آشنایی با انواع دستگیره درب ماشین (تصاویر)

0

انواع دستگیره های درب خودرو که شاید ندیده باشید!

  • دستگیره درب قدیمی
  • دستگیره هایی با دکمه فشاری
  • دستگیره های ماشه ای
  • دستگیره های فلپ
  • دستگیره های Pull Up.
  • دستگیره های Push Down.
  • دستگیره های لمسی

انواع دستگیره درب ماشین و تفاوت هایشان

انواع دستگیره درب ماشین به طور معمول محصول شرکت های خودروسازی هستند. دستگیره درب خودرو از قطعاتی است که اگر به شیوه صحیح از آن استفاده نشود به سرعت مستهلک می شود. تولید دستگیره خودرو برای شرکت های خودروسازی دارای اهمیت زیادی می باشد زیرا این قطعه در نمای ظاهری و حفظ امنیت ماشین دارای اهمیت زیادی است. محافظ دستگیره خودرو نیز از قطعاتی است که پیشنهاد می کنیم حتما آن را تهیه کنید زیرا در افزایش طول عمر مفید دستگیره ماشین شما دارای اهمیت زیادی است. ما در ادامه مطلب به آویز دستگیره خودرو نیز می پردازیم.

دستگیره درب ماشین (Door Handle) از بخش هایی در خودرو بشمار می آید که بسیار زیاد مورد استفاده قرار می گیرد. اما به طور کلی بهتر است در استفاده از انواع دستگیره درب ماشین دقت کافی داشته باشیم زیرا در شیوه باز و بسته شدن هر کدام از آنها تفاوت هایی وجود دارد. تولید دستگیره خودرو در طول تاریخ خودروسازی دنیا جایگاه منحصر به فردی داشته است. شرکت های خودروسازی به طور مداوم در طول این سال ها تلاش کرده اند که دستگیره هایی با کیفیت و مدرن را ارائه دهند.

تغییرات در انواع دستگیره درب ماشین

بیشتر تغییراتی که در طول سال ها روی دستگیره خودرو انجام شده است به دلیل افزایش راحتی استفاده، آیرودینامیک مناسب، ایمنی، تکنولوژی و .. بوده است. تولید دستگیره خودروهای جدید باعث شده است که میزان امنیت ماشین افزایش یابد و همچنین با ارگونومی دست انسان نیز سازگاری خوبی داشته باشد.

ارتباط تکنولوژی با انواع دستگیره درب ماشین

رانندگان با تجربه می دانند که در گذشته بین دستگیره درب خودرو و قسمت قفل شونده آن ارتباطی مکانیکی بوده است که که به مرور زمان و با پیشرفت تکنولوژی این ارتباط امروزه به صورت الکترونیکی بر قرار می شود.

دستگیره درب ماشین های قدیمی به طور معمول دارای سیستم پیچیده ای نبود و همین موضوع دلیل اصلی بود که سارقان می توانستند با یک سیم مفتول به راحتی خودرو ها را بدزدند. اما دستگیره های امروزی که با تکنولوژی روز دنیا ساخته شده اند کار را برای سارقان بسیار سخت کرده اند به گونه ای که آنها برای سرقت یک خودرو باید وقت و زمان زیادی را صرف کنند که در نهایت احتمال شکست شان هم بسیار زیاد است. این نوع دستگیره ها را با کیفیت عالی می توانید در خودروهای لوکس به راحتی مشاهده کنید.

در ادامه همین مطلب می توانید یکی از موضوعات مرتبط تحت عنوان مواردی که باعث می شوند، درب خودرو به خوبی بسته نشود را بررسی می کنیم.

انواع دستگیره درب ماشین

ما در ادامه مطلب به به دستگیره های مشهور و شناخته شده می پردازیم که شناخت آنها در هنگام خرید می تواند کمک مناسبی برایتان باشد.

