علیرضا اکبری جاسوس انگلیس کیست + عکس

1

علیرضا اکبری مشاور سابق وزیر دفاع بود که به جرم جاسوسی برای انگلیسی به اعدام محکوم در 24 دی ماه 1401 به دار مجازات آویخته شد.

 بیوگرافی علیرضا اکبری جاسوس جاسوس ایران بیوگرافی سیاستمداران سوابق علیرضا اکبری سازمان اطلاعات سپاه

بیوگرافی علیرضا اکبری

علی رضا اکبری متهم به جاسوسی علیه ایران متولد 29 مهر 1340، برادر شهید و از خانواده ای متدین و انقلابی با سابقه 70 ماه حضور در جبهه های دفاع مقدس، معاون سابق این وزارتخانه بود. روابط خارجی وزارت دفاع، همکار سابق دبیرخانه شورای عالی امنیت ملی، مشاور سابق فرمانده نیروی دریایی ارتش، رئیس سابق حوزه دفاعی و امنیتی مرکز تحقیقات وزارت دفاع، سابق رئیس سازمان نظامی برای اجرای قطعنامه 598، رئیس سابق اداره مطالعات دفاعی وزارت دفاع، مشاور امور راهبردی وزیر دفاع و فعالیت در مرکز تحقیقات راهبردی. ریاست جمهوری یکی از پرونده های اوست.

او که توانایی تحلیل فکری و شفاهی را داشت به دلیل سوابق کاری و دسترسی به اطلاعات طبقه بندی شده مورد توجه سرویس اطلاعاتی بریتانیا MI6 قرار گرفت.

اکبری به مطالعات و کارهای پژوهشی نیز علاقه زیادی دارد و 30 سال است که در حوزه مطالعات راهبردی، سیاست خارجی و امنیت سیاسی نظام فعال بوده است، از این رو ارتباط گسترده و عمیقی با مسئولان داشت و از افراد خوشنام به شمار می رفت.

خودش می گوید: من سازنده دیپلماسی دفاعی کشور بودم. او در سال 1981 پس از بازنشستگی، دو شرکت خصوصی تحقیقاتی و اقتصادی ایجاد کرد. اما علیرضا اکبری در یک جلسه دیپلماتیک شناسایی شد و سفیر و افسر اطلاعاتی ام آی 6 با وی ارتباط برقرار کردند. او در سال 1983 با فردی از سفارت بریتانیا در یک نشست علمی تحقیقاتی آشنا شد. وی در اعترافات خود در این باره می گوید: «سفیران همه آمدند، از جمله سفیر انگلیس که یک نفر همراهش بود.

برای ما دعوتنامه گرفتیم و ما هم رفتیم سفارت – تلفنم زنگ خورد، او را نشناختم، گوشی را برداشتم، مردی گفت آقای فلانی (اکبری) و من گفتم بله من فلانی هستم. پس (اکبری). گفت من از طرف سفیر انگلیس از تهران تماس می گیرم. گفتم خب، سفیر انگلیس در تهران چه ربطی به من دارد، گفت می خواهم شما را ملاقات کنم و با شما صحبت کنم.

و به این ترتیب سفیر MI6 و افسر اطلاعاتی با اکبری ارتباط برقرار می کنند و از این طریق ویزای ویژه (V.I.P) می گیرد و به لندن می رود. این جاسوس در اعترافاتش می‌گوید به او گفته شد: «دیگر خودت را اذیت نکن. بهت زنگ بزن مدارک را خودمان تحویل می گیریم. ما ویزاهای بلند مدت می دهیم. »

جاسوسی و اعدام

به دلیل بازنشستگی محدودیت های امنیتی او کمتر بود و توانست چندین سفر به خارج از کشور داشته باشد (که بسیار به آن علاقه داشت) و در این سفرها و ارتباطات بعدی مورد استفاده سرویس جاسوسی انگلیس قرار گرفت. در ارتباطات بعدی با افسران اطلاعاتی بریتانیا، پیشنهاد تأسیس یک موسسه تحقیقاتی در انگلستان را دریافت کرد. کار این موسسه ارائه تحلیل و واقعیت به نهادهایی بود که می خواهند در ایران یا منطقه فعالیت اقتصادی کنند و او که همواره علاقه مند به بیان تحلیل خود در موارد مختلف بود از این ضعف خود استفاده می کرد.

از سال 2006، اکبری متوجه شد که با سرویس‌های اطلاعاتی بریتانیا همکاری می‌کند. با این حال، در برابر او، همیشه به حساسیت های ایدئولوژیک او احترام می گذاشتند. اکبری در اعترافات خود در این باره می گوید: «رفتیم آنجا آقایی وارد شد و سلام کرد. او غریبه بود؛ او انگلیسی صحبت می کرد و او را آقای مارک می نامیدند. گفت این آقا تمام مصاحبه های شما را برای من آورده، یعنی از هر زاویه ای از فکر من خبر دارد. منظور از نوع نفوذ آنها این است که شخص را دقیقا می شناختند، اخلاق او را می شناختند. اتاقی که برای من در نظر گرفته بودند باید طوری باشد که حمام رو به قبله نباشد. مثلاً از قبل به من گفتند 3 ملحفه و 2 حوله اضافه بگذار تا مثلاً زیر پایم به عنوان نمازخانه پهن کنم، روانشناسی دقیق و رفتار مفصلی داشتند، بسیار مؤدبانه بودند، بسیار معتبر بودند. و به تمام اعتقادات مذهبی من احترام کامل گذاشتند. »

او درباره روش گرفتن اطلاعات از او می‌گوید که در پایان کار پژوهشی تا حد امکان آن را حفظ کردند، «اما وسط بحث‌های علمی از من سؤال کردند. به عنوان مثال، آنها اطلاعاتی در مورد سفر رهبران یا افرادی که در سیستم هستند جمع آوری کردند. یا عکسی به من نشان می دادند و از سفیر انگلیس می پرسیدند که آینده روابط چگونه خواهد بود و اینجا چه خبر است. در واقع اطلاعاتی در مورد آخرین تغییرات و تحولات داخل ایران ارائه می کرد.

سرویس اس آی اس چیست؟

سازمان اطلاعات جاسوسی بریتانیا (Secret Intelligence Service)، به‌اختصار اس‌آی‌اس (SIS)، یکی از سازمان‌های اطلاعاتی بریتانیا و سازمان اصلی بریتانیا برای جمع‌آوری اطلاعات و جاسوسی از کشورهای خارجی است.

منبع: همشهری آنلاین

ممکن است شما دوست داشته باشید
1 نظر
  1. 313 می گوید

    خدا لعنت کنه روح این شیطان رو که چندین سال فیلم بازی کرده اینجا.بی ناموس پیشونیشو سوزونده که مثلا نماز میخوندم!!!

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.