کدهای DTC در خودرو به چه معناست و چگونه کار می کند؟

0

هنگامی که سیستم عیب یابی داخل خودرو یک نقص را تشخیص می دهد، کد عیب تشخیصی مناسب را ایجاد می کند و معمولاً از طریق چراغ هشدار یا سایر نشانگرهای روی صفحه ابزار خودرو به راننده هشدار می دهد. این کدهای مشکل اغلب به عنوان کدهای عیب تشخیصی (DTC) نامیده می شوند.

کدهای DTC به شما کمک می کنند بفهمید چه چیزی باید تعمیر شود تا بتوانید خودروی خود را در حالت عملیاتی و ایمن نگه دارید.

اگر یک سیستم نرم افزاری مدیریت ناوگان دارید، کدهای DTC به صورت بلادرنگ برای مدیر یا تکنسین ناوگان ارسال می شود. وجود سیستم عیب یابی مناسب خودرو برای ارائه کدهای خطا در زمان واقعی به کارآمدتر و روان تر کردن ناوگان شما کمک می کند.

درک کدهای DTC و نحوه ادغام آنها با راه حل نرم افزاری ناوگان شما می تواند به بهبود ایمنی راننده و ارائه ROI سالم کمک کند.

بیاموزید که چگونه Motive Maintenance می تواند به شما در کاهش زمان خرابی کمک کند. یک نسخه نمایشی درخواست کنید برای مشاهده در عمل،

معنی DTC: کد DTC چیست؟

 کدهای DTC چیست
 ترجمه کد خطا به فارسی
 خواندن کد خطا کامپیوتر
 خواندن کد خطای دیاگ
 تعمیرات تخصصی ماشین سنگین
 تعمیرات تخصصی کامیون
 آموزش دیاگ خودروهای سنگین
 آموزش عیب یابی خودرو

DTC به چه معناست و کدهای DTC چیست؟ بیایید ابتدا با توضیح معنای DTC شروع کنیم.

DTC مخفف کدهای عیب تشخیصی است.

کد DTC مجموعه ای از کدهای عیب تشخیصی است که توسط سیستم عیب یابی داخل خودرو (OBD) استفاده می شود تا در صورت بروز نقص در خودرو به شما هشدار دهد. کدهای مختلف معانی مختلف DTC دارند و مشکلات خاصی را در خودروی شما نشان می دهند.

هنگامی که سیستم OBD خودرو مشکلی را تشخیص می‌دهد، یک کد DTC خاص تولید می‌کند و هشدار را به عنوان چراغ هشدار به صفحه ابزار خودرو ارسال می‌کند. در خودروهای مجهز به سیستم تله ماتیک، هشدار را می توان مستقیماً به ناوگان تحویل داد. این سیستم می تواند راه اندازی شود تا هشدار را به بخش تعمیر و نگهداری برساند.

این کدها توسط انجمن مهندسین خودرو (SAE) برای کمک به وسایل نقلیه برای رعایت مقررات آلایندگی ایجاد شده است. SAE اکنون SAE International نامیده می شود و یک سازمان حرفه ای است که استانداردهایی را برای مهندسان خودرو ایجاد می کند.

لیست کدهای عیب تشخیصی استاندارد

اگر تاریخ ساخت یک وسیله نقلیه 1996 یا جدیدتر باشد، به احتمال زیاد مطابق با OBD-II خواهد بود.

سیستم الکترونیکی خودرو خود عیب یابی و گزارش دهی را انجام می دهد. هر زمان که سیستم مشکلی را تشخیص دهد، آن مشکل را به عنوان یک کد ثبت می کند. این کد به عنوان یک کد عیب تشخیصی (DTC) شناخته می شود.

کدهای DTC چگونه کار می کنند؟

کدهای عیب تشخیصی یا OBD-II (در خودروهای سبک) یا J1939 (در خودروهای سنگین) کدهایی هستند که سیستم OBD خودرو از آنها برای اطلاع شما در مورد مشکل استفاده می کند. هر کد مربوط به عیب شناسایی شده در خودرو است. هنگامی که رایانه خودرو مشکلی را تشخیص می دهد که نیاز به توجه دارد، کد مشکل مربوطه را فعال می کند.

DTC در خودرو به چه معناست؟

ماژول کنترل موتور (ECM) به عنوان کامپیوتر اصلی در تمام خودروهای مدل جدید عمل می کند. ECM معمولاً به عنوان واحد کنترل موتور (ECU) یا ماژول کنترل پیشرانه (PCM) نیز شناخته می شود.

