انواع فیوز به کار رفته در خودرو دنا + عکس

0

پس از آشنایی کلی با وظیفه ذاتی فیوز و انواع آن نوبت به بررسی انواع فیوز در دنا می‌رسد. در خودرو دنا که به عنوان اولین خودرو ملی شناخته می‌شود، ۴ نوع فیوز به کاررفته است.

این فیوزها بر اساس رنگ و ظرفیت به کاررفته در جعبه فیوز دنا تقسیم‌بندی می‌شوند. مهم‌ترین فیوزهای به کاررفته در خودرو دنا عبارتنداز:

انواع فیوز خودرو آمپر فیوز چیست آموزش تعویض فیوز سوخته اسم فیوزهای پژو ۴۰۵ تعمیر جعبه فیوز تیبا تعمیر فیوز خودرو تعویض فیوز پراید تعویض فیوز پمپ بنزین دنا تعویض فیوز پمپ بنزین سمند تعویض فیوز شیشه بالابر تعویض فیوز فن هایما علت آب شدن فیوز چیست دلایل رنگبندی فیوز چیست فیوز چراغ جلو ال 90 فیوز چراغ جلو پژو 405 آموزش برق پژو 206 آموزش برق خودرو آموزش برق خودرو سمند آموزش برق و انژکتور خودرو آموزش عیب یابی برق خودرو آموزش مکانیک و برق خودرو

  • فیوز MAXI

همانطور که از نام این فیوز می‌توان حدس‌زد، این فیوزها از نظر اندازه حجیم‌ترین محسوب‌شده و تحت شرایط با آمپراژ بالا استفاده می‌شوند. تعداد آن در خودروهای مختلف متفاوت است و ممکن است در یک خودرو از دو فیوز MAXI نیز استفاده‌شود.

انواع فیوز خودرو آمپر فیوز چیست آموزش تعویض فیوز سوخته اسم فیوزهای پژو ۴۰۵ تعمیر جعبه فیوز تیبا تعمیر فیوز خودرو تعویض فیوز پراید تعویض فیوز پمپ بنزین دنا تعویض فیوز پمپ بنزین سمند تعویض فیوز شیشه بالابر تعویض فیوز فن هایما علت آب شدن فیوز چیست دلایل رنگبندی فیوز چیست فیوز چراغ جلو ال 90 فیوز چراغ جلو پژو 405 آموزش برق پژو 206 آموزش برق خودرو آموزش برق خودرو سمند آموزش برق و انژکتور خودرو آموزش عیب یابی برق خودرو آموزش مکانیک و برق خودرو

  • فیوز ATC / ATO

برای اولین بار و در دهه ۷۰ میلادی بود که دنیای خودروسازی شاهد به ثبت رسیدن اختراع فیوز مذکور توسط شرکت آمریکایی Littelfuse بود. با این وجود اما حدودا یک دهه بعد یعنی از ۱۹۸۰ میلادی بود که استفاده از این فیوزها در خودروها رایج گشت.

انواع فیوز خودرو آمپر فیوز چیست آموزش تعویض فیوز سوخته اسم فیوزهای پژو ۴۰۵ تعمیر جعبه فیوز تیبا تعمیر فیوز خودرو تعویض فیوز پراید تعویض فیوز پمپ بنزین دنا تعویض فیوز پمپ بنزین سمند تعویض فیوز شیشه بالابر تعویض فیوز فن هایما علت آب شدن فیوز چیست دلایل رنگبندی فیوز چیست فیوز چراغ جلو ال 90 فیوز چراغ جلو پژو 405 آموزش برق پژو 206 آموزش برق خودرو آموزش برق خودرو سمند آموزش برق و انژکتور خودرو آموزش عیب یابی برق خودرو آموزش مکانیک و برق خودرو

  • فیوز MINI

این فیوزها از نظر اندازه پس از دو فیوز قبل قرارمی‌گیرند. زمانی که جعبه فیوز خودرو با محدودیت روبرو می‌شود، باید روی به استفاده از فیوز Mini آورد. از نظر عمکلرد اما قضیه فرق می‌کند و این فیوز برای کنترل و پوشش آمپراژ مشابه فیوز ATC به کارمی‌رود.

