پیچ در میان سیم پیچ ها قرار می گیرد و به دلیل حرارت ایجاد شده این عایق ها می توانند مانع از صدمه خوردن سیم پیچ ها شوند. آلومینیوم می تواند حرارت بالایی را انتقال دهد به همین دلیل جنس بدنه اصلی کوئل آلومینیوم است. آشنایی با ساختار باتری حالت جامد و عملکرد آن در سری نکات مهم خودرویی!

در ذهن بسیاری از رانندگان این سوال مطرح است که کوئل در خودرو چگونه کار می کند؟ ما در ادامه این مطلب می خواهیم به پاسخ این سوال بپردازیم. سیم پیچ های کوئل از جنس مس هستند. ساختار کوئل به گونه ای است که بر دور سیم پیچ ثانویه، سیم پیچ اولیه پیچیده شده و هر دو آن ها به دور هسته مرکزی پیچیده اند.

سیم پیچ اولیه با دور پایین جریان برق وارد شده را به سیم پیچ ثانویه با دور بالا انتقال می دهد که منجر به القای الکتریکی می شود. میزان جریان برق وارد شده چندین هزار برابر است زیرا این انتقال به دلیل ولتاژ برق وارد شده بیشتر باید باشد که کوئل جریان برق مستقیم را تبدیل به جریان متناوب کند.

علائم خرابی کویل

انواع کوئل خودرو و کاربرد آن

کوئل ماشین به دو دسته کلی تقسیم می شود، وایر دار و بدون وایر، این دسته ها متشکل از زیر مجموعه هایی هستند که در ادامه مطلب آنها را معرفی می کنیم. مهمترین وظیفه وایر انتقال برق از کوئل به شمع ها است. البته وایر بیشتر در خودروهای قدیمی کاربرد داشته و در خودروهای جدید وجود ندارد. جهت صرفه جویی در انرژی شرکت های خودروسازی این قطعه را از ماشین حذف کرده اند و انتقال برق را به طور مستقیم از طریق کوئل انجام می دهند. زمانی که این حالت پیش می آید کوئل روی شمع ها بدون هیچ گونه واسطه ای قرار می گیرد و از افت ولتاژ و هدر رفتن انرژی جلوگیری می کند. نشانه های باتری معیوب ماشین چیست!؟

کوئل های وایر دار

آوانس و ریتارد دلکو تعویض دلکوی پراید دلکو چیست معایب دلکو چیست تعمیر پراید کاربراتوری تک کار کردن موتور علت تقه زدن موتور ماشین علت روشن نشدن پراید کاربراتوری علت قدرت نداشتن موتور علت پس زدن موتور

همان طور که در بالا هم اشاره کردیم، امروزه خودروسازان از وایر در ساخت ماشین ها استفاده نمی کنند. کاربرد وایر اکثرا در خودروهای قدیمی می باشد. تقسیم بندی کوئل های با وایر به دو دسته است که عبارتند از:

کوئل های معمولی خودرو

معمولا در خودروهای کاربراتوری یا انژکتوری سیستم دلکو وجود دارد که اکثرا کوئل های معمولی درآنها به کار رفته که مهمترین وظیفه آن مرتب کردن جرقه ها است. یک دلکو در کنار این کوئل ها به کار می رود. شکل ظاهری کوئل های معمولی استوانه ای یا ساده است. البته به این موضوع توجه داشته باشید که در انواع خودروها وظیفه کوئل در خودرو یکسان است و یک کاربرد دارد.

کوئل دوبل

خودروهای انژکتوری دارای کوئل های دوبل هستند. سیلندرهای یک و چهار و دو و سه کوئل های دوبل به صورت دو به دو، جرقه زنی همزمان تنظیم می کنند.

علائم خرابی وایر شمع

کوئل های بدون وایر

ماشین هایی با سیستم برق رسانی تازه دارند معمولا از کوئل های بدون وایر استفاده می کنند. تقسیم بندی آن ها به صورت کلی چند دسته است که عبارتند از:

کوئل کتابی

ساختار کوئل های کتابی مشابه کوئل های دوبل است. اما این کوئل ها بدون وایر مورد استفاده قرار می گیرند. پهن بودن حالت دوبل دلیل اسم گذاری این نوع است.

کوئل قلمی

کوئل های قلمی بیشتر در ماشین های انژکتوری به کار می رود. میزان تولید ولتاژ کوئل های قلمی بسیار زیاد است و برای هر سیلندر یکی از آنها مورد استفاده قرار می گیرد.

علائم خرابی کویل

در صورت روشن نشدن موتور خودرو به احتمال زیاد کوئل از کار افتاده است و دیگر این امکان وجود ندارد که به سر شمع ها جریان برق برسد. اگر قدرت موتور کاهش یافت و یا شروع به ریپ زدن کرد، نشان از آن دارد که کوئل نیم سوز شده یا یک یا دو مورد از کوئل های قلمی مشکل پیدا کرده است.

علائم دیگر خرابی کوئل خودرو، مصرف سوخت بالا، کم شدن توان موتور، درست استارت نخوردن و به راحتی روشن نشدن موتور، روشن شدن چراغ چک و… نیز می توان اشاره کرد. اگر یکی از این موارد برای خودرو شما پیش آمد کوئل خودرو خراب شده و حتما برای تعویض آن اقدام کنید.

علت خرابی وایر شمع

دلایل خرابی کوئل خودرو

به طور کلی قطعات الکتریکی در گذر زمان و گرمای زیاد مستهلک می شوند. کوئل هم از این قاعده جدا نیست و به همین دو دلیل در بیشتر موارد خراب می شود و نیاز به تعویض دارد. دلایل دیگر خرابی کوئل، کارکرد نامناسب باتری، روان نبودن کارکرد موتور، بی کیفیت بودن قطعه کوئل و… است.

نحوه مراقبت صحیح از کوئل خودرو

با مراقبت صحیح از کوئل می توانید به راحتی جلوی افزایش هزینه های ماشین را بگیرید و این کار را با تمیز نگه داشتن شمع های جرقه زن خودرو انجام دهید. کارشناسان توصیه می کنند که به صورت دوره ای سیم پیچ ها و قسمت coil را بررسی کنید تا از خرابی سیم پیچ و نشت نکردن روغن جلوگیری کنید. رعایت این موارد می تواند مراقبت صحیحی را برای کوئل خودرو شما فراهم کند و طول عمر آن را نیز افزایش دهید و از هزینه ها جلوگیری کند.

شما برای تست سیستم جرقه زنی می توانید با استفاده از یک شمع یا پیچ گوشتی و اتصال دادن آن به سر وایر به بدنه خودرو سیستم جرقه زنی را تست کنید. نگران نباشید زیرا این کار منجر به خرابی سیستم برق خودرو نمی شود و در زمانی مورد استفاده قرار می گیرد که بخواهید خرابی را سریعا شناسایی کنید البته این یک امر ضروری است که باید آن را انجام دهید. هشدار این کار را در خودروهای انژکتوری انجام ندهید و از چراغ های مخصوص در این باره استفاده کنید. البته برای اینکه این عمل را به صورت استاندارد انجام دهید بهتر است برای تست کوئل و بستن سر هر سیم پیچ از اهم متر استفاده کنید. توجه کنید که در زمانی شما می توانید خودتان به تعمیر یا تعویض این قطعه بپردازید که به طور کامل از وظیفه کوئل خودرو و ساختار و نحوه عملکرد آن اطلاع داشته باشید در غیر این صورت حتما به افراد متخصص رجوع کنید.

کارستان

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.