بزرگترین تولیدکنندگان خودرو چین را بشناسید
در حالی کشور چین از نظر اقتصادی رشد خوبی را تجربه میکند که نیمی از این موفقیت را مدیون صنعت خودروسازی است. این کشور از سال ۲۰۱۵ تا به امروز توانسته از نظر میزان فروش ۲۵ درصد بازار جهانی را به خود اختصاص دهد. در چین تعداد نفراتی که گواهینامه دارند، از تعداد خودروهای موجود بیشتر است و این روند همچنان ادامه دارد.
سال گذشته درکل ۲۴.۷۲ میلیون دستگاه خودرو سواری و ۴.۱۶ میلیون دستگاه خودرو تجاری در چین به فروش رفته که رقم قابل توجهی است. اما چه خودروسازانی سهم بیشتری را از این رقم بسیار بزرگ داشتهاند؟ آنچه در ادامه میخوانید، مروری است بر آمار فروش سال ۲۰۱۷ بزرگترین تولیدکنندگان خودرو در چین.
فولکسواگن – ۳.۱۴ میلیون دستگاه
از سال ۱۹۸۰ فولکس واگن به بازار چین وارد شد و با سرمایهگذاری مشترک با کمپانیهای چینی، خودروهایی مخصوص بازار چین را به تولید رساند که از محبوبترین آنها میتوان به Lavida و Phideon اشاره کرد. در سال ۲۰۱۷ فولکس واگن ۳.۱۴میلیون دستگاه خودرو در چین تولید کرد که ۱۳ درصد از بازار چین را شامل میشود. در این آمار خودروهای دیزل لحاظ نشده است.
جیلی – ۱.۲۵ میلیون دستگاه
جیلی به عنوان مالک ولوو و لوتوس برندی شناخته شده است. این خودروساز برای اولینبار توانسته است با فروش ۱.۲۵میلیون دستگاه خودرو، ۵ درصد از بازار کل چین را تصاحب کند. گفتنی است میزان فروش جیلی نسبت به سال قبل ۶۱ درصد رشد داشته است.
بیوک – ۱.۲۲ میلیون دستگاه
در دهه ۱۹۹۰ جنرال موتورز بیوئیک را جایگزین اوپل در بازار چین کرد. این جایگزینی چیزی را برای مشتریان تغییر نداد زیرا بیوئیک در اصل همان اوپل بود که لوگوی متفاوتی داشت؛ مثل بیوک ریگال GS که همان اوپل اینسگنیاست.
تویوتا – ۱.۱۴ میلیون دستگاه
فروش کراساوورها در چین با رشد خوبی همراه است، به طوریکه در سال ۲۰۱۷ نسبت به سال قبل با رشدی ۱۳درصدی مواجه شده است. این رشد باعث شده تا سدانهای کوچک که پیش از این در بازار چین محبوبیت فراوانی داشتند، رفتهرفته کنار بروند. تویوتا یکی از برندهای شناختهشده در تولید خودروهای شاسیبلند است که به لطف این رده از محصولات خود در بازار چین توانسته به فروش ۱.۱۴ میلیون دستگاه برسد. با توجه به این میزان فروش تویوتا نسبت به سال قبل رشد ۷ درصدی را تجربه کرده است.
چانگان – ۱.۰۶ میلیون دستگاه
سال قبل برای برند چانگان سال خوبی از نظر فروش نبوده، زیرا آمار و ارقام نشان میدهد این کمپانی ۸ درصد کاهش فروش داشته است. چانگان نسل جدید ساختههای خود را با استایلی اروپایی طراحی کرده تا خود را دوباره در بازار چین بالا بکشد. با این حال فروش سال ۲۰۱۷ چانگان به ۱.۰۶ میلیون دستگاه محدود بود.