هنگامی که ECM وسیله نقلیه شما مستقیماً از طریق تله ماتیک، برنامه یا دروازه به شرکت شما متصل می شود، می توانید در زمان واقعی از روی میز خود در دفتر خانه متوجه شوید که در وسیله نقلیه چه خبر است. Motive عیب یابی خودرو به طور خودکار کدهای خطا را از طریق اتصال مستقیم خود به عیب یابی خودروی سواری کنترل می کند.

توجه: KeepTruckin اکنون Motive است .

کدهای عیب تشخیصی که باید به دنبال آن باشید

سیستم مانیتورینگ عیب یابی داخلی Motive به شما کمک می کند از تعمیرات پرهزینه جلوگیری کنید و زمان خرابی خودرو را کاهش دهید. با اطلاع رسانی به موقع و شرح کد خطا مدیر ناوگان می تواند تصمیم مناسب را اتخاذ کند. این ممکن است برای رانندگی به یک مغازه بیرونی باشد یا از راننده بخواهید برای تعمیر به پایگاه اصلی شرکت حامل برگردد.

داشتن یک نفر نظارت بر تلماتیک ورودی از کل ناوگان مزایای قابل توجهی را به همراه دارد. به عنوان مثال، داده ها را می توان برای مسیریابی رانندگان و تخصیص بار به کامیون هایی که نیازی به سرویس ندارند استفاده کرد.

با گذشت زمان، یک شرکت می تواند یاد بگیرد که چگونه داده ها را اولویت بندی کند و به دنبال روندها باشد. این به شرکت اجازه می دهد تا از نگهداری پیشگیرانه استفاده کند و با بهینه سازی در دسترس بودن دارایی ها، عمر ناوگان خود را افزایش دهد.

انواع کدهای DTC:

با وجود تعداد کدهای DTC عمومی و خاص سازنده که ممکن است در خودروی شما ظاهر شود، درک همه کدهای خطا ممکن است دشوار باشد.

اگر حتی پس از خواندن دفترچه راهنمای سازنده خودروی خود نمی توانید کدهای DTC خود را به طور کامل درک کنید، به جای خرید سریع قطعات جایگزین برای قطعه یا سیستم، حتماً با مکانیک خود مشورت کنید.

کدهای DTC را می توان به دو نوع دسته بندی کرد:

نوع 1: کدهای بحرانی

اینها کدهای DTC فوری هستند که می توانند باعث آسیب سریع و شدید به خودرو شوند.

کدهای DTC مانند دمای موتور بالا و سطح مایع خنک کننده پایین می تواند به معنای قریب الوقوع بودن خرابی موتور باشد. با عیب یابی بی‌درنگ خودرو، مدیران ناوگان و تکنسین‌ها می‌توانند به سرعت عمل کنند. آنها می توانند شدت را ارزیابی کنند، اقدامات مناسب را فورا توصیه کنند، و نزدیکترین مرکز خدمات را برای حل مشکل قبل از تبدیل شدن به یک موقعیت پرهزینه و بحرانی پیدا کنند.

نوع 2: کدهای غیر بحرانی

در حالی که این کدهای خطای DTC نیازی به راه حل های فوری ندارند، اما همچنان نیازمند توجه مناسب هستند. این شامل DTCهای موتور مربوط به آلایندگی است که منجر به آلودگی بیش از حد نمی شود.

را روشن می کنند چراغ نشانگر خرابی (MIL) که به عنوان چراغ چک موتور . کدهای نوع دو همچنین یک فریم فریز را ذخیره می کنند که پس از دو چرخه رانندگی متوالی از کار افتاده است.

تفسیر کدهای DTC

یک کد DTC پنج کاراکتر است. با گذشت زمان با این موارد بیشتر آشنا خواهید شد، اما هزاران کد مختلف وجود دارد، بنابراین به عنوان یک راننده یا مالک ناوگان، می خواهید بدانید که چگونه می توانید تعریف هر کدی را که در وسیله نقلیه خود می بینید پیدا کنید. خوبی دارید راه حل جامع مدیریت ناوگان ، هر بار که با یک کد به شما هشدار داده می شود، معنای هر کد در اختیار شما قرار می گیرد.

