دلایل صدای جیرجیر ترمز خودرو چیست ؟

0

وقتی وسیله نقلیه خود را برای ترمزهای جدید وارد می کنید، آخرین چیزی که انتظار دارید اتفاق بیفتد این است که وقتی به خانه می رسید دوباره صدای جیرجیر یا جیغ آنها را بشنوید. اما وقتی این اتفاق می افتد به چه معناست؟ آیا طبیعی است یا تعمیرگاه بد عمل کرده است؟

علت صدای جیرجیر ترمز خودرو

حقیقت این است که به عوامل مختلفی بستگی دارد، و به همین دلیل است که ما این راهنما را برای کمک به شما برای درک بهتر آنچه در جریان است ارائه کردیم. زیرا در حالی که ممکن است لازم باشد آن را به تعمیرگاه برگردانید یا یک تعمیر جدید پیدا کنید، گاهی اوقات این یک وضعیت کاملا طبیعی است.

آیا صدای جیر جیر ترمزهای جدید طبیعی است؟

در حالی که صدای جیر زدن برخی لنت ترمزها کاملا طبیعی است، آخرین کاری که می خواهید انجام دهید این است که آن را نادیده بگیرید و فرض کنید همه چیز خوب است. این به این دلیل است که در حالی که می تواند یک وضعیت طبیعی باشد، می تواند به شما بگوید که چیزی بسیار جدی در حال وقوع است.

بنابراین، اگر صدای جیرجیر لنت‌های ترمز خود را شنیدید، همه دلایل بالقوه زیر را در نظر بگیرید و اگر چیزی درست به نظر نمی‌رسد، نگاهی بیندازید یا آن را نزد یک مکانیک ببرید تا ترمزها را ببیند.

دلایل اصلی ترمز صدای جیر یا جیغ

 علت صدای جیرجیر ترمز
 صدای جیر جیر چرخ جلو
 صدای جیر جیر ماشین
 عبلت جیر جیر از عقب خودرو
 علت جیر جیر از جلو خودرو
 علت صدای جیر جیر کلاچ
 جیر جیر لنت پراید
 جیر جیر ترمز پژو پارس
 جیر جیر لنت سمند
 جیر جیر لنت کوییک
 جیر جیر لنت ساینا
 جیر جیر لنت ترمز دنا
 جیر جیر لنت ترمز تارا
 آموزش تخصصی رفع عیوب ترمز

قبل از اینکه به دلایل خاص این صداها بپردازیم، بیایید در مورد چگونگی تولید این صداها بحث کنیم.

لرزش

ارتعاش اجزای ترمز می تواند باعث ایجاد صدای جیرجیر یا جیغ به دلیل پدیده ای به نام “تکان ترمز” شود. این اتفاق زمانی رخ می‌دهد که روتور یا درام ترمز تاب برداشته یا به‌طور ناهموار فرسوده می‌شود و باعث می‌شود لنت یا کفش‌های ترمز ارتعاش کنند و صدایی با صدای بلند ایجاد کنند.

این لرزش همچنین می تواند باعث ساییدگی اجزای ترمز بر روی یکدیگر و در نتیجه صدای جیر جیر شود.

اصطکاک و گرما

اصطکاک و گرما نیز می تواند به صدای جیر یا جیغ ترمز کمک کند. هنگامی که لنت های ترمز روی روتور یا درام فشار می آورند، اصطکاک ایجاد می کنند که گرما ایجاد می کند. این گرما می تواند باعث انبساط و انقباض اجزای ترمز شود که می تواند صدایی با صدای بلند ایجاد کند.

علاوه بر این، اگر لنت های ترمز از مواد سخت تری ساخته شده باشند یا به درستی روغن کاری نشده باشند، می توانند اصطکاک و گرمای بیشتری ایجاد کنند که می تواند منجر به جیرجیر یا جیرجیر شود. این به این دلیل است که افزایش اصطکاک می تواند باعث لرزش لنت ترمز و ایجاد صدایی با صدای بلند شود.

علاوه بر این، اگر اجزای ترمز کثیف یا آلوده به زباله باشند، این امر همچنین می تواند اصطکاک و گرما ایجاد کند که می تواند منجر به صدای ترمز شود. به عنوان مثال، اگر گرد و غبار ترمز روی روتور یا درام جمع شود، می تواند باعث سایش ناهموار و ایجاد صدای جیر جیر هنگام ترمزگیری شود.

