جتا VA3 سدان وارداتی ماموت خودرو به ایران + قیمت و مشخصات

0

جتا VA3 همان فولکس واگن جتا نسل دوم ریبج شده و فیس لیفت است. سبک طراحی این خودرو به هیچ عنوان به محصولات شلوغ و پرزرق و برق آسیایی شباهت ندارد و طراحی اصیل آلمانی در استایل ظاهری این خودرو کاملا مشهود است.

جتا VA3 یک سدان اقتصادی بوده که محصول مشترک کمپانی فولکس واگن – فاو چین بوده که قرار است به زودی توسط ماموت خودرو به صورت اقتصادی به بازار ایران عرضه شود.

فولکس واگن از سال 1991 همکاری خود را با شرکت فاو چین آغاز کرد. در سال 2019 فولکس واگن و فاو طی تصمیمی مشترک زیربرند Jetta جتا را تاسیس کردند که اکنون این زیربرند خود شامل چند محصول مختلف بوده که یکی از آنها همین سدان جتا VA3 بوده که قرار است به زودی به بازار ایران وارد شود.

 قیمت جتا VA3  تازه های خودرو در ایران  جدیدترین خودرو چین در ایران  جدیدترین خودروهای وارداتی  شرکت ماموت خودرو  قیمت محصولات ماموت خودرو  ماموت خودرو

برند جتا Jetta چیست؟

زمینه شکل گیری جتا محبوبیت زیاد خودروی فولکس واگن جتا سدان محبوب و اقتصادی آلمانی بوده که از دهه 1990 وارد بازار چین شد. خودروی جتا VA3 در واقع همان نسل دوم فولکس واگن جتا اما با لوگوی متفاوت است.

نسل دوم فولکس واگن جتا در سال 2013 رونمایی شد که در بازارهای اقتصادی پسند و حتی بازار چین فروش بسیار خوبی داشت. همین موضوع زمینه ساز شکل گیری برند جتا شد و این شرکت که از محبوبیت این سدان در بازار چین به خوبی آشنا بود، تصمیم گرفت که نام خود را از یکی از محبوبترین محصولات فولکس در چین بگیرد. البته اکنون جتا علاوه بر این سدان دو محصول دیگر VS5  و VS7 را نیز دارد که آنها نیز قرار است توسط ماموت خودرو به صورت وارداتی به ایران عرضه شوند.

طراحی ظاهری جتا VA3 سدان اقتصادی وارداتی ماموت خودرو

جتا VA3 همان فولکس واگن جتا نسل دوم ریبج شده و فیس لیفت است. سبک طراحی این خودرو به هیچ عنوان به محصولات شلوغ و پرزرق و برق آسیایی شباهت ندارد و طراحی اصیل آلمانی در استایل ظاهری این خودرو کاملا مشهود است. البته چینی ها سعی کرده اند با کروم کاری جلوپنجره و برخی قسمت ها ظاهر این خودرو را به محصولات آسیایی نزدیکتر کنند، اما با این اقدامات هم نتوانسته اند منکر فولکس واگن بودن این خودرو شوند.

جتا VA3 یک سدان سگمنت B بوده و طول، عرض و ارتفاعی به ترتیب معادل 4501، 1704 و 1469 میلی متر داشته و فاصله بین دو محور آن 2604 میلی متر است. در نمای جلو چراغ های بزرگی را شاهد هستیم که از دو سمت جلوپنجره کروم کاری شده را احاطه کرده اند. در میان این جلوپنجره نیز لوگوی J نصب شده و داخل سپر نیز دیلایت های مورب این خودرو دیده می شوند که نمونه آن در دیگر محصولات جتا نیز دیده شده است.

هرچند جتا VA3 در پروفیل جانبی تفاوتی با فولکس واگن جتا ندارد، اما در بخش عقبی تغییراتی را در گرافیک و قالب چراغ ها مشاهده می کنیم. اما باز هم این تغییرات به حدی نیست که به دیزاین اروپایی این سدان اقتصادی لطمه بزند.

نسخه ای که ما در ماموت خودرو با آن ملاقات کردیم، نسخه پایه این خودرو بود که به لاستیک با عرض 175 و رینگ 14 اینچی فولادی با قالپاق مجهز بود. البته ماموت خودرو اظهار کرد که ممکن است نسخه مجهزتر این خودرو با رینگ آلیاژی و لاستیک پهنتر را به بازار ایران عرضه کند.

طراحی کابین جتا VA3

جتا VA3 در بخش دیزاین کابین نسبت به نسخه تازه فیس لیفت شده فولکس واگن جتا متمایز است. البته شیفتر دنده و غربیلک فرمان تقریبا با نسخه اصلی مشابه هستند، اما به طور کلی کابین مقداری نسبت به فولکس واگن جتا سالخورده تر بوده و قدیمی تر به نظر می رسد. اما در مقام یک سدان اقتصادی و با توجه به نیاز بازار ایران به چنین خودرویی، به هیچ عنوان نمی توان به آن خرده گرفت.