کدها استاندارد هستند و اگر ساختار کد و اختصارات استاندارد را درک کنید، متوجه خواهید شد که کد به چه ناحیه ای از خودروی شما اشاره دارد.

کاراکتر اول (حرف)

کدهای OBD-II با حرفی شروع می شوند که قسمتی از خودرو را نشان می دهد که دارای ایراد است.

  • P – پیشرانه. شامل موتور، گیربکس و لوازم جانبی مرتبط است.
  • ج – شاسی سیستم ها و عملکردهای مکانیکی: فرمان، تعلیق و ترمز را پوشش می دهد.
  • ب – بدن قطعاتی که عمدتاً در قسمت محفظه مسافر یافت می شوند.
  • U – یکپارچه سازی شبکه و خودرو. عملکردهایی که توسط سیستم کامپیوتری آنبورد مدیریت می شوند.

کاراکتر دوم (عدد)

بعد از حرف اول یک عدد، معمولا 0 یا 1 آمده است.

  • 0 – کد استاندارد (SAE) که به عنوان کد عمومی نیز شناخته می شود (گاهی اوقات به آن جهانی می گویند)
  • 1 – کد مخصوص سازنده (که گاهی اوقات به آن پیشرفته می گویند)

کاراکتر سوم (عدد)

برای کدهای پیشرانه، این عدد به شما می گوید کدام زیرسیستم خودرو ایراد دارد. هشت عدد وجود دارد:

  • 0 – اندازه گیری سوخت و هوا و کنترل های آلایندگی کمکی
  • 1- اندازه گیری سوخت و هوا
  • 2 – اندازه گیری سوخت و هوا – مدار انژکتور
  • 3- سیستم های جرقه زنی یا احتراق ناقص
  • 4- کنترل های کمکی انتشار
  • 5- کنترل سرعت خودرو، سیستم های کنترل دور آرام و ورودی های کمکی
  • 6 – کامپیوتر و مدار خروجی
  • 7- انتقال

همچنین ممکن است A، B یا C را ببینید که می تواند به سیستم های پیشرانه هیبریدی اشاره کند.

برای خانواده های دیگر کدها، به تعاریف ارائه شده توسط سازنده خود مراجعه کنید.

کاراکتر چهارم و پنجم (تعداد)

قطعه نهایی یک DTC عددی است که مشکل دقیقی را که شما با آن مواجه هستید را مشخص می کند. می تواند عددی بین صفر تا 99 باشد.

در اینجا یک نمونه از یک کد کامل آورده شده است:

P0782 به معنای سیستم انتقال قدرت، عمومی، گیربکس، نقص شیفت 2-3 است.

بهترین منبع برای معانی DTC فروشنده ای است که کامیون را به شما یا سازنده ای که آن را ساخته است فروخته یا اجاره داده است. برخی از DTC ها مختص خودرو هستند. فهرست کامل را در دستگاه خود بارگیری کنید تا بتوانید در هر زمان به آن دسترسی داشته باشید، از جمله در مناطقی که ممکن است سرویس تلفن همراه ناقص باشد. یا پیاده سازی یک راه حل نرم افزاری تشخیص خودرو را در نظر بگیرید که تعاریفی را برای شما ارائه می دهد.

نحوه خواندن کدهای خطا DTC

برای خواندن DTC ها به یک کانکتور تشخیصی نیاز دارید. اکثر ابزارهای اسکن کدها را در توضیحات یک خطی ارائه می دهند و برخی شامل معانی DTC هستند.

کدخوان‌ها یا اسکنرهای پایه معمولاً فقط کد پنج کاراکتری را به شما می‌دهند. برای دریافت تعریف، باید فهرست یا پایگاه داده استاندارد DTC و وب سایت سازنده و مواد مرجع برای مدل خاص خودروی خود را بررسی کنید.

استفاده از یک راه حل قوی مدیریت ناوگان به شما تعاریف کد کاملی را می دهد که به طور خودکار با هشدارهای خطا ارائه می شود.

اسکنر را به کانکتور تشخیصی 16 پین OBD-II وسیله نقلیه خود، که معمولاً در سمت چپ ستون فرمان و زیر داشبورد قرار دارد، وصل کنید. با این حال، از آنجایی که کانکتورها جهانی نیستند، کانکتورهای تشخیصی خودرو که قبل از سال 1996 تولید شده اند، به آداپتورهای خاصی نیاز دارند.