دستگیره قدیمی

 آموزش تعویض دستگیره پراید  قیمت دستگیره دنا  دستگیره پژو پارس  دستگیره تارا  دستگیره مرسدس بنز  انواع دستگیره درب خودرو  بهترین دستگیره خودرو  آویز دستگیره خودرو  دستگیره لمسی خودرو  قطعات خودرو  تعویض دستگیره پژو 206

این مدل از دستگیره را می توان از قدیمی ترین مدل ها دانست. این دستگیره ها شباهت بسیاری به دستگیره های درب خانه دارند. این دسته متاسفانه خیلی ظاهر جذابی ندارد و به همین دلیل بسیاری از رانندگان دوست نداشتند از آن استفاده کنند. جنس این دستگیره ها از فلز بود و به دلیل فشار زیادی که در زمان باز و یا بسته کردن درب به آنها وارد می شد هیچ وقت شرکت های خودروسازی آنها را از جنس پلاستیک تولید نکردند. براق بودن دسته های فلزی خودرو می توانست کمی جذابیت برای ماشین ایجاد کند.

دستگیره ماشه ای

دستگیره های ماشه ای

طراحی این دستگیره به شیوه ای است که یک قطعه اضافی در قسمت پشت آنها قرار دارد که شبیه ماشه عمل می کند و با کشیده شدن آن درب خودرو باز می شود. این نوع از دستگیره ها به دو صورت فلزی و پلاستیکی در خودروها استفاده می شدند زیرا نیروی اعمال شده به آن ها زیاد نبود.

دستگیره فشاری

دستگیره های ماشه ای

دستگیره های فشاری دارای طراحی ظاهری زیبایی هستند که نظر هر شخصی را به خود جلب می کنند. شرکت های خودروسازی در تولید دستگیره درب خودرو فشاری تلاش کرده اند هیچ زائده ای بیرون نباشد تا در کنار ظاهر از نظر آیرودینامیک نیز مناسب باشد. ساخت این نوع دستگیره کمی سخت است و مراحل طراحی تولید آن نیز پیچیدگی های خاصی دارد که همین موضوع باعث شده است این نوع دستگیره بیشتر در ماشین های لوکس به کار برود. امروزه بسیاری از کسانی که علاقه مند به خودرهای کلاسیک هستند از این نوع دستگیره ها استفاده می کنند. شیوه کار با این دستگیره ها اینگونه است که شما با فشار دادن یک قسمت آن درب خودرو را باز می کنید.

دستگیره فلپ

دستگیره های ماشه ای

این نوع دستگیره تا دهه ۹۰ روی خودروهای نصب می شد. یکی از ماشین هایی که از این نوع دستگیره ها زیاد استفاده می کرد هوندا سیویک بود. شیوه عملکرد این نوع از دستگیره اینگونه بود که با بیرون کشیدن یک بخش فلزی یا پلاستیکی آن درب باز می شد. اما بعضی از آنها طوری طراحی شده بودند که شما می توانستید با یک انگشت به راحتی آن را باز کنید.

دستگیره های Pull Out

دستگیره های Pull Out امروزه به عنوان پرکاربردترین نوع دستگیره شناخته می شوند. مکانیزم عملکرد این دستگیره اینگونه است که شما با کشیدن قسمت متحرک به سمت بیرون می توانید درب را باز کنید. این دستگیره ها دارای قیمت مناسبی هستند که یکی از دلایل مهم محبوبیت آنها در بین رانندگان می باشد.

این دستگیره ها برای خودرو شما امنیت مناسبی را فراهم می کنند. شما در حین باز کردن درب خودرو با وجود این دستگیره ها و همچنین داشتن ناخن بلند به هیچ عنوان احساس ناراحتی نمی کنید زیرا می توانید با استفاده از دکمه روی دسته به راحتی درب خودرو را باز کنید.