  • فیوز MICRO

این نوع فیوزها از نظر اندازه رده آخر را به خود اختصاص‌داده و همچنین برای پوشش کمترین آمپراژ استفاده می‌شود.

جدول راهنمای فیوز های دنا پلاس

تعمیر جعبه فیوز تیبا جعبه فیوز زانتیا جعبه فیوز اچ 30 کراس کجاست جعبه فیوز ام وی ام ۱۱۰ کجاست جعبه فیوز پراید جعبه فیوز برلیانس h330 جعبه فیوز پژو 206 جعبه فیوز پژو 207 جعبه فیوز تیبا کجاست جعبه فیوز رانا کجاست جعبه فیوز سمند سورن جعبه فیوز پژو 405 جعبه فیوز داخل موتور 206 جعبه فیوز پژو 405 دوگانه سوز جعبه فیوز مگان کجاست آموزش مکانیک و برق خودرو

شماره ظرفیت وظیفه
F1 ۲۰ A برق صندلی جلو
F2 ۱۰ A استارت سوئیچ ۱ و ۲ – برق سوئیچ ترمز – برق رادیو
F3 ۲۰ A برق فندک
F4 ۱۰ A تغذیه بعد از سوئیچ سان روف
F5 ۳۰ A فن تهویه
F6 ۲۰ A استارتر
F7 ۱۰ A رزرو
F8 ۵ A برق واحد کنترل مرکزی CCN – برق ایموبیلایزر
F9 ۱۵ A چراغ راهنما عقب سمت راست – لامپ دنده عقب سمت راست – چراغ ترمز سمت چپ – چراغ پلاک – چراغ کوچک عقب سمت راست  – نور زمینه کلید های شیشه بالابر عقب – برق RN
F10 ۱۵ A چراغ راهنما عقب سمت چپ – لامپ مه شکن عقب سمت راست – لامپ دنده عقب سمت چپ – چراغ ترمز سمت راست – چراغ سقفی جلو و عقب کنترل شونده با درها – چراغ کوچک عقب سمت چپ – برق واحد کنترل عقب RN
F11 ۳۰ A محرک برقی صندوق عقب – محرک های برقی درهای عقب – محرک برقی باک بنزین – لامپ درهای عقب – چراغ صندوق عقب – چراغ سقفی جلو و عقب در حالت دائم
F12 ۲۰ A رزرو
F13 ۳۰ A گرمکن شیشه عقب – گرمکن آینه – شیشه بالا بر برقی عقب سمت چپ – شیشه بالا بر برقی عقب سمت راست
F14 ۱۵ A رادیو و حافظه رادیو – برق کانکتور دیاگ – تغذیه دائم سان روف
F15 ۵ A نور زمینه پنل جلو داشبورد و کنسول مرکزی – چراغ نقشه خوان ، جعبه داشبورد، آینه آرایش، و آینه برقی – واحد کنترل مرکزی برق CCN – لامپ کلید گرمکن شیشه عقب و گرمکن آینه – لامپ کلید فلاشر – لامپ کلید قفل مرکزی – لامپ کلید محرک برقی صندوق عقب – برق واحد کنترل جلو FN – برق جلوآمپر ICN – حافظه جلو آمپر ICN
F16 ۵ A برق کانکتور دیاگ بعد از سوئیچ – استارت سوئیچ ۲ و ۳ – برق ترمز ضد قفل
F17 ۱۰ A کیسه هوا
F18 خالی
F19 خالی
F20 خالی
F21 ۲۰ A تغذیه صندلی برقی
F22 ۱۰ A تغذیه سوئیچ اصلی (وضعیت دو) یونیت کیسه هوا و سیستم تهویه
F23 ۱۰ A تغذیه سوئیچ اصلی (وضعیت اول) فندک
F24 ۱۰ A تغذیه سوئیچ اصلی وضعیت اول(تحریک رله بخاری، رادیو، چراغ ترمز، نود جلو، نود مرکزی و جلو آمپر)،(تحریک رله شیشه گرمکن)
F25 ۱۰ A تغذیه دایم رادیو
F26 ۲۰ A تغذیه نود مرکزی
F27 ۲۰ A تغذیه نود مرکزی – رله و محرک برقی در جلو چپ
F28 ۳۰ A تغذیه نود مرکزی و تحریک رله محرک درب عقب
F29 ۳۰ A شیشه بالابر درب های عقب
F30 ۳۰ A تغذیه نود مرکزی – شیشه بالابر درب های جلو
F31 ۳۰ A شیشه گرمکن عقب
F32 ۳۰ A تغذیه فن بخاری
F33 ۳۰ A استارت موتور
F34 ۱۰ A تغذیه سوئیچ اصلی(وضعیت دو) ایموبیلایزر – کانکتور عیب یابی – جلوآمپر – فشار گاز کولر – یونیت موتور – کروز کنترل
F35 ۵ A تغذیه سوئیچ اصلی(وضعیت دو) – سیستم ضدقفل ترمز ABS
F36 ۱۰ A تغذیه باتری ایموبلایزر – کانکتور عیب یابی – جلو آمپر