علل ترمزهای جیر جیر بعد از لنت و روتور ترمز جدید

چند دلیل احتمالی وجود دارد که باعث می‌شود ترمزهای جدید هنگام استفاده از آن‌ها صدای جیغ یا صدای جیر جیر کنند. در زیر ما 5 مورد از رایج ترین ها را مشخص کرده ایم و چگونه می توانید تشخیص دهید که آیا این اتفاق با ترمزهای شما می افتد یا خیر.

شماره 1 – لنت ترمز ارزانلنت ترمز ارزان

 علت صدای جیرجیر ترمز  صدای جیر جیر چرخ جلو  صدای جیر جیر ماشین  عبلت جیر جیر از عقب خودرو  علت جیر جیر از جلو خودرو  علت صدای جیر جیر کلاچ  جیر جیر لنت پراید  جیر جیر ترمز پژو پارس  جیر جیر لنت سمند  جیر جیر لنت کوییک  جیر جیر لنت ساینا  جیر جیر لنت ترمز دنا  جیر جیر لنت ترمز تارا  آموزش تخصصی رفع عیوب ترمز
وقتی می گوییم لنت ترمز «ارزان»، نمی خواهیم تصور اشتباهی به شما بدهیم. لنت های ترمز نیمه فلزی کار بسیار خوبی برای متوقف کردن وسیله نقلیه شما انجام می دهند، اما لنت های ترمز نیمه فلزی پایین ترمز به سادگی وقتی که ترمز می زنید صدا ایجاد می کنند.اگر لنت‌های ارزان‌تر را انتخاب کرده‌اید، شانس بسیار خوبی وجود دارد، به همین دلیل است که وقتی ترمز می‌گیرید، به نتایج بی‌صدایی که می‌خواهید نمی‌رسید.اگر می‌خواهید در آینده از این امر جلوگیری کنید، توصیه می‌کنیم لنت‌های ترمز سرامیکی با کیفیت بالا را انتخاب کنید. آنها نه تنها دوام بیشتری دارند و عملکرد ترمز را بهبود می بخشند، بلکه معمولاً کم صدا هستند و گرد و غبار ترمز زیادی تولید نمی کنند.

شماره 2 – پدهای نادرست جفت شده

روتور در مقابل تعویض روتور ترمز

هنگامی که لنت ترمز را تعویض می کنید، قرار است یا روتورها را تعویض کنید یا آنها را به پایین برسانید. این به لنت‌ها اجازه می‌دهد تا با روتورها جفت شوند تا یک فیتینگ فلاش داشته باشند و حداکثر قدرت ترمز را به آنها بدهد

نه تنها این، بلکه باید لنت ها را بشکنید تا درست کار کنند.

اگر هر یک از این مراحل را نادیده بگیرید، قدرت توقف خود را از دست خواهید داد و ممکن است هنگام ترمز زدن صدای جیغ یا جیرجیر بشنوید.

شماره 3 – رطوبت روی روتور

 علت صدای جیرجیر ترمز
 صدای جیر جیر چرخ جلو
 صدای جیر جیر ماشین
 عبلت جیر جیر از عقب خودرو
 علت جیر جیر از جلو خودرو
 علت صدای جیر جیر کلاچ
 جیر جیر لنت پراید
 جیر جیر ترمز پژو پارس
 جیر جیر لنت سمند
 جیر جیر لنت کوییک
 جیر جیر لنت ساینا
 جیر جیر لنت ترمز دنا
 جیر جیر لنت ترمز تارا
 آموزش تخصصی رفع عیوب ترمز

چرخ و روتور مرطوباگر صبح هنگام ترمز زدن به سمت ماشین خود می‌روید و صدای جیغی می‌شنوید، به احتمال زیاد فقط لنت‌ها روی شبنم صبح جیرجیر می‌کنند. این یک وضعیت طبیعی است و پس از چند بار زدن ترمز باید از بین برود.

همین را می توان بعد از شستن خودرو نیز گفت. مقداری رطوبت روی روتور می تواند باعث ایجاد صدای جیر جیر موقت شود.

شماره 4 – گرد و غبار یا زباله بین پد و روتور

بهترین لنت ترمزهر زمان که چیزی بین لنت و روتور قرار بگیرد، صدایی ایجاد می کند. کمی گرد و غبار مشکل بزرگی نیست، حتی اگر کمی پر سر و صدا باشد، اما هر چیز دیگری (مانند یک سنگریزه کوچک) می تواند منجر به مشکلات جدی شود.زباله های بین لنت و روتور نه تنها صدای بلندی ایجاد می کنند، بلکه لنت و روتور را به سرعت و به صورت ناهموار فرسوده می کنند. حتی بدتر از آن، می تواند به طور قابل توجهی بر عملکرد ترمز تأثیر بگذارد و منجر به تصادف شود.

