انواع اورینگ و مشخصات فنی آنها
انواع اورینگ و مشخصات فنی آنها
در این مقاله به بررسی انواع اورینگ، مشخصات فنی و سازگاری آنها در محیطهای مختلف پرداخته میشود. برای کسب اطلاعات در مورد اورینگ و رینگ محافظ به مقاله “اورینگ O-ring خودرو چیست” مراجعه کنید.
انواع اورینگ :
اورینگها از لحاظ نوع کاربری به سه دسته زیر تقسیم میشوند:
- اورینگ برای آببندی قطعات رفت و برگشتی
- اورینگ برای آببندی قطعات ثابت
- اورینگ آببندی درپوشها و فلانچها
شکل 1 نحوه استفاده از اورینگ برای آببندی قطعات رفت و برگشتی را نشان میدهد.
شکل1-استفاده از اورینگ روی پیستون یا سیلندری که نسبت به یکدیگر دارای حرکت هستند
نکته: گریس مورد استفاده بین دو اورینگ نصب شده روی پیستون یا بین اورینگ و گردگیر نصب شده روی سیلندر برای اهداف روانکاری نبوده و صرفا به منظور ارتقای وضعیت آببندی مورد استفاده قرار گرفته است لذا عمدتا از گریسی سدیمی با پایه صابون با مشخصات NLGI No. 2 استفاده میشود.
شکل 2 استفاده از اورینگ برای آببندی بین محور ثابت و بدنه را نشان میدهد. باید توجه داشت که دقت ابعادی ساخت شیار محل نصب اورینگ روی محور باید به نحوی باشد که اورینگ با فشردگی حدود 8% در پوسته نصب گردد و از لهیدگی بیش از حد اورینگ که طبیعتا منجر به نشتی خواهد شد، پیشگیری گردد.
1-لهیدگی اورینگ به دلیل عدم رعایت استفاده از اورینگ (o-ring) با ابعاد هندسی مناسب یا خطای ساخت
شکل 2-استفاده از اورینگ برای آببندی محور ثابت و بدنه
شکل 3 استفاده از اورینگ برای آببندی درپوشها یا فلانچهای ثابت را نشان میدهد.
شکل 3-استفاده از اورینگ برای آببندی درپوشها و فلانچهای ثابت
جدول 1 مشخصات اورینگها از جنسهای مختلف را نشان میدهد.
جدول 1-مشخصات فنی اورینگها
سازگاری