وظایف و ویژگی های مهم واشر سرسیلندر چیست ؟

0

اطلاعات کاملی درمورد واشر سر سیلندر

واشر سر سیلندر باعث هدایت صحیح آب و روغن در حفره های مربوط خواهد شد.
واشر سر سیلندر در خودرو نقش مهمی دارد. تعویض واشر سر سیلندر در زمان مناسب آن میتواند یکی از برترین پیشگیری ها برای جلوگیری از آسیب های بسیار بزرگ تر به موتور باشد و در صورت بی توجهی به علائم ناشی از مشکل در واشر سرسیلندر خودرو امکان دارد خودرو دچار مشکلات جدی شود.

واشر سر سیلندر چیست؟

آموزش تعویض واشر سرسیلندر پراید اجرت تعمیر واشر سرسیلندر انواع واشر سرسیلندر بهترین جنس واشر سرسیلندر تعویض واشر سرسیلندر 405 زمان تعویض واشر سرسیلندر علائم خرابی واشر سرسیلندر قیمت واشر سرسیلندر پارس آموزش تعمیر خودرو آموزش عیب یابی خودرو آموزش مکانیک خودرو

واشر سر سیلندر قطعه ایست در موتور خودرو که ما بین سیلندر و سرسیلندر قرار میگیرد و وظیفه آن ایجاد یک آب بندی کامل بین سیستم های گوناگون روغن رسانی، آب و احتراق موتور می باشد یا بعبارتی واشر سرسیلندر وظیفه یکپارچه کردن فضای بین سیلندر و سرسیلندر را دارد تا از فرار گاز از محفظه احتراق، نشت آب از کانال های آب و نشت روغن از کانال های روغن جلوگیری کند.

گفتنی است آب بندی واشر سر سیلندر امری حائز اهمیت است چراکه هر گونه نشتی گاز در عملکرد موتور تاثیر گذار بوده و می تواند باعث کاهش قدرت و راندمان موتور شود. این قطعه نقش بسیار مهمی در موتور خودرو دارد.

جنس واشر سر سیلندر

آموزش تعویض سرسیلندر تیبا آموزش تعویض واشر سرسیلندر پراید اجرت تعمیر واشر سرسیلندر چگونه تشخیص دهیم واشر سرسیلندر سوزاندهایم زمان تعویض واشر سرسیلندر علائم خرابی واشر سرسیلندر قیمت واشر سرسیلندر پراید هزینه تعمیر واشر سرسیلندر پژو پارس واشر سرسیلندر چیست دلیل جوش آوردن ماشین دلایل آب کم کردن پراید

فشار محفظه احتراق به هنگام بالا رفتن پیستون شدیداً افزایش می یابد که در خودروهای بنزینی به حدود ۷۰۰ پی اس آی و در خودروهای دیزلی حتی به ۲۰۰۰ پی اس آی نیز می رسد. بنابراین واشر سر سیلندر باید از موادی ساخته شود که تحمل این فشار بالا را داشته باشد؛ از همین رو، برای ساخت واشر سرسیلندر عمدتاً از پنبه نسوز، فولاد و مس استفاده می گردد.

اگر به سر سیلندر، حرارت بیش از حد برسد به پیچ های آن فشار وارد می شود و در نتیجه واشر سر سیلندر آسیب می بیند. بدین ترتیب جنس واشر باید تحمل انبساط غیر همگون را هم داشته باشد. برای آن که عمر واشرها افزایش یابد از انواع ترکیبی آنها استفاده می شود. قبل از این از واشرهایی مانند آزبستی – مسی، آزبستی – فولادی و آزبستی با حلقه های فولادی بسیار استفاده میشده است.

