چگونه فن تک دور پراید را به دو دور تبدیل کنیم؟

15

آموزش تعویض فن تک دور پراید با فن دو دور +تصاویر

فهرست مطالب

نتیجه تصویری برای فن رادیاتور

فن تک دور وفن دو دور

تنها راه حل مشکل بالارفتن دمای آب استفاده از فن دو دور جدید هستش. تأثیرش باور نکردنیه.

تأثیرش اینه که دیگه موقع گرفتن کولر حتی توی ترافیک و گرما ماشین جوش نمیاره.

نحوه عملکرد فن دو دور به این صورت هستش که یه مقاومت دارن که با یه سیگنال از ای سی یو دور تند را فعال میکنه.

برای تعویض با مدلهای قدیمی که ای سی یو این دو دور بودن را ساپورت نمیکنه ما باید این فن را تبدیل به تک دور کنیم.

خوب با شکل بهتر میشه توضیح داد.

تصویر مرتبط

برای این کار بهتره که رادیاتور باز بشه. البته با سختی زیاد هم میشه از پایین پیچها را باز کرد ولی دسترسی بهشون سخته.
اگر حوصله دردسر ندارید میتونید بدید یه رادیاتور ساز که پایه باشه و منصف گیر بیارید و بدید براتون باز کنه و ببنده. ( بنده خدا از من ۲۰ تومن گرفت )

فن قدیمی را باز میکنید و فن جدید را به جاش میبندید.
این عکسهای فن قدیمی که با وجود تعویض پروانه اون که ۴ پر بود با پروانه ۶ پر جدید کارایی لازم را نداشت.

[تصویر: jolanira001.jpg]

و این هم فن جدید که روی رادیاتور بسته شده

نتیجه تصویری برای فن رادیاتور
فقط ۴ تا پیچ بلند هم دم دست داشته باشید چون پیچهای کوتاه قدیمی بدرد این کار نمیخوره. پیچ ۶ که آچار ۱۰ میخوره. مثل پیچهای قالپاق سوپاپها.
همونطور که توی عکس فن جدید میبینید اون گوشه بالای تصویر یه جای خالی روی فن هست.
اونجا جای خالیه این خدا بیامرزه.

تصویر مرتبط
برای تک دور کردن فن باید این مقاومت از روی فن باز بشه. و بعد سیم کشی هم به این صورت بشه که هر دو تا سیمهای فن میره واسه دوتا سیم فنی که از قدیم هست.

به این صورت شما صاحب یک فن دو دور قوی میشید که متناسب با خودروی شما تبدیل به تک دور شده با همون کارایی.
شاید هم بهتر. چون دیگه مشکل سوختن مقاومت را هم ندارید.

موفق باشید.

ممکن است شما دوست داشته باشید
15 نظرات
  1. شاهین می گوید

    سلام.دراین صورت دور تند فن کارمیکنه یادورکند؟؟اخه دورتندکارکنه که بدردنمیخوره تک دور که میشه فن دودور دورتندش عمل میکنه؟؟

  2. داود می گوید

    سلام خودروی پراید ۱۴۱ مدل ۸۵ دارم به تازگی سیم کشی ماشین سوخت و مجبور شدم سیم کشی و عوض کنم هنگام خرید به جای دسته سیم فن دو دور فن تک دور بهم داد فروشنده وفت یه سوکت بهت میدم سر راه با این سوکت فن و دو دور کن ولی هیچ باتری سازی این کار و نکرده و نمیکنه ،ماشین درجا جوش نمیاره در حین حرکت بعد مدت یک ساعت رانندگی جوش میاره و مایع خنک کننده از درب مخزن ذخیره خارج میشه و داخل مخزن اب به حالت قلقل میرسه دو ماه درگیرم کرده هر جا بردم کسی عیب را مشخص نکرده چه باید کرد

    1. Yaser می گوید

      سلام
      احتراماً واشر سرسیلندر سوخته.

  3. علی میرزایی می گوید

    سلام من پرایدم مدلش84هستش یک بار موتور فن دو دور انداختم همش رو دور تند کار میکرد زود خراب شد بردمش پیش یک باطری ساز برام دور کند رو فعال کرد و یک سیم هم از سر کمپرسور کولر گرفت وصل کرد به دور تند که وقتی کولر گرفتم بره روی دور تند الانم خیلی خوب کار میکنه بدون صدا و امپر هم بالا نمیره هر موقع هم ک احساس میکنم داره کمی فشار ب امپر میاد دکمه acرو میزنم اومد پایین دوباره خاموشش میکنم

  4. تهرانی می گوید

    لطف میکنید اگر پاسخ حقیر رو بدید.
    منظور از نصب رله ۸۰ امپر سر راه فن دو دور ، یعنی اینکه رله ۸۰ امپر رو جایگزین رله قبلی که روی ماشین و فن تک دور بوده، بکنیم یا اینکه باید یک رله ۸۰امپر رو جدای از اون رله سابقی، نصب کنیم؟

    1. شهمراد رئيسی می گوید

      بله برادر بجای رله قبلی یه رله 80آمپر بذارید..! اگر هم سیم روبتونیدتقویت کنید که عالی میشه..!!