دستگیره های Pull Up

 آموزش تعویض دستگیره پراید  قیمت دستگیره دنا  دستگیره پژو پارس  دستگیره تارا  دستگیره مرسدس بنز  انواع دستگیره درب خودرو  بهترین دستگیره خودرو  آویز دستگیره خودرو  دستگیره لمسی خودرو  قطعات خودرو  تعویض دستگیره پژو 206  دستگیره های pull up

از این نوع دستگیره ها در دهه 80 و 90 به وفور پیدا میشد.برای باز کردن در کافی بود که به سمت بالا کشیده شود و به راحتی درب خودرو باز میشد.این دستگیره ها هم به دلیل قوانین ایمنی از بازار خودرو کنارگذاشته شد.یکی از ویژگی های متمایز این نوع دستگیر نسبت به قبلی ها به صرفه بودن آن است.

دستگیره های Push Down

برخلاف تمام دستگیره های بالا که به سمت بیرون کشیده میشد این دستگیره را باید به سمت داخل فشار داد تا باز شود.البته که این نوع دستگیره در صنعت خودرو بسیار نادر است اما در انواع مختلف به بازار خودرویی راه پیدا کرد.

دستگیره های لمسی

 آموزش تعویض دستگیره پراید  قیمت دستگیره دنا  دستگیره پژو پارس  دستگیره تارا  دستگیره مرسدس بنز  انواع دستگیره درب خودرو  بهترین دستگیره خودرو  آویز دستگیره خودرو  دستگیره لمسی خودرو  قطعات خودرو  تعویض دستگیره پژو 206  دستگیره های pull up

فناوری لمسی برای اولین بار روی درب های خانه ها پیاده سازی شد و پس از موفقیت و محبوبیت زیادی که به دست آورد شرکت های خودروسازی از آن در سیستم دستگیره خودرو نیز استفاده کردند. شیوه عملکرد این فناوری اینگونه است که دستگیره درب خودرو فقط  با اثر انگشت شخصی که شما تعریف کرده اید باز می شود. کابرد این نوع دستگیرها بیشتر بر روی خودروهای لوکس و یا برقی است.

البته از طرفی باید گفت که این نوع از دستگیره ها بیشتر بر روی خودروهای بسیار لوکس و یا خودروهای برقی مورد استفاده قرار می گیرند. بهتر است بدانید در روند تولید دستگیره خودرو لمسی فناوری های پیشرفته ای به کار رفته است که همین موضوع باعث شده در مقایسه با انواع دستگیره درب ماشین اختلاف قیمت چشمگیری داشته باشد. این نوع از دستگیره درب خودرو به دلیل فناوری خاص و قیمت بالایی که دارد هنوز به طور عمومی مورد استفاده قرار نمی گیرد.

قطعات مرتبط با انواع دستگیره درب ماشین

اما در این میان قطعاتی وجود دارند که به نوعی با درب ماشین و دستگیره آن مرتبط هستند. شما با شناخت درست این قطعات و تهیه آن می توانید باعث افزایش طول عمر مفید درب خودرو و دستگیره آن شوید.

آویز دستگیره خودرو

زمانی که شما با خودروتان در حال حرکت هستید و سرعت بالایی دارید آویز دستگیره خودرو می تواند محلی مناسب برای سرنشینان باشد تا با استفاد از آن به راحتی بتوانند در مقابل تکان خوردن های خودرو تعادل شان را حفظ کنند. آویز دستگیره خودرو به طور معمول دارای یک بند است که به سقف ماشین متصل می شود و یک دستگیره که سرنشین ها بتواند دستشان را از آن بگیرد. این آویزها به طور معمول دارای رنگ های مختلفی هستند که می توانند به زیبایی خودرو شما کمک کنند.

محافظ دستگیره خودرو

حفظ امنیت خودرو همیشه یکی از دغدغه های رانندگان است. بسیاری از سارقان با ترفندهایی که بلد هستند می توانند از طریق باز کردن دستگیره درب خودرو سرقت خود را انجام دهند. شما می توانید با تهیه یک محافظ دستگیره خودرو و نصب آن از این مسئله جلوگیری کنید. البته پیشنهاد می کنیم در کنار تهیه محافظ دستگیره خودرو، قفل کاپوت و قفل صندق عقب را نیز تهیه کنید تا خیال تان از امنیت این قسمت ها در خودرو راحت باشد.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.