عیب یابی گیربکس دستی و علت آن
معایب گیربکس و کلاج و علت آن
سیستم گیربکس و کلاچ
نکته ۱: در هنگام کلاچ گرفتن نیرو از موتور به گیربکس قطع میگردد.
نکته ۲: زمانیکه پا روی کلاچ قرار گرفته شود دنده زیر (دنده همیشه گرد) گیربکس نمیچرخد.
نکته ۳: در اتومبیلهای با گیربکس اتوماتیک از
کلاچهای روغنی استفاده میشود.
نکته۴: به هنگام استفاده از نیم کلاچ دور صفحه کلاچ از فلایول استفاده میشود.
نکته ۵: ظرفیت گشتاور کلاچ را با نسبت اندازه سطح
ضخامت میسنجند.
نکته ۶: بکسواد صفحه کلاچ منجر به کم شدن کشش قدرت خروجی موتور گردیده و همچنین باعث گرم شدن و سوختن صفحه کلاچ میگردد.
نکته ۷: علت بکسواد کردن کلاچ چرب شدن و صیغلی شدن لنت کلاچ و تمام شدن لنت و تنظیم نبودن شیش کلاچ میباشد.
نکته ۸: تاب برداشتن صفحه کلاچ در نتیجه خرابی صفحه فولادی کلاچ میشود.
نکته ۹: شکستگی یا ضعیفی فنرهای مارپیچ صفحه کلاچ باعث لرزش در حرکت و ایجاد صدا میگردد.
نکته ۱۰: مقدار خلاصی پدال کلاچ تقریباً ۵ تا ۶
میلیمتر است.
نکته ۱۱: علت سوختن لنت صفحه کلاچ نیم کلاچ کردن پیدرپی و قوی بودن بیش از حد بودن فنر دیسک میباشد.
نکته ۱۲: در صورتی که حالت سرد بودن دندهها به راحتی
تعویض و با کار کردن موتور و گرم شدن آنها سخت درگیر شوند عیب از فنرهای خورشیدی دیسک کلاچ
میشود.
نکته ۱۳: علت دل زدن کلاچ تاب داشتن صفحه یا دیسک کلاچ میباشد.
نکته ۱۴: در هنگام بستن دیسک و صفحه کلاچ بایستی کلاچ را با بوش ته میللنگ هم مرکز کرد.
نکته ۱۵: علت چرب شدن صفحه کلاچ نشست روغن از کاسه نمد میللنگ و گیربکس میباشد.
نکته ۱۶: هنگام آزاد بودن پدال کلاچ در موتور روشن دور صفحه کلاچ با دیسک برابر است.
نکته ۱۷: زمانیکه با فشار دادن پدال کلاچ صدای اضافه شنیده شد بلبرینگ کلاچ خراب است.
نکته ۱۸: فنرهای ضربهگیر صفحه کلاچ به هنگام نیم کلاچ و رها کردن پدال عمل میکنند.
نکته ۱۹: علت کم بودن کشش خودرو در سربالاییها و
جا رفتن راحت در حالت سرد اما بد جا رفتن در زمان گرم از ضعیف شدن دیسک کلاچ میباشد.
نکته ۲۰: با کوتاهکردن اهرم کلاچ (شیش کلاچ) راه پدال جهت اتصال نیروی موتور به گیربکس کوتاهتر میشود و با بلند کردن اهرم راه پدال بیشتر میشود.
نکته ۲۱: وظیفه گیربکس نیرو را افزایش و دور را کاهش میدهد (مبدل گشتاور).
نکته ۲۲: ترتیب انتقال دنده یک در گیربکس ابتدا نیرو از شفت ورودی به دنده چهار سپس به دنده زیر و بعد از دنده یک به کشویی تودلی و شفت خروجی انتقال مییابد.
نکته ۲۳: علت وجود هزار خاری در انتهای شفت اصلی گیربکس (شفت خروجی) سوار شدن کشویی گاردان بر روی آن و جهت حرکت طولی کشویی گاردان بر روی آن میباشد.
نکته ۲۴: نسبت کاهش دور و افزایش گشتاور در
گیربکسهای چهارسرعته در دنده یک بیشتر است.
نکته ۲۵: در گیربکس کشویی و تودلی نیرو را از دندهها به
شفت خروجی منتقل میکند.
نکته ۲۶: شفت ورودی گیربکس به صورت هزار خار با صفحه کلاچ درگیر میشود.
نکته ۲۷: محاسن دندههای مورب در گیربکس سنکرونیزه به تدریج و به نرمی درگیر شدن دندهها و همیشه چند دنده باهم درگیر میشوند.
نکته ۲۸: در صورت خوردگی برنجی دنده، آن دنده به سختی و با صدا جا میرود.
نکته ۲۹: وظیفه خارموشکی در سیستم سنکرونیزه گیربکس جلو بردن دنده برنجی است.
نکته ۳۰: علت بیرون زدن یک دنده در گیربکس تیز کردن دنده زیر و دنده مورد نظر و خوردگی کشویی و یا ضعیف شدن فنر ماهک و خوردگی میل ماهک است.
نکته ۳۱: علت جا نرفتن دنده در دندههای سبک خرابی دنده برنجی بوده و علت سفت شدن دو دنده در مقابل هم خوردگی دنده برنجی میباشد.
نکته ۳۲: در هنگام سرد بودن موتور دندهها به سختی تعویض میشوند زیرا روغن گیربکس آن بیش از حد سفت شدهاست.
نکته ۳۳: در زمان شکستن یا ضعیف شدن ساچمه فنر ماهک گیربکس، دندههای مربوط به ماهک بیرون میزند.
نکته ۳۴: در صورت ضعیف شدن ساچمه فنر ماهک گیربکس، دندههای مربوط به ماهک بیرون میزند.
نکته ۳۵: وظیفه دنده زیر (همیشه گرد) در گیربکس
انتقالدهنده نیروی شفت ورودی به دندههای خروجی
میباشد.
نکته ۳۶: معمولاً گیربکسهای سنکرونیزهدار دارای چهار شفت است.
نکته ۳۷: در گیربکسهای سنکرونیزهدار دنده یک و عقب فاقد دنده برنجی است.
نکته ۳۸: در گیربکسهای سنکرونیزهدار دنده یک و عقب فاقد دنده برنجی است.
نکته ۳۹: در دنده آخر دور شفت ورودی با شفت خروجی یک به یک است.
نکته ۴۰: در خودروهای۵ دنده جلو معمولاً در دنده ۵ دور شفت ورودی کمتر از دور شفت خروجی است.
نکته ۴۱: وظیفه دنده رابط عقب در گیربکس، تغییر جهت دوران نیرو میباشد.
نکته ۴۲: کانال تهویه گیربکس به منظور جلوگیری از افزایش تعبیه شده است.
نکته ۴۳: روغن جعبه دندههای معمولی۹۰SAE میباشد.