بخشودگی جریمه دیرکرد بیمه شخص ثالث در تیر و مرداد 1401

0

رئیس کل بیمه‌ی مرکزی از بخشودگی ۱۰۰ درصدی جریمه دیرکرد بیمه شخص ثالث تمامی وسایل نقلیه از 28 تیر تا پایان روز 28 مردادماه سال 1401 خبر داد.
طبق بخشنامه جدید بیمه مرکزی، تمام شرکت‌های بیمه ملزم شده‌اند از 28 تیر تا 28 مردادماه 1401 با هدف حمایت از اقشار آسیب‌پذیر و همچنین به مناسبت اعیاد قربان و غدیر، از دریافت جرایم وسایل نقلیه موتوری زمینی فاقد بیمه نامه خودداری کنند. طرح بخشودگی قبلی از ۲۰ بهمن تا ۱۰ اسفند ماه ۱۴۰۰ اجرا شده بود.

براساس این طرح تمام خودروها از 28 تیر تا 28 مرداد، شامل بخشودگی جریمه دیرکرد بیمه شخص ثالث به صورت 100 درصد خواهند شد و صاحبان آن‌ها می‌توانند در این فرصت، برای تمدید بیمه‌ نامه شخص ثالث خود، بدون احتساب جریمه دیرکرد اقدام کنند.

طرح بخشودگی جریمه دیرکرد بیمه شخص ثالث شامل کدام وسائل نقلیه می‌شود؟

مالکان تمام وسایل نقلیه، ازجمله خودروهای سواری، تاکسی، کامیون، اتوبوس و موتورسیکلت می‌توانند بدون پرداخت جریمه دیرکرد، بیمه ثالث خود را تمدید کنند.

به این ترتیب تمام افرادی که بلافاصله بعد از انقضای بیمه‌نامه خود نسبت به تمدید آن اقدام نکرده‌اند و مشمول جریمه‌ دیرکرد شده‌اند، اگر در این مدت بیمه ثالث خود را تمدید کنند، لازم نیست مبلغی به عنوان جریمه بپردازند. البته لازم به ذکر است مهلت اجرای طرح بخشودگی جریمه دیرکرد بیمه شخص ثالث برای خودروها فقط تا 28 مرداد ماه سال جاری است و افرادی که بعد از زمان مقرر اقدام به تمدید بیمه ثالث خود می‌کنند، مثل گذشته باید جریمه دیرکرد را بپردازند.

البته توجه داشته باشید که این طرح تنها شامل بیمه‌نامه‌های یک ساله است. یعنی رانندگانی که قصد خرید بیمه شخص ثالث کوتاه مدت، مثلا سه ماهه یا شش ماهه را داشته باشند، نمی‌توانند از بخشودگی جرائم آن بهره‌مند شوند.

جریمه دیرکرد بیمه ثالث چه قدر است؟

بیمه شخص ثالث بیمه ای اجباری است که نداشتن یا عدم تمدید آن عواقب جبران ناپذیری برای رانندگان در پی خواهد داشت. اعمال جریمه توسط پلیس راهنمایی و رانندگی،  انتقال خودرو به پارکینگ، پرداخت خسارات مالی و جانی ثالث توسط راننده مقصر و پرداخت جریمه دیرکرد از نتایج عدم تمدید بیمه ثالث است.

سوال اصلی اینجاست که اگر در مهلتی که برای بخشودگی جرائم دیرکرد بیمه شخص ثالث مقرر شده، بیمه نامه ثالث خود را تمدید نکنید چه میزان باید جریمه پرداخت کنید؟

جریمه دیرکرد بیمه ثالث به شکل روزانه محاسبه میشود و مبلغ آن برای انواع خودروها به شرح زیر است:

نوع وسیله نقلیه مبلغ جریمه دیرکرد روزانه 1401 (تومان)
سواری -کمتر از چهار سیلندر 6,422
سواری -پیکان، پراید و سپند 7,605
سواری -سایر چهار سیلندرها 8,940
سواری -بیش از چهار سیلندرها 10,005
موتورسیکلت گازی 1,595
موتورسیکلت دنده‌ای یک سیلندر 1,948
موتورسیکلت دو سیلندر به بالا 2,140
موتورسیکلت سه چرخ 2,301
بارکش تا 1 تن 7,868
بارکش بیش از 1 تن تا 3 تن 9,474
بارکش بیش از 3 تن تا 5 تن 11,992
بارکش بیش از 5 تن تا 10 تن 15,364
بارکش بیش از 10 تن تا 20 تن 17,879
بارکش بیش از 20 تن 18,948

البته حداکثر جریمه دیرکردی که به یک خودرو تعلق می‌گیرد، به اندازه ۳۶۵ روز است. یعنی اگر بیش از یک سال بیمه نامه ثالث نداشته یا آن را تمدید نکرده باشید، فقط به اندازه یک سال باید جریمه پرداخت کنید.

از آنجا که رانندگان برای خرید بیمه شخص ثالث باید حق بیمه قابل توجهی را بپردازند، اگر بیمه ثالث خود را تمدید نکنند باید علاوه بر حق بیمه، جریمه  5 هزار تا 3 میلیون تومانی را پرداخت کنند. به این ترتیب اجرای طرح بخشودگی جرائم بیمه شخص ثالث بهترین فرصت برای حذف جریمه دیرکرد و پرداخت هزینه کمتر خواهد بود.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.