سیم کلاچ چیست و چه علائم خرابی دارد ؟

0

سیم کلاچ چیست؟

شناخت قطعات خودرو انواع کابل خودرو قیمت سیم ترمز دستی 405 قیمت سیم کلاچ پراید قیمت سیم کلاچ تندر ۹۰ قیمت سیم کلاچ 206 قیمت سیم گاز پراید قیمت کابل در کابوت قیمت کابل کلاچ اتوماتیک کابل صندوق عقب پراید کابل شیشه بالابر قیمت انواع سیم خودرو

سیستم کلاچ در خودرو های مختلف دنده دستی، بر اساس نحوه عملکرد به سه دسته سیمی، اهرمی و روغنی تقسیم می شود. نوع سیمی از قدمت بیشتری برخوردار بوده و جزو اولین سیستم های کلاچ محسوب می شود.

علائم خرابی سیم کلاچ

در نوع سیمی، یک سیم از پدال تا کلاچ خودرو وجود دارد که هنگامی که راننده پای خود را روی پدال کلاچ فشار می دهد، این سیم کشیده شده و موجب می شود تا کلاچ به کار بیفتد.

سیم کلاچ تقریبا شبیه به سیم ترمز و کلاچ در موتور سیکلت ها یا دوچرخه بوده و دور تا دور آن یک پوشش پلاستیکی قرار دارد.

هنگامی که پای خود را روی پدال قرار می دهید. درست همانند آنچه در ترمز دوچرخه یا موتور سیکلت اتفاق می افتد، سیم در درون غلاف پلاستیکی خود کشیده شده و به سمت عقب حرکت می کند. این سیم به یک اهرم در بخش انتهایی کلاچ متصل بوده و کشیده شدن آن باعث می شود تا خودرو به حالت خلاصی وارد شده و آماده تعویض دنده گردد.

آموزش تعویض سیم کلاچ پراید آموزش تعویض سیم کلاچ تیبا آموزش تعویض سیم کلاچ تندر 90 رگلاژ سیم کلاچ پراید دلایل خراب شدن سیم کلاچ قیمت سیم کلاچ پراید علائم خرابی سیم کلاچ آموزش ریگلاژ سیم کلاچ سیم کلاچ چیست علت بد جا رفتن دنده سفت جا خوردن دنده

عوامل خرابی

  • پس از رها کردن پدال کلاچ، سیستم کلاچ همچنان درگیر است و مقداری دچار لرزش می شود.
  • کلاچ خالی شده است و دیگر کار نمی کند که می تواند ناشی از بریده شدن سیم باشد.
  • با فشردن پدال کلاچ، خودرو به صورت کامل خلاص نشده و دنده ها به سختی جا می روند.
  • کلاچ پایین تر از حد معمول عمل می کند و نیاز است که پای خود را بیش از اندازه روی پدال فشار دهید.
  • کلاچ بالاتر از حد معمول عمل می کند و نیاز است که آن را پس از رها کردن با نوک پا به طرف بالا بکشیم که نشانه ای از درگیر بودن کلاچ هنگام رها سازی است.
  • پدال بسیار سفت شده و به سختی بالا و پایین می رود.
  • پدال بسیار شل شده و با کوچکترین فشار به سمت پایین حرکت می کند.
آموزش تعویض سیم کلاچ پراید آموزش تعویض سیم کلاچ تندر 90 آموزش تعویض سیم کلاچ تیبا آموزش تعویض سیم کلاچ ریو آموزش تعویض سیم کلاچ سمند آموزش ریگلاژ سیم کلاچ اجرت تعویض سیم کلاچ اجرت تعویض سیم کلاچ پژو 405 پاره شدن سیم کلاچ تعویض سیم کلاچ آردی تعویض سیم کلاچ پژو 206 تعویض سیم کلاچ پژو پارس تعویض سیم کلاچ پژو 206 تیب 2 آموزش تعمیر خودرو آموزش عیب یابی خودرو آموزش مکانیک خودرو تعویض سیم کلاچ دنا

تنظیم نمودن (رگلاژ)

یکی از بخش‌هایی که حتما باید به آن پرداخته شود، تنظیم کردن کلاچ است. برخی از مشکلاتی که در بالا ذکر شده ناشی از خارج شدن کلاچ از حالت بهینه خود است. با تنظیم مجدد می‌توانید این مشکل را رفع کنید.

تنظیم کلاچ کار پیچیده‌ای نیست. اگر سر رشته‌ای از خودرو داشته باشید؛ می‌توانید شخصا این کار را انجام دهید.

برای این کار ابتدا سیم را پیدا کنید. در انتهای سیم دو مهره وجود دارد که با جابه‌جا کردن آن، می‌توانید طول سیم را کم و زیاد کنید. در نتیجه پدال کلاچ بالاتر یا پایین‌ تر آزاد می‌شود.

علائم  ضعیف شدن صفحه کلاچ

  • سفت و خشک شدن پدال کلاچ و از دست دادن حالت فنری آن
  • افزایش دور موتور هنگام حرکت و عدم افزایش سرعت
  • پله‌پله شدن پدال کلاچ به علت خشکی و خرابی سیم
  • به عقب پرت شدن سریع پا هنگام رها کردن کلاچ
  • صدا دادن دنده‌ها هنگام جا زدن
  • یکی از نشانه‌های فرا رسیدن زمان تعویض دیسک و صفحه زمانی است که دنده یک را درگیر کرده، کلاچ را رها و در موتور و اتاق خودرو لرزش احساس می‌کنیم.
  • اگر وقتی خودرو ساکن است، دنده را در ۲ قرار داده و کلاچ را رها کنیم، چنانچه خودرو حرکت کرده و خاموش نشود دیسک و صفحه به اتمام رسیده است.
  • اگر در سر بالایی‌ های نیمه‌ شدید، دائم نیاز به سنگین کردن دنده احساس کنید، زمان تعویض دیسک و صفحه فرا رسیده است.

کارستان

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.