انواع واشر سر سیلندر

بهترین واشرسرسیلندر 405 واشرسرسیلندر چیست آموزش تعویض واشر سرسیلندر پراید اجرت تعمیر واشر سرسیلندر انواع واشر سرسیلندر تعویض واشر سرسیلندر 405 تشخیص واشر سرسیلندر سوخته دلایل سوختن واشر سر سیلندر زمان تعویض واشر سرسیلندر سوختن واشر سرسیلندر چیست دلایل سوختن واشر سرسیلندر سمند علائم خرابی واشر سرسیلندر سوختن واشر سر سیلندر پژو 206 مجله مکانیک مجله خودرو کارستان مجله خودرو آموزش مکانیک و برق خودرو آموزش مکانیک خودرو آموزش عیب یابی خودرو آموزش تعمیر خودرو

واشر سر سیلندرها بر اساس جنس مورد استفاده به ۴ گروه کلی تقسیم میشوند:

– فولاد چند لایه

– مس

– کامپوزیت

– الاستومریک

واشر سر سیلندرهای فولاد چند لایه جدیدترین محصولات موجود در بازار بوده و از ۲ تا ۵ لایه نازک ساخته می شوند.

کم شدن آب رادیاتور و کم شدن روغن هم دلایلی بر سوختن واشر سر سیلندر هستند

وظایف واشر سر سیلندر

 علائم سوختن واشر سر سیلندر دلایل سوختن واشر سر سیلندر علائم نیم سوز شدن واشر سر سیلندر عیوب واشر سر سیلندر هزینه تعمیر واشر سر سیلندر علائم سوختن واشر سر سیلندر سمند نحوه تعویض واشر سر سیلندر پیکان انواع واشر سرسیلندر وظیفه واشر چیست دلایل کم کردن آب رادیاتور ماشین دلایل جوش آوردن 206 دلایل جوش اوردن خودرو جوش آوردن خودرو دلیل جوش آوردن ماشین

واشر سر سیلندر سه وظیفه اصلی دارد:

۱. آب بندی سیلندر یکی از وظایف واشر سر سیلندر:

زمانی که موتور در حال کار کردن است، فشار سیلندر در موتور بنزینی به آسانی میتواند به ۷۰۰ psi و در موتور دیزلی، تا ۲ هزار psi برسد. واشر سر سیلندر باعث بهینه تر شدن حالت کارکرد سیلندر می شود. آب بندی واشر سرسیلندر با اهمیت است چون هر گونه نشتی گاز در دقت کار موتور تاثیر گذار بوده و باعث کاهش قدرت و راندمان موتور می گردد. واشر سر سیلندر باید بتواند فشار و حرارت زیاد ناشی از موتور را تحمل نماید. در صورتی که آب رادیاتور کم باشد فشار زیادی به موتور و واتر پمپ وارد می شود و باعث سوختن واشر سر سیلندر می شود، تعمیر واشر سر سیلندر هزینه هنگفتی را بهمراه دارد. (بیشتر بخوانید: علت کم شدن آب رادیاتور)

۲. هدایت مایعات از دیگر وظایف واشر سر سیلندر:

هم مایع خنک کننده موتور و هم روغن موتور در درون بلوک موتور و سرسیلندر مورد نیاز هستند و مسیرهایی در واشر سر سیلندر وجود دارند که به آنها اجازه میدهند بین سر سیلندر و بلوک موتور در گردش باشند. در سرسیلندر، مایع خنک کننده وظیفه تنظیم دمای سوپاپ و شمع ها را دارد و در عین حال، روغن موتور برای خیلی از قطعات مثل قطعات تایمینگ سوپاپ، کار روان کاری و تأمین فشار هیدرولیک را بر عهده دارد.

۳. حفظ و نگهداری مایعات از وظایف واشر سرسیلندر:

با وجود آنکه وجود این دو سیال در خودرو ضروری است اما اختلاط آن ها میتواند آسیب های جبران ناپذیری را در پی داشته باشد. از انجا که فاصله بین مسیر روغن و آب بسیار کم است بنابراین واشر سر سیلندر باید مانع اختلاط آنها گردد.

