۸ دلیل بد روشن شدن خودرو در هوای سرد

2

مجله خودرو کارستان ؛ در آستانه شروع فصل سرما و مشکلات بد روشن شدن خودرو هستیم. حتما برایتان پیش آمده که پس از گذشت مدت زمانی که موتور ماشین خاموش بوده و قصد استارت زدن دارید، خودرو بد روشن شود. این مسئله اغلب در اوایل صبح و در روزهای سرد سال نمود پیدا می‌کند. در این مقاله از رادار تصمیم داریم به بررسی دلایل موثر در روشن نشدن یا بد روشن شدن ماشین در فصل‌های سرد سال بپردازیم.

تعمیر سوئیچ خودرو خرابی مغزی سوئیچ پراید قفل شدن سوئیچ باز کردن سوئیچ قبل از استارت آموزش تعمیر خودرو آموزش عیب یابی خودرو آموزش نکات فنی خودرو سایت تخصصی خودرو تعمیر و نگهداری خودرو دانستنی های فنی خودر
علل بد روشن شدن ماشین در هوای سرد چیست؟

هوای سرد و رطوبت ناشی از آن ممکن است در عملکرد قطعات داخلی خودرو نظیر باتری، اتصالات و سیستم سوخت رسانی مشکل به وجود آورد. به همین منظور در ادامه دلایل تاثیرگذار بر عملکرد صحیح خودرو هنگام روشن شدن را با هم بررسی می‌کنیم:

۱- قدرت باتری

واکنش‌های شیمیایی که درون باتری جهت تولید و ذخیره نیروی الکتریسیته رخ می‌دهند، در مواجه با هوای سرد دچار کاهش سرعت می‌شوند. از طرف دیگر ظرفیت باتری در دماهای پایین نیز کمتر از گذشته خواهد شد. در نتیجه در روزهای سرد سال، سرعت واکنش‌های شیمیایی درون باتری کاهش یافته و انرژی کمتری در آن ذخیره می‌شود. سپس هنگامی که استارت می‌زنید، انرژی کمی از سوی باتری برای ماشین تامین شده و خودرو نمی‌تواند به راحتی روشن شود. در این شرایط اگر چندبار پشت‌سرهم استارت بزنید، احتمال خالی شدن باتری نیز وجود دارد. از این رو بهتر است پس از هر بار استارت زدن و روشن نشدن خودرو، به مدت یک دقیقه صبر نموده و مجددا استارت بزنید.اغلب باتری های ماشین موجود در بازار حدود ۳ سال و یا ۸۰ هزار کیلومتر طول عمر دارند. اگر باتری شما بیش از این مقدار عمر کرده، احتمال خالی کردن شارژ بیشتری دارد.

البته تمام مشکلات بد روشن شدن ماشین در روزهای سرد سال، منوط بر شارژ کم باتری نیست. بلکه در برخی مواقع اتصالات باتری دچار مشکل شده و اصطلاحا روی آن‌ها سولفاته دیده می‌شود. در این شرایط باید با استفاده از کمی آب گرم، مسواک یا فرچه و مقداری جوش شیرین، تمام سطح اتصالات را از سولفاته تمیز کنید. توجه داشته باشید برای این کار حتما از دستکش و عینک محافظ استفاده نمایید. برای شروع کار لازم است ابتدا اتصالات را از باتری جدا کنید که در مرحله اول باید قطب منفی و پس از آن قطب مثبت جدا شوند. هنگام متصل نمودن نیز ابتدا قطب مثبت و پس از آن قطب منفی وصل می‌شوند. در صورت عدم رعایت این نکته احتمال آسیب دیدن قطعات الکترونیکی ماشین وجود دارد.

