انواع فیوز به کار رفته در خودرو دنا + عکس
پس از آشنایی کلی با وظیفه ذاتی فیوز و انواع آن نوبت به بررسی انواع فیوز در دنا میرسد. در خودرو دنا که به عنوان اولین خودرو ملی شناخته میشود، ۴ نوع فیوز به کاررفته است.
این فیوزها بر اساس رنگ و ظرفیت به کاررفته در جعبه فیوز دنا تقسیمبندی میشوند. مهمترین فیوزهای به کاررفته در خودرو دنا عبارتنداز:
- فیوز MAXI
همانطور که از نام این فیوز میتوان حدسزد، این فیوزها از نظر اندازه حجیمترین محسوبشده و تحت شرایط با آمپراژ بالا استفاده میشوند. تعداد آن در خودروهای مختلف متفاوت است و ممکن است در یک خودرو از دو فیوز MAXI نیز استفادهشود.
- فیوز ATC / ATO
برای اولین بار و در دهه ۷۰ میلادی بود که دنیای خودروسازی شاهد به ثبت رسیدن اختراع فیوز مذکور توسط شرکت آمریکایی Littelfuse بود. با این وجود اما حدودا یک دهه بعد یعنی از ۱۹۸۰ میلادی بود که استفاده از این فیوزها در خودروها رایج گشت.
- فیوز MINI
این فیوزها از نظر اندازه پس از دو فیوز قبل قرارمیگیرند. زمانی که جعبه فیوز خودرو با محدودیت روبرو میشود، باید روی به استفاده از فیوز Mini آورد. از نظر عمکلرد اما قضیه فرق میکند و این فیوز برای کنترل و پوشش آمپراژ مشابه فیوز ATC به کارمیرود.
- فیوز MICRO
این نوع فیوزها از نظر اندازه رده آخر را به خود اختصاصداده و همچنین برای پوشش کمترین آمپراژ استفاده میشود.
جدول راهنمای فیوز های دنا پلاس
شماره | ظرفیت | وظیفه |
F1 | ۲۰ A | برق صندلی جلو |
F2 | ۱۰ A | استارت سوئیچ ۱ و ۲ – برق سوئیچ ترمز – برق رادیو |
F3 | ۲۰ A | برق فندک |
F4 | ۱۰ A | تغذیه بعد از سوئیچ سان روف |
F5 | ۳۰ A | فن تهویه |
F6 | ۲۰ A | استارتر |
F7 | ۱۰ A | رزرو |
F8 | ۵ A | برق واحد کنترل مرکزی CCN – برق ایموبیلایزر |
F9 | ۱۵ A | چراغ راهنما عقب سمت راست – لامپ دنده عقب سمت راست – چراغ ترمز سمت چپ – چراغ پلاک – چراغ کوچک عقب سمت راست – نور زمینه کلید های شیشه بالابر عقب – برق RN |
F10 | ۱۵ A | چراغ راهنما عقب سمت چپ – لامپ مه شکن عقب سمت راست – لامپ دنده عقب سمت چپ – چراغ ترمز سمت راست – چراغ سقفی جلو و عقب کنترل شونده با درها – چراغ کوچک عقب سمت چپ – برق واحد کنترل عقب RN |
F11 | ۳۰ A | محرک برقی صندوق عقب – محرک های برقی درهای عقب – محرک برقی باک بنزین – لامپ درهای عقب – چراغ صندوق عقب – چراغ سقفی جلو و عقب در حالت دائم |
F12 | ۲۰ A | رزرو |
F13 | ۳۰ A | گرمکن شیشه عقب – گرمکن آینه – شیشه بالا بر برقی عقب سمت چپ – شیشه بالا بر برقی عقب سمت راست |
F14 | ۱۵ A | رادیو و حافظه رادیو – برق کانکتور دیاگ – تغذیه دائم سان روف |
F15 | ۵ A | نور زمینه پنل جلو داشبورد و کنسول مرکزی – چراغ نقشه خوان ، جعبه داشبورد، آینه آرایش، و آینه برقی – واحد کنترل مرکزی برق CCN – لامپ کلید گرمکن شیشه عقب و گرمکن آینه – لامپ کلید فلاشر – لامپ کلید قفل مرکزی – لامپ کلید محرک برقی صندوق عقب – برق واحد کنترل جلو FN – برق جلوآمپر ICN – حافظه جلو آمپر ICN |
