دوئل تویوتا پریوس پرایم و هیوندای آیونیک پلاگین، کدام یک بهتر است ؟

0

پریوس پرایم در ایران ،قیمت تویوتا پریوس پرایم ،هیوندا آیونیک در ایران ،هیوندا ایونیک پلاگین ۲۰۱۷ قیمت ،بررسی تویوتا پریوس پرایم ۲۰۱۷ ،مقایسه تیوتا پریوس با هیوندا ایونیک

دوئل تویوتا پریوس پرایم و هیوندای آیونیک پلاگین

  امروز در دوئل پنجم گروه خودروهای سبز، بازهم تویوتا پریوس در برابر هیوندای آیونیک قرار گرفته است با این تفاوت که این بار نسخه‌های پلاگین‌هیبریدی هردو خودرو به مصاف یکدیگر رفته‌اند.

تویوتا پریوس پرایم

تویوتا برای اولین بار در سال ۱۹۹۷ نسل نخست مدل پریوس را معرفی کرد. این یک سدان کامپکت هیبریدی بود که تا سال ۲۰۰۳ به تولید رسید. سپس در نمایشگاه نیویورک همین سال نسل دوم پریوس رونمایی شد؛ اما در نسل سوم بود که تویوتا نسخهٔ پلاگین‌هیبریدی را هم به خانوادهٔ پریوس اضافه کرد. نسخهٔ تولیدی پریوس پلاگین‌هیبریدی برای اولین بار در دسامبر سال ۲۰۰۹ در توکیو رونمایی شد. این خودرو در ظاهر کاملاً مشابه برادر هیبریدی معمولی خود بود. سپس بعدازاینکه نسل چهارم پریوس در سپتامبر سال ۲۰۱۵ معرفی شد، تویوتا یک سال بعد در نمایشگاه لس‌آنجلس ۲۰۱۶ نسخهٔ پلاگین‌هیبریدی آن‌را نیز با نام پریوس پرایم رونمایی کرد.

این خودرو که نسل دوم پریوس پلاگین‌هیبریدی محسوب می‌شود، برخلاف نسل قبلی در ظاهر تفاوت چشمگیری با پریوس هیبریدی داشته و به‌طور کامل از آن متمایز شده است. هرچند این ماشین در بازار ایالات‌متحده با نام پریوس پرایم عرضه می‌گردد اما در برخی بازارها مانند بریتانیا همچنان با همان نام پریوس پلاگین‌هیبریدی شناخته می‌شود.

پریوس پرایم که از ظاهری معقول‌تر و زیباتر از پریوس معمولی برخوردار است از همان پیشرانهٔ ۱.۸ لیتری بنزینی تنفس طبیعی پریوس هیبریدی استفاده می‌کند؛ اما تفاوت فنی این دو برادر در موتور الکتریکی آن‌ها است یعنی جایی که پریوس پرایم به دو موتور الکتریکی با مجموع قدرت ۱۰۲ اسب بخار مجهز شده است؛ اما بااین‌حال مجموع خروجی این قوای محرکه، یعنی نیرویی که نهایتاً توسط یک گیربکس CVT به چرخ‌های جلو می‌رسد مانند پریوس هیبریدی، ۱۲۱ اسب بخار است. البته مزیت عمدهٔ پریوس پرایم نسبت به پریوس معمولی علاوه بر ظاهر زیباتر، برخورداری از حالت تمام الکتریکی است که می‌تواند تا ۴۰ کیلومتر را در این حالت طی کند.

هیوندای آیونیک پلاگین

چند سال پیش هیوندای تصمیم گرفت با مدل آیونیک به‌صورت جدی و رسمی وارد بخش خودروهای هیبریدی شود؛ اما این سازندهٔ کره‌ای برای اینکه در این بخش حضور قدرتمندی داشته باشد، آیونیک را در سه نسخهٔ مختلف هیبریدی، پلاگین‌هیبریدی و الکتریکی به بازار عرضه می‌کند. در دومین دوئل گروه خودروهای سبز، نسخهٔ هیبریدی آیونیک شرکت کرد و حالا نسخهٔ پلاگین‌هیبریدی آن پای به میدان رقابت گذاشته است. این مدل به همراه دو نسخهٔ دیگر برای اولین بار در نمایشگاه ژنو ۲۰۱۶ رونمایی شد.