آموزش باتری سازی آدرس تعمیرگاه های اراک بهترین باتری خودرو آموزش باتری به باتری کردن خودرو اجزای داخلی باتری آموزش عیب یابی خودرو آموزش مکانیک و برق خودرو
علائم کاهش قدرت باتری

اگر هنگام استارت زدن ماشین صدای ناله ضعیفی به گوشتان می‌رسد اما موتور روشن نمی‌شود، احتمال زیاد ایراد از باتری است. در این شرایط قدرت باتری کم بوده و اصطلاحا مرده است. اما اگر هیچ صدایی هنگام استارت زدن نمی‌شنوید و یا چراغ‌های داشبورد روشن نمی‌شوند، باید احتمال را بر تخلیه کامل باتری و یا قطعی در اتصالات آن بگذارید.

برای حل مشکل بد روشن شدن خودرو در هوای سرد که ناشی از کاهش قدرت باتری است، باید پدال کلاچ را نگه داشته و چند مرتبه با فاصله‌های یک دقیقه‌ای استارت بزنید. توجه داشته باشید که در این حالت باید تمام وسایل الکترونیکی ماشین از جمله چراغ‌ها، سیستم صوتی و … خاموش باشند. در این حالت احتمال روشن شدن خودرو وجود دارد. اما در صورت عدم موفقیت، مشکل بزرگتر بوده و باید از روش جامپ استارت (باتری به باتری) استفاده نموده و در اسرع وقت به تعمیرکار مراجعه کنید.
حتماً بخوانید: آشنایی با هر آنچه که لازم است راجع به دیسک و صفحه کلاچ بدانید
باتری به باتری کردن

آموزش مکانیک خودرو آموزش تعمیر خودرو آموزش عیب یابی خودرو آموزش مکانیک و برق خودرو آموزش نکات فنی خودرو تعمیر و نگهداری خودرو دانستنی های فنی خودرو
چطور از خوابیدن باتری ماشین در هوای سرد جلوگیری کنیم؟

باتری را به طور منظم و هر سه سال یکبار یا هر ۸۰ هزار کیلومتر رانندگی تعویض کنید.
در صورت استفاده از باتری قدیمی بهتر است هفته‌ای یکبار آن را شارژ کنید.
پیش از خاموش کردن ماشین، تمام وسایل الکترونیکی خودرو نظیر رادیو، بخاری، چراغ‌ها، برف پاک‌کن و … را خاموش نمایید.
اتصالات باتری را در فواصل زمانی مشخص بررسی نموده و در صورت سولفاته زدن به کمک یک برس سیمی آن‌ها را تمیز نمایید.
در صورت امکان خودرو را در پارکینگ پارک نموده و در غیر این صورت حتما از یک پتو یا کاور برای گرم نگه داشتن آن استفاده کنید. توجه داشته باشید که پتو را نباید به صورت مستقیم روی موتور قرار داد.

آلترناتور پراید آلترناتور چیست فرق دینام با آلترناتور چیست قیمت آلترناتور آفتامات دینام چیست آموزش تصویری تعویض تسمه دینام 405 اجرت تعمیر دینام ماکسیما اجزاء تشکیل دهنده دینام انواع دینام خودرو تعمیر دینام خودرو تعمیر دینام سمند ef7 دلایل سوختن دینام خودرو دلایل خراب شدن دینام عیب یابی دینام دینام چیست وظیفه دینام چیست برق خودرو چیست
۲- معیوب شدن دینام

دینام در حقیقت یک مولد الکتریکی تامین کننده جریان برق متناوب در خودرو است. این مولد وظیفه شارژ کردن باتری را در زمان کارکردن موتور بر عهده دارد. اگر باتری ماشینتان نو است ولی شاهد بد روشن شدن خودرو در هوای سرد هستید، احتمال وجود مشکل در دینام و تخلیه باتری دور از ذهن نیست.
علائم معیوب شدن دینام

در صورتی که چراغ‌های جلو و چراغ‌های داشبورد نور ضعیفی دارند، نشان‌دهنده‌های کیلومتر و دور موتور در صفحه کیلومترشمار به صورت نامنظم کار می‌کنند، داخل کابین بوی سوختگی به مشامتان می‌رسد و یا حتی پس از جامپ استارت، موتور بلافاصله خاموش می‌شود، قطعا ایراد از دینام خواهد بود. در این مواقع تنها راهکار تعمیر و یا تعویض دینام است.