سوختن واشر سر سیلندر باعث نشتی آب می گردد

ویژگی های واشر سر سیلندر

واشر سر سیلندر مناسب، باید ویژگی های زیر را دارا باشد:

– مقاومت بالا در برابر حرارت (جلوگیری از سوختگی):

به همین منظور واشر سر سیلندر را معمولاً از جنس پنبه نسوز و یا فولاد و مس تولید می کنند.

– مقاومت در برابر فشار:

امروزه بلوکه سیلندرها سبک تر و انعطاف پذیرتر از قبل ساخته می شود. در بعضی از موتورها از بلوکه و سر سیلندر آلومینیم و در برخی دیگر از سر سیلندر آلومینیم و بلوکه چدن یا فولادی و برعکس استفاده می شود.

– تراکم پذیری:

واشر سر سیلندر باید پستی و بلندی های سطوح سر سیلندر و بلوکه را بپوشاند و با بستن پیچ های سر سیلندر، عمل تراکم پذیری را به خوبی انجام دهد تا نشت بندی کاملی صورت گیرد. واشر سرسیلندر مسی علاوه بر تراکم پذیری، حرارت را نیز به خوبی انتقال می دهد، ولی عیب آن، گران تمام شدن قیمت واشر است.

– ارزان بودن:

چون با هر بار باز شدن سر سیلندر، واشر سر سیلندر هم تعویض می شود بدین ترتیب واشرهای آزبستی به علت ارزان بودن و داشتن خاصیت تراکم پذیری مناسب، کاربرد بیشتری دارد.
واشر سر سیلندر از قطعه‌هایی است که راننده حتما باید در مورد آن اطلاعات داشته باشد.

سوختن واشر سر سیلندر

رفع روغن سوزی موتور رنگ دود روغن سوزی چطوریه روغن سوزی موتور سیکلت علائم روغن سوزی علت روغن سوزی پراید علت روغن سوزی خودرو چیست علت روغن سوزی سمند مکمل رفع روغن سوزی هزینه تعمیر روغن سوزی 206 هزینه تعمیر روغن سوزی 405 هزینه تعمیر روغن سوزی خودرو علت روغن سوزی ماشین دلایل روغن سوزی پژو 206 علت کم کردن روغن پژو پارس دلایل کم کردن روغن موتور کم کردن روغن پژو 206 کم کردن روغن موتور دنا کم کردن روغن موتور 405 دود آبی اگزوز نشانه چیست علت خروج دود آبی از پژو 405 علت خروج دود آبی از سمند

سوختن واشر سر سیلندر به اصطلاح به دفورمه شدن واشر میگویند که این امر باعث از بین رفتن آب بندی مابین سیستم های گوناگون موتور خودرو میشود. واشر بین بدنه ی موتور و سر سیلندر با ترکیب مواد نسوز و لایه ی مسی مقوای مقاوم در مقابل حرارت و لایه ی فولادی تشکیل شده است که ضمن یکپارچه کردن سر سیلندر به بدنه ی موتور اجازه می دهد تا گردش روغن و آب بدون امکان مخلوط شدن صورت گیرد و نیز فضای سربسته ی اتاقک احتراق را آب بندی نماید.

واشر سرسیلندر نیز مثل هر قطعه دیگری در معرض خرابی قرار دارد که خرابی این قطعه به صورت سوختن خود را نشان می دهد. دمای موتور به هنگام کار بسیار بالا می رود و با توجه به اینکه واشر سرسیلندر در معرض گرمای زیاد حاصل از موتور قرار دارد اگر افزایش دمای موتور در محدوده مجاز نباشد میتواند منجر به سوختن واشر سر سیلندر شود.