شماره 5 – روتور زنگ زده

 علت صدای جیرجیر ترمز  صدای جیر جیر چرخ جلو  صدای جیر جیر ماشین  عبلت جیر جیر از عقب خودرو  علت جیر جیر از جلو خودرو  علت صدای جیر جیر کلاچ  جیر جیر لنت پراید  جیر جیر ترمز پژو پارس  جیر جیر لنت سمند  جیر جیر لنت کوییک  جیر جیر لنت ساینا  جیر جیر لنت ترمز دنا  جیر جیر لنت ترمز تارا  آموزش تخصصی رفع عیوب ترمز

روتور ترمز فرسودهحتی اگر لنت ترمز جدیدی دارید، این لزوماً به این معنی نیست که زیاد خودرو را رانندگی می کنید. اگر برای مدت طولانی می‌نشیند، به احتمال زیاد تنها چیزی که می‌شنوید زنگ زدگی لنت‌های ترمز از روتور هنگام رانندگی است.بعد از اینکه به مدت 5 تا 10 مایل وارد جاده شدید، باید زنگ روتورها را از بین ببرید و صدای جیر جیر از بین برود.

آیا سر و صدا به خودی خود از بین می رود؟

بستگی به این دارد که چه اتفاقی می افتد. اگر مشکل روتورهای زنگ زده، رطوبت روی روتورها یا حتی گرد و غبار بین روتورها و لنت ها باشد، خود به خود برطرف می شود.

با این حال، اگر مشکل از آشغال بین پد و روتور باشد، این احتمال وجود دارد که مشکل باقی بماند تا زمانی که کسی زباله‌ها را خارج کند. در همین حال، جفت نشدن لنت‌ها یا لنت‌های ترمز ارزان به این معنی است که تا زمانی که لنت‌ها را تعویض نکنید و دوباره شروع کنید، مشکل برطرف نمی‌شود.

ترمزها بعد از تعویض چه مدت جیرجیر می زنند؟

پس از تعویض لنت ترمز، شنیدن صدای جیرجیر یا جیرجیر بسیار رایج است. این به این دلیل است که لنت‌های ترمز جدید برای قرار گرفتن کامل روی روتورها به یک دوره شکستگی نیاز دارند.

در این مدت، ممکن است از خود بپرسید که این نویز چقدر طول می کشد، درست است؟ بیایید در مورد آن بحث کنیم.

به طور معمول، صدای جیرجیر ترمز باید پس از چند روز ناپدید شود، در طی آن شما باید حدود 100 مایل رانندگی کنید تا ترمزها به درستی بستر شوند. با این حال، مدت زمان ممکن است بسته به کیفیت لنت ترمز و روتور و همچنین سبک رانندگی شما تغییر کند.

توجه: ما در این مقاله به روش مناسب قرار دادن لنت ترمز می پردازیم.

برای کاهش احتمال صدای جیر ترمز در طول دوره شکست، می توانید نکات زیر را دنبال کنید:

  • به آرامی رانندگی کنید و از توقف های ناگهانی خودداری کنید
  • پس از نصب لنت های ترمز جدید، یک روش مناسب در بستر را انجام دهید
  • روتورها را برای هر گونه نشانه ای از شیار یا لعاب بررسی کنید
  • سیستم ترمز خود را به طور منظم بررسی و نگهداری کنید

به یاد داشته باشید، اگر ترمزهای شما بعد از چند روز همچنان جیرجیر می کند و شما را آزار می دهد، بهتر است آنها را توسط یک متخصص بررسی کنید. به خاطر داشته باشید که صدای ترمز پس از تعویض معمولاً دلیلی برای هشدار نیست، اما ایمنی شما همیشه در اولویت است.

چه زمانی ماشین خود را به تعمیرگاه برگردانید

اگر هنگام ترمز زدن چیزی احساس کردید یا صدایی فراتر از جیرجیر یا جیغ شنیدید، باید در اسرع وقت خودرو را نزد مکانیک ببرید. علاوه بر این، اگر صدا به طور غیر عادی بلند است، باید آن را به تعمیرگاه نیز برگردانید.

