رعایت چه نکاتی باعث کاهش مصرف سوخت می شود ؟ قسمت دوم

0

راههای کاش مصرف سوخت خودرو ،کاهش مصرف سوخت ،کاهش مصرف سوخت پژو ۴۰۵ ،کاهش مصرف سوخت پراید ،کیت کاهش مصرف سوخت ،کاهش مصرف سوخت ۲۰۶ ،علت مصرف سوخت بالا ،دستگاه کاهش مصرف سوخت خودرو ،راه های کاهش مصرف سوخت ،کیت hho

وضعیت مکانیکی موتور

تنظیم نبودن و بد کار کردن موتور بر میزان مصرف سوخت م یافزاید.

سیستم جرقه زنی:

فاصله دهانه شمع بازدید و در صورت لزوم تنظیم گردد.

سیستم سوخت رسانی:

سیستم سوخت رسانی شامل انژکتورها، ریل سوخت، لول ههای سوخت پمپ بنزین و فیلتر بنزین را از نظر عدم نشتی بررسی نمائید.

توجه: در خودروهای پایه گاز سوز برای جلوگیری از بالا رفتن بیش از اندازه دور موتور، در دور بالاتر از ۵۵۰۰ ، تزریق سوخت به موتور قطع میگردد.

بنزین:

کیفیت بنزین نه تنها در میزان مصرف سوخت موثر است، بلکه در دراز مدت بر شرایط مکانیکی و عملکرد موتور نیز موثر خواهد بود.

پر کردن باک بنزین:

باک بنزین حتما باید در زمان خاموش بودن خودرو پر شود. اگر باک را پر کردید به نحوی که نازل پمپ بنزین منقطع شد، از ادامه بنزین زدن خودداری نمایید

تعویض روغن موتور

 

با توجه به کیفیت روغن معرفی شده، میزان کیلومتر برای تعویض، هر ۵۰۰۰ کیلومتر در شرایط عادی و ۳۰۰۰ کیلومتر در شرایط سخت* توصیه میشود.

بازدید سطح روغن موتور:

سطح روغن موتور باید مرتبا بازدید شده و در بین فاصله تعویض روغن، مقدار کسری آن تکمیل شود.

– سطح روغن موتور، در حالی که خودرو در سطح همواری متوقف بوده و موتور نیز سرد م یباشد، توسط میله روغن و با توجه به دو علامت حک شده روی آن به

طور صحیح انداز هگیری میشود:

  • علامت H: حداکثر، علامت L: حداقل

بازدید و تعویض روغن ها

سطح روغن موتور نباید از علامت H بالاتر و از علامت L پایی نتر باشد. در صورتیکه سطح روغن، روی علامت L قرار گرفته باشد باید به میزان یک لیتر روغن اضافه شود تا به علامت H برسد و در صورتی که بین این دو علامت باشد بایستی به میزان مورد نیاز روغن اضافه شود؛ همچنین دقت شود که سطح روغن از علامت H نگذرد.

روغن سوخته:

  • از هرگونه تماس طولانی روغن سوخته با پوست بدن اجتناب شود.
  • روغن سوخته را در مجاری آب یا روی زمین نریزید.
  • برای اطمینان از کارکرد صحیح و طولانی مدت موتور، نباید هیچگونه مواد اضافی به روغن موتور افزود

بازدید روغن جعبه دنده:

روغنی که در موقع تحویل خودروی نو در جعبه دنده وجود دارد باید طبق جدول سرویس و در فواصل تعیین شده بازدید شود.

– روغن گیربکس نیاز به تعویض نداشته و در هر مرحله سرویس، فقط سطح روغن را کنترل نمایید.

بازدید روغن دیفرانسیل

در موقع تحویل خودروی نو دیفرانسیل آن از روغن پر شده است. در هر مرحله از سروی سهای نوبتی باید روغن دیفرانسیل بازدید شود.

برای این منظور ابتدا اتومبیل را در سطح تراز و همواری متوقف کنید و سپس اطراف پیچ سر ریز روغن دیفرانسیل را کاملاً تمیز کنید و پیچ درپوش مجرای A را باز کرده و سطح روغن را بازدید کنید. میزان صحیح روغن در دیفرانسیل وقتی است که تا رزوه پیچ مذکور پر شده باشد.

