وظیفه ماژول کنترل ترمز ABS چیست و چگونه تعویض می شود؟

0

در سیستم‌های بسیاری از خودروها، قطعاتی مانند ترمز، فرمان و سیستم تعلیق کمک می‌کنند تا وسیله نقلیه به راحتی به کار خود ادامه دهد.

تقویت ترمز پراید راه های تقویت ترمز ماشین ترمز پراید خراب شدن ترمز پراید بهترین دیسک ترمز انواع دیسک ترمز تعویض لنت ترمز تعمیرکار مکانیک پراید

در این سیستم‌ها، ماژول کنترل نقش مهمی در تصمیم‌گیری در عملکرد خودرو را ایفا می‌کند.

مطالب مرتبط

در برخی از خودروها ممکن است حداقل یک ماژول کنترل در سیستم ترمز ABS وجود داشته باشد و در برخی دیگر تعداد بیشتری وجود خواهد داشت.
برخی از واحدهای کنترل شناخته شده عبارتند از: واحد کنترل موتور، واحد کنترل نیروی ترانسفورماتور و ماژول کنترل.

این قطعات به عنوان یک مرکز کنترلی در سیستم ترمز ضد قفل عمل می‌کنند.
این عوامل به همراه رینگ ای بی اس نقش مهمی در کاهش خسارات داشته‌اند.
در بخش‌هایی که از دیگر سیستم‌ها و سنسورها برای کنترل سیستم‌های مربوطه استفاده می‌شود، تمام تلاش واحدها برای عملکرد یکپارچه در خودرو انجام می‌گیرد.

علاوه بر این ماژول‌های کنترل مسئول نشان دادن هرگونه شکست احتمالی در سیستم می‌باشند.
معمولا این قطعات به همراه یک چراغ هشدار دهنده در داشبورد خودرو ظاهر می‌شوند به صورتی که بروز مشکل در سیستم ترمز ABS می‌تواند در کسری از ثانیه تشخیص داده شود.

بنابراین به علائم هشدار در ترمز ضد قفل باید اهمیت داد.

وجود این آلارم باعث می‌شود تا راننده به مشکل نگاه کند و برای رفع آن بلافاصله اقدام نماید.

در چنین مواردی شما ناچار به شناسایی بسیاری از مشکلات در سیستم‌های مرتبط خواهید شد، این کار باعث می‌شود تا از عدم آسیب‌های بعدی در آن جلوگیری کنید.

مراحل بعدی برای تعمیر سیستم ترمز ضد قفل اختصاص داده شده است.
در بخش‌هایی که بر جنبه‌های مختلفی از ماژول کنترل ABS تمرکز می‌کنید، به بخش عمده‌ای از عیب‌های آن پی خواهید برد.

سیستم ترمز ضد قفل یکی از مکانیزم‌هایی است که به ایمنی وسیله نقلیه کمک می‌کند، به همین منظور واحد کنترل مدام به بررسی عملکرد آن می‌پردازد.
سیستم ترمز ABS تضمین می‌کند که سایر سیستم‌های ایمنی مانند توزیع نیروی ترمز الکترونیکی به سادگی بر روی میزان فشار وارد شده کنترل دارد.

کار واحد کنترل چیست؟

آدرس تعمیرگاه های تهران آموزش تعمیر ترمز abs آموزش تعمیر خودرو آموزش عیب یابی خودرو پمپ ترمز ABS تیبا ترمز abs پراید ترمز abs پژو 206 ترمز abs پژو پارس ترمز ABS چیست؟ دلایل تعمیر ترمز ABS علت چوب شدن ترمز abs مزایای ترمز abs یونیت ترمز ABS پراید یونیت ترمز ABS چیست

هدف اصلی سیستم ترمز ضد قفل این است که از لغزش غیر قابل کنترل وسیله نقلیه جلوگیری شود.
این کار با ارائه کشش مناسب در خودرو انجام می‌گیرد.