آموزش تعویض فیوز سوخته اسم فیوزهای پژو ۴۰۵ انواع فیوز خودرو تعمیر جعبه فیوز تیبا تعمیر فیوز خودرو تعویض فیوز پراید تعویض فیوز پمپ بنزین دنا جعبه فیوز چیست کار فیوز چیست نقشه جعبه فیوز سمند آموزش برق خودرو آموزش مکانیک و برق خودرو آموزش عیب یابی برق خودرو علت سوختن فیوز ماشین

آموزش تعویض فیوز دنا

در این بخش از مقاله جعبه فیوز دنا، به نحوه تعویض فیوز سوخته می‌پردازیم. لازم نیست یک فیوز را از جای خود بیرون بکشید تا ببینید وضعیت آن به چه صورت است. خاموش‌شدن بخش‌های مختلف خودرو، می‌تواند نشان‌دهنده خرابی فیوز باشد، اما برای داشتن اطمینان بیشتر، می‌توان از مولتی‌متر یا چراغ آزمایش استفاده کرد.

فیوزها که در جعبه فیوز دنا تعبیه شده‌اند، در اثر اضافه‌ جریان عمل کرده و در اصطلاح می‌سوزند؛ لذا باید تعویض شوند. اولین راهکار برای تشخیص فیوز سوخته یا سالم بازرسی چشمی است. چنانچه فیوز شیشه‌ای و مستطیلی شفاف باشد، این موضوع با چشم قابل رویت است؛ در غیر این‌ صورت باید به سراغ آوومتر یا مالتی‌متر رفت.

برای این کار می‌توانید از تست بوق مالتی‌متر یا چراغ تست استفاده کنید. جهت تست، دو سر مالتی‌متر را به دو سر فیوز وصل کنید. اگر چراغ تست روشن شد یا صدای بوق شنیدید، یعنی اتصال برقرار و فیوز سالم است؛ در غیر این صورت فیوز دچار مشکل شده‌است و باید تعویض شود. اما باید احتیاط کنید. ابتدا مطمئن شوید که خودرو را خاموش کرده‌اید؛ سپس با دست، اقدام به درآوردن فیوز معیوب و جایگزینی فیوز سالم کنید.

نکته: ممکن است در برخی از مدل‌های دنا، بعضی از فیوزها استفاده‌ای نداشته باشند. این به‌معنای وجود نقص در سیستم الکتریکی جعبه فیوز نیست.

نکته: در زمان جایگزین‌کردن فیوز، حتماً باید آمپر فیوز جدید با آمپر فیوز معیوب یکی باشد. بیشتربودن آمپر، ممکن است باعث داغ شدن مدار الکتریکی و درنتیجه، آتش‌سوزی شود.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.