بازدید روغن ترمز

روغن ترمز در مخزنی واقع در جلو و در داخل جایگاه موتور نزدیک میله فرمان ریخته م یشود. سطح روغن ترمز در مخزن را در هر ۱۶۰۰ کیلومتر بازدید و در صورت لزوم آن را تا ۱۲ میلیمتر مانده به سطح فوقانی مخزن پر کنید.

اضافه کردن روغن باید به فاصل ههای طولانی انجام پذیرد و چنانچه سطح روغن در مخزن به میزان زیادی پایین برود علامت روغن ریزی دستگاه ترمز است که باید فورا محل آن را تعیین و تعمیر کرد.

دقت کنید که سوراخ هواکش در مخزن روغن ترمز بسته نباشد چون مسدود شدن آن سبب کشیده شدن ترمز م یشود. روغن ترمز مورد استفاده در آریسان باید دارای حداقل استاندارد( DOT4 ) باشد.

موقعیت خزن روغن ترمز

بازدید گریس چر خهای جلو

پس از ۸۰۰۰ کیلومتر رانندگی، توپی چر خهای جلو باید گریس زده شود. برای این منظور باید کلاهک توپی را بردارید و کاملا تمیز کنید، سپس بلبرین گها را بازدید و با گریس پر کنید.

تعویض فیلتر هوا

برای سهولت در تعویض فیلتر هوا، محفظه فیلتر هوا بر روی بدنه خودرو ثابت شده است و برای تعویض فیلتر، کافی است ۲ عدد گیره فلزی روی آن را باز کنید.

فیلتر تهویه بخار روغن و گازهای نفوذی محفظه کارتر

برگرداندن گازهای نفوذی محفظه کارتر توسط یک س هراهی و دو مجرای پلاستیکی جداگانه به لوله ورودی هوا و توسط یک نازل به مانیفولد هوا صورت میگیرد.

موقعیت فیلتر بخاری

مراقبت هایا یمنی

سیستم جرقه زنی موتورهای انژکتوری

سیستم جرقه زنی خودروهای انژکتوری از نوع الکترونیکی دوبل Double Ignition Coil است. به علت آنکه ولتاژ در سیستم های جرقه زنی الترونیکی بالاتر از سیستم های متداول مکانیکی است، همواره قبل از کار با این سیستم ها اطمینان حاصل نمایید که سوئیچ اصلی بسته بوده یا کابل اتصال باتری قطع باشد.

تست این گونه سیستم ها منحصراً باید توسط افراد متخصص صورت گیرد.

سوئیچ ثقلی یا سوئیچ ایمنی:

در خودروهای انژکتوری به منظور قطع جریان بنزین در زمان ضربه شدید یا واژگونی خودرو از یک کلید ایمنی استفاده شده است. در این کلید، یک گوی وجود دارد که با اعمال ضربه یا واژگونی خودرو، جریان برق به پمپ بنزین قطع م یگردد. چنانچه به هر دلیل کلید فوق از حالت تحریک خارج شود (قطع گردد) باید توسط فشاری به بالای کلید به حالت اولیه برگردانده شود، در غیر این صورت موتور روشن نخواهد شد.

کلید قطع اضطراری جریان در خودروهای انژکتوری

سیستم خنک کننده

در این سیستم که معمولا مجهز به رادیاتور و دو فن الکتریکی میباشد ( همانند ماشین های پژو پارس و وانت آریسان ) که در درجه حرارت ۸۶ درجه سانتی گراد دور اول فن ها و در درجه حرارت ۹۱ درجه سانتی گراد دور دوم فن ها فعال خواهد گردید. رادیاتور و منبع انبساط این سیستم بصورت یکپارچه بوده و عمل پر کردن و یا جبران کمبود آب سیستم از طریق درِ رادیاتور انجام م یگیرد.

رادیاتور

توجه :

چنانچه هر قطعه ای از سیستم خنک کننده ( بغیر از درِ رادیاتور) باز شود، بایستی عمل هواگیری مجدداً توسط نمایندگی مجاز مطابق دستورالعمل انجام پذیرد.

 

شارژ باتری

خودروی دارای باتری ضعیف را م یتوان با استفاده از باتری دیگر که ولتاژ ۱۲ ولت دارد، روشن کرد. برای این کار بترتیب زیر عمل کنید:

  1. سوئیچ اصلی را بسته و برای اتصال از کابل ها و گیر ههای قوی استفاده نمائید.
  2. قطب مثبت باتری کمکی را به قطب مثبت باتری اتومبیل و قطب منفی باتری کمکی را به قطب منفی و یا بدنه اتومبیل که نیاز به باتری کمکی دارد بوسیله گیر ههای کابل متصل کنید که نیاز به باتری کمکی دارد به وسیله گیر ههای کاب متصل کنید (اتصال موازی).
  3. پس از روشن شدن اتومبیل بلافاصله گیر ههای کابل باتری کمکی را از روی باتری اتومبیل باز کنید.

