تسمه ها و پولی ها و نسبت انتقال بین آنها چیست ؟

0

در بخش نسبت انتقال و چرخدنده ها ، مشخص شد که برای ایجاد ارتباط بین دو محور از چرخ دنده استفاده می شود.

همچنین نسبت انتقال بین چرخ دنده ها را با تقسیم تعداد دندانه های چرخ دنده متحرک به تعداد دندانه های چرخ دنده محرک محاسبه می کردیم؛ اما محاسبه نسبت انتقال ، روش های دیگری نیز دارد که در این مبحث باید به آن بپردازیم.

تسمه سفت کن چیست تسمه سفت کن موتور tu5 تعویض تسمه سفت کن 206 عیب یابی تسمه سفت کن چانگان غلتک تسمه سفت کن ef7 غلتک تسمه سفت کن پژو 405 قیمت تسمه سفت کن دینام 206 تسمه سفت کن کولر رانا تسمه سفت کن کولر خودرو پایه تسمه سفت کن 206 رفع صدای تسمه دینام صدای تسمه دینام 206 علت صدای تسمه دینام دنا عیب یابی صدای تسمه دینام علت جیر جیر تسمه خودرو صدای جیر جیر تسمه دینام 206 رفع صدای جیر جیر تسمه هیدرولیک

راه دیگر بدست آوردن نسبت انتقال ، تقسیم قطر چرخ دنده متحرک بر قطر چرخ دنده محرک می باشد. دو چرخ دنده ای که با یکدیگر درگیر می شوند و دندانه های یک اندازه دارند ، هرکدام که قطر بزگتری داشته باشد ، تعداد دندانه بیشتری نیز دارد و برعکس ، چرخدنده با قطر کوچکتر ، تعداد دندانه کمتری دارد؛ بنابراین این قضیه ، از نظر عقلی و محاسباتی قابل پذیرش می باشد.

برخی اوقات برای ایجاد ارتباط بین دو محور ، به جای استفاده از چرخ دنده از روش ها و وسیله های دیگری نیز به دلایل فنی ، استفاده می کنیم ، یکی از آن روش ها استفاده از پولی و تسمه می باشد.

در شکل زیر یک نمونه پولی را مشاهده می کنید ، این پولی مانند چرخدنده بر روی محور سوار می شود.

بهترین تسمه تایم 206 بهترین تسمه تایم پراید بهترین تسمه تایم پژو پارس بهترین تسمه هیدرولیک سمند بورس لوازم یدکی زمان تعویض تسمه تایم ال 90 زمان تعویض تسمه تایم ام وی ام 315 قیمت انواع تسمه قیمت انواع تسمه تایم قیمت انواع تسمه دینام قیمت تسمه تایم 206 قیمت تسمه تایم ال 90 قیمت تسمه تایم پژو پارس قیمت تسمه تایم دیک قیمت تسمه تایم ریو قیمت تسمه تایم ساینا قیمت تسمه تایم هیوندای قیمت لوازم یدکی قیمت زنجیر تایم هیوندای آزرا قیمت زنجیر تایم لیفان X60

همانطور که می بینید ، پولی مانند چرخ دنده ای بدون دندانه می باشد که یک شیار داخلی بر روی آن ایجاد شده و تسمه ای بین دو پولی ارتباط برقرار می کند ، یعنی تسمه در شیار پولی ها قرار گرفته و با چرخش یک پولی ، نیروی چرخشی به واسطه تسمه ، به پولی دیگر منتقل می شود.

در شکل زیر سیستمی را می بینید که یک تسمه بین دو پولی ارتباط برقرار می کند.

در شکل زیر ( قسمت A ) یک مدل پولی نشان داده شده و شیار موجود بر روی پولی را ( در قسمت B ) مشاهده می کنید ، سطح مقطع تسمه نیز در قسمت C شکل نشان داده شده ، چنان که مشاهده می کنید ، شیار پولی (B) دقیقا شکل سطح مقطع تسمه (C) می باشد تا تسمه به راحتی داخل پولی جا افتاده و ارتباط مکانیکی را برقرار می کند.

 انواع تسمه خودرو
 آموزش تایم گیری خودرو
 اجزای سیستم انتقال قدرت
 انواع سیستم انتقال قدرت
 روش های انتقال قدرت
 نسبت انتقال دور چرخ دنده ها
 نسبت انتقال مکانیکی چیست
 نسبت انتقال و تسمه ها

اگر قطر پولی ها یکسان باشد ، نسبت انتقال بین آنها 1 می باشد.