  5. ممبینی می گوید

    سلام من ماشینم ۸۵ فن دودور نصب کردم ولی ولی آمپر ازنصف رد میکنه روشن نمیشه

  6. ahmad می گوید

    سلام، پراید من مدل ۸۳ هست و فن دو دور جدید گرفتم و مقاومت را حذف کردم و همیشه با دور تند کار می‌کنه و هیچ مشکلی برای موتور فن پیش نمیاد. فقط باید دو تا کار اساسی انجام بدید تا مشکلات گرم شدن موتور بکلی از بین بره؛
    اول اینکه سر را ه فن باید راه نصب کنید چون سیم کشی پراید های تک دور برای فن های دو دور ضعیفه و به مرور زمان سیم‌های داغ میشن و میسوزند
    دوم اینکه برای تقویت اتصال بدنه از منفی باطری به بدنه موتور حوالی دلکو و سینی جلو کابل ضخیم بکشید و بالای دینام کنار دسته موتور یه کابل اتصال بدنه هست اونم باید با کابل ضخیم تقویت کنید.

  7. سعید می گوید

    نکنید فاتحه فن خونده میشه تک دور

  8. مهدی غلامرضایی می گوید

    با سلام پراید من ۸۵ هستش و ایسیوش فن تک دور ساپورت میکنه بقول فرمایشات این دوستمون جفت سیم هایی که از فن دو دور میاد مستقیم وصل میکنیم به دو سیم قبلی و خیلیم عالی کار میکنه در جواب اون دوستیم که گفته فن میسوزه باید مقاومت موازی سر راهش قرار داد باید بگم دوست عزیز حرف شما زمانی درسته که فن بصورت یکسره کار کنه بدون توقف ولی به دلیل اتومات بودن فن مشکلی براش پیش نمیاد اگرم خیلی حساس هستید سر راهش سیم مثبت فن یه فیوز ۲۰ نصب کنید که جلو گیری کنه از اتصال سوختنش .جمع بندی بنده اینه که توصیه میکنم دوستانی که فن تک دور دارن این راه حل عالی هست که مطمعن باشید پشیمون نمیشید ببخشید عرایض بنده طولانی شد

    1. علی حیدرپور می گوید

      اقا مهدی سلام. پراید ۸۴دارم تک دوره . بخام با دو دور عوض کنم دوتا فیش که میره به جای فیش های قبلی .یه سوکت دیگه داره اونو چکارش کنم. بعدش قاب فن هم باید عوض کنم.میشه راهنمایی م کنید

    2. مجید برزگر می گوید

      سلام هر دور در سیم پیچی امپر خاصی برایه خودشون دارند و قدرت متفاوت در دور کند و تند چطور میگید ک دو سیمش یکجا باهم بسته شود

  9. shayan می گوید

    باسلام دور تند کارکردن باعث سوختگی زودتر موتور فن میشود و دمای موتور پراید همیشه داغ نیست باید سر راه فن یک عدد مقاومت و۱عدد کلید بامقاوت موازی شود تازمانی که موتور ماشین گرم شد بافشردن کلیداز دور تند آن استفاده شود

    1. مهرزاد می گوید

      تمام نظرها سخن هارو خوندم باتوجه به تجروبه این کار خدمت دوستان عرض کنم نصب و راه اندازی این کار بدونه استفاده از رله 80امپر سره راه فن جدید باعث سوختن مدام سیم کشی قسمت فن.و یا سوختن سیم کشی از داخل داشبورد قسمت فیوز فن بشه.حتما حتما قبل از استفاده مستقیم سر راه سیم فن از رله 80امپر استقاده کنید که فشار روی رله باشه نه روی سیم کشی داخل داشبورد.

      1. Alireza می گوید

        درود بر شما.
        منظور از رله سر راه سیم فن گذاشتن یعنی رله ۸۰ آمپر رو جای رله خود فن گذاشت یا جدا از اون سر راه سیم فن ک به داشبرد یاد گذاشت؟

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.