علت خیس شدن زیر پای راننده چیست ؟

0

علت ریختن آب رادیاتور یا ضد یخ زیر پای راننده (Water under driver side carpet) ممکن است موارد زیادی باشد. با بررسی دقیق و دانستن دلیل نشتی می توانید نسبت به رفع مشکل اقدام کنید. در صورت توجه نکردن به این موضوع کم آبی درون رادیاتور باعث سوختن موتور خودرو می شود. بطور کلی علت ریختن آب رادیاتور یا ضدیخ زیر پای راننده می تواند یکی از موارد زیر باشد:

نشت ضد یخ

نشت ضد یخ یا خنک کننده می تواند علت ریختن آب رادیاتور یا ضدیخ زیر پای راننده باشد. ضد یخ مایع ضروری در خودرو است که باعث می شود موتور خودرو در دمای کارآمد عمل می کند. رنگ ضد یخ در گذشته در همه خودروها به رنگ سبز بود. اما در حال حاضر رنگ ضدیخ بستگی به نوع ماشین دارد. خودرو هوندا خنک کننده آبی رنگ دارد و مرسدس رنگ شفاف عرضه می کند.

رنگ و طعم خنک کننده شیرین است ولی آن را مزه نکنید زیرا دارای اتیلن گلیکول است که سمی و خطرناک است. کاربرد ضدیخ بدون کیفیت در خودرو باعث کاهش زودرس سطح آب می شود. بنابراین در هنگام خرید ضدیخ یا خنک کننده موتور سعی کنید از برند معروف و معتبر خریداری کنید.

 خیس شدن زیر پای راننده  علت نشتی آب زیر پای راننده  نفوذ آب به داخل اتاق 206  مشکل نفوذ آب خودرو  علت نشت آب زیر پای راننده پژو پارس  علت نشت آب زیر پای راننده سمند  علت نشت آب زیر پای شاگرد  رادیاتور بخاری چیست  علت کم شدن ضدیخ خودرو  علت آب کم کردن خودرو

نشتی آب

نشتی آب یکی از دلایل رایج برای ریختن آب زیر پای راننده خودرو است. اگر متوجه مایع بی بو و شفاف شدید این مایع آب سیستم گرمایشی و سرمایشی خودرو شما است، زیرا سیستم تهویه ماشین منبع نشتی آب است. این نشتی آب بطور معمول در سمت راست جلو یا در وسط کابین رخ می دهد. در اینجور مواقع می بایست سوئیچ گردش مجدد را روشن کنید، البته علاوه بر نشت AC خودرو (تهویه سیستم گرمایشی و سرمایشی)، نشت اگزوز هم وجود دارد. اگر آب از اگزوز ماشین می ریزد جای نگرانی نیسا فقط باید سطح خنک کننده را بررسی کنید.

بخاری ماشینی که کار نمی کند یک دردسر واقعی است. متأسفانه، چند دلیل متداول وجود دارد که باعث سوراخ شدن رادیاتور بخاری شما می شود. اما، ما اینجا هستیم تا به شما کمک کنیم دریابید مشکل از چه چیزی می‌تواند باشد تا بتوانید آن را برطرف کنید.

در بیشتر ماشین‌ها، رادیاتور بخاری درون اتاق خودرو تعبیه شده و درصورتی که دچار نشتی شود ممکن است آب رادیاتور را در کف خودرو مشاهده کنید. بهترین کار در مواقعی که این اتفاق می افتد تعویض رادیات بخاری می باشد چون اگر با جوش دادن فقط آن را تعمیر کنید به احتمال زیاد بعد از چند ماه یا چند هفته دوباره نشتی پیدا می کند.

مطمئن باشید اگر رادیاتور بخاری نشتی دارد و ضد یخ به زیر موکت کف ماشین می رود، و صاحب خودرو بوی بد آن را حس می کند، نیاز به تعویض دارد.

رادیاتور بخاری بخشی از سیستم خنک کننده خودرو است. به نظر می رسد مانند یک نسخه کوچکتر از رادیاتور خودرو عمل می کند، مایع خنک کننده را از طریق لوله های کوچک به گردش در می آورد و گرما را به داخل کابین انتقال می دهد.