جدیدترین مدل‌های خودرو معمولاً کانکتورهای یکسانی دارند، اما تغییرات در نرم‌افزار و سخت‌افزار به برند، مدل و سال خودرو بستگی دارد.

برای خواندن کدهای خطای DTC با استفاده از ابزار اسکن، این مراحل کلی را دنبال کنید.

  • محل 16 پین را در خودرو پیدا کنید. برخی از کانکتورها در کنسول مرکزی قرار دارند و سایر وسایل نقلیه ممکن است آنها را در پشت پانل تقویت کننده زانو یا انواع دیگر پنل ها پنهان کنند. اگر کانکتور تشخیصی OBD-II در هیچ یک از این مکان ها نیست، به دفترچه راهنمای خودرو سازنده مراجعه کنید.
  • کدخوان یا اسکنر خود را به برق وصل کنید و احتراق را روشن کنید یا موتور را روشن نگه دارید (بسته به نیاز OBD خودرو شما). این به ابزار اسکن اجازه می دهد تا با ECU وسیله نقلیه شما ارتباط برقرار کند.
  • از منوی ابزار، گزینه «خواندن کدها» را انتخاب کنید. اگر اسکنر شما برای دریافت خودکار این داده ها تنظیم نشده است، ممکن است لازم باشد اطلاعات خاصی مانند مدل خودرو و سال را وارد کنید.
  • سپس ابزار اسکن هرگونه خطای DTC موجود و معمولاً به ترتیب عددی را نشان می دهد. در برخی از ابزارها، اینها شامل تعاریف کد هستند. اکثر جدیدترین اسکنرها به شما امکان می دهند کدها را از طریق Wi-Fi، کد USB (در صورت وجود) و بلوتوث به تلفن هوشمند یا رایانه منتقل کنید.

در حالی که کدهای DTC اطلاعات ارزشمندی در مورد مشکلات احتمالی خودرو ارائه می دهند، این کدها به عنوان راهنما برای یافتن مشکلات اساسی و تشخیص بیشتر ریشه قطعات معیوب و نادرست خودرو عمل می کنند.

همچنین، پاک کردن کدها باعث ناپدید شدن مشکلات خودرو نمی شود. این حتی می تواند خطرناک باشد و منجر به خرابی وسیله نقلیه و بدهی های گران شود که می تواند هزاران دلار برای شما هزینه داشته باشد.

علاوه بر اسکنر OBD-II یا DTC، سیستم‌ها و دستگاه‌های تله‌ماتیک قابل اعتماد راه‌های کارآمدتری برای خواندن و نظارت بر عیب‌یابی موتور ارائه می‌دهند.

سیستم‌های تله‌ماتیک می‌توانند موتور و سیستم‌های خودروی شما را در زمان واقعی ردیابی کنند و در صورت بروز هر گونه مشکل به شما هشدار دهند.

سیستم‌های تله‌ماتیک قوی می‌توانند به راحتی کدهای DTC را شناسایی کرده و به طور خودکار اطلاعات را به مدیران ناوگان، کارکنان و رانندگان شما منتقل کنند و امکان اقدام و واکنش سریع را فراهم کنند.

این فرآیند نگهداری پیشگیرانه شما را بهبود می بخشد و هزینه های تعمیرات برنامه ریزی نشده شما را کاهش می دهد.

خواندن یک DTC J1939

یک J1939 از چهار فیلد تشکیل شده است که داده‌های مربوط به نقصی را که DTC گزارش می‌کند، ارسال می‌کند که عبارتند از:

  • شماره پارامتر مشکوک (SPN) – این SPN را با خطا نشان می دهد و هر کدام را می توان در یک DTC استفاده کرد. این پارامتر را با ارائه نوع داده، طول داده بر حسب بایت، محدوده، وضوح، تگ یا برچسب مرجع و افست توصیف می کند.
  • شناسه حالت خرابی (FMI) – این نشان دهنده نوع و ماهیت خطا است، مانند اتصال کوتاه سنسور، خطای کالیبراسیون، نقض محدوده مقدار (بالا یا پایین)، و نرخ به روز رسانی نادرست.
  • شمارشگر رخداد (OC) – تعداد وقوع شرایط خطا را برای هر SPN شمارش می کند. OC همچنین این اطلاعات را حتی زمانی که خطا از قبل غیر فعال است ذخیره می کند.
  • روش تبدیل SPN (CM) – CM تراز بایت را در DTC توصیف می کند.

