چه زمانی باید معاینه فنی خودرو را انجام دهیم؟

0

چه زمانی باید معاینه فنی خودرو را انجام دهیم؟

امروزه رانندگان می‌دانند که دریافت گواهی معاینه فنی برای تمام خودروها اجباری شده است؛ اما شاید تعداد کمی از افراد در جریان این موضوع باشند چه زمانی باید برای دریافت معاینه فنی اقدام کنند، زمان معاینه فنی هر چند سال یکبار تکرار می‌شود؟ زمان دریافت یا تمدید معاینه فنی برای وسایل نقلیه، با توجه به معیارهای متعددی تعیین می‌شود. مهم‌ترین دلیلی که باعث می‌شود هزینه‌ی معاینه فنی برای تمام خودروها یکسان نباشد، سال تولید وسیله‌نقلیه است. برای آگاهی از زمان دریافت یا تمدید این گواهی پیشنهاد می‌کنیم تا انتهای این مطلب ما را همراهی کنید.

چرا دریافت معاینه فنی برای تمام خودروها الزامی است؟

احتمالا پیش از پاسخ به سوال اصلی، دانستن این موضوع کمک شایانی به شما می‌کند. بیشترین علت وقوع تصادفات رانندگی، وجود نقص فنی در خودروها گزارش شده است. دریافت گواهی معاینه فنی برای پیشگیری از تصادفات جاده‌ای، آلودگی هوا و حفظ سلامت جان خود و اطرافیان از جمله اقدامات مهم و ضروری به شمار می‌رود. بعد از گذراندن تمام مراحل دریافت معاینه فنی، گواهی مربوطه بر اساس سن خودرو برای شما صادر می‌شود. صدور این گواهی به این معنا است که وضعیت سلامت خودرو از نظر فنی و ظاهری تایید شده است.

معاینه فنی خودرو هر چند سال یک‌بار است؟

بر خلاف دریافت معاینه فنی، تمدید این گواهی برای تمام وسایل نقلیه به صورت دوره‌ای و سالیانه انجام می‌شود. تابه‌حال شده به این فکر کنید که چطور می‌توانید زمان دقیق مراجعه به مراکز معاینه فنی را پیدا کنید؟

 بهترین زمان برای دریافت معاینه فنی خودروهای داخلی

طبق قانون، زمان دریافت معاینه فنی خودرو‌های داخلی بر اساس سال ساخت متفاوت است. خودروهای صفر کیلومتر تولید داخل کشور تا ۴ سال مشمول دریافت معاینه فنی نیستند و نیاز نیست در این بازه زمانی اقدامی از سوی آن‌ها انجام شود. در حالی که این شرایط برای خودروهای داخلی دست دوم صدق نمی‌کند.

·      خودروهای شخصی صفر کیلومتر تولید داخل کشور

بعد از گذشت ۴ سال از زمان ساخت خودرو صفر کیلومتر در شرکت‌های خودروسازی، دریافت معاینه فنی اجباری است. شاید برایتان این سوال پیش ‌‌آمده باشد که در سال ۱۴۰۱ چه خودروهایی باید برگه معاینه فنی معتبر را داشته باشند؟ خودروهای تولیدشده سال ۱۳۹۸ به قبل باید نسبت به دریافت معاینه فنی ۱۴۰۱ اقدام کنند.

·      خودرو‌های شخصی داخلی دست دوم

اگر چند سالی از زمان ساخت خودرو سواری گذشته است؛ یعنی خودروتان جز وسایل نقلیه دست دوم شناخته می‌شود. در نتیجه باید  هر سال برای تمدید اعتبار معاینه فنی اقدام کنید؛ در غیر این صورت تمام عواقب از جمله جریمه شدن به پای خودتان نوشته می‌شود.

زمان دقیق دریافت معاینه فنی برای خودروهای وارداتی

این روزها خودروهای وارداتی به دلیل ایمنی بالا محبوبیت زیادی در بین رانندگان دارند. بهتر است بدانید که زمان تمدید معاینه فنی برای خودروهای وارداتی هم همانند خودروهای داخلی است.

معاینه فنی خودروهای وارداتی

·      خودروهای شخصی وارداتی صفر کیلومتر

اگر ۴ سال از زمان ساخت خودرو وارداتی شما نگذشته، یعنی نیاز نیست نسبت به دریافت معاینه فنی اقدام کنید. در غیر این صورت تمام خودروهای وارداتی که تولیدشان مربوط به سال ۲۰۱۹ به قبل است (یعنی اگر سال تولید خودروتان به  شمسی ۱۳۹۷ و قبل از آن باشد)، باید برگه معاینه فنی دریافت کنند.

·      خودروهای شخصی وارداتی دست دوم

در اغلب مواقع، وسایل نقلیه وارداتی‌ای اجازه ورود به کشور را دارند که سن فرسودگی آن‌ها بالای ۱۵ سال باشد. یعنی باید این خودروها سالیانه برای دریافت معاینه فنی اقدام کنند؛ چون ممکن است قطعات دچار نقص فنی شده باشند و این تاثیر منفی روی امنیت وسایل نقلیه و سرنشینان بگذارد. بسیاری از مالکان خودروهای وارداتی با سن کمتر از ۱۵ سال نیز مشمول دریافت معاینه فنی هستند و باید برای دریافت آن پیش از ایجاد مشکل اقدام کنند.