آیونیک پلاگین‌هیبریدی برخلاف پریوس پرایم در ظاهر هیچ تفاوتی با نسخهٔ هیبریدی ندارد و این دو مدل تقریباً به‌طور کامل شبیه یکدیگر هستند. همچنین این مدل در پیشرانهٔ بنزینی هم با برادر هیبریدی خود اشتراک دارد و از همان پیشرانهٔ ۱.۶ لیتری چهار سیلندر تنفس طبیعی با ۱۰۴ اسب بخار قدرت و ۱۴۷ نیوتن متر گشتاور استفاده می‌کند؛ اما آیونیک پلاگین‌هیبریدی به موتور الکتریکی قوی‌تری مجهز است که به‌تنهایی ۶۰ اسب بخار قدرت دارد.

همچنین برای این مدل باطری‌های بزرگ‌تری هم در نظر گرفته شده که ظرفیتی معادل ۸.۹ کیلووات ساعت دارند. هرچند مانند پریوس پرایم مجموع خروجی قوای محرکهٔ آیونیک پلاگین‌هیبریدی که به چرخ‌های جلو می‌رسد با نسخهٔ هیبریدی یکسان بوده و معادل ۱۳۹ اسب بخار قدرت و ۲۶۴ نیوتن متر گشتاور است، اما می‌تواند تا ۵۰ کیلومتر را به‌صورت تمام الکتریکی بپیماید درحالی‌که نسخهٔ هیبریدی فاقد این قابلیت است. همچنین آیونیک پلاگین‌هیبریدی مانند پریوس پرایم و هر خودروی پلاگین‌هیبریدی دیگری، قابلیت شارژ باطری‌ها با استفاده از کابل برق را دارد درحالی‌که نمونه‌های هیبریدی از این ویژگی هم بی‌بهره هستند. البته باطری‌های بزرگ‌تر موجب کاهش حجم صندوق بار آیونیک پلاگین‌هیبریدی نسبت به نسخهٔ هیبریدی شده و از ۷۶۴ لیتر به ۶۸۰ لیتر رسیده است.

مشخصات فنی

تویوتا پریوس پرایم هیوندای آیونیک پلاگین
پیشرانهٔ بنزینی ۱.۸ لیتری ۴ سیلندر ۱.۶ لیتری ۴ سیلندر
قدرت موتور بنزینی ۹۵ اسب بخار ۱۰۴ اسب بخار
قدرت موتور برقی ۱۰۲ اسب بخار ۶۰ اسب بخار
مجموع قدرت ۱۲۱ اسب بخار ۱۳۹ اسب بخار
مجموع گشتاور ۱۴۲ نیوتن متر ۲۶۴ نیوتن متر
تنفس طبیعی طبیعی
گیربکس CVT ۶ سرعته دوکلاچه
محور محرک جلو جلو
شتاب صفرتاصد ۱۰.۹ ثانیه ۱۰.۸ ثانیه
مسافت ۴۰۰ متر ۱۸.۲ ثانیه ۱۸.۲ ثانیه
حداکثر سرعت ۱۸۵ کیلومتر/ساعت ۱۸۵ کیلومتر/ساعت
بُرد تمام الکتریکی ۴۰ کیلومتر ۵۰ کیلومتر
مصرف سوخت ۴.۳ لیتر (ترکیبی) ۴.۶ لیتر (ترکیبی)
وزن ۱۵۴۰ کیلوگرم ۱۴۹۷ کیلوگرم
طول ۴.۶۴ متر ۴.۴۷ متر
فاصلهٔ محوری ۲.۷۰ متر ۲.۷۰ متر
حجم صندوق بار ۵۶۶ لیتر ۶۸۰ لیتر
قیمت پایه ۲۷,۹۹۵ دلار ۲۷,۵۰۰ دلار

این دوئل‌ها، مقایسه‌هایی برای دریافت و شناخت خودروهای برتر نیستند بلکه نظرسنجی برای شناخت خودروهای محبوب‌تر بین شما کاربران ایرانی می‌باشند؛ بنابراین با توجه به جمیع جهات، جذابیت، طراحی بدنه و کابین، برند، ویژگی‌های فنی، قیمت و مقرون‌به‌صرفه بودن و حتی تجربه کاربری، کدام خودرو را ترجیح می‌دهید؟ دلایل و معیارهای انتخاب خود را نیز لطفاً در بخش نظرات بیان فرمایید.

 منبع: پدال
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.