با توجه به اقتصادی بودن جتا VA3 تمام کابین از پلاستیک خشک ساخته شده، اما این به معنای بی کیفیت بودن این خودرو نیست. در واقع جتا در عین اقتصادی بودن کیفیت ساخت مناسبی دارد و یقینا در صورت عرضه به ایران دردسر به شدت بزرگی را برای ایران خودرو و سایپا و محصولات اقتصادی و بی کیفیتی که تولید می کنند ایجاد خواهد کرد. این نسخه مورد بررسی روی فرمان فاقد کلیدهای کنترلی بود و جای بسیاری از آپشن ها در آن خالیست. در میان داشبورد خبری از نمایشگر مالتی مدیا نبوده و سیستم تهویه نیز در مدلی که ما مشاهده کردیم از نوع دستی بود. اما ممکن است هریک از این موارد در نسخه ای که وارد ایران می شوند تغییر کند.

مشخصات فنی جتا VA3

جتا VA3 دارای یک پیشرانه 1.5 لیتری چهار سیلندر تنفس طبیعی از پیشرانه های فولکس واگن بوده که قادر به تولید 110 اسب بخار قدرت و 145 نیوتن متر گشتاور است. این خودرو در بازار چین با گیربکس 5 دنده دستی و همچنین 6 سرعته اتوماتیک نیز عرضه می شود که ظاهرا ماموت خودرو قصد واردات جتا VA3 را با گیربکس اتوماتیک دارد. این سدان اقتصادی با همین موتور و گیربکس طی 11 ثانیه از حالت سکون به مرز 100 کیلومتر بر ساعت می رسد و نهایت سرعت قابل پیمایش آن 180 کیلومتر بر ساعت اعلام شده است.

البته این خودرو در بازار چین با پیشرانه 1.4 لیتری چهار سیلندر توربو TSI فولکس نیز عرضه شده که بعید است با این مشخصات به ایران راه پیدا کند. چراکه ماموت خودرو با این سدان قصد سهم خواهی از بازار سدان های اقتصادی را دارد.

تست و بررسی جتا VA3

جتا VA3 یک سدان اقتصادی با موتور 110 اسب بخاری بوده و اصلا توقع شتابگیری خوبی از این خودرو نداشتیم. ولی در کمال ناباوری هماهنگی بسیار خوبی بین موتور و گیربکس این خودرو را شاهد بودیم. شتاب صفر تا 100 جتا VA3 را با دستگاه درگی اندازه گیری کردیم و این خودرو با یک سرنشین موفق شد طی 13.9 ثانیه از حالت سکون به مرز 100 کیلومتر بر ساعت برسد. این رقم برای سدان اتوماتیک با موتور 1.5 لیتری تنفس طبیعی آن هم روی پیستی که سطح آن موزاییک بوده بسیار مناسب است. لازم به ذکر است که گیربکس این خودرو فاقد حالت تعویض دنده دستی بوده و صرفا برای آن یک مد رانندگی اسپرت در نظر گرفته شده که حساسیت پدال گاز را بیشتر می کند. نکته جالب که در تست و بررسی جتا VA3 به آن رسیدیم، امکان گاز خوردن موتور این خودرو تا 6500 دور بر دقیقه بوده و این موضوعیست که در دیگر خودروهای چینی بازار ایران شاهد نبودیم. اما جتا VA3 با اتکا به موتور فولکس واگن و کیفیت ساخت بهتر موتور رانندگی لذتبخش تری را به ارمغان می آورد.

امکانات ایمنی و رفاهی جتا VA3

جتا VA3 در تریم های مختلفی به بازار چین عرضه می شود که ماموت خودرو به احتمال زیاد فولترین نسخه آن را برای واردات به ایران درنظر گرفته است. این خودرو دارای تجهیزات ایمنی و رفاهی مانند چهار کیسه ایمنی هوا، سیستم ترمز ضد قفل، سیستم کنترل پایداری الکترونیکی، ترمز کمکی، توزیع الکترونیکی نیروی ترمز، دوربین دنده عقب، سنسور دنده عقب، فرمان برقی، کروز کنترل، کلیدهای کنترلی روی فرمان، سانروف، سنسور نور، سنسور باران، نمایشگر لمسی 8 اینچی سیستم مالتی مدیا و … است.

البته نسخه ای ما در کارخانه ماموت خودرو مشاهده کردیم مدل پایه بود و دارای سیستم تهویه دستی بود فاقد سیستم مالتی مدیا و سانروف بود. ضمن اینکه تنها دو کیسه ایمنی هوا داشت و دوربین دنده عقب، کروز کنترل، سانروف و … هم برای آن لحاظ نشده بود. اما با وجود همه این موارد دارای سیستم اتو استارت استاپ پیشرانه بود که در ترافیک و هنگام توقف به صورت خودکار موتور خودرو را خاموش می کرد تا مصرف سوخت به حداقل برسد.

قیمت

جتا VA3 بسته به سطح تجهیزات ایمنی و رفاهی در بازار چین قیمتی بین 9500 تا 13 هزار و 200 دلار دارد. با در نظر گرفتن تعرفه گمرکی برای نسخه فول و سود شرکت و هزینه های حمل و نقل، تصور ما بر این بوده که جتا VA3 با قیمتی در محدوده 1.5 میلیارد تومان به بازار ایران عرضه شود.

منبع:خودرونویس

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.