عیب یابی گیربکس دستی و علت آن

0

معایب گیربکس و کلاج و علت آن

سیستم گیربکس و کلاچ

نکته ۱: در هنگام کلاچ گرفتن نیرو از موتور به گیربکس قطع می­گردد.

نکته ۲: زمانیکه پا روی کلاچ قرار گرفته شود دنده­ زیر (دنده همیشه گرد) گیربکس نمی­چرخد.

نکته ۳: در اتومبیل­های با گیربکس اتوماتیک از
کلاچ­های روغنی استفاده می­شود.

نکته۴: به هنگام استفاده از نیم کلاچ دور صفحه کلاچ از فلایول استفاده می­شود.

نکته ۵: ظرفیت گشتاور­ کلاچ را با نسبت اندازه سطح

ضخامت می­سنجند.

نکته ۶: بکسواد صفحه کلاچ منجر به کم شدن کشش قدرت خروجی موتور گردیده و همچنین باعث گرم شدن و سوختن صفحه کلاچ می­گردد.

نکته ۷: علت بکسواد کردن کلاچ چرب شدن و صیغلی شدن لنت کلاچ و تمام شدن لنت و تنظیم نبودن شیش کلاچ می­باشد.

نکته ۸: تاب برداشتن صفحه کلاچ در نتیجه خرابی صفحه فولادی کلاچ می­شود.

نکته ۹: شکستگی یا ضعیفی فنرهای مارپیچ صفحه کلاچ باعث لرزش در حرکت و ایجاد صدا می­گردد.

نکته ۱۰: مقدار خلاصی پدال کلاچ تقریباً ۵ تا ۶
میلی­متر است.

نکته ۱۱: علت سوختن لنت صفحه کلاچ نیم کلاچ کردن پی­درپی و قوی بودن بیش از حد بودن فنر دیسک می­باشد.

نکته ۱۲: در صورتی که حالت سرد بودن دنده­ها به راحتی

تعویض و با کار کردن موتور و گرم شدن آنها سخت درگیر شوند عیب از فنرهای خورشیدی دیسک کلاچ
می­شود.

نکته ۱۳: علت دل زدن کلاچ تاب داشتن صفحه یا دیسک کلاچ می­باشد.

نکته ۱۴: در هنگام بستن دیسک و صفحه کلاچ بایستی کلاچ را با بوش ته میل‌لنگ هم مرکز کرد.

نکته ۱۵: علت چرب شدن صفحه کلاچ نشست روغن از کاسه نمد میل‌لنگ و گیربکس می­باشد.

نکته ۱۶: هنگام آزاد بودن پدال کلاچ در موتور روشن دور صفحه کلاچ با دیسک برابر است.

نکته ۱۷: زمانیکه با فشار دادن پدال کلاچ صدای اضافه شنیده شد بلبرینگ کلاچ خراب است.

نکته ۱۸: فنرهای ضربه­گیر صفحه کلاچ به هنگام نیم کلاچ و رها کردن پدال عمل می­کنند.

نکته ۱۹: علت کم بودن کشش خودرو در سربالایی­ها و

جا رفتن راحت در حالت سرد اما بد جا رفتن در زمان گرم از ضعیف شدن دیسک کلاچ می­باشد.

نکته ۲۰: با کوتاه‌کردن اهرم کلاچ (شیش کلاچ) راه پدال جهت اتصال نیروی موتور به گیربکس کوتاهتر می­شود و با بلند کردن اهرم راه پدال بیشتر می­شود.

نکته ۲۱: وظیفه گیر­بکس نیرو را افزایش و دور را کاهش می­­دهد (مبدل گشتاور).

نکته ۲۲: ترتیب انتقال دنده یک در گیربکس ابتدا نیرو از شفت ورودی به دنده چهار سپس به دنده زیر و بعد از دنده یک به کشویی تودلی و شفت خروجی انتقال می­یابد.

نکته ۲۳: علت وجود هزار خاری در انتهای شفت اصلی گیربکس (شفت خروجی) سوار شدن کشویی گاردان بر روی آن و جهت حرکت طولی کشویی گاردان بر روی آن می­باشد.

نکته ۲۴: نسبت کاهش دور و افزایش گشتاور در
گیربکس­های چهار­سرعته در دنده یک بیشتر است.

نکته ۲۵: در گیربکس کشویی و تودلی نیرو را از دنده­ها به

شفت خروجی منتقل می­کند.

نکته ۲۶: شفت ورودی گیربکس به صورت هزار خار با صفحه کلاچ درگیر می­شود.

نکته ۲۷: محاسن دنده­های مورب در گیربکس سنکرونیزه به تدریج و به نرمی درگیر شدن دنده­ها و همیشه چند دنده باهم درگیر می­شوند.

نکته ۲۸: در صورت خوردگی برنجی دنده، آن دنده به سختی و با صدا جا می­رود.

نکته ۲۹: وظیفه خارموشکی در سیستم سنکرونیزه گیربکس جلو بردن دنده برنجی است.

نکته ۳۰: علت بیرون زدن یک دنده در گیربکس تیز کردن دنده زیر و دنده مورد نظر و خوردگی کشویی و یا ضعیف شدن فنر ماهک و خوردگی میل ماهک است.

نکته ۳۱: علت جا نرفتن دنده در دنده­های سبک خرابی دنده برنجی بوده و علت سفت شدن دو دنده در مقابل هم خوردگی دنده برنجی می­باشد.

نکته ۳۲: در هنگام سرد بودن موتور دنده­ها به سختی تعویض می­شوند زیرا روغن گیربکس آن بیش از حد سفت شده­است.

نکته ۳۳: در زمان شکستن یا ضعیف شدن ساچمه فنر ماهک گیر­بکس، دنده­های مربوط به ماهک بیرون می­زند.

نکته ۳۴: در صورت ضعیف شدن ساچمه فنر ماهک گیربکس، دنده­های مربوط به ماهک بیرون می­زند.

نکته ۳۵: وظیفه دنده زیر (همیشه گرد) در گیربکس
انتقال­دهنده نیروی شفت ورودی به دنده­های خروجی
می­باشد.

نکته ۳۶: معمولاً گیربکس­های سنکرونیزه­دار دارای چهار شفت است.

نکته ۳۷: در گیربکس­های سنکرونیزه­دار دنده یک و عقب فاقد دنده برنجی است.

نکته ۳۸: در گیربکس­های سنکرونیزه­دار دنده یک و عقب فاقد دنده برنجی است.

نکته ۳۹: در دنده آخر دور شفت ورودی با شفت خروجی یک به یک است.

نکته ۴۰: در خودروهای۵ دنده جلو معمولاً در دنده­ ۵ دور شفت ورودی کمتر از دور شفت خروجی است.

نکته ۴۱­: وظیفه دنده رابط عقب در گیربکس، تغییر جهت دوران نیرو می­باشد.

نکته ۴۲­: کانال تهویه گیربکس به منظور جلوگیری از افزایش تعبیه شده است.

نکته ­۴۳: روغن جعبه دنده­های معمولی۹۰­SAE می­باشد.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.