F16 | ۵ A | برق کانکتور دیاگ بعد از سوئیچ – استارت سوئیچ ۲ و ۳ – برق ترمز ضد قفل |
F17 | ۱۰ A | کیسه هوا |
F18 | خالی | |
F19 | خالی | |
F20 | خالی | |
F21 | ۲۰ A | تغذیه صندلی برقی |
F22 | ۱۰ A | تغذیه سوئیچ اصلی (وضعیت دو) یونیت کیسه هوا و سیستم تهویه |
F23 | ۱۰ A | تغذیه سوئیچ اصلی (وضعیت اول) فندک |
F24 | ۱۰ A | تغذیه سوئیچ اصلی وضعیت اول(تحریک رله بخاری، رادیو، چراغ ترمز، نود جلو، نود مرکزی و جلو آمپر)،(تحریک رله شیشه گرمکن) |
F25 | ۱۰ A | تغذیه دایم رادیو |
F26 | ۲۰ A | تغذیه نود مرکزی |
F27 | ۲۰ A | تغذیه نود مرکزی – رله و محرک برقی در جلو چپ |
F28 | ۳۰ A | تغذیه نود مرکزی و تحریک رله محرک درب عقب |
F29 | ۳۰ A | شیشه بالابر درب های عقب |
F30 | ۳۰ A | تغذیه نود مرکزی – شیشه بالابر درب های جلو |
F31 | ۳۰ A | شیشه گرمکن عقب |
F32 | ۳۰ A | تغذیه فن بخاری |
F33 | ۳۰ A | استارت موتور |
F34 | ۱۰ A | تغذیه سوئیچ اصلی(وضعیت دو) ایموبیلایزر – کانکتور عیب یابی – جلوآمپر – فشار گاز کولر – یونیت موتور – کروز کنترل |
F35 | ۵ A | تغذیه سوئیچ اصلی(وضعیت دو) – سیستم ضدقفل ترمز ABS |
F36 | ۱۰ A | تغذیه باتری ایموبلایزر – کانکتور عیب یابی – جلو آمپر |
آموزش تعویض فیوز دنا
در این بخش از مقاله جعبه فیوز دنا، به نحوه تعویض فیوز سوخته میپردازیم. لازم نیست یک فیوز را از جای خود بیرون بکشید تا ببینید وضعیت آن به چه صورت است. خاموششدن بخشهای مختلف خودرو، میتواند نشاندهنده خرابی فیوز باشد، اما برای داشتن اطمینان بیشتر، میتوان از مولتیمتر یا چراغ آزمایش استفاده کرد.
فیوزها که در جعبه فیوز دنا تعبیه شدهاند، در اثر اضافه جریان عمل کرده و در اصطلاح میسوزند؛ لذا باید تعویض شوند. اولین راهکار برای تشخیص فیوز سوخته یا سالم بازرسی چشمی است. چنانچه فیوز شیشهای و مستطیلی شفاف باشد، این موضوع با چشم قابل رویت است؛ در غیر این صورت باید به سراغ آوومتر یا مالتیمتر رفت.
برای این کار میتوانید از تست بوق مالتیمتر یا چراغ تست استفاده کنید. جهت تست، دو سر مالتیمتر را به دو سر فیوز وصل کنید. اگر چراغ تست روشن شد یا صدای بوق شنیدید، یعنی اتصال برقرار و فیوز سالم است؛ در غیر این صورت فیوز دچار مشکل شدهاست و باید تعویض شود. اما باید احتیاط کنید. ابتدا مطمئن شوید که خودرو را خاموش کردهاید؛ سپس با دست، اقدام به درآوردن فیوز معیوب و جایگزینی فیوز سالم کنید.
نکته: ممکن است در برخی از مدلهای دنا، بعضی از فیوزها استفادهای نداشته باشند. این بهمعنای وجود نقص در سیستم الکتریکی جعبه فیوز نیست.
نکته: در زمان جایگزینکردن فیوز، حتماً باید آمپر فیوز جدید با آمپر فیوز معیوب یکی باشد. بیشتربودن آمپر، ممکن است باعث داغ شدن مدار الکتریکی و درنتیجه، آتشسوزی شود.