در حالی که اگر نمی دانید محدوده قابل قبول چیست، تعیین اینکه آیا به طور غیرعادی بلند است یا خیر، کمی چالش برانگیز است، سعی کنید از این به عنوان یک قانون سرانگشتی استفاده کنید.

با بالا بودن پنجره ها و روشن بودن رادیو در سطح پایین، نباید صدای جیرجیر یا جیغ را بشنوید. اگر می توانید، یا چیزی در حال انجام است یا کاردستی نامرغوبی در کار است. در هر صورت، تعمیرگاه باید آن را برای شما تعمیر کند.

آیا می توانم چیزی روی ترمزهایم اسپری کنم تا از صدای جیر جیر آنها جلوگیری کنم؟

 آموزش تصویری تعویض لنت 405  آموزش تعویض لنت پژو 405  تعویض لنت پژو  مکانیک خودرو خود باشیم  زمان تعویض لنت ترمز پژو پارس  تعویض لنت جلو سمند  نحوه تعویض لنت ترمز پژو پارس  زمان تعویض دیسک چرخ  تعویض دیسک چرخ سمند  تعویض دیسک چرخ پژو 405  تعویض دیسک چرخ پژو پارس  تعویض دیسک چرخ دنا  تعویض لنت ترمز دنا  کالیبر ترمز چیست  تعمیر کالیبر ترمز  کالیبر ترمز سمند کجاست  کالیبر ترمز پژو پارس

اگر ترمزهای جیر جیر را تجربه می کنید، استفاده از اسپری تمیزکننده ترمز ممکن است به حل این مشکل کمک کند. این اسپری ها می توانند کثیفی ها و آلاینده ها را از اجزای ترمز شما پاک کنند و هیچ گونه اثری از خود باقی نمی گذارند.

آنها معمولاً به سرعت خشک یا تبخیر می شوند و برای استفاده در ترمزهای شما بی خطر هستند. مهم است که توجه داشته باشید، علیرغم آنچه ممکن است شنیده باشید، اسپری کردن WD40 روی ترمزها ایده خوبی نیست.

در اینجا چند مرحله ساده برای استفاده از اسپری ترمز پاک کننده روی ترمز وجود دارد:

مطمئن شوید که ماشین شما روی سطحی صاف پارک شده و موتور خاموش است.

مهره های چرخ های خود را باز کنید، سپس ماشین خود را با جک بلند کرده و روی پایه های جک محکم کنید.

چرخ ها را بردارید تا اجزای ترمز نمایان شوند.

از اسپری تمیزکننده ترمز مشخص شده استفاده کنید و دستورالعمل های سازنده را دنبال کنید. به طور کلی قوطی را حدود 10 تا 12 اینچ از اجزای ترمز دور نگه دارید و اسپری کنید و مطمئن شوید که تمام سطح لنت ترمز، روتورها و کالیپرها را می پوشانید.

قبل از نصب مجدد چرخ ها، اجازه دهید قطعات کاملا خشک شوند.

چرخ‌ها را دوباره وصل کنید، ماشین خود را پایین بیاورید و مهره‌ها را ببندید.

به خاطر داشته باشید که اگرچه اسپری تمیزکننده ترمز ممکن است به کاهش یا از بین بردن صدای جیر ترمز کمک کند، ممکن است راه حل دائمی نباشد. اگر صدای جیرجیر ادامه یابد، می تواند نشانه ای از مشکل دیگری باشد، مانند مواردی که قبلا در این مقاله ذکر شد.

اگر ترمزها صدای جیر جیر می کنند یا جیغ می زنند، رانندگی ایمن است؟

 آموزش تصویری تعویض لنت 405  آموزش تعویض لنت پژو 405  تعویض لنت پژو  مکانیک خودرو خود باشیم  زمان تعویض لنت ترمز پژو پارس  تعویض لنت جلو سمند  نحوه تعویض لنت ترمز پژو پارس  زمان تعویض دیسک چرخ  تعویض دیسک چرخ سمند  تعویض دیسک چرخ پژو 405  تعویض دیسک چرخ پژو پارس  تعویض دیسک چرخ دنا  تعویض لنت ترمز دنا  کالیبر ترمز چیست  تعمیر کالیبر ترمز  کالیبر ترمز سمند کجاست  کالیبر ترمز پژو پارس

وقتی صدای جیرجیر یا جیغ ترمزهای خود را می شنوید، طبیعی است که تعجب کنید که آیا ادامه رانندگی بی خطر است یا خیر. در بیشتر موارد، این صداها بیشتر آزاردهنده هستند تا نشانه خطر. با این حال، درک زمانی که این صداها ممکن است نشان دهنده مشکل احتمالی سیستم ترمز شما باشد، ضروری است.