نیسان – ۱.۱۲ میلیون دستگاه
در این لیست فقط میزان فروش کمپانیهایی که در کشور چین اقدام به تولید محصول میکنند، لحاظ شده است چراکه واردات خودرو به چین، به خاطر محدودیتهای اعمال شده، بسیار سخت و هزینهبر است. به طور مثال، نیسان کراساوور کوچک خود یعنی Kicks را با همکاری دانگفنگ در این کشور تولید میکند.
فورد
سال ۲۰۱۷ فورد با فروش ۸۳۹.۸۱۵ دستگاه، ۱۲ درصد فروش کمتری را نسبت به سال ۲۰۱۶ در چین به ثبت رساند. همانطور که گفته شد، بازارهای جهانی در تسخیر شاسیبلندها و کراساوورها هستند و مدلهایی مانند سدان کوچک اسکورت که در گذشته برای فورد فروش خوبی را کسب کرده بودند، باوجود عرضه نسل جدید، از فروش خوبی برخوردار نشدند.
هاوال – ۸۴۹.۵۵۴
کمپانی بزرگ گریت وال، شاسیبلندها و کراساوورهای خود را تحت برند هاوال به تولید میرساند. سال گذشته هاوال فروش ۸۴۹.۵۵۴ دستگاه خودرو را در چین تجربه کرد تا بار دیگر به عنوان بزرگترین تولیدکننده شاسیبلند و کراساوور در بزرگترین بازار خودرو دنیا لقب بگیرد.
هوندا – ۱.۴۲ میلیون دستگاه
فروش هوندا در بازار چین نسبت به سال قبل ۱۸.۵ درصد رشد داشته است. بعید نیست چین در سال بعد با گذر از آمریکا تبدیل به بزرگترین بازار هوندا شود. در سال ۲۰۱۷ هوندا در حالی ۱.۴۲ میلیون دستگاه خودرو در چین به فروش رساند که این تعداد برای بازار آمریکا، ۱.۴۹ میلیون دستگاه بوده است.
بائوجون – ۱.۰۲ میلیون دستگاه
بائوجون یکی از موفقترین برندهای چینی در سال ۲۰۱۷ بود. این کمپانی زیرمجموعه سرمایهگذاری مشترک سایک موتور و جنرال موتورز است که با کراساوور جدید ۵۱۰ توانست فروش خود را در بازار چین، ۳۴ درصد افزایش دهد.
آئودی – جایگاه پانزدهم: اگر بخواهیم کمی از ۱۰ خودروساز برتر فاصله بگیریم، در رده ۱۵ پرفروشترین خودروسازان بازار چین به آئودی میرسیم که سابقه طولانی در بازار چین دارد اما همچنان فروش خوبی را در این بازار تجربه نمیکند. آئودی در سال ۲۰۱۷ با فروش ۵۴۹.۱۱۷ دستگاه نسبت به سال قبل ۲.۴ درصد رشد فروش داشته و در مقابل رقبای خود یعنی بنز و بامو، کمی بالاتر ایستاده است.
مرسدس-بنز – جایگاه نوزدهم:فروش مرسدس در بازار چین رو به رشد است به طوریکه ۵ سال پیش مرسدس در بازار چین توانسته بود ۲۰۶هزار دستگاه به فروش برساند اما در سال ۲۰۱۷، با فروش ۴۴۵.۶۸۷ دستگاه، نسبت به سال قبل ۳۶ درصد رشد فروش را تجربه کرد.
بامو – جایگاه بیستودوم: درست است که کراساوورها و شاسیبلندها جایگاه خود را در بازار تثبیت کردهاند اما چینیها هنوز هم به سدانهای کوچک پریمیوم علاقه دارند. بامو این موضوع را به خوبی میداند و سری ۱ سدان را با سرمایهگذاری مشترک با برلیانس در چین تولید میکند. این کمپانی آلمانی با فروش ۳۸۴.۸۴۹ دستگاه توانست رشد ۲۴ درصدی را نسبت به سال قبل در چین تجربه کند.
منبع :عصر خودرو