سیستم ترمز ABS از دهه ۱۹۷۰ در بسیاری از خودروها استفاده شد.
وجود این سیستم در خودرو به عنوان یک ویژگی مهم با عملکرد بالا به شمار می‌آید.
مکانیزم عملکرد سیستم ترمز ABS به این صورت است که در خودروهای لوکس منجر به عملکرد بالا و موثر در آن می‌شوند.
در حال حاضر در بسیاری از سیستم‌های مدرن، ترمز ضد قفل به عنوان یک قطعه پایدار الکترونیکی شناخته می‌شود که همراه با رینگ ABS سبب توقف خودرو می‌شود.

یک ماژول کنترل قادر است تا از قفل شدن چرخ‌ها هنگام ترمز شدید جلوگیری کند.
به این معنی که هنگام توقف خودرو چرخ‌ها دچار لغزش و چرخش نخواهند شد، به همین جهت به آن ترمز ضد قفل می‌گویند.
امروزه در بسیاری از وسایل نقلیه مدرن، هر چهار چرخ دارای سنسورهای کنترل سرعت می‌باشند.
برخی از اتومبیل‌ها نیز وجود دارند که دارای دو سنسور سرعت می‌باشند. تعداد این سنسورها در چرخ‌ها به مدل خودرو بستگی خواهد داشت.

سیستم ترمز ضد قفل در داخل محفظه هیدرولیک چرخ‌ها قرار می‌گیرند، در حالی که برخی از آنها در خارج از آن قرار دارند.
وظیفه سنسورها در سیستم ترمز ABS این است که به طور مداوم سرعت چرخ‌ها را کنترل کنند.

واحد کنترل به صورت پی در پی سرعت هر چهار چرخ را مقایسه می‌کند، زمانی که یکی از چرخ‌ها کندتر از بقیه چرخ‌ها حرکت کند، ماژول در سریع‌ترین زمان سوپاپ هیدرولیکی ترمز را خاموش می‌کند تا نیروی ترمز را به چرخ‌ها انتقال داده و باعث کاهش آن شود.
عملکرد ترمز ABS در خودرو سبب می‌شود توقف خودرو بسیار سریع انجام شود، در نتیجه این کار چرخ‌ها با یکدیگر هماهنگ خواهند شد.

از سوی دیگر اگر ماژول به این نتیجه برسد که یکی از چرخ‌ها سریع‌تر از سه چرخ دیگر می‌چرخد، نیروی ترمز را به آن چرخ اعمال می‌کند.
در این حالت سرعت چرخ با توجه به سایر چرخ‌ها کنترل می‌شود.

به همین ترتیب با استفاده از سنسورها و دریچه‌ها، ماژول کنترل می‌تواند تفاوت در سرعت چرخ‌ها را در حالی که یک وسیله نقلیه در حال حرکت می‌باشد را تشخیص دهد.
از آنجایی که چرخ‌های داخلی کندتر از چرخ‌های بیرونی می‌چرخند، وجود سیستم‌های ترمز ضد قفل در آن ضروری می‌باشد.
دلیل این مسئله آن است که چرخش بیشتر در چرخ‌های بیرونی بسیار ضروری‌تر از چرخ‌های داخلی می‌باشد.

واحد کنترل برنامه‌ریزی شده است تا اختلافات میان سرعت چرخ‌ها مشخص شود.
این مسئله به علت باز شدن سریع و یا بسته شدن دریچه‌ها می‌باشد.