نکته: اگرچه تاریخ اعتبار معاینه فنی روی گواهی درج شده و می‌توانید با نگاه به آن متوجه آخرین وضعیت معاینه خودرو شوید؛ اما، اغلب مالکان خودرو از سرویس‌های استعلام معاینه فنی مانند قبضینو کمک می‌گیرند تا تاریخ اعتبار دقیق معاینه فنی خود را مشاهده کنند.

سن معاینه فنی خودروهای سنگین چقدر است؟

خودروهای سنگینی که عمر کمتر از ۱ سال دارند، مشمول دریافت معاینه فنی خودرو نمی‌شوند. اگر سن معاینه فنی خودروهای سنگین ۱۰ سال یا کمتر باشد، باید بعد از گذشت ۶ ماه نسبت به دریافت یا تمدید معاینه فنی اقدام کنید. اگر هم عمر وسایل نقلیه شما بالای ۱۰ است، هر ۳ ماه یک بار مراجعه به مراکز معاینه فنی برای دریافت معاینه فنی معتبر الزامی است.

معاینه فنی خودروهای سنگین

چه زمانی خودروهای فرسوده باید معاینه فنی دریافت کنند؟

شرایط دریافت معاینه فنی خودرو‌های فرسوده شخصی با خودرو فرسوده عمومی متفاوت است! در ادامه به شما خواهیم گفت معاینه فنی خودرو فرسوده هر چند سال یک‌بار است.

نوع خودرو سن فرسودگی زمان مراجعه
خودرو شخصی فرسوده ۱۵ تا ۲۰ سال ۱۵ سال هر ۶ ماه یک‌بار / ۲۰ سال هر سه ماه یک‌بار
خودرو دوگانه‌سوز ۱۰ سال هر ۴ ماه یک‌بار
خودرو برقی ۱۴ سال هر ۴ ماه یک‌بار
تاکسی سواری / ون ۸ سال هر ۳ ماه یک‌بار

وسایل‌ نقلیه حمل و نقل عمومی و خودروهای امدادی با سن کمتر از ۱۰ سال هر ۶ ماه یک بار باید به مراکز مربوطه مراجعه کنند. این در حالی است که اگر سن معاینه فنی خودروهای عمومی فرسوده بیشتر از ۱۰ سال باشد، باید هر سه ماه یک بار برای دریافت گواهی معاینه فنی اقدام کنند.

معاینه فنی خودروهای عمومی هر چند سال یک‌بار است؟

تردد زیاد در شهر می‌تواند باعث ایجاد نقص فنی خودرو شود. به همین دلیل خودروهای عمومی کارکرد بیشتری را نسبت به وسایل نقلیه شخصی دارند و بیشتر دچار نقص فنی می‌شوند. به صورت کلی تمام خودروهای سال ۱۳۹۹ به قبل باید برگه معاینه فنی ۱۴۰۱ را داشته باشند.

نکته مهم اینجا است که هزینه مراجعه اول به مراکز معاینه فنی بیهقی، شفایق، چمران، نیایش و دماوند از رانندگانی که پروانه تاکسی‌رانی معتبر دارند، دریافت نمی‌شود. در غیر این صورت اگر پروانه تاکسی‌رانی را نداشته یا قصد مراجعه دوم را داشته باشید، باید هزینه کامل را پرداخت کنید.

معاینه فنی چه خودروهایی بعد از دریافت باطل می‌شود؟

احتمالا در سطح شهر با خودروهایی روبه‌رو شدید که با نصب تجهیزات غیر استاندارد وضعیت ظاهری خودرو را تغییر دادند. طبق قانون، پلیس راهنمایی و رانندگی می‌تواند دستور توقف برای این نوع خودروها صادر کند و سپس گواهی معاینه فنی آن‌ها را باطل کند. در این شرایط نیاز است برای دریافت مجدد گواهی معاینه فنی به مراکز مربوطه مراجعه کنید و تمام مراحل دریافت این گواهی را انجام دهید.

چگونه متوجه شویم گواهی معاینه فنی اعتبار دارد؟

اگرچه سامانه‌های متعددی امکان مشاهده اعتبار معاینه فنی را از لحظه صدور تا پایان اعتبار نمایش می‌دهند؛ اما با این حال ممکن است فرآیند انجام کار در تمام سامانه‌ها آسان نباشد. به همین دلیل با سرویس معاینه فنی قبضینو می‌توانید به سادگی و در کوتاه‌ترین زمان آخرین جزئیات مربوط به معاینه فنی را مشاهده کنید.

  • مشاهده جزئیات کامل بدون نیاز به ثبت‌نام در سامانه‌های اینترنتی
  • اطلاع از آخرین تاریخ اعتبار معاینه فنی همراه با وضعیت آن
  • دسترسی به نتیجه استعلام‌های پیشین بدون پرداخت هزینه
  • ذخیره اطلاعات ورود بعد از استعلام معاینه فنی خودرو
  • امکان استفاده از خدمات خودرویی متعدد
  • دسترسی به جزئیات از اپلیکیشن و سایت

با استفاده از این ویژگی‌ها می‌توانید تجربه متفاوتی از مشاهده غیر حضوری جزئیات معاینه فنی را به ‌دست آورید و از جریمه شدن توسط دوربین‌های راهنمایی و رانندگی را جلوگیری کنید.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.