ترمزها ممکن است به دلایل مختلفی مانند:

  • رطوبت صبحگاهی
  • زنگ زدگی سطح روی روتورهای ترمز
  • ترکیب جدید لنت ترمز
  • فرسودگی طبیعی

در این شرایط، صدای جیر جیر به طور کلی دلیلی برای نگرانی نیست. با تبخیر رطوبت یا پس از نشستن لنت‌های ترمز جدید، صدا باید ناپدید شود. اگر صدا ادامه پیدا کرد، ممکن است ایده خوبی باشد که ترمزهای خود را چک کنید تا مطمئن شوید همه چیز به درستی کار می‌کند.

ولی صداهای ترمز مداوم یا غیرمعمول می تواند نشان دهنده این باشد که سخت افزار ترمز شما به روغن کاری نیاز دارد یا قطعات در حال فرسوده شدن هستند. اگر صدا تبدیل به صدای خراش دائمی می شود یا عملکرد خودروی شما تحت تأثیر قرار می گیرد (مانند تکان خوردن یا کشیدن به یک طرف هنگام ترمزگیری)، مهم است که فوراً ترمزهای خود را بازرسی و تعمیر کنید تا از آسیب یا تصادف بیشتر جلوگیری شود.

سایر صداهای ترمز

مشکلات موتور

در حالی که صدای جیرجیر و جیرجیر دو نوع صدای ترمز هستند که ممکن است بشنوید، اما تنها آنها نیستند. در زیر ما سه صدای ترمز دیگری را که ممکن است بشنوید برجسته کرده‌ایم و خلاصه‌ای سریع از معنای هر کدام و آنچه که در صورت شنیدن آن‌ها باید انجام دهید، ارائه کرده‌ایم.

شماره 1 – سنگ زنی

اگر هنگام ترمز زدن صدای خراش را می شنوید، نشان دهنده یک مشکل بزرگ است. این به این دلیل است که وقتی صدای سنگ زنی را می شنوید، معمولاً تماس فلز روی فلز است. ممکن است کالیپرها به ترمز برخورد کنند یا اتفاق دیگری در حال رخ دادن باشد.

اگر ترمز جدیدی دارید و صدای خراش می‌شنوید، آن را مستقیماً به مکانیک برگردانید و از او بخواهید آن را برای شما تعمیر کند. شما باید کار را نیز بررسی کنید، زیرا سنگ زنی فلز روی فلز می تواند به سرعت منجر به آسیب های بیشتر شود و آنها نیز باید آن ها را برای شما تعمیر کنند.

شماره 2 – کوبیدن

صداهای کوبنده معمولاً زمانی ایجاد می شوند که روتورهای تاب دار داشته باشید. اگر شما انتخاب نکردید که روتورها را تعویض کنید، اما تعمیرگاه آنها را برای شما آماده کرده است، به این معنی است که آنها کار را به هم ریخته اند.

اگر تصمیم به حذف روتورها دارید، احتمالاً تقصیر تعمیرگاه نیست و فقط به روتورهای جدید نیاز دارید.

شماره 3 – جغجغه کردن

اگر لنت ترمز جدید دارید و وقتی ترمز می زنید صدای تق تق می شنوید، یکی از سه مورد اتفاق افتاده است.

اول، ممکن است تعمیرگاه به شما دروغ گفته باشد و برای تعویض ترمزها از شما هزینه بگیرد در حالی که واقعاً این کار را نکرده است.

دوم، آنها ممکن است فراموش کرده باشند که چیزی را دوباره سفت کنند.

در نهایت، ممکن است یک جزء خراب داشته باشید. این می تواند هر چیزی از پیچ و مهره گرفته تا کولیس باشد، اما در هر صورت، این کار بسیار بزرگی است و اگر از زمانی که شما تعمیرگاه را ترک کرده اید شروع شود، احتمالاً آنها این کار را انجام داده اند.

در هر صورت، این یک مشکل جدی است و باید به تعمیرگاه برگردید و ببینید آنها چه می‌گویند. اگر مشکوک هستید که قطعاتی روی ترمزهای شما شل شده است، توصیه می کنیم تا زمانی که ترمز درست نشده است از رانندگی خودداری کنید.

کارستان

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.