عیب یابی سیستم شیشه بالابر خودروی ال ۹۰

12

سیستم شیشه بالابر (خودروی ال ۹۰) ،سیستم مداری شیشه بالابر های جلو ،شیشه بالابر ال ۹۰ ،شیشه بالابر برقی عقب ال ۹۰ ،قیمت شیشه بالابر ال ۹۰ ،کلید شیشه بالابر عقب ال ۹۰ ،راهنمای جعبه فیوز تندر ۹۰ ،موتور شیشه بالابر ال ۹۰ ،شیشه بالابر تندر ،دانلود دفترچه راهنمای ال ۹۰

http://www.avalkhodro.com/wp-content/uploads/photo_2017-06-03_01-43-27.jpg

تشریح عملکرد سیستم :

در این سیستم ، دو کلید و دو موتور  کاملا َ مستقل کار کنترل  شیشه های جلو را بر عهده دارند . در این سیستم برق باطری ضمن عبور از سوئیچ راهی فیوز ۱۴F ( برق سوئیچ ) جعبه فیوز شده و پس از عبور از این فیوز به پایه های شماره ۳ کلیدهای شیشه بالابر جلو می رسد . ۲ کلید مستقلاَ دارای سیم بدنه بر پایه های ۲ خود می باشند لذا دو کلید اصولاَ ارتباط خاصی با یکدیگر نداشته و کاملا مستقل عمل می کنند .

دو کنتاکت داخلی هر کلید نیز با یکدیگر کوپل نشده اند و مستقل عمل می کنند . در حالت عادی با توجه به وضعیت قرارگیری کنتاکت ها بر روی دو سر هر دو موتور بدنه قرار می گیرد . با فشردن کلید سمت راننده به سمت پایین ، یکی از دو  میکروسوئیچ مربوط به سمت دیگر حرکت کرده و به پایه برق متصل می شود تا دو سیم  روی موتور شیشه بالابر یکی برق و دیگری بدنه باشد .

۲. لیست قطعات :

۱. کلید شیشه بالابر سمت راننده

۲.کلید شیشه بالابر سمت شاگرد

۳.کلید شیشه بالابر سمت عقب چپ

۴.کلید شیشه بالابر سمت عقب راست

۵.کلید قفل کن شیشه بالابر های عقب

با فشردن کلید راننده به سمت بالا کنتاکت دیگر به برق وصل شده و جای برق و بدنه روی سیمهای موتور تعویض می شود لذا شیشه در جهت معکوس شروع به حرکت می کند . این پروسه عینا می تواند برای شیشه سمت شاگرد اعمال شود . نکته ای که در این سیستم باید یدان توجه داشت  این است که دو شیشه جلو از نظر مکانیزم  ارتباطی با یکدیگر ندارند . دو عدد لامپ کوچک مسئولیت  روشن کردن داخل کلید بر عهده دارند . که توسط فیوز ۱۸F ( برق دسته راهنما) و همراه با چراغ کوچک ها روشن می شود .

روش های چک کردن قطعات سیستم :

http://map724.com/Uploads/slsProduct/99f4060c-b831-4b0d-a0b5-eb62aca5ff21/1.jpg?v=37972505

فیوز:

چک کردن فیوز ها بصورت چشمی و یا با اهمتر انجام میشود .

موتورهای شیشه بالابر :

به کمک یک پیچ گوشتی کلید شیشه بالابر ها را از کنسول وسط در آورده و سوکت آنها را بکشید . سوئیچ را باز کنید . دو تکه سیم بردارید . یکی از سوکت ها را انتخاب کرده و دو سر یک تکه سیم را به پایه های ۵ و ۲ وصل کنید . دو سر تکه سیم بعدی را به پایه های ۳ و ۱ بزنید . شیشه سمت راننده یا شاگرد پایین می آیند برای دیدن حرکت معکوس محل دو سر سیم را تعویض کنید تا جای برق و بدنه تعویض شوند . در صورت اتفاق این عملیات ، موتور مزبور سالم است .

کلید شیشه بالابر :

برای انجام تست بر روی کلید شیشه بالابر آن را در دست گرفته و سپس توسط یک اهم متر طبق نقشه پایه های آن را چک کنید . بالاو پایین کردن سوئیچ باید پایه های ۵ و ۳و یا ۳ به ۱ متصل شوند.

