آموزش نحوه تعویض دسته موتور پایین پژو ۲۰۶ و رانا

2

تعویض دسته موتور پایین ۲۰۶ تیپ ۵ ،قیمت دسته موتور پایین ۲۰۶ ،نشانه های خرابی دسته موتور ،دسته موتور ۲۰۶ ،انواع دسته موتور ۲۰۶ ،دسته گیربکس ۲۰۶،تعویض دسته موتور پایین پژو ۲۰۶

خراب شدن لرزه گیر دسته موتور های بالا و پایین باعث ایجاد لرزش با تکانه های سنگین در خودرو یا بهتر بگوییم پژو ۲۰۶ می شود که در حالت توقف و دور آرام موتور بسیار مشهود است.

 قبلاً دیده بودم که در تعمیرگاه چطور دسته موتور پایین را عوض می کنند. در آنجا دیدم که از یک اهرم (دیلم) استفاده کردند و خیلی هم زور زدند. اخیراً که متوجه لرزش شدم و از زیر ماشین به دسته موتور نگاه کردم و متوجه خرابی آن شدم دیدم که می توان با باز کردن دسته موتور که تنها با یک پیچ به بدنه متصل است خیلی راحت تر لرزه گیر را تعویض کرد.

دسته موتور باز شده پایین پژو 206

بر اساس گفته های سال قبل فروشنده، ابتدا دنبال نوع فلزی بودم اما امسال همان فروشنده نوع کائوچویی را که همه مکانیک ها ترجیح می دهند توصیه کرد. که البته پیشنهاد بهتری بود چون احتمال داشت در جا زدن آن به مشکل بر بخورم. به قیمت ۱۰۰۰۰ تومن.

ماشین را بر روی چاله سرویس بردم، سینی زیر را باز کردم که یکی از پیچ های جلو برید و حالا فقط ۲ تا از چهار پیچ جلو مانده و باید به فکر آنها باشم. قبلا هم یکی از ۲ پیچ عقبی هرز شده بود که ناچاراً بریدم و بجای آن یک پیچ ال مانند ساختم. و بطور وارانه قلاب می کنم.

فکر می کردم که برای باز کردن دسته موتور پایین باید موتور را بالا کشید یا از زیر جک زد اما نیازی به این کار نبود. پیچ لرزه گیر را باز کردم اما از جا بیرون نمی آمد و برای همین در تعمیر گاه از یک اهرم بزرگ استفاده می کنند که به زیر پلوس فشار وارد کرده بود و کمی له شده است. بعد به سراغ پیچ دسته رفتم هرچند جای کمی برای آچار دارد اما به راحتی باز می شود. با یک اهرم، موتور را به جلو فشار دادم و دسته را از سمت چپ با مقداری بازی خارج کردم.

http://yosefi1988.persiangig.com/image/mail/08012013%28006%29.jpg حالا لرزه گیر چرخ مانند در جای خود تنها مانده که چون کائوچویی (یا یک همچین چیزی) است آنرا با ضربه خورد کردم و بیرون آوردم البته بدون اینکه به سطح داخلی جای آن صدمه وارد شود.

لرزه گیر نو به این راحتی در جایش نمی رود. ابتدا کمی آنرا با فشار محکم کردم و بعد از یک پیچ گوشتی بلند و یک چک کش کوچک استفاده کردم. پیچ گوشتی را در راستای بالا-پایین بر روی سطح قاعده چرخ گذاشتم و با چک کش بر روی میله پیچ گوشتی ضربه زدم. و بطور متوالی جای پیچ گوشتی را عوض کردم. البته میله پیچ گوشتی که استفاده کردم مقطع مربع شکل داشت.

بعد از جا رفتن لرزه گیر، دسته را به روش معکوس خارج کردن جا زدم و پیچ ها را بستم. سینی را بستم و تمام.

مطالبی که در گذشته نوشته ام

در این چند سال سه چهار بار لاستیک دسته موتور پایین را تعویض کرده ام. البته توسط مکانیک. اینکار را بدون اینکه موتور را بالا بکشند انجام دادند. البته موقع جازدن از شخص دومی برای اهرم کردن کمک می گیرند. شاید اگر موتور کمی بالا کشیده شود باز و بسته کردن دسته موتور پایین راحت تر صورت گیرد ، مخصوصاً که در حول بالای موتور دو محل قلاب تعبیه شده است.

همین آخرین بار از یک فروشگاه، لاستیک آنرا که بصورت یک چرخ است خریدم که جنس بیرونی آن فلزی بود. اما وقتی به مکانیکی رفتم خواست که آنرا با نوع کائوچویی عوض کنم و اضافه کرد که نوع فلزی متعلق به پژو ۴۰۵ است. در فروشگاه گفتند که همان که به من داده اند درست بوده و متعلق به ۲۰۶ است و مدل ۴۰۵ را نشانم داد که بزرگتر از مال ۲۰۶ است و اضافه کرد که چون جا زدن نمونه فلزی سخت تر بوده و نیاز به مراجعه به تراشکاری است، ترجیح می دهند از نوع کائوچویی استفاده شود که ساییدن دور آن راحت تر است. چون دیده ام که لبه قسمت بیرونی آن را کمی با سوهان می سایند که راحت تر جا برود.

دسته موتور پایین و لرزه گیر پژو 206 تیپ 2

بعد از اینکه لاستیک دسته موتور پایین را که کاملاً جدا شده بود تعویض کردم، پی بردم که این اجزاء چقدر مهم هستند تا جایی که روی کارکرد موتور نیز تاثیر می گذارند. قبل از تعویض در دور آرام لرزش و تکانه های سنگینی تمام ماشین را می لرزاند تا جایی که به مرز خاموش شدن موتور می رفت و تصور می کردم مربوط به سیستم سوخت رسانی و یا احتراق است اما بعد از تعویض این لرزش برطرف شد. و یک مقدار لرزش ریز باقی نیز با تعویض لاستیک دسته موتور بالایی و دو عدد لرزه گیر آن کاملاً محو شد.

سالم بودن این قطعه تاثیر زیادی بر روی لرزش موتور و خودرو دارد. در شهریور ۹۰ قیمت آن بین ۷ تا ۸ هزار تومن بود

ممکن است شما دوست داشته باشید
2 نظرات
  1. رضا می گوید

    ممنون از توضیحات ولعنت به تعمیرکارانی که به خاطر تعمیر یه قسمت قسمتهای دیگه رو فاتحشو میخونند واثلا توجع ندارند . موتور را باز وتعمیر میکنند اما موقع بستن توجع به این چیزا ندارند وباعث خرابیهای بیشتر بعدی میشند و وقتی مراجعه میکنی میگن ما فقط موتور تعمیر کردیم وربطی به ما نداره خرابی جاهای دیگه .لعنت خدا بهشون که ضرر میزنند

    1. احمد می گوید

      اصهرکس بخوادهرقطعه ای روعوض کنه بدون توجه به ارتباط آن بادیگراجزا،این کار که نیاز به هوش نداردیک کارفنی وبانیروی کافی بدست می آیدهنر دربرخوردفرد به دیگراجزا وجلوگیری از آسیب هست.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.