دلایل سوختن واشر سر سیلندر چیست؟

مکانیک وعیب یابی خودرو

سوختن واشر سر سیلندر علل زیاد و متعددی دارد که از مهمترین آن به عمل کردن اشتباه ترموستات، ایجاد نشتی در سیستم آب و خالی شدن رادیاتور اتومبیل، فشار به موتور و عدم توجه به آمپر خودرو و مستهلک بودن این واشر میتوان اشاره کرد. برای تهیه واشر سرسیلندر برای خودرو حتماً به این نکته توجه شود که قطعه اصل باشد بدین دلیل که قطعه های اوریجینال کیفیت بهتر و دوام بسیار زیادتری دارند. در کل علل سوختن واشر سرسیلندر خودرو را میتوان در موردهای زیر خلاصه کرد:

۱. یکی از علل سوختن واشر سر سیلندر اینست که آب رادیاتور کم باشد.

۲. نقص فنی در ترموستات از دیگر دلایل سوختن واشر سر سیلندر است.

۳. زمانیکه مجراهای عبور آب در موتور مسدود شود سبب سوختن واشر سر سیلندر میشود.

۴. خنک نشدن آب رادیاتور به دلیل رسوب و یا نقص در عملکرد پروانه از علل سوختن واشر سر سیلندر است.

۵. پیچ خوردگی شلنگ های ورودی و خروجی رادیاتور منجر به سوختن واشر سر سیلندر میشود.

۶. غفلت مکانیک در بستن واشر سر سیلندر باعث سوختن آن میشود. این کار را باید با دقت بالا انجام داد به طوریکه واشر باید کاملاً صاف بسته شود و نوشته top بر روی واشر باید بالا قرار گیرد و سمت مسی واشر به طرف پایین و روی بلوک سیلندر قرار گیرد.

۷. داغ شدن موتور خودرو که از علل آن میتوان به کاهش یافتن آب رادیاتور و جوش آوردن نام برد.

۸. یکی از دلایل سوختن واشر سر سیلندر، نقص فنی در واتر پمپ و عدم گردش جریان آب در موتور است.

۹. رانندگی طولانی مدت در ترافیک و فشار بر موتور در فصل گرما باعث سوختن واشر سر سیلندر میشود.

۱۰. استهلاک موتور خودرو که در صورتیکه سر سیلندر از موتور باز و جدا شود عملا این قطعه از بین رفته محسوب می شود و باید تعویض شود.

نشانه های سوختن واشر سر سیلندر

زمان تعویض روغن موتور پراید زمان تعویض روغن موتور سمند بهترین زمان تعویض روغن پژو 206 قاطی شدن آب و روغن مشکلات آب و روغن قاطی کردن تعمیر خودرو آموزش مکانیک خودرو دانستنی های فنی خودرو دلایل بخار شدن روغن موتور سایت کارستان

خرابی یا سوختن واشر سر سیلندر اثرات مخربی بر عملکرد موتور داشته که این اثرات با علائمی همراه است و باید راننده با مشاهده این چنین مواردی، دقت و بررسی بیشتری کرده و در صورت نیاز اقدام به تعویض واشر سرسیلندر نماید. با توجه به نشانه های زیر میتوان به سوختن واشر سرسیلندر و نیاز به تعویض آن پی برد:

  • گرم شدن غیر طبیعی موتور
  • دیر روشن شدن خودرو و بد کار کردن موتور
  • ورود کمپرس در داخل رادیاتور
  • مشاهده حباب در رادیاتور
  • کمی کشش و توان خودرو
  • خروج آب یا دود آبی از لوله اگزوز
  • کاهش توان موتور خودرو
  • قاطی کردن آب و روغن یا به اصطلاح آب- روغن قاطی کردن اتومبیل
  • خارج شدن دود سفید از لوله اگزوز
  • تغییر رنگ روغن به سفید شیری
  • وجود نشتی از زیر منیفولد
  • جوش آوردن موتور
  • متورم شدن شلنگ های متصل به رادیاتور
  • مشاهده روغن در مخزن رادیاتور
  • شنیدن صدای شر شر آب از پشت داشبورد

