جنسیس G۸۰ در برابر بامو ۵۴۰i ؛شاخ به شاخ کُرهای با ژرمنها
جنسیس G۸۰ و بامو ۵۴۰i؛ شاخ و شانه یک کُرهای برای ژرمنها
چندین دهه است که ب ام و سری ۵ به عنوان معیار مدل های اسپرت بزرگ شناخته می شود و طبیعی است که با چنین جایگاهی، باید برچسب قیمت بالاتری نیز داشته باشد. همین باعث می شود برای افرادی که خواهان بهترین تجربه هستند اما بودجه کافی ندارند، یک خلأ بزرگ به وجود بیاید و اینجاست که جنسیس وارد می شود.
چندین دهه است که ب ام و سری ۵ به عنوان معیار مدل های اسپرت بزرگ شناخته می شود و طبیعی است که با چنین جایگاهی، باید برچسب قیمت بالاتری نیز داشته باشد. همین باعث می شود برای افرادی که خواهان بهترین تجربه هستند اما بودجه کافی ندارند، یک خلأ بزرگ به وجود بیاید و اینجاست که جنسیس وارد می شود. این برند لوکس، بازیگری جدید در این صحنه است و با ارائه ساخته لوکس و بسیار مجهز، بدون برچسب قیمت بسیار بالا، درصدد مقابله با بازیگران جا افتاده و خوشنام این سگمنت بر آمده است. ساخته هایی که جنسیس عرضه می کند، بسیار خوب در برابر ساخته های پریمیوم خودروسازانی همچون کدیلاک و ولوو قد علم کرده اند اما دیگر وقت آن است که عیار این برند لوکس کره ای را در برابر معیارهای اصلی این صنعت بسنجیم. Genesis G80 Sport تقریبا رقیب مستقیم ۵۴۰ اما به مراتب ارزان قیمت تر از این ساخته ب ام و است. همین، یک امتیاز مثبت برای ساخته جنسیس محسوب می شود اما برای جذب خریداران بالقوه می بایست تجربه رانندگی و تجمل ب ام و را نیز داشته باشد.
سری ۵ آزمون پس داده
تجربه ای که سری ۵ ارائه می دهد، کاملا به نسبت نسل قبل تغییر یافته است. نسل جدید بر پایه ساختاری که از سری بزرگتر و لوکس تر ب ام و یعنی سری ۷ به امانت گرفته شده، کمی از ماهیت اسپرتی نسل قبل فاصله گرفته و بیشتر به سمت لوکس بودن گرایش دارد. همچنین بسیاری از امکانات و مشخصه های لوکس این سری بزرگ تر ب ام و در نسل جدید ارائه شده، مثل مکانیسم نرم بسته شدن درها، چرم ناپا با طرح دوخت الماس شکل، سیستم تهویه اتوماتیک با کنترل چهار منطقه ای، سیستم خوشبو کننده کابین، پرده آفتابگیر شیشه های عقب، گرمکن غربیلک فرمان، صندلی های جلو مجهز به ماساژور و سیستم گرمایش و سرمایش که در لیست امکانات ۵۴۰i حاضر در این مقایسه گنجانده شده است.
این محیط همچنین پر است از کنترلگرهایی با سطح سرامیکی که تداعی کننده یک حس بالارده تر و مجلل تر است. آنقدر فضای گسترده برای سرنشینان و بار وجود دارد که سخت می شود تصور کرد کسی در این محیط دچار حس حضور در یک فضای بسته شود. گستره امکانات تکنولوژیک این محیط نیز گیج کننده است. امکان سفارش وای فای هاتسپات، شارژ بی سیم و درگاه های شارژ USB به کنار، ۵۴۰i این مقایسه قابلیت استفاده از رابط کاربری iOS به صورت وایرلس را نیز دارد. (ب ام و جزء اولین خودروسازانی است که رابط بی سیم گوشی های هوشمند را در ساخته های خود ارائه می دهد) نمایشگر سیستم اطلاعات و سرگرمی و نمایشگر اطلاعات ضروری روی شیشه جلو (هدآپ دیسپلی) وضوح بالایی داشته، ارائه دهنده اطلاعات جامع و کارآمدی هستند. همچنین iDrive با منوها و رابط کاربری ساده تری به روزرسانی شده هر چند کماکان عادت کردن به آن کمی زمان می برد.
گستره ای از امکانات نمایشی
دینامیک رانندگی ب ام و
با آغاز رانندگی اما شکی باقی نمی ماند بر این که این سری ۵، یک خودروی لوکس اسپرت محشر است. زیر کاپوت ۵۴۰i یک واحد ۶ سیلندر ۳.۰ لیتری جا شده که مجهز به توربوشارژر است و با ۳۳۵ اسب بخار قدرت توان تولید پیشینه گشتاوری معادل ۴۵۰ نیوتن متر را دارد. این موتور به یک گیربکس ۸ سرعته اتومات هوشمند و سیستم محرک چهار چرخ xDrive متصل است. هوشمند بودن گیربکس به این معنی است که می تواند به کمک اطلاعات GPS دنده صحیح را انتخاب کند و در صورت تجهیز خودرو به سیستم تعلیق تطبیق پذیر، حالت سواری Adaptive می تواند جاده پیش رو را پیش بینی کرده و فنربندی را به نرمی یک خودرو به واقع لوکس حفظ کند. دیگر حالت های سواری، خودرو را قادر می سازد بسته به خواسته راننده و با تنظیم یکسری پارامتر شامل چگونگی تعویض دنده پاسخگویی پدال گاز و سفتی فرمان، ارائه دهنده یک سواری اسپرتی تر، راحت تر و یا کم مصرف تر باشد.
یک گارد جدید
اینکه بلافاصله پس از ۵۴۰i پشت فرمان جنسیس بنشینید، تجربه بسیار جالبی است؛ مبارز تازه ای وارد رینگ شده که مُشت سنگینی برای رقابت با بزرگان این رده دارد. زیر کاپوت، یک موتور V6 توربو ۳.۳ لیتری در تپش است که طبیعتا با ۳۶۵ اسب بخار قدرت و ۵۱۰ نیوتن متر گشتاور، قدرتمندتر از پیشرانه ساخته ب ام و احساس می شود و کل مجموعه مُحرکه، بسیار هماهنگ و پاسخگوست که تقریبا تمام آن چیزی است که خریدار یک سدان اسپرت می خواهد.
کابینی در حد انتظار
تریم به کار رفته در کابین جنسیس، به شکل محسوسی بالا رده و لوکس است. جزئیات فیبر کربن، مشخصه ارزشمندی است و کیفیت تریم، به نظر در حد انتظار برای خودرویی در این سگمنت است. اگر تجربه حضور در نسل جدید ساخته های هیوندای را داشته باشید، ممکن است پیکربندی داشبورد و چیدمان کنترلگرها تداعی کننده یک حس آشناپندارانه برای تان باشد اما این به نظر ضعف بزرگی به حساب نمی آید. ممکن است سانروف بسیار بزرگ جنسیس که فضای جادار کابین را دلبازتر جلوه می دهد، برای بعضی ها بسیار جذاب باشد.
یک تفاوت قیمتی بزرگ
حرف آخر