کانسپ جدید الکتریکی لکسوس LF-ZC و LF-ZL + عکس

0

لکسوس در نمایشگاه تحرک ژاپن از دو خودروی مفهومی الکتریکی با نام‌های LF-ZC و LF-ZL رونمایی کرده است که زیربنای فناوری تحرک الکتریکی نسل بعدی این شرکت است.

لکسوس قصد دارد تا سال 2035 به یک برند تمام الکتریکی تبدیل شود و می‌خواهد حس لوکس بودن خود را به خودروهای برقی خود که بر اساس معماری جدید خودرو بنا شده است، منتقل کند. در خط مقدم حامل‌های بدون احتراق آن، LF-ZC (مخفف Lexus Future Zero-Emission Catalyst) و LF-ZL (همچنین مخفف Lexus Future Zero-Emission Luxury) است.

تحول در شرکت لکسوس

لکسوس با اجرای برنامه‌ای بلندپروازانه می‌خواهد به سرعت مدل‌های جدید الکتریکی به بازار عرضه کند. این کارخانه کانسپت‌هایی از این مدل‌های جدید را در نمایشگاه خودروی توکیو رونمایی کرد. لکسوس با آمدن این مدل‌های جدید از سال ۲۰۳۵ به یک خودروساز الکتریکی تبدیل خواهد شد.

اولین مدل الکتریکی در این برنامه جدید یک ماشین اسپرت است که در سال ۲۰۲۶ به بازار خواهد آمد. این مدل براساس کانسپت LF-ZC ساخته می‌شود که به تازگی در نمایشگاه خودروی توکیو رونمایی شد. LF-ZC بر روی پلتفرمی ساخته می‌شود که از اساس برای ماشین‌های الکتریکی ساخته شده و برای همین فرمی متفاوت با مدل‌های بنزینی لکسوس دارد.

جلوپنجره و چراغ‌های LF-ZC برداشتی تازه از فرم و شکل کنونی ماشین‌های لکسوس است. ماشین برای کاهش مقاومت در برابر هوا، با ارتفاع کم طراحی شده است. فاصله بین چرخ جلو و عقب تا حد ممکن افزایش یافته تا درها بزرگ‌تر باشد و سرنشینان جای بیشتری داشته باشند.

فرمان LF-ZC مستطیل است و بین دو نمایشگر لمسی کوچک قرار دارد. راننده با این دو نمایشگر بخش‌های مختلف ماشین از جمله سیستم صوتی، دنده‌ و تهویه مطبوع را کنترل می‌کند. اطلاعات ماشین در نمایشگر دیگری که روی شیشه جلو است به راننده نمایش داده می‌شود. دو نمایشگر بزرگ هم روبروی سرنشین کنار راننده است و پشت صندلی‌های جلو هم نمایشگری برای سرنشینان عقب گذاشته شده است.

لکسوس می‌گوید با پلتفرم جدیدش می‌تواند ماشین‌هایی بسازد که با هر بار شارژ بیش از ۱۰۰۰ کیلومتر حرکت کنند. این پلتفرم توسط تویوتا، مالک لکسوس ساخته شده و قرار است با آن چند مدل تویوتا و لکسوس ساخته شود.

کانسپت دوم لکسوس به نام LF-ZL ایده‌ای از ماشینی را نمایش می‌دهد که قرار است لوکس‌ترین محصول الکتریکی لکسوس باشد. LF-ZL شاسی‌بلندی است که از بزرگ‌ترین مدل کنونی لکسوس هم بزرگ‌تر است. در طراحی ماشین بر راحتی سرنشینان بیشتر از اسپرت‌بودن تمرکز شده است. درهای عقب ماشین رو به بیرون و عقب باز می‌شود و پس از باز شدن پله‌ای ایجاد می‌شود که سوار و پیاده‌شدن را راحت‌تر می‌کند.

لکسوس با این کانسپت هوش مصنوعی جدیدی را معرفی کرده که می‌تواند حرکات راننده را رصد کرده و با راننده گفتگو کند. مثلا هوش مصنوعی می‌تواند وقتی راننده یا سرنشینان به یک ساختمان اشاره کردند درباره آن ساختمان به راننده اطلاعات بدهد یا مسیر رسیدن به آن را پیدا کند. این هوش مصنوعی توسط شرکتی به نام Woven طراحی شده که از زیرمجموعه‌های تویوتا است.

لکسوس می‌گوید در برنامه‌ جدیدش می‌خواهد تا سال ۲۰۳۰ فروش مدل‌های الکتریکی را به یک میلیون دستگاه در سال برساند. این برنامه با توجه به فروش کنونی ماشین‌های الکتریکی کارخانه بلندپروازانه است. فروش ماشین‌های الکتریکی لکسوس در سال ۲۰۲۲ کمی بیشتر از دو هزار و ۵۰۰ دستگاه بود و مجموع فروش ماشین‌های الکتریکی تویوتا و لکسوس در این سال به ۲۵ هزار دستگاه نرسید. برای مقایسه، فروش تسلا یکی از بزرگ‌ترین تولیدکننده‌های ماشین‌های الکتریکی در جهان در سال ۲۰۲۲ یک میلیون و ۳۰۰ هزار دستگاه بود.

از نظر اندازه، LF-ZC 4750 میلی‌متر طول، 1880 میلی‌متر عرض، 1390 میلی‌متر ارتفاع دارد و روی فاصله بین دو محور 2890 میلی‌متر قرار می‌گیرد. برای مقایسه، لکسوس ES (یک سدان چهار در در ناوگان جاده‌ای محلی این شرکت) کمی بزرگ‌تر از LF-ZC است، اما لکسوس کانسپت ارتفاع سواری کمتر و فاصله بین دو محور کمی بیشتر دارد. LF-Zl مدل بزرگتر با ضریب فرم به طول 5300 میلی متر، عرض 2020 میلی متر و ارتفاع 1700 میلی متر با فاصله بین دو محور 3350 میلی متر است

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.