همانطور که موتور خودرو در حین کار گرم می شود، ضد یخ/خنک کننده گرما را جذب می کند و در اطراف موتور و سپس از طریق رادیاتور به گردش در می‌آید تا آن را تا زیر نقطه جوش خنک کند. کل سیستم توسط ترموستات در دمای ثابت نگه داشته می شود. وقتی بخاری داخل ماشین خود را روشن می کنید، هوا روی رادیات بخاری می دمد، گرم می شود و به داخل کابین می آید. برخی از خودروها دارای یک شیر بخاری هستند که وقتی بخاری روشن است مایع خنک کننده را از طریق رادیاتور بخاری هدایت می کند و وقتی گرما خاموش است، رادیاتور بخاری را دور می زند. در وسایل نقلیه دیگر، دمای هوا در داخل جعبه ترکیب هوا توسط مقدار هوای هدایت شده بر روی رادیاتور بخاری کنترل می شود.

سیستم‌های کنترل تهویه مطبوع به راننده و سرنشین جلو اجازه می‌دهد دمای کابین خود را انتخاب کنند. برخی از مدل‌های لوکس رده بالا و شاسی‌بلندهای بزرگ دارای رادیاتور اضافی هستند که به مسافران صندلی عقب اجازه می‌دهد تا دمای خود را نیز تنظیم کنند.

خنک کننده/ضد یخ حاوی بازدارنده های خوردگی است که سطوح داخل سیستم خنک کننده، از جمله رادیاتور بخاری را می پوشاند. وقتی بازدارنده‌های خوردگی تمام می‌شوند، سیستم خنک‌کننده می‌تواند دچار فرسایش شود، پر از آلاینده‌ها شود و حتی ممکن است شروع به نشت کند. نشت مایع خنک کننده/ضد یخ از رادیاتور بخاری به این معنی است که سطح کلی مایع خنک کننده در سیستم پایین است و موتور در خطر گرم شدن بیش از حد است. شایع ترین علت خرابی همین است. بدون مایع خنک کننده، چراغ هشدار یا گیج دما ممکن است حتی نشان دهنده مشکل نباشد، زیرا قادر به خواندن دمای آب نیست.

علت ریختن آب رادیاتور یا ضد یخ زیر پای راننده (Water under driver side carpet) ممکن است موارد زیادی باشد. با بررسی دقیق و دانستن دلیل نشتی می توانید نسبت به رفع مشکل اقدام کنید. در صورت توجه نکردن به این موضوع کم آبی درون رادیاتور باعث سوختن موتور خودرو می شود. بطور کلی علت ریختن آب رادیاتور یا ضدیخ زیر پای راننده می تواند یکی از موارد زیر باشد: نشت ضد یخ نشت ضد یخ یا خنک کننده می تواند علت ریختن آب رادیاتور یا ضدیخ زیر پای راننده باشد. ضد یخ مایع ضروری در خودرو است که باعث می شود موتور خودرو در دمای کارآمد عمل می کند. رنگ ضد یخ در گذشته در همه خودروها به رنگ سبز بود. اما در حال حاضر رنگ ضدیخ بستگی به نوع ماشین دارد. خودرو هوندا خنک کننده آبی رنگ دارد و مرسدس رنگ شفاف عرضه می کند. رنگ و طعم خنک کننده شیرین است ولی آن را مزه نکنید زیرا دارای اتیلن گلیکول است که سمی و خطرناک است. کاربرد ضدیخ بدون کیفیت در خودرو باعث کاهش زودرس سطح آب می شود. بنابراین در هنگام خرید ضدیخ یا خنک کننده موتور سعی کنید از برند معروف و معتبر خریداری کنید. نشتی آب علت ریختن آب رادیاتور یا ضد یخ زیر پای راننده نشتی آب یکی از دلایل رایج برای ریختن آب زیر پای راننده خودرو است. اگر متوجه مایع بی بو و شفاف شدید این مایع آب سیستم گرمایشی و سرمایشی خودرو شما است، زیرا سیستم تهویه ماشین منبع نشتی آب است. این نشتی آب بطور معمول در سمت راست جلو یا در وسط کابین رخ می دهد. در اینجور مواقع می بایست سوئیچ گردش مجدد را روشن کنید، البته علاوه بر نشت AC خودرو (تهویه سیستم گرمایشی و سرمایشی)، نشت اگزوز هم وجود دارد. اگر آب از اگزوز ماشین می ریزد جای نگرانی نیسا فقط باید سطح خنک کننده را بررسی کنید.

بنابراین مهم است که ۵ نشانه خرابی رادیاتور بخاری را بدانید:

۱- ماشین شما بوی شیرین می دهد.

