علت تشکیل صف طولانی کامیون‌ ها در مرز بازرگان

0

به دنبال انتشار اخباری درباره تشکیل صفی طولانی از کامیون ها در مرز بازرگان و امکان پذیر نبودن تردد برای بسیاری از آنها، معاون دفتر ترانزیت و حمل و نقل بین المللی سازمان راهداری توضیحاتی را در این زمینه ارائه کرد.

خبرگزاری ایسنا: به دنبال انتشار اخباری درباره تشکیل صفی طولانی از کامیون ها در مرز بازرگان و امکان پذیر نبودن تردد برای بسیاری از آنها، معاون دفتر ترانزیت و حمل و نقل بین المللی سازمان راهداری توضیحاتی را در این زمینه ارائه کرد.

سید حسن حسینی اظهار کرد: رصد آخرین وضعیت تردد در مرز بازرگان نشان می دهد که تا عصر دیروز(شنبه) تمامی کامیون های ایرانی و خودروهایی که از سمت ایران قصد عزیمت به ترکیه را داشته بدون هیچ مشکلی عبور کرده اند و هیچ صف یا محدودیتی برای عبور و مرورهای وجود ندارد.

 تجمع کامیون داران  اعتصاب رانندگان کامیون  مرز بازرگان  انجمن صنفی رانندگان کامیون  تصادف پراید با کامیونت  ترانزیت کالا

وی با بیان اینکه اگر صفی تشکیل شده باشد نیز مربوط به خروجی هایی است که از سمت ترکیه به ایران می آیند، تصریح کرد: پیگیری‌های ما نشان داد که نه تنها کامیون‌هایی که بار مواد غذایی فاسدشدنی دارند با اولویت تردد به ایران اعزام می‌شوند که حتی دیگر کامیون‌های ایرانی نیز بدون صف طولانی و شرایط غیر عادی وارد ایران می شوند و اوضاع در مرز برای ایرانی ها کاملا عادی است.

معاون دفتر ترانزیت سازمان راهداری اضافه کرد: آنچه به اسم صف طولانی و توقف کامیون ها شکل گرفته نه ارتباطی با کامیون های ایرانی دارد و نه با بارهایی که بناست در ایران تخلیه شود، تنها مربوط به توافقاتی است که ترکیه با کشورهای CIS مانند قزاقستان دارد.

حسینی درباره این توافقات توضیح داد: برخی کشورها برای تردد ناوگان باری دیگران در خاک خود توافقات دو جانبه ای دارند و به شکل برابر برای کامیون های دو طرف پروانه تردد صادر می شود. یعنی برای مثال وقتی به ۱۰۰۰ کامیون ترک پروانه تردد داده می شود، از آن سو ۱۰۰۰ کامیون قزاق اجازه ورود به ترکیه را خواهند داشت. صف شکل گرفته مربوط به همین کامیون هاست و مشکلی که دولت ترکیه در تامین این مجوزها داشته است.

ما جزییاتی از این اتفاق نداریم زیرا هیچ ارتباطی به ایران پیدا نکرده و تنها این کامیون ها به شکلی ترانزیتی از خاک ما عبور می کنند.

به گفته وی، میان ایران و ترکیه توافقی برای صدور پروانه تردد وجود ندارد و در این زمینه نیز نگرانی وجود ندارد.

به گزارش ایسنا، پس از پایان یافتن ناامنی های سیاسی در ترکیه مرز بازرگان بار دیگر به عنوان یکی از اصلی ترین محل های ترددترانزیتی ایران کار خود را آغاز کرده و در آمارهای اخیر نیز جز سه مرز پر ترافیک کشور بوده است.

در سال های قبل میان دو طرف بر سر نرخ سوخت اختلاف نظرهایی به وجود آمده بود که با انجام مذاکرات لازم بار دیگر شرایط به شکل عادی در امد.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.