در حالی که مشکل خودرو بسته به وضعیت خودرو یا مشکلاتی که با آن مواجه می‌شود می‌تواند متفاوت باشد، برخی از DTC و نقص‌های مربوط به آن‌ها وجود دارد که اکثر ناوگان با آن‌ها مواجه می‌شوند، مانند:

  • P0101 – یک خطای مدار یا سنسور جریان انبوه هوا (MAF).
  • P0110 – نقص مدار سنسور دمای هوای ورودی
  • P0442 – یک نشت کوچک سیستم در سیستم کنترل انتشار تبخیر خودرو
  • P0500 – نقص در سنسور سرعت خودرو
  • P0606 – نقص سیستم انتقال قدرت PCM (یا ECM).
  • P0706 – خطای محدوده مدار سنسور برد انتقال

DTC ها اطلاعات مفیدی را برای کمک به شناسایی نقص های خودرو ارائه می دهند، اما آنها راه نهایی برای کشف علت وقوع نقص نیستند.

با کمک DTC، اجزای خودروی معیوب نیاز به ارزیابی و تشخیص بیشتر توسط مکانیک‌ها دارند تا علت مشکل (یا مشکلات) مشخص و برطرف شود.

معانی DTC، کدها و سیستم های مدیریت ناوگان

اطلاعات جمع آوری شده توسط سیستم تله ماتیک خودرو می تواند شامل سرعت خودرو، کدهای خطا، مصرف سوخت، دور موتور و سایر جزئیات باشد. این داده ها را می توان در یک رابط نرم افزاری آپلود کرد تا به مالک ناوگان اجازه دهد تا عملکرد، سلامت خودرو و جزئیات شروع و پایان سفر را به طور موثر نظارت کند.

بدون وجود یک مخابراتی ، ممکن است لازم باشد به رانندگان خود اعتماد کنید تا به شما اطلاع دهند که چه کدهایی نمایش داده می شوند. این ممکن است کارآمدترین راه برای رسیدگی به مسائل پیش آمده نباشد. اگر راننده به شما اطلاع ندهد که یک کد DTC وجود دارد که باید برطرف شود، ممکن است فوراً از یک مشکل تعمیر و نگهداری جدی مطلع نشوید و ممکن است قبل از رفع مشکل بدتر شود.

همچنین ممکن است لازم باشد برای دادن اطلاعات کامل و دقیق به مکانیک ها یا سایر پرسنل تعمیر، به رانندگان اعتماد کنید. متأسفانه، حداقل نیمی از وسایل نقلیه ای که مکانیک را به عنوان “رفع” ترک می کنند، هنوز حداقل یک مشکل حل نشده دارند.

از سوی دیگر، یک کد خطا می تواند اطلاعاتی در مورد مسائل اساسی که راننده ممکن است از آنها آگاه نباشد، ارائه دهد.

پاک کردن DTC ها

اکثر OBD های نسل اول در خودروهایی که قبل از OBD-II استفاده می شدند به شما اجازه می دادند کابل باتری یا منبع تغذیه رایانه را جدا کنید و کدهای خطا را پاک می کرد.

افت ولتاژ حافظه موقت کامپیوتر را پاک می‌کند و چراغ Check Engine روشن نمی‌شود. با این حال، چراغ دوباره روشن می‌شود و با تکرار مشکل اصلی، کدها بازنشانی می‌شوند.

با جدیدترین سیستم های کامپیوتری OBD، DTC ها در یک حافظه “غیر فرار” ذخیره می شوند که حتی اگر باتری یا کامپیوتر قطع شود، باقی می ماند. کدهای عیب دست نخورده باقی می مانند تا زمانی که شما یا مکانیک ها آنها را با استفاده از ابزار اسکن پاک کنید.

پاک کردن کدهای DTC با قطع منبع تغذیه یا باتری رایانه توصیه نمی‌شود، زیرا می‌تواند منجر به از بین رفتن از پیش تنظیم شده رادیویی الکترونیکی و سیستم کنترل آب و هوا شود.

همچنین می تواند منجر به از دست دادن حافظه “یادگرفته” سیستم کامپیوتری موتور شود که بازیابی آن تقریبا غیرممکن است زیرا شامل تنظیماتی است که در طول زمان برای جبران عادات رانندگی و فرسودگی موتور انجام شده است.