ممکن است بوی شیرینی را از دریچه های خود متوجه شوید. این بوی مایع رادیاتور شماست و قطعا نشانه نشت مایع خنک کننده به داخل ماشین شما است. همچنین ممکن است این بوی دوست‌داشتنی را در اطراف خودرو خود حس کنید، به این معنی که وقت آن رسیده است که به زیر خودرو خود نگاه کنید و ببینید چه مقدار از آن مایع خنک‌کننده روی زمین ریخته شده است.

۲- شیشه های ماشین شما مه آلود می شود

یک نشانه بسیار رایج برای مشکل رادیاتور بخاری این است که داخل ماشین شما ناگهان بدون دلیل مه می‌گیرد. مهم است که توجه داشته باشید که ما به دنبال کمی مه در لبه شیشه جلو نیستیم، بلکه به دنبال پوشیده شدن هر پنجره با مه و رطوبت هستیم. این مه ناشی از نشت مایع خنک‌کننده گرم به داخل کابین خودرو و تبخیر آن به بخار در اثر برخورد با هوای خنک‌تر داخل خودرو است.

۳- بخاری شما هوای سرد را به داخل کابین می دمد

هنگامی که یک سوراخ یا نشتی در رادیاتور بخاری ایجاد می شود، تمام هوای گرم ممکن است خیلی سریع از آن خارج شود و در انتهای دیگر مجاری بخاری به شما برسد. بسته به اندازه سوراخ، ممکن است احساس کنید هوای گرم، ولرم یا کاملاً یخ زده از بخاری شما می آید.

۴- ماشین شما مایع خنک کننده را می بلعد

اگر متوجه شدید که وسیله نقلیه شما به طور ناگهانی به مقدار بیش از حد معمول مایع خنک کننده نیاز دارد و نمی توانید دلیل آن را بفهمید، ممکن است رادیاتور بخاری دچار نشتی شده باشد. اگر نشتی به سختی پیدا می شود، ممکن است در زمانی که سیستم سرد است، مایع خنک کننده به داخل کابین شما نشت کند و به جای ایجاد مه، خیسی ایجاد کند. کف سمت سرنشین را بررسی کنید تا ببینید خیس است یا خیر.

۵-  کابین ماشین شما سرد است، اما موتور داغ است

گرمای بیش از حد برای ماشین شما یک خطر جدی است. همه انواع اجزای اصلی خودروی شما وقتی بیش از حد داغ می شوند، فرسوده می شوند و با سرعتی بی سابقه خراب می شوند. اگر متوجه شدید که وسیله نقلیه شما بیش از حد گرم شده است، یا همچنان گرم می شود، باید سلامت رادیاتور بخاری خود را بررسی کنید، اما به یاد داشته باشید که بسیاری از قسمت های دیگر خودرو ممکن است در گرم شدن بیش از حد دخیل باشند. اگر بخاری شما گرما نمی دهد اما موتور شما گرم به نظر می رسد، بررسی کنید که آیا نشت مایع خنک کننده در جای دیگری وجود دارد یا مشکل دیگری در ماشین شما وجود دارد.

رادیاتور بخاری عمدتاً بخش بدون تعمیر و نگهداری خودرو است، اما باید حتماً شیلنگ‌هایی که مایع خنک‌کننده را به آن می‌برند، بررسی کنید – تقریباً هر ۱۰۰۰۰ کیلومتر یا شش ماه یکبار این کار را انجام دهید. تغییر مایع خنک کننده/ضد یخ طبق دستور سازنده خودرو به شما کمک می کند تا اطمینان حاصل کنید که خنک کننده شما دارای بازدارنده های خوردگی کافی برای محافظت از سیستم است. همچنین، تعمیر سریع هرگونه نشتی و بررسی شیلنگ‌ها برای وجود علائم خرابی داخلی، به جلوگیری از تبدیل شدن موارد اضطراری کمک می‌کند. مکانیک سیار آقای امداد می تواند به شما در تعیین زمان انجام خدمات سیستم خنک کننده کمک کند.