مشکلات واحد کنترل ماژول با سنسور

انواع ماژول اویل ماژول ef7 تعمیر ماژول کنترل خودرو علائم خرابی ماژول کنترل علائم خرابی اویل ماژول ماژول چیست ماژول کنترل خودرو چیست یو پی اس ماژولار چیست یونیت ترمز ABS پراید یونیت ترمز ABS چیست آموزش کنترل کردن ماشین آموزش تخصصی رفع عیوب ترمز آموزش تعمیر ترمز abs تعویض ماژول ABS

اگر واحد کنترل ماژول معیوب باشد، ممکن است خواندن سرعت چرخ‌ها توسط سنسور به آسانی انجام نشود.
از طرف دیگر اگر ماژول کنترل شکست بخورد، واحد کنترل از سرعت چرخش آگاه نخواهد بود، در نتیجه سیستم ترمز ABS قادر به تشخیص و کنترل وسیله نقلیه نخواهد بود.

کاهش کارایی مورد انتظار در سیستم ترمز ضد قفل باعث می‌شود تا شرایط کششی مورد نیاز در خودرو نیز کاهش یابد.
همواره لازم است که سنسورهای سرعت به طور موثر عمل کنند.

اغلب اوقات تمیز کردن سنسورهای معیوب می‌تواند باعث کاهش رفتار غیر طبیعی ترمز شود.
وجود چراغ هشدار در داشبورد خودرو باعث می‌شود تا هر گونه نقص در سیستم به سادگی قابل پیگیری باشد.

تعمیر ماژول کنترل ABS

سیستم ترمز ABS می‌تواند به عنوان یک واحد نظارت غیر مستقیم بر تایرها عمل کند.
از آنجایی که واحد کنترل ترمز برای شناسایی نقص‌ها به خوبی عمل می‌کند، می‌تواند بر سایر سیستم‌های خودرو نیز تاثیر بگذارد.
زمانی که ماژول کنترل دچار شکست می‌شود، لازم است که علاوه بر آن سایر اجزا و قطعات را بررسی کنید.

مراحل گام به گام تعویض ماژول کنترل

قبل از این مراحل بهتر است ابتدا دفترچه راهنمای خودروی خود را به دقت مطالعه کنید، برخی از مراحل هست که ممکن است با توجه به نوع و مدل خودرو متفاوت باشد.

۱- ابتدا لازم است که خودروی خود را در یک مکان امن پارک کنید و از امنیت آن اطمینان حاصل کنید.

۲- کابل را از ترمینال منفی باتری جدا کنید.

۳- برای تشخیص مکان دقیق سیستم ترمز ضد قفل می‌توانید به سمت محفظه موتور خودرو و یا قاب ریل سمت راننده نگاهی بیندازید.
در صورتی که ماژول در قاب ریل واقع شده باشد، لازم است که به کمک یک جک خودرو برای بلند کردن وسیله نقلیه خود اقدام کنید.

۴- تمام اتصالات برق متصل به ماژول کنترل را قطع کنید.
پس از آن تمام پیچ‌های نصب اتصال را بردارید.
حذف پیچ‌ها هنگامی که سیستم ترمز ضد قفل ضروری می‌باشد، این کار زمانی که واحد کنترل در محفظه کنترل قرار دارد، ساده‌تر خواهد بود.

۵- در این مرحله لازم است که ماژول از بخش ترمز ABS حذف شود، پس از این کار هر دو قطعه کنترل قدیمی و جدید را بررسی کنید.
با این هدف که مشخصات قطعه قدیمی با واحد جدید کاملا مطابقت داشته باشد.

۶- هنگام نصب ماژول جدید در سیستم ترمز ABS، بهتر است اطمینان حاصل کنید که سطوح نصب کاملا تمیز باشد.

۷- پس از قرار‌گیری ماژول جدید، تمام پیچ و مهره را ببندید.

۸- اتصالات مجدد را انجام دهید و کابل منفی را به باتری وصل کنید.

گذراندن مراحل یکی پس از دیگری می‌تواند به شما در تعویض واحد کنترل در قسمت ترمز ضد قفل کمک کند، با این حال چنانچه از عهده این کار بر نمی‌آیید، می‌توانید از متخصصان حرفه‌ای در این زمینه کمک بخواهید.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.