۳- نوع و کیفیت روغن موتور

اغلب سازندگان خودروها، نوع روغن موتور مناسب برای ماشین را با ذکر مشخصات فنی آن در دفترچه راهنما تعیین می‌کنند. قطعا عدم استفاده از روغن موتور مناسب برای خودرو منجر به عملکرد نامناسب آن و بد روشن شدن خودرو در هوای سرد می‌شود. زیرا ویسکوزیته آن با مقدار تعیین شده توسط شرکت سازنده ماشین همخوانی نداشته و روانکاری قطعات داخلی موتور از قبیل رینگ، پیستون، یاتاقان و بلوکه سیلندر به خوبی انجام نمی‌شود.

منظور از ویسکوزیته روغن موتور میزان غلظت آن است. شاخص تعیین کننده ویسکوزیته مانند علامت 40W5 می‌باشد که در آن 40 نشان‌دهنده مقدار غلظت روغن در هوای سرد و عدد 5 نشان‌دهنده غلظت آن در دمای کارکرد موتور است. کارشناسان توصیه می‌کنند در هوای سرد از روغن موتوری با کمترین مقدار ویسکوزیته مجاز برای خودرو استفاده کنید تا حتی غلیظ شدن آن، مانعی برای روانکاری قطعات داخلی موتور نباشد. البته برخی از روغن موتورها با استفاده از افزودنی‌های ویژه و تکنولوژی ساخت به خصوصی، قابلیت ایجاد فیلم روغن در سردترین شرایط در حالت خاموش بودن موتور طی ساعات طولانی را فراهم آورده‌اند. بدین منظور استفاده از این نوع روغن موتورها در ماشین امکان روشن شدن بهتر خودرو را در روزهای سرد سال فراهم می‌آورند.
تناسب واسکازیته روغن موتور با مدل ماشین

علائم عدم هماهنگی روغن موتور با خودرو

در صورتی که از سلامت باتری و دینام اطمینان دارید و باز هم موتور روشن نمی‌شود، احتمال زیاد مشکل از نوع روغن موتوری است که برای خودرو به کار برده‌اید.

تنها راه حل استفاده از روغن موتوری با ویسکوزیته استاندارد برای خودرو است. توجه کنید که هر چه عدد سمت چپ در شاخص ویسکوزیته کمتر باشد، نشان از کاهش غلظت روغن موتور در هوای سرد می‌باشد. بنابراین در شهرهایی بسیار سرد بهتر است از روغن موتوری با غلظت کمتر استفاده نمایید.

اطلاعیه فنی ایران خودرو اطلاعیه فنی خودرو تعمیرات تخصصی پژو 207 تعمیرات تخصصی موتور tu5 آموزش مکانیک خودرو تعمیر خودرو تعویض سوکت انژکتور آموزش باز کردن سوزن انژکتور
۴- ایراد سیستم سوخت رسانی

سیستم سوخت رسانی در خودروها معمولا از مسیرهای حرکتی باریکی تشکیل می‌شود. از این رو وجود ایراد در این سیستم و نفوذ رطوبت به درون آن، در فصل‌های سرد سال مشکلات یخ زدگی را به همراه خواهد داشت. با یخ زدن مسیر سوخت رسانی، بنزین به درستی وارد سیلندر نشده و موجب بد روشن شدن خودرو در هوای سرد خواهد شد. در کنار این مورد، عدم توجه به تعویض فیلتر بنزین به ازای هر ۱۰ هزار کیلومتر رانندگی نیز منجر به بروز مشکل در سیستم سوخت رسانی و در پی آن عدم استارت خوردن ماشین می‌شود.
علائم نفوذ رطوبت به سیستم سوخت رسانی