ولی اگر قطر پولی ها برابر نباشد ، نسبت انتقال کمتر یا بیشتر از یک خواهد بود؛ اگر پولی کوچکتر محرک باشد نسبت انتقال بزرگتر از یک می باشد چرا که نسبت انتقال برابر قطر متحرک تقسیم بر قطر محرک می باشد و اگر قطر محرک کمتر باشد ، حاصل تقسیم بیشتر از یک خواهد بود و برعکس.

همانند مبحث چرخدنده ها و نسبت انتقال در تسمه ها و پولی ها نیز اگر نسبت انتقال بزرگتر باشد ، قدرت خروجی افزایش یافته و تعداد دوران خروجی کاهش پیدا می کند.( منظور از دوران ، گردش پولی به دور خود می باشد ) و اگر نسبت انتقال کمتر از یک باشد ، قدرت خروجی کاهش و تعداد دوران خروجی افزایش پیدا می کند.

شیار پولی ها را به شکل های مختلفی می سازند.

برای هر مدل پولی ، یک مدل تسمه مخصوص به آن وجود دارد. ( ساخته می شود ) یعنی یک مدل پولی با شکل شیار مخصوص ، باید توسط تسمه ای با سطح مقطع یک شکل با شیار همان پولی استفاده شود. مثلا اگر شکل شیار پولی ذوزنقه ای باشد باید سطح مقطع تسمه نیز ذوزنقه ای باشد.

اگر نیروی منتقل شده از یک پولی به پولی دیگر زیاد باشد می شود از پولی هایی استفاده کرد که توسط دو تسمه گردانده می شوند.

 انواع تسمه خودرو
 آموزش تایم گیری خودرو
 اجزای سیستم انتقال قدرت
 انواع سیستم انتقال قدرت
 روش های انتقال قدرت
 نسبت انتقال دور چرخ دنده ها
 نسبت انتقال مکانیکی چیست
 نسبت انتقال و تسمه ها

و یا گاهی اوقات از پولی و تسمه دندانه ای نیز برای انتقال نیرو استفاده می شود.

 انواع تسمه خودرو
 آموزش تایم گیری خودرو
 اجزای سیستم انتقال قدرت
 انواع سیستم انتقال قدرت
 روش های انتقال قدرت
 نسبت انتقال دور چرخ دنده ها
 نسبت انتقال مکانیکی چیست
 نسبت انتقال و تسمه ها

اگر نیروی منتقل شده خیلی زیاد باشد می شود از زنجیر و چرخ زنجیر استفاده کرد که مطمئنا کاربرد آن را در دوچرخه ها دیده اید.

 انواع تسمه خودرو
 آموزش تایم گیری خودرو
 اجزای سیستم انتقال قدرت
 انواع سیستم انتقال قدرت
 روش های انتقال قدرت
 نسبت انتقال دور چرخ دنده ها
 نسبت انتقال مکانیکی چیست
 نسبت انتقال و تسمه ها

هرکدام از این سیستم های انتقال نیرو دارای مزایا و معایبی می باشند که خارج از بحث ما می باشد و در تمام این سیستم ها ، قوانین نسبت انتقال مانند چرخ دنده ها وجود دارد و قابل محاسبه می باشد مثلا در زنجیر و چرخ زنجیر و همچنین پولی و تسمه دندانه دار می توان تعداد دندانه و یا قطر آنها را جهت محاسبه نسبت انتقال به کار برد و تغییرات قدرت و سرعت هر پولی یا چرخ زنجیر بر اساس نسبت انتقالشان تغییر می کند.

نکته آخر آنکه برای محاسبه نسبت انتقال بر اساس قطر هر پولی ساده ، دندانه دار یا چرخ زنجیر ، می بایست قطر متوسط آن را حساب کرد که اندکی کوچکتر از قطر خارجی آنها می باشد و محاسبه قطر متوسط خارج از بحث می باشد ولی در شکل زیر جهت اشاره به این موضوع قطر متوسط یک پولی دندانه ای نشان داده شده و همانطور که مشهود است از قطر خارجی پولی مقداری کوچکتر می باشد.

منبع:hyunda.ir

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.