مزایا و معایب کاربرد لیزر در جوشکاری خودرو

0

در روش جوشکاری لیزری (laser welding) با استفاده از ایجاد گرما و تابش اشعه لیزر ، جوشکاری انجام می شود. روش کار جوشکاری لیزری به این صورت است که با تابش اشعه به سطح کار و قطعه مورد نظر و ایجاد حرارت بالا حوضچه مذاب تشکیل می شود و در نتیجه می توان فرایند اتصال و جوش را به وجود آورد.

یکی از روش های مورد استفاده در فرایند جوشکاری خودرو ، استفاده از لیزر است. به این معنا که برای تشکیل اتصال فلزی بین قطعات مختلف مختلف بدنه خودرو می توان از انواع لیزر های co2 استفاده کرد. استفاده از لیزر در جوشکاری خودرو برای برقراری اتصال قسمت هایی نظیر چرخ دنده های خودرو انجام می شود.

در جوشکاری خودرو ، جوش های لیزری co2 معمولا به صورت جوش دایره ای یا جوش حلقوی انجام می شوند. علاوه بر جوشکاری خودرو به روش لیزر co2 ، از انواع لیزر های فیبری نیز استفاده می شود. اما این نوع لیزر قدرت کمتری نسبت به لیزرهای co2 دارد.

مزایای جوشکاری خودرو به صورت لیزری

در جوشکاری خودرو به روش جوشکاری لیزری، مزیت های فراوانی نهفته است. اول از همه، این روش در صنعت خودروسازی بسیار سریع بوده و بازدهی را بالا می برد. همچنین در بحث جوشکاری خودرو ، استفاده از لیزر دارای دقت و کیفیت بالایی نیز می باشد. علاوه بر موارد ذکر شده، می توان گفت در جوشکاری خودرو با استفاده از لیزر ، وزن بدنه جوشکاری شده افزایش پیدا نمی کند.

انجام جوشکاری به روش الکترود دستی

این موضوع در بحث کاهش وزن کلی اتوموبیل و نهایتا صرفه جویی انرژی در محصول تولید شده بسیار مفید است. مزیت بعدی این روش این است که جوشکاری لیزر به یک سری قطعات فلزی خاص محدود نمی شود. در حقیقت، می توان با این روش، هر فلزی را جوشکاری کرد.

معایب جوشکاری خودرو به صورت لیزری

علاوه بر مزیت های فراوانی که در استفاده از لیزر وجود دارد، متاسفانه استفاده از جوشکاری خودرو به روش لیزری دارای محدودیت هایی نیز می باشد. برای مثال برای استفاده از جوشکاری خودرو با لیزر نیاز به تهیه دستگاه های جوشکاری پیشرفته و گران قیمت وجود دارد. این دستگاه ها دارای تلرانس کم و دقت بسیار بالایی هستند و همین موضوع سبب گران شدن این تجهیزات می شود.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.