کامپیوتر موتور همچنین ممکن است نیاز به یک فرآیند یادگیری خاص داشته باشد تا در صورت از دست دادن نیرو در خودروهایی که کامپیوتر موتور گیربکس الکترونیکی را نیز کنترل می‌کند، عملکرد انتقال صحیح را دوباره یاد بگیرد.

خودکار کردن فرآیند DTC

وقتی از یک سیستم تله‌ماتیک خوب استفاده می‌کنید، کدهای DTC می‌توانند مستقیماً به میز ناوگان بروند. دیسپچر می تواند به راننده بگوید که چگونه با مشکل برخورد کند و در همان زمان وسیله نقلیه دیگری را برای تحویل گرفتن بار در صورت نیاز بفرستد.

یک کامیون مجهز به پورت OBD-II می تواند به سرعت و به راحتی به سیستم ردیابی ناوگان متصل شود. سیستم عیب‌یابی خودرو Motive نمونه‌ای از ELD و مدیریت ناوگان دستگاه

عیب یابی روی برد راه حل های تله ماتیک و ناوگان را ممکن می سازد. بدون OBD، هیچ راهی برای انتقال داده وجود نخواهد داشت. با یک سیستم عیب یابی خوب خودرو، می توانید مشکلات تعمیر و نگهداری را زود تشخیص دهید. ویژگی های دروازه عیب یابی خودرو Motive به شما کمک می کند:

  • کدهای خطا را از طریق اتصال مستقیم به عیب یابی خودروی سواری نظارت کنید
  • مشکلات خودرو را در زمان واقعی تشخیص دهید، برخی از آنها قبل از وقوع
  • سرعت، زمان بیکاری و سایر جزئیات را مانیتور کنید
  • سایش و پارگی را دنبال کنید – روندها را محاسبه کنید تا بفهمید چه قطعاتی سریعتر از بقیه فرسوده می شوند
  • مسائل مهمی را که در گزارش‌ها برجسته شده‌اند، پیدا کنید و به آنها رسیدگی کنید

آنچه رانندگان شما باید در مورد DTC بدانند

هنگامی که چراغ چک موتور روشن می شود و روشن می ماند هرگز نادیده نگیرید. چراغ چک موتور یا چراغ نشانگر نقص (MIL) که روشن می ماند نشانگر یک مشکل اساسی در وسیله نقلیه شما است که توجه فوری را می طلبد.

روشن شدن MIL تنها یکی از چندین نشانگر خودروی خطاهای DTC است و زمانی که مشکل بر آلایندگی‌ها تأثیر بگذارد، می‌توانند روشن شوند.

خطاهای DTC همچنین می توانند چراغ های دیگر، از جمله سیستم مهار اضافی (SRS) در کامیون های سبک، کیسه های هوا و غیره را روشن کنند.

بسته به پیکربندی و مشکل سیستم خودرو، چراغ MIL می تواند روشن و خاموش شود یا به طور مداوم روشن شود.

اکثر رایانه‌های موتور خودرو معمولاً وقتی چراغ MIL روشن می‌شود، خود را روی حالت پشتیبان تنظیم می‌کنند تا به خودرو اجازه دهد تا زمانی که مشکل برطرف شود به کار خود ادامه دهد.

با این حال، این حالت «لنگت خانه» می‌تواند تا چندین تن سوخت مصرف کند، که رسیدگی سریع به عیب را ضروری می‌کند.

مطمئن شوید که رانندگان و کارکنان کدهای خطای DTC را با استفاده از اسکنر OBD پاک نمی کنند، بدون اینکه ابتدا مشکل خودرو برطرف شود.

این نه تنها می تواند منجر به آسیب های بیشتر خودرو شود، بلکه در تست آلایندگی ناموفق نیز می تواند منجر شود. بازرسان مرکز تست آلایندگی از اسکنرهای OBD خود استفاده می کنند که به آنها امکان می دهد کدهای DTC را پیدا کنند و به راحتی می توانند وسیله نقلیه شما را رد کنند.

علاوه بر این، اگر باتری فعلی آن قبلاً قطع شده، به تازگی تعویض شده، خاموش شده است، هرگز وسیله نقلیه خود را برای تست آلایندگی نبرید.

باتری های خودرویی که کمتر از پنج ولت باشد، حافظه کامپیوتر را از بین می برد و بدون آن، خودروی شما به طور خودکار در تست آلایندگی مردود می شود.

کارستان

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.