گزارش تکان‌دهنده از تصادف مرگبار پژو آردی با بنز + عکس

0

«اول هفته‌ای اواخر فصل بهار است. شنبه‌های ما، مثل شنبه‌های دیگر مشاغل نیست که با خمیازه و یک فنجان قهوه شروع شود. ما روزهایمان را بعضاً با گزارش‌های ناگواری شروع می‌کنیم که تا مدت‌ها نمی‌توانیم فراموششان کنیم؛ ولی همیشه تلاشمان بر این است که به عنوان واسطه‌ای از طرف خدا، سلامتی را به مردم هدیه کنیم. شنبه این هفته هم برای ما با اعلام مأموریتی بسیار دردناک شروع شد.»

صحنه باورنکردنی یک تصادف

اینها را یاسین یعقوب‌زاده، کارشناس اورژانس می‌گوید که در روز شنبه، 27 خرداد، به آنها گزارشی از یک تصادف سهمگین اعلام می‌شود. در گزارش اولیه اعلام می‌شود که یک نفر در این تصادف جان خود را از دست داده است؛ ولی سرنوشت شومِ سرنشینان یکی از خودروها، ماجرا را به اینجا ختم نمی‌کند.

این کارشناس اورژانس می‌گوید: «حدود ساعت 5 و 20 دقیقه صبح بود که به ما مأموریتی اعلام شد. در تماس مردمی اولیه گفته شده بود که در جاده مرند-جلفا در نزدیکی سه راه قره تپه، دو خودروی پژو آردی و بنز با هم سرشاخ شده و یک نفر جان خود را از دست داده و یک نفر مصدوم است. اما این همه ماجرا نبود و قرار بود حادثه تلخ‌تری را از نزدیک شاهد باشیم. حدوداً 6 دقیقه‌ای طول کشید تا به محل حادثه برسیم.»

یعقوب‌زاده می‌افزاید: «فکرش را هم نمی‌کردیم. تصور ما از صحنه حادثه، یک نفر فوتی و یک نفر مصدوم بود و فکر می‌کردیم حال بقیه خوب است؛ ولی آنچه به چشم دیدیم، بی‌نهایت دردناک بود.»

مرگ همزمان 4 عضو خانواده

او در توصیف صحنه حادثه می‌گوید: «خودروی پژو آردی، له شده بود و چهار سرنشینش، در دم جان خود را از دست داده بودند. از آنجایی که این جاده دو طرفه است، پژو آردی به دلیل انحراف به چپ، با یک بنز سر شاخ می‌شود و آنچه نباید، رخ می‌دهد. چهار سرنشین خودروی پژو آردی، همگی اعضای یک خانواده بودند؛ پدر و مادر و دختر و پسر نوجوان. پدر و مادر که در صندلی جلوی ماشین نشسته بودند به علت شدت برخورد از ماشین به بیرون پرتاب شده بودند و دو فرزند این خانواده، که روی صندلی عقب نشسته بودند، در خودروی له شده، گیر افتاده و جان خود را از دست داده بودند.»

یاسین یعقوب‌زاده با صدایی مملو از تأسف می‌افزاید: «در چنان شرایطی، دیگر کاری از دست ما ساخته نبود. با نیروهای هلال احمر برای خارج کردن دو جسد گیر افتاده در ماشین و ناوگان حمل متوفی برای انتقال اجساد تماس گرفتیم. خودمان همه تمرکزمان را روی راننده بنز که فرد مصدوم این حادثه بود قرار دادیم.»