عیب یابی سیستم :

یکی از شیشه های جلو بالا و پایین نمی رود :

به ترتیب زیر چک کنید :

۱-   موتور سمت مربوط را چک کنید :

۲-   کلید شیشه بالابر سمت مربوط را چک کنید

شیشه های جلو بالا و پایین نمی روند :

به ترتیب زیر چک کنید :

۱-   فیوز ۱۴F را چک کنید .

۲-   موتورهای شیشه بالابر را چک کنید .

۳-   کلیدهای شیشه بالابر را چک کنید .

سیستم مداری شیشه بالابرهای عقب

تشریح عملکرد سیستم :

در این سیستم ، دو کلید و دو موتور کاملاَ مستقل کار کنترل شیشه های عقب را برعهده دارند . در این سیستم برق باطری ضمن عبور از سوئیچ راهی فیوز ۱۳F (برق سوئیچ) جعبه فیوز شده و پس از عبور از این سیم بدنه خود را از کلید قفل کن شیشه بالابر اب عقب دریافت می کنند . کلید قفل کن شیشه بالابر های عقب دریافت می کنند .

کلید قفل کن شیشه بالابر های عقب دارای بدنه دائم است که در حالت فشردن کلید ، این بدنه به دو کلید شیشه بالابر عقب رسیده و آنها را تغذیه  و آماده به کار می کند . با برگرداندن این کلید ، بدنه دو کلید عقب قطع شده و علی رغم داشتن برق از فیوز  ۱۳F (برق سوئیچ) کار نخواهد کرد . یک دیود کوچک وظیفه روشن کردن داخل کلید قفل کن را به همراهع چراغ کوچک ها بر عهده دارد .

دو کنتاکت داخلی هر کلید نیز با یکدیگر کوپل نشده اند و مستقل عمل می کنند درحالت عادی با توجه به وضعیت قرارگیری کنتاکت ها بر روی دو سر هر دو موتور بدنه قرار می گیرد . با فشردن هر یک از کلیدها به سمت پایین ، یکی از دو میکروسوئیچ مربوط به سمت دیگر حرکت کرده و به پایه برق متصل می شود تا دو سیم روی موتور شیشه بالابر یکی برق و دیگری بدنه باشد .

با فشردن کلید عقب چپ به سمت بالا کنتاکت دیگر به برق وصل شده و جای برق بدنه روی سیمهای موتور تعویض می شود لذا شیشه در جهت معکوس شروع به حرکت می کند . این پروسه عینا می تواند برای شیشه سمت عقب راست اعمال شود . نکته ای که در سیستم  باید بدان توجه داشت این است که دو شیشه عقب از نظر مکانیزم ارتباطی با یکدیگر ندارند .

روشهای چک کردن قطعات سیستم :

فیوز :

چک کردن فیوز ها بصورت چشمی و یا با اهمتر انجام می شود .

http://s3.picofile.com/file/7726062896/kelid_balabar.jpg

موتورهای شیشه بالابر :

به کمک یک پیچ گوشتی کلید شیشه بالابرها را از کنسول وسط در آورده و سوکت آنها را بکشید . سوئیچ را باز کنید . دو تکه سیم بردارید . یکی از سوکت ها را انتخاب کرده و دو سر یک تکه سیم را به پایه های ۵ و ۲ وصل کنید . دو سر تکه سیم بعدی را به پایه های ۳ و ۱ بزنید . شیشه سمت مربوط پایین می آید . برای دیدن حرکت معکوس ، محل دو سر سیم را تعویض کنید  تا جای برق و بدنه تعویض شود . در صورت اتفاق  این عملیات ، موتور مزبور سالم است .

کلیدهای شیشه بالابر :

برای انجام تست بر روی کلید شیشه بالابر آن را در دست گرفته و سپس توسط یک اهم متر طبق نقشه پایه های آن را چک کنید . با بالا و پایین کردن سوئیچ باید پایه های ۵ و۳ و یا ۳ به ۱ متصل شوند .