اگر رطوبت به سیستم سوخت رسانی ماشین نفوذ کرده باشد، احتمالا موتور روشن نخواهد شد. حتی در صورت روشن شدن، متوجه گیر داشتن آن به خصوص هنگام گاز دادن خواهید شد. ضمن این که قدرت موتور به طور محسوسی کاهش یافته و حتی امکان خاموش شدن آن در طول رانندگی نیز وجود دارد. در چنین شرایطی برای حل مشکل باید سیستم سوخت رسانی به طور کامل توسط مکانیک ماهر شستشو داده شود.

برای دوری از چنین مشکلاتی توصیه می‌شود همواره بنزین خودرو را نزدیک به پر نگه داشته و جایی برای تجمع آب باقی نگذارید.

۵- سطح کیفیت بنزین

یکی دیگر از عوامل موثر در بد روشن شدن خودرو در هوای سرد ، سطح کیفیت بنزین مورد استفاده است. در واقع بنزین در دماهای پایین قدرت تبخیر کمتری داشته و در نتیجه سخت‌تر می‌سوزد. از این جهت کیفیت آن در راحت روشن شدن ماشین بسیار تاثیرگذار است. علاوه بر این باید بدانید که خودرو برای روشن شدن در روزهای سرد سال به بنزین بیشتری نسبت به روزهای گرم نیاز دارد. بنابراین باید بنزین به مقدار کافی در باک وجود داشته باشد.


۶- وایر شمع مرطوب و یخ زده

معیوب بودن وایر شمع و نفوذ رطوبت به آن‌ها دیگر دلیلی است که منجر به بد روشن شدن خودرو در هوای سرد می‌شود. در صورتی که وایر شمع مرطوب یا یخ زده باشد، برق رسانی به شمع های موتور درست انجام نشده و ماشین استارت نمی‌خورد. بنابراین باید وایرها را از جای خود خارج کرده و کامل خشک کنید. سپس به همان ترتیب قبلی، مجددا در جای خود وصل کنید.

بهترین مارک ضدیخ تعویض ضدیخ پراید ضدیخ چیست طریقه مصرف ضدیخ قیمت ضدیخ مواد تشکیل دهنده ضدیخ دلایل جوش آوردن 206 علت داغ شدن موتور پراید علت رسوب بستن داخل موتور
۷- عدم استفاده از ضد یخ

عدم استفاده از ضد یخ در رادیاتور منجر به یخ زدن آب در روزهای زمستانی شده و در نهایت شاید بد روشن شدن خودرو در هوای سرد خواهیم بود. ضد یخ علاوه بر پیشگیری از یخ زدن آب، مانع از زنگ زدگی و گرفتگی لوله‌های حرکت آب نیز شده و عملکرد رادیاتور را در خنک سازی موتور بهبود می‌بخشد.

۸- یخ زدن کاربراتور

در گذشته خودروها از سیستم کاربراتور به جای انژکتور استفاده می‌کردند. بنابراین اگر خودروی شما از نوع کلاسیک بوده و طول عمری بیش از ۳۰ سال دارد، قطعا دارای سیستم کاربراتوری می‌باشد. به طور مثال پرایدهای قدیمی و پیکان ها مجهز به سیستم کاربراتور بودند. در این سیستم اکسیژن و مقداری بنزین با هم مخلوط شده و امکان احتراق را داخل موتور فراهم می‌آورند. اما بزرگ‌ترین مشکل خودروهای کاربراتوری ، آسیب پذیری آن‌ها در مقابل یخ زدگی است. بنابراین به دارندگان این ماشین ها توصیه می‌شود در صورت بد روشن شدن خودرو در هوای سرد و پس از بررسی موارد قبلی به سراغ کاربراتور بروند. زیرا ممکن است علت روشن نشدن ماشین کاربراتوری ، یخ زدن آن باشد.


