معرفی تیم فرمول دانشجویی رهام

0

مسابقات فرمول دانشجویی، بزرگترین مسابقات دانشجویی در سطح دنیاست که سال 1979 در کشور آمریکا افتتاح شد و امروزه در 14 کشور دنیا برگزار می‌شود. هر ساله بیش از 700 دانشگاه از پنج قاره دنیا تیم دانشجویی خود را به این مسابقات اعزام کرده و توانایی‌های فنی و مهندسی خود را به رخ همدیگر می‌کشانند. برگزارکنندگان مسابقات نیز انجمن مهندسان خودرو آمریکا (SAE) و غول‌های خودروسازی دنیا هستند.

با طی کردن مسیری سخت تیم فرمول دانشجویی رهام، در مسابقات 2023 کشور ایتالیا پذیرفته شده است و در تاریخ 21 تا 25 تیر ماه در آن شرکت خواهد نمود.
ایده این مسابقات طراحی و ساخت یک خودرو مسابقه‌ای در سبک فرمول است که توسط یک تیم تمام دانشجویی و در چهارچوب ضوابط مسابقات انجام می‌شود. تیم‌های دانشجویی باید برای شرکت در این مسابقات، خودرویی را مطابق با قوانین مشخص، از پایه طراحی کنند و بسازند. هر خودرو در آیتم‌های مختلف مورد قضاوت داوران قرار می‌گیرد و با توجه به عملکرد در هر آیتم، امتیاز کلی خودرو محاسبه می‌شود.

با توجه به موضوع پر اهمیت این روزها که کمبود منابع انسانی متخصص در کشور ما و حتی سایر کشورهای جهان است، طراحی رویدادها و یا اصلاح روش‌های آموزشی به ویژه در مدارس و دانشگاه ها می‌تواند زمینه‌ساز رشد منابع انسانی متخصص برای آینده ای نزدیک باشد. مشکلی که شرکت‌های بزرگی مثل فورد، تویوتا، مرسدس بنز، هوندا، جنرال موتورز و … سال‌ها قبل برای حل آن رویداد تمام مهندسی به نام مسابقات فرمول دانشجویی را ارائه دادند.

تیم فرمول دانشجویی رهام، به عنوان تنها سنگردار کشور ایران در این مسابقات، از تیر ماه 1400 فعالیت خود را آغاز نموده و علی رغم تمام دشواری‌های موجود، موفق به ساخت خودرویی کاملا منطبق با قوانین و استانداردهای مسابقات شده است. پس از تجربه موفق تیم‌های کاسپین (مسابقات 2014 روسیه) و سورنا (مسابقات 2018 ایتالیا)، تیم رهام، به عنوان سومین تیم فرمول دانشجویی دانشگاه فردوسی مشهد، در مسابقات 2023 کشور ایتالیا پذیرفته شده و در تاریخ 21 تا 25 تیر ماه در آن شرکت خواهد نمود.

اعضای این تیم از 12 نفر تشکیل شده‌اند که از این بین، 9 نفر دانشجوی مهندسی مکانیک و 3 نفر هم از رشته مهندسی صنایع هستند. در خودروی رهام، تمامی بخش‌ها از جمله شاسی و بدنه، سیستم تعلیق و فرمان، سیستم انتقال قدرت، جاذب انرژی و … کاملا به دست دانشجویان طراحی شده و حتی سیستم‌های الکتریکی و کنترل موتور خودرو کاملا بازطراحی شده است.

در سراسر دنیا شرکت‌های بزرگ خودروسازی مهم‌ترین حامیان تیم‌های دانشجویی برای شرکت در این مسابقات هستند. به عنوان مثال شرکت بنز اسپانسر اصلی همه تیم‌های دانشجویی دانشگاه مونیخ است که قصد حضور در این مسابقات را در سال‌های گذشته داشته‌اند. در کشور ما متأسفانه خودروساز‌ها به دلیل شرایطی که در آن فعالیت می‌کنند، تمایلی برای رفتن به سمت فناوری‌های جدید در ساخت خودرو و حمایت از فعالیت‌های این‌گونه را ندارند.

با توجه به این‌که مدت زمان اندکی تا انتهای این مسیر 2 ساله وجود دارد و این تیم هنوز با مشکلات فراوانی دست و پنجه نرم می‌کند

علی رغم جلسات متعدد مسئولان تیم رهام با گروه‌های خودرویی در کشور، هیچکدام از آن‌ها به حضور در این عرصه علاقه‌ای نشان ندادند، اما این تیم با اتکا به توان و دانش تخصصی خود به دنبال افتخارآفرینی دوباره و ارائه طرح‌های پیشنهادی برای بهبود صنعت خودرو سازی کشور عزیزمان ایران است. به امید روزی که دانشجوی ایرانی به خودباوری از سمت خود و درک این خودباوری از سمت مسئولین کشور برسد.

سابقه حضور ایران در مسابقات:

تا به حال تیم‌های زیر از ایران در مسابقات فرمول دانشجویی حضور پیدا کرده‌اند:

  1. تیم دانشگاه صنعتی اصفهان – مسابقات کلاس ۳ انگلستان سال ۲۰۰۹
  2. تیم دانشگاه علم و صنعت اراک – مسابقات کلاس ۱ استرالیا سال ۲۰۰۹
  3. تیم دانشگاه صنعتی اصفهان – مسابقات کلاس ۱ آلمان سال ۲۰۱۰
  4. تیم دانشگاه آزاد اسلامی تهران مرکز «سورانا» – مسابقات کلاس ۱ ایتالیا سال ۲۰۱۱
  5. تیم دانشگاه فردوسی مشهد «کاسپین» – مسابقات کلاس ۳ روسیه سال ۲۰۱۳
  6. تیم دانشگاه فردوسی مشهد «سورنا» – مسابقات کلاس ۱ ایتالیا سال ۲۰۱۸

منبع : باما

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.