راننده بنز غمگین بود

او با اشاره به اینکه راننده خودروی بنز، حال عمومی خوبی داشت و فقط به علت باز نشدن یکی از ایربگ‌ها، بینی‌اش شکسته بود، می‌گوید: «حال عمومی راننده بنز خوب بود. او وقتی که به محل حادثه رسیده بودیم، کنار جاده بود. به نظر می‌رسید بشدت ناراحت است و استرس دارد.غمی داشت که مشخص بود قرار نیست به این زودی‌ها آن را فراموش کند. حق هم داشت؛ حادثه‌ای را که او با چشم‌های خودش دیده بود حتی نمی‌توان متصور شد و از ذهن گذراند چه برسد به اینکه در همان محل هم حضور داشته باشید.»
یاسین یعقوب‌زاده، که حدود هشت سالی می‌شود کارشناس اورژانس است در ادامه می‌گوید: «خودروی بنز ایمن بود و راننده آسیب جدی ندیده بود. گویا فقط یکی از ایربگ‌های بنز دچار مشکل فنی شده و باز نشده بود؛ برای همین این راننده از همان قسمت دچار آسیب شده بود. بینی راننده بنز شکسته و بخشی از صورتش آسیب دیده بود؛ اما با این حال، خودش از ماشین پیاده شده بود و با غم و اندوه فراوان، عرض جاده را قدم می‌زد.»
او می‌افزاید: «چند دقیقه‌ای سر صحنه بودیم و به شرایط راننده بنز رسیدگی و بعد او را به بیمارستان منتقل کردیم. مردم هم نگران و در صحنه جمع شده بودند، دلشان می‌خواست کمک کنند؛ ولی کاری از دستشان بر نمی‌آمد.»

برای همه دردناک است

این کارشناس اورژانس می‌گوید:«بعضی‌ها فکر می‌کنند کارشناسان اورژانس آنقدر حادثه و شرایط دلخراش دیده‌اند که دیگر چنین شرایطی برایشان عادی است و دلشان تبدیل به سنگ شده. وقتی 10 بار دستمان شکست، بار یازدهم دیگر درد نخواهد داشت؟ بله دردناک است؛ درست مثل همین حادثه که بعید می‌دانم بتوانم از ذهنم پاکش کنم. قطعاً ما از دیدن رنج و درد مردم ناراحت می‌شویم؛ ولی از آنجایی که با جان مردم سر و کار داریم، موقع کار، تمام تمرکزمان را روی فرد مریض و آسیب دیده و کمک‌رسانی به او قرار می‌دهیم. به همین دلیل آن لحظه نمی‌توانیم احساساتمان را بروز دهیم چراکه اگر احساساتی شویم، نمی‌توانیم با دقت به شرایط بیمار یا مصدوم رسیدگی کنیم و این در کار ما اختلال ایجاد می‌کند؛ اما بعد از آن، همه چیز فرق می‌کند.»

یاسین یعقوب‌زاده تأکید می‌کند: «همچنین این مورد هم لازم به ذکر است، مردمی که صحنه را شلوغ می‌کنند، تصورشان این است که می‌توانند به ما کمک کنند؛ ولی اینکه جلوی دست و پای ما را بگیرند و نتوانیم بموقع تجهیزات را پیدا کنیم و اجازه ندهند روی کارمان تمرکز داشته باشیم اصلاً کمک به حساب نمی‌آید. بعضاً برخی با گفتن ناسزا روحیه ما را تخریب می‌کنند با وجود این، ما همیشه سعی می‌کنیم روی کارمان تمرکز داشته باشیم و این‌گونه است که برخی فکر می‌کنند ما هیچ احساسی نداریم.»

او در پایان می‌گوید: «من به عنوان یک هموطن از اینکه اوضاع جاده‌ها و خودروها به این شکل است بسیار ناراحت می‌شوم و افسوس می‌خورم که‌ ای کاش می‌شد کاری کرد که دیگر چنین سوانحی رخ ندهد. با همه اینها از رانندگان می‌خواهم هیچ وقت در رانندگی شتاب نکنند. درست است که زندگی در دنیای ماشینی، نیازمند سرعت است ولی حتی اگر کارهایمان یک هفته هم به تعویق بیفتند، بهتر از این است که برای همیشه دستمان از دنیا کوتاه شود. همچنین امیدوارم مسئولان خودروی خارجی با کیفیت وارد کنند تا مردم این‌گونه جان خود را از دست ندهند.»

لازم به توضیح است محور مرند-جلفا به طول ۶۷ کیلومتر به دلیل دوطرفه بودن، یکی از جاده‌های خطرخیز و حادثه‌آفرین در آذربایجان شرقی است و ضرورت دو بانده کردن این مسیر برای افزایش ایمنی و کاهش حوادث اجتناب ناپذیر است. در جریان سفر دوم رئیس‌جمهور به آذربایجان شرقی ۶ کیلومتر از این مسیر دو بانده شد و در چند ماه گذشته هیچ فوتی نداشته است.

منبع:ایران

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.