با نشتی و سوراخ شدن رادیاتور بخاری چه کنم؟

علت ریختن آب رادیاتور یا ضد یخ زیر پای راننده (Water under driver side carpet) ممکن است موارد زیادی باشد. با بررسی دقیق و دانستن دلیل نشتی می توانید نسبت به رفع مشکل اقدام کنید. در صورت توجه نکردن به این موضوع کم آبی درون رادیاتور باعث سوختن موتور خودرو می شود. بطور کلی علت ریختن آب رادیاتور یا ضدیخ زیر پای راننده می تواند یکی از موارد زیر باشد: نشت ضد یخ نشت ضد یخ یا خنک کننده می تواند علت ریختن آب رادیاتور یا ضدیخ زیر پای راننده باشد. ضد یخ مایع ضروری در خودرو است که باعث می شود موتور خودرو در دمای کارآمد عمل می کند. رنگ ضد یخ در گذشته در همه خودروها به رنگ سبز بود. اما در حال حاضر رنگ ضدیخ بستگی به نوع ماشین دارد. خودرو هوندا خنک کننده آبی رنگ دارد و مرسدس رنگ شفاف عرضه می کند. رنگ و طعم خنک کننده شیرین است ولی آن را مزه نکنید زیرا دارای اتیلن گلیکول است که سمی و خطرناک است. کاربرد ضدیخ بدون کیفیت در خودرو باعث کاهش زودرس سطح آب می شود. بنابراین در هنگام خرید ضدیخ یا خنک کننده موتور سعی کنید از برند معروف و معتبر خریداری کنید. نشتی آب علت ریختن آب رادیاتور یا ضد یخ زیر پای راننده نشتی آب یکی از دلایل رایج برای ریختن آب زیر پای راننده خودرو است. اگر متوجه مایع بی بو و شفاف شدید این مایع آب سیستم گرمایشی و سرمایشی خودرو شما است، زیرا سیستم تهویه ماشین منبع نشتی آب است. این نشتی آب بطور معمول در سمت راست جلو یا در وسط کابین رخ می دهد. در اینجور مواقع می بایست سوئیچ گردش مجدد را روشن کنید، البته علاوه بر نشت AC خودرو (تهویه سیستم گرمایشی و سرمایشی)، نشت اگزوز هم وجود دارد. اگر آب از اگزوز ماشین می ریزد جای نگرانی نیسا فقط باید سطح خنک کننده را بررسی کنید.

پر کردن بیش از حد رادیاتور می‌تواند فشار آب را افزایش دهد و باعث نشتی شود. سایر قطعات، مانند ترموستات معیوب یا رادیاتور بخاری نیز ممکن است با ایجاد گرما و فشار بیش از حد باعث نشتی شوند.

خنک کننده داغ (آب و ضد یخ) از طریق یک رادیاتور بخاری (مانند رادیاتور کوچک) ارسال می شود به جایی که فن بخاری گرما را از رادیاتور به داخل کابین می دمد و خنک کننده سرد به موتور باز می گردد تا دوباره گرم شود و این چرخه ادامه دارد.

پس مشکل چیست؟

خنک کننده باید هر سه سال یکبار تعویض شود، زیرا با گذشت زمان تحلیل می رود. خنک کننده قدیمی به خوردگی اجازه می دهد تا نفوذ کند و اسیدی است که به اجزای فلزی، لاستیکی و پلاستیکی حمله می کند و آنها را می شکند.

متأسفانه رادیاتور بخاری یکی از شکننده‌ترین قطعات است که ممکن است در اثر یخ زدگی، خوردگی و فرسودگی قدیمی آسیب ببیند. از آنجایی که آنها با مایع خنک کننده پر می شوند، وقتی می شکنند، در سراسر کابین نشت می کنند.

اگر رادیاتور شما نشتی دارد، احتمالاً از سایر علائم نیز رنج خواهید برد، مانند عملکرد نامنظم بخاری.

هنگام سوراخ شدن رادیاتور بخاری چه چیزی را می توانم بررسی کنم؟

فرش های کف ماشین را بردارید و رنگ آب جمع شده در زیر پا را بررسی کنید. ممکن است ظاهری صورتی، سبز یا زرد داشته باشد. مایع خنک کننده احساس چسبندگی می دهد و پوست را تحریک می کند.

به زیر داشبورد کنسول میانی نگاهی بیندازید و سعی کنید محل عبور دو لوله خنک‌کننده از دیوار بخاری را پیدا کنید.

اغلب نشت یا لکه قطره ای را روی اتصالات لوله می توانید ببینید.

متاسفانه تعویض رادیاتور بخاری یکی از آن کارهای سخت است. داشبورد و مجموعه بخاری باید برداشته شود. پس بهتر است با متخصصان ما در امداد خودرو آقای امداد در تماس باشید.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.