 

 

اخطار

  • اسید سولفوریک داخل باتری، خورنده است چنانچه این ماده با پوست تماس پیدا کرد آن را فوری با آب بشوئید. باتری شارژ شده یا باتری در حال شارژ شدن از خود ئیدروژن متصاعد م یکند که بسیار قابل اشتغال است. هرگز شعله آتش را به آن نزدیک نکنید. (خطر انفجار)
  • مراقب باشید که کابل ها به طور صحیح اتصال داده شود تا از بروز خسارت به سیستم شارژ خودرو جلوگیری شود.
  • باتری مشکوک به یخ زدگی را شارژ نکنید.
  • در زمان شارژ باتری، جرقه یا آتش را از آن دور کنید (باتری شارژ شده یا در حال شارژ، هیدروژن قابل اشتعال متصاعد می کند).
  • پس از شارژ باتری و قبل از اتصال آن به خودرو، یک ساعت صبر کنید تا گازهای قابل اشتعال آن خارج و خطر اشتعال کم شود.
  • هرگز نباید باتری های مستعمل را در طبیعت رها نمود، آنها را در اختیار سازمان هایی که مسئولیت جمع آوری و بازیافت اینگونه باتری ها را دارند قرار دهید.

هشدار

  • در مواقعی که باتری اتومبیل شما مشکوک به یخ زدگی است موتور را روشن نکنید.
  • مطمئن شوید که ولتاژ هر دو باتری یکسان است (۱۲ ولت) کابل های رابط دارای گیره های عایق دار و برای استفاده در باتریهای ۱۲ ولتی مناسب هستند.
  • هنگام اتصال باتری به باتری هرگز کابل های باتری تخلیه شده را از آن جدا نکنید.
  • هرگز قطب مثبت باتری را به قطب منفی وصل نکنید و اطمینان حاصل کنید که کاب لهای رابط از قطعات متحرک موتور دور بمانند.
  • اضافه نمودن تجهیزات برقی غیر استاندارد موجب آسیب به سیستم الکتریکی خودرو و باتری و باطل شدن گارانتی این قسم تها م یگردد.
  • در صورتی که خودرو را با هل روشن کنید احتمال بریدن تسمه تایمر وجود دارد. و صدمات جدی به سیستم الکترونیکی خودرو شما وارد م ینماید.

اخطار

اسید موجود در باتری خورنده و سمی است، در صورت نشت آن به موارد زیر توجه کنید:

  • در صورت ریختن آن روی لباس یا پوست، بلافاصله لباس آلوده را درآورید و پوست ناحیه تماس را با آب فراوان بشویید و به پزشک مراجعه کنید.
  • در صورت تماس با چشم بلافاصله چشم را حداقل بمدت ۱۵ د قیقه با آب تمیز بشویید و بسرعت به پزشک مراجعه کنید.
  • اگر فورا اقدامات پزشکی لازم انجام نگیرد، نوشیدن اسید باتری م یتواند کشنده باشد.
  • باتریِ در حال شارژ گاز هیدروژنِ قابل انفجار متصاعد م یکند، جرقه و آتش را از محفظه موتور دور نگه دارید.

حین کار در محفظه موتور و به منظور امنیت خود، دستبند و کلیه زیورآلات را از خود جدا کنید. هرگز نگذارید قط بهای باتری با ابزار و قسمت های فلزی خودرو تماس یابند.

هشدار

  • باتری را هنگام یکه به خودرو متصل است شارژ نکنید. این کار ممکن است به سیستم برق خودرو خسارت جدی وارد آورد.
  • بهتر است هر ماه در صورتیکه درهای باتری قابل باز شدن هستند سطح آب و اسید باتری تا خط حداکثر روی دیواره باتری بررسی شود و در صورت کم بودن آب و اسید آب مقطر اضافه گردد.
  • چنانچه خودرو به مدت بیش از ۶ روز بلا استفاده باشد، م یباید حداقل یک بار روشن شده و به مدت یک ساعت روشن بماند.
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.