کلید قفل کن شیشه های عقب :

برای انجام تست بر روی کلید شیشه بالابر آن را در دست گرفته و سپس توسط یک اهم متر دو پایه ۱B و ۲B آن را چک کنید . با فشردن کلید این دو پایه به یکدیگر متصل می شوند .

https://http2.mlstatic.com/motor-vidro-eletrico-modelo-mabuchi-universal-lado-esq-dir-D_NQ_NP_749711-MLB20651497100_032016-O.jpg

عیب یابی سیستم :

یکی از شیشه های عقب بالا و پایین نمی رود :

به ترتیب چک کنید :

۱-   موتور سمت مربوط را چک کنید .

۲-   کلید شیشه بالابر مربوط را چک کنید .

شیشه های عقب بالا و پایین نمیروند :

به ترتیب چک کنید :

۱-   فیوز ۱۳F ( برق سوئیچ ) از جعبه فیوز را چک کنید .

۲-   کلید قفل کن شیشه های عقب را چک کنید .

۳-   موتورهای شیشه بالابر را چک کنید .

۴-   کلیدهای شیشه بالابر را چک کنید .

کلید شیشه بالابر جلو تندر ۹۰ (ال۹۰) اصلی با لیبل شرکت سایپا ساخت فرانسه /قیمت: ۵۷,۰۰۰ تومان

ممکن است شما دوست داشته باشید
12 نظرات
  1. مسعود می گوید

    کسی میدونه آیا میشه کاری کرد که شیشه های عقب ال ۹۰ تا انتها پائین بیاد البته برای ایمنی کودک خوبه اما کسایی که کودک ندارند شیشه تا نصفش میاد پائین جالب نیست

  2. علی اکبر می گوید

    تشکر خیلی مفید بود
    شیشه عقب پایین مونده بود با دوتکه سیم از ۱ به ۳ و از ۲ به ۵ شیشه رفت بالا خدا خیرتون بده

  3. ابوالفضل می گوید

    عالی و بدرد بخور بود شیشه پایین بود با روش بالا دادم بالا خیلی ممنون ❤️

  4. پرویز می گوید

    واقعا مفید بود
    شیشه عقب پایین مونده بود با دوتکه سیم از ۱ به ۳ و از ۲ به ۵ شیشه رفت بالا

  5. امیر می گوید

    سلام عکسی که در زیر تیتر
    روش های چک کردن قطعات سیستم
    گذاشتید بار گیری نمیشه نمایش داده نمیشه اگر ممکنه برام ایمیل کنید ممنونم

  6. اسماعیل می گوید

    سلام کسی میدونه شیشه عقب ال نود E1را میشه
    برقی کرد یا نه؟؟

  7. امیر می گوید

    سلام خیلی ممنون از مدیر سایت واقعا این راهنماییتان من را از یک گرفتاری بزرگ رها کرد خیلی خیلی ممنون

    1. پیام می گوید

      دقیقا خودشونم نفهمیدن چی گفتن احتمالا از یه جا کپی کرده ،توهم بیخیال شو

    2. سعید می گوید

      خداحفظت کنه مدیر عزیز خودم کارشناس تکنولوژی خودرو هستم بچم شیشهدعقب رو داد پایین دیگه بالا نرفت زدم اینترنت دستور شما عزیز رو انجام دادم شیشم رفت بالا انگار دنیارو بهم دادن مونده بودم اخرشب تو پارکینگ چه کنم واقعا دعات کردم

    3. رحیمی می گوید

      سلام
      جای انتهای سیم ها که یکی به ۳ و دیگری به۵ وصل میشد رد جا بجا کنید یعنی سیم۵ رو به ۳ بزمید و سیم ۳ رو به ۵

  8. زکریا می گوید

    ۲۰ ساله تو کار برق هستم.
    مفهوم این قسمت از مقاله رو متوجه نشدم:
    ” یکی از سوکت ها را انتخاب کرده و دو سر یک تکه سیم را به پایه های ۵ و ۲ وصل کنید . دو سر تکه سیم بعدی را به پایه های ۳ و ۱ بزنید . شیشه سمت مربوط پایین می آید . برای دیدن حرکت معکوس ، محل دو سر سیم را تعویض کنید تا جای برق و بدنه تعویض شود ”
    برای دیدن حرکت معکوس دقیقا باید چکار کنیم؟؟

    1. مشهدی میتی می گوید

      سلام
      من همینارو امتحان کردم و کارم راه افتاد پایه ۱ تا ۵ منضورشه
      خدا خیرشون بده

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.