محاسن و معایب مزدا ۳ جدید ،بررسی مشکل تنظیم ارتفاع
۴ دلیل برای اینکه مزدا ۳ جدید را بخریم! مزایا و معایب مزدا ۳ قدیم ،هزینه نگهداری مزدا ۳ ،مشخصات فنی مزدا ۳ جدید تیپ ۴ ،بررسی مزدا ۳ قدیم ،افزایش ارتفاع مزدا ۳ ،ارتفاع مزدا ۳ جدید ازسطح زمین ،تجربه رانندگی با مزدا ۳ قدیم ،مقایسه مزدا ۳ قدیم و جدید
کمپانی شرقی مزدا، حال دیگر یکی از غولهای خودروسازی دنیا شناخته میشود که با محصولات خاص و جوان پسندش توانسته است بازار خوبی در جهان پیدا کند. کشور ما از دیر باز میزبان محصولات این کمپانی بوده؛ اما خب، با ورود اولین سری مزدای جدید، نوع نگاهها به این کمپانی تغییر کرده و مردم به سرعت جذب محصولاتش شدند.
مزدا ۳ یکی از پرفروشترین و البته محبوبترین خودروهای تولید شده این کمپانی است که پس از موفقیت در سری اول، در مدلهای متعددی اعم از هاچ بک و سدان و… وارد کشورمان شد. پس از آن مزدا ۳ جدید (New Mazda 3) با تغییراتی ظاهری و باطنی آماده عرضه در کشورمان شد؛ که با توجه به سابقه خوب سری اول، بازهم مورد استقبال جوانان و خانوادهها قرار گرفت.
این خودرو هم اکنون جز محصولات با رنج قیمت بالای صد میلیون تومان در بازار به شمار میرود و قطعا بازار خاص خود را دارد. سعی میکنیم تا در اینجا به چند ویژگی مناسب این خودرو اشاره کنیم (این ویژگیها بر اساس تجربه شخصی نگارنده است).
۱- هماهنگی موتور و گیربکس
گاه پیش آمده است که پشت فرمان خودرویی نشسته و به طبع آن خواسته باشید که با ماشین دوری بزنید. حال اگر ماشین پیش روی شما اتوماتیک باشد، آنگاه نوع نگاه فرق میکند. هم اکنون در بازار هستند محصولاتی چینی که از گیربکسهای اتوماتیک بهره میبرند، اما خب اگر با آنها دوری بزنید متوجه عدم هماهنگی دقیق پیشرانه و گیربکس خواهید شد. مزدا ۳ دارای یکی از هماهنگترین پیشرانهها با گیربکسهای اتوماتیک تیپ ترونیک است. همچنین طبق تجربه شخصی باید بگویم که کروز کنترل نصب شده بر روی این خودرو به هیچ وجه به صورت نا هماهنگ معکوس نکشیده و تا به گشتار مطلوبی دست پیدا نکرده باشد، دنده را برای راننده سبک نمیکند.
موتور ۱۶ سوپاپ این خودرو با تولید ۱۴۸ اسب بخار یکی از قدرتمندترین نمونههای بازار است. به همین دلیل، پس از بهرهگیری از این موتور در کنار سیستم جعبه دنده اتوماتیک، نباید جز یک عکس العمل مناسب پیشرانه در مقابل پدال گاز و به تبع آن شتاب و سرعت بالا، انتظاری داشت.
۲- طراحی و ظاهر
خب، در شرایط موجود اگر بخواهیم این چنین مبلغی را برای خرید یک خودرو هزینه کنیم، طبیعتا باید با محصول شیک و جذابی روبرو باشیم و این اصلا انتظار گزافی نیست. این سری از خودروی مزدا، از همان ابتدا به خاطر ظاهر و حالت اسپرتش، توانست هواداران زیادی را برای خود جمع کند. بهرهگیری از یک طراحی اصطلاحا وحشی و جذاب به شما کمک میکند تا با کمترین هزینه، هر طور که میخواهید آن را برای خود اسپرت کرده و لذت ببرید.
۳- امکانات موجود
شاید برای ما ایرانیان، سادهترین امکانات موجود بر روی خودروهای روز دنیا، جذاب و غیر قابل توصیف جلوه کند؛ که البته باید از دو کمپانی ایران خودرو و سایپا برای تشنه نگه داشتن مردم، تشکر کرد!
یکی از این سیستمهای موجود، فناوری چرخش چراغهای جلو با توجه به زاویه چرخش فرمان است که در طول مسیر دامنه دیدی عالی را در اختیار راننده قرار داده و رانندگی را واقعا لذت بخش میکند. سیستم تعلیق مولتی لینک نصب شده بر روی مزدا ۳ جدید، در زمان خروج از پیچ و افزایش سرعت به خوبی برتری این فناوری کمپانی صاحب نام مزدا را به رخ رقیبان میکشد. تهویه مطبوع و بهرهگیری از سانروف سه حالته، از دیگر امکانات مناسب این خودرو است.
۴- کیفیت بالای قطعات و استهلاک کم
شاید برای شما جالب باشد بدانید که شمع و تسمه تایم این خودرو را باید هر ۱۲۰ هزار کیلومتر یک بار تعویض کرد. این موضوع در قبال اکثر محصولات داخلی با میانگین ۶۰ تا ۸۰ هزار کیلومتر، رقم مناسبی به نظر میرسد.
با اینکه قطعات این خودرو نسبت به قیمتش، کمی گران است ولی باید توجه داشت که این قطعات با توجه به کیفیت بالای ساخت، بسیار دیر آسیب دیده و با توجه به استهلاک کم خودرو، تعویض آنها نیز دیر به دیر انجام خواهد شد.
تیپ چهار این خودرو هم اکنون در بازار قیمتی در حدود ۱۰۰ تا ۱۱۰ میلیون تومان دارد. البته قیمت مدل دست دوم این خودرو بسته به مدل، بین ۲۰ تا ۴۰ درصد ارزانتر است.
معایب مزدا ۳ جدید
با توجه به اسپرت بودن ماشین(بنا به گفته مالکان) و پایین بودن کف خودرو به نسبت سایر خودروها( بنا بر اذعان مالکان و مشخصات خودرو) و همینطور وجود سرعت گیرهای متنوع (شواهد عمومی) و امکان گیر کردن کف خودرو به این سرعت گیرها بهتر بود رکابهای خودرو از جنسی ساخته میشد که احتیاج به رنگ نداشت و در صورت برخورد رکاب به زمین یا جدول مالک خودرو دچار خسارت مالی زیادی( صافکاری و ریختگی رنگ و یا تعویض رکاب) نشه. مثلا اگر رکاب این خودرو از جنس پلاستیک یا امثالهم ساخته میشد در صورت برخورد رکاب با موانع احتمالی ممکن بود هیچ آسیبی نبینه.
اگر ایرادی واقعا وجود داشته باشه ، همه از اطلاع رسانی استقبال میکنند ، کما اینکه خیلی از مزدا سوارها به وضعیت نامناسب رنگ ماشین (البته بدلیل منتاژ) اشاره کردند که همه قبول دارند.
زیر و رکاب مزدا ۳ جدید دائما داره گیر میکنه