سیم کلاچ چیست و چه علائم خرابی دارد ؟
سیم کلاچ چیست؟
سیستم کلاچ در خودرو های مختلف دنده دستی، بر اساس نحوه عملکرد به سه دسته سیمی، اهرمی و روغنی تقسیم می شود. نوع سیمی از قدمت بیشتری برخوردار بوده و جزو اولین سیستم های کلاچ محسوب می شود.
در نوع سیمی، یک سیم از پدال تا کلاچ خودرو وجود دارد که هنگامی که راننده پای خود را روی پدال کلاچ فشار می دهد، این سیم کشیده شده و موجب می شود تا کلاچ به کار بیفتد.
سیم کلاچ تقریبا شبیه به سیم ترمز و کلاچ در موتور سیکلت ها یا دوچرخه بوده و دور تا دور آن یک پوشش پلاستیکی قرار دارد.
هنگامی که پای خود را روی پدال قرار می دهید. درست همانند آنچه در ترمز دوچرخه یا موتور سیکلت اتفاق می افتد، سیم در درون غلاف پلاستیکی خود کشیده شده و به سمت عقب حرکت می کند. این سیم به یک اهرم در بخش انتهایی کلاچ متصل بوده و کشیده شدن آن باعث می شود تا خودرو به حالت خلاصی وارد شده و آماده تعویض دنده گردد.
عوامل خرابی
- پس از رها کردن پدال کلاچ، سیستم کلاچ همچنان درگیر است و مقداری دچار لرزش می شود.
- کلاچ خالی شده است و دیگر کار نمی کند که می تواند ناشی از بریده شدن سیم باشد.
- با فشردن پدال کلاچ، خودرو به صورت کامل خلاص نشده و دنده ها به سختی جا می روند.
- کلاچ پایین تر از حد معمول عمل می کند و نیاز است که پای خود را بیش از اندازه روی پدال فشار دهید.
- کلاچ بالاتر از حد معمول عمل می کند و نیاز است که آن را پس از رها کردن با نوک پا به طرف بالا بکشیم که نشانه ای از درگیر بودن کلاچ هنگام رها سازی است.
- پدال بسیار سفت شده و به سختی بالا و پایین می رود.
- پدال بسیار شل شده و با کوچکترین فشار به سمت پایین حرکت می کند.
تنظیم نمودن (رگلاژ)
یکی از بخشهایی که حتما باید به آن پرداخته شود، تنظیم کردن کلاچ است. برخی از مشکلاتی که در بالا ذکر شده ناشی از خارج شدن کلاچ از حالت بهینه خود است. با تنظیم مجدد میتوانید این مشکل را رفع کنید.
تنظیم کلاچ کار پیچیدهای نیست. اگر سر رشتهای از خودرو داشته باشید؛ میتوانید شخصا این کار را انجام دهید.
برای این کار ابتدا سیم را پیدا کنید. در انتهای سیم دو مهره وجود دارد که با جابهجا کردن آن، میتوانید طول سیم را کم و زیاد کنید. در نتیجه پدال کلاچ بالاتر یا پایین تر آزاد میشود.
علائم ضعیف شدن صفحه کلاچ
- سفت و خشک شدن پدال کلاچ و از دست دادن حالت فنری آن
- افزایش دور موتور هنگام حرکت و عدم افزایش سرعت
- پلهپله شدن پدال کلاچ به علت خشکی و خرابی سیم
- به عقب پرت شدن سریع پا هنگام رها کردن کلاچ
- صدا دادن دندهها هنگام جا زدن
- یکی از نشانههای فرا رسیدن زمان تعویض دیسک و صفحه زمانی است که دنده یک را درگیر کرده، کلاچ را رها و در موتور و اتاق خودرو لرزش احساس میکنیم.
- اگر وقتی خودرو ساکن است، دنده را در ۲ قرار داده و کلاچ را رها کنیم، چنانچه خودرو حرکت کرده و خاموش نشود دیسک و صفحه به اتمام رسیده است.
- اگر در سر بالایی های نیمه شدید، دائم نیاز به سنگین کردن دنده احساس کنید، زمان تعویض دیسک و صفحه فرا رسیده است.
کارستان