فرمان SBW (Steer By Wire) چیست ؟

0

فرمان SBW (Steer By Wire)

این نوع فرمان مدرن ترین نوع فرمانهای حال و آینده است .در این نوع سیستم ، ستون فرمان حذف شده و هیچ رابط مکانیکی بین غربیلک و قسمت دنده شانه ای و پینیون (R , P) وجود ندارد شکل روبرو نمای شماتیک فرمان SBW را نشان میدهد .

این فرمان از دو آیتم الکترونیکی تشکیل شده است که به شرح زیر است :

الف- آیتم انتقال مقدار چرخش غربیلک به قسمت پینیون :

این بخش شامل سنسور و زاویه ای (Angular Sensor) میکروکنترولر(ECU) و موتور DC است. سنسور زاویه ای ، روی محوری که غربیلک روی آن میچرخد ، قرار دارد و مقدار زاویه گردش فرمان را حس نموده، به میکروکنترولر انتقال میدهد. آنگاه میکروکنترلر سیگنال لازم را به موتور DC این آیتم که روی پینیون قرار دارد ، ارسال و در نهایت به دنده شانه ای منتقل و عمل هدایت خودرو توسط فرمان انجام میشود . ممکن است این استنباط بوجود آید که فیدبک جاده و چرخها به غربیلک و در نتیجه به راننده منتقل نمی گردد و همچنین هیچ باز دارنده ای در میزان چرخش غربیلک توسط راننده وجود ندارد. در حالی که این استنباط درست نبوده و بازتاب و عکس العمل جاده به غربیلک (با توجه به این که ستون فرمان وجود ندارد ) و راننده منتقل میشود.

http://gerdavari.com/farman5.jpg

ب)- آیتم انتقال فیدبک (Feedback) جاده و چرخها به راننده:

این بخش شامل سنسور گشتاور (Torque Sensor) ، میکروکنترلر و موتور DC مجزا است . سنسور گشتاور روی پینیون مستقر بوده و گشتاور بوجود آمده را حس نموده ، به میکروکنترلر انتقال میدهد . میکروکنترلر نیز پس از پردازش سیگنال دریافتی ، دستورالعمل لازم را به موتور DC این آیتم که روی محور غربیلک نصب شده است ، ارسال میکند که به غربیلک نیرو وارد نماید.در نتیجه فیدبک جاده به راننده منتقل گشته و عمل هدایت خودرو از طریق فرمان به درستی و واقعی انجام میپذیرد. لذا این نوع سیستم فرمان علاوه بر قسمت مکانیکی دنده شانه ای و پینیون ، از دو مجموعه سنسور ( یکی زاویه ای و دیگری گشتاور ) ، میکروکنترلر و موتور DC تشکل شده است . این نوع سیستم اگر چه به جهت   حذف ستون فرمان به ایمنی راننده در مواقع بحرانی می انجامد اما ضریب ایمنی بالایی را در سیستم هدایت خودرو می طلبد. زیرا سیستم مکانیکی کامل نبوده، عمل ستون فرمان توسط یک سیگنال الکترونیکی انجام میشود و سیگنال های الکترونیکی ضریب اطمینان بالایی را لازم دارند .

http://www.gerdavari.com/farman-SBW1.jpg

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.