علائم یخ زدن کاربراتور

در صورتی که کاربراتور خودرو فرسوده و شکسته شده و یا نازل های آن (سرشیلنگ ها) با یخ مسدود شده باشند، موتور در زمستان روشن نخواهد شد. برای حل مشکل باید ابتدا پای خود را روی کلاچ گذاشته و با پای دیگر به آرامی پدال گاز را بفشارید. در این حالت مقدار کمی سوخت به موتور ماشین رسیده و روشن خواهد شد.

تمام مواردی که در بالا عنوان کردیم، می‌توانند دلیلی بر بد روشن شدن خودرو در هوای سرد و استارت نخوردن آن باشند. بنابراین با بررسی آن‌ها امکان شناسایی مشکل و حل آن را خواهید داشت.

آموزش باز کردن بخاری پراید آموزش تعمیر بخاری باز کردن بخاری 206 بخاری پژو 405 تعویض بخاری پژو 206 گرم نکردن بخاری پژو 206 دلایل گرم نشدن بخاری اتومبیل تعویض پنل بخاری 206 عیب یابی بخاری خودرو آموزش تعمیر خودرو
چطور در هوای سرد ماشین را روشن کنیم؟

روشن کردن ماشین کار سختی نیست، بلکه تنها باید سوییچ را بچرخانید تا خودرو روشن شود. اما در هوای سرد و فصل زمستان بهتر است پیش از استارت زدن موارد زیر را در نظر داشته باشید:

ابتدا تمام لوازم برقی داخل خودرو اعم از چراغ‌ها، بخاری، گرم کن شیشه و … را خاموش نمایید. به این ترتیب تمام توان باتری در اختیار استارت زدن و روشن شدن خودرو خواهد بود.
حال سوئیچ را کمی چرخانده و اجازه دهید موتور دور بگیرد. در صورت عدم دور گرفتن موتور مجددا سوئیچ را بچرخانید و دوباره آن را متوقف کنید. با این کار موتور سریع‌تر گرم خواهد شد.
سپس حدود یک تا دو دقیقه صبر نموده و مجددا استارت بزنید. در صورت روشن نشدن خودرو در این شرایط بهتر است چندمرتبه دیگر با فاصله یک دقیقه‌ای استارت بزنید تا باتری فرصت کافی برای شارژ شدن را داشته باشد.
در صورتی که خودرو شما کاربراتوری است، از starter fluid استفاده نمایید. این ماده به صورت اسپری در هوا پخش می‌شود. در نتیجه با اسپری آن در فیلتر هوا امکان بهتر روشن شدن خودرو وجود خواهد داشت. البته در استفاده از این اسپری نباید از حد مجاز فراتر رفته و زیاده روی کنید.

استارت نخوردن ماشین

سخن پایانی

در این مقاله به بررسی موارد موثر در بد روشن شدن خودرو در هوای سرد پرداختیم تا در آستانه ماه‌های سرد سال، راهکاری برای حل این مشکل به شما عزیزان معرفی کرده باشیم. اگر راه حل دیگری برای رفع این مشکل می‌شناسید، آن را در بخش کامنت‌ها با ما در میان بگذارید.

رادار

ممکن است شما دوست داشته باشید
2 نظرات
  1. بهنام می گوید

    درود بر شما و خدا قوت .پژو ۲۰۷ اول صبح که می‌خوام برم سر کار استارت نمیخوره و وقتی با هل دادن روشن میشه دیگه تا اخر شب استارت میخوره .باطری رو عوض کردم ،استارت رو دادم چک کردن .دیاگ هم زدم مشکلی نداشته و صافی بنزین و هرکاری که ربط داشته و نداشته رو چک کردم می‌خوام نظر شما رو بدونم که فکر میکنید چرا این مدلی شده

    1. کارستان می گوید

      سلام باتری و سیم کشی چک کنید

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.