در صورت سوخت واشر سر سیلندر آب با روغن مخلوط خواهد شد

اقدامات اولیه در صورت سوختن واشر سر سیلندر

سوختن واشر سر سیلندر در یک لحظه و یک دقیقه رخ نمی دهد بلکه اول آب رادیاتور داغ می شود و حرارت افزایش پیدا می کند و چند دقیقه پس از رسیدن آمپر به خط قرمز آسیب دیدن واشر آغاز می شود. از این رو توصیه می شود در صورت مطلع شدن از بروز چنین وضعیتی در موتور خودرویتان، از طی کردن ادامه مسیر پرهیز نمایید و ماشین تان را توسط بکسل به تعمیرگاه منتقل کنید.

چراکه در صورت بی توجهی و یا عدم آگاهی از مشکل پیش آمده امکان دارد آسیب جدی تری خودرویتان را تهدید کند و هزینه های گزافی را متحمل شوید. البته در صورتی که تا تعمیرگاه مسیر کوتاهی پیش رویتان باشد میتوانید با خودرویتان مسیر را بپیمایید.

فقط توجه داشته باشید که پیش از پیمودن ادامه مسیر ابتدا در مخزن روغن موتور را باز نمایید تا آبی که با روغن قاطی شده است در اثر حرارت بخار گردد بعد از انجام این کار میتوانید دوباره خودرویتان را روشن نمایید تا به تعمیرگاه نزدیک مراجعه نمایید. در صورت سوختن خاصیت واشر سر سیلندر از بین میرود و در نتیجه آب بندی از بین میرود و آب- روغن قاطی می کند.

عوارض بسیار زیادی دارد و اگر ادامه پیدا کند آب رادیاتور بطور کامل چرب می شود و رنگ شیری بخود می گیرد و خاصیت روانکاری روغن از بین میرود و در نتیجه راننده باید واشر سرسیلندر خودرو را تعویض نماید. البته پیش از تعویض باید توسط مکانیک عیب یابی دقیق انجام شود.

تشخیص و تعمیر واشر سر سیلندر سوخته

آموزش تعویض واشر سرسیلندر پراید انواع واشر سرسیلندر بهترین جنس واشر سرسیلندر دلایل سوختن واشر سر سیلندر علائم سوختن واشر سر سیلندر قیمت واشر سرسیلندر 405 واشر سرسیلندر چیست تعمیر خودرو آموزش مکانیک خودرو

درصورتی که خود شما یا مکانیک خودرو تردید دارید که واشر سر سیلندر خودرو سوخته، تشخیص این موضوع میتواند زمان بر باشد، چون بعضی مشکلات دیگر موتور هم وجود دارند که گاها علائمی مشابه با سوختن واشر سرسیلندر دارند.

یک تست کمپرس موتور، تست نشت و تست بلوک موتور امکان دارد لازم باشد تا معلوم شود که واشر سرسیلندر خراب شده یا مشکل به مواردی دیگر مثل بلوک ترک خورده، انژکتور، سیستم احتراق، سوپاپ ها یا مشکلات رینگ پیستون مربوط می باشد.

در حالیکه خود واشر سر سیلندر معمولاً خیلی گران قیمت نیست، تعویض آن میتواند هزینه بالایی برای شما بتراشد. علت آن این است که برای تعویض واشر سرسیلندر قسمت های زیادی از موتور، شامل قطعات تایمینگ، منیفولد ورودی و اگزوز، قطعات سرسیلندر و خود سرسیلندر باید باز شوند.

اگر افزایش دما باعث صدمه زدن به سرسیلندر شده باشد، باید سری هم به تراشکار بزنید که این مشکل میتواند هزینه های شما را بیشتر کند. با این حال، سوختن واشر سر سیلندر مشکلی است که در صورت رسیدگی نکردن، میتواند باعث از کار افتادن کامل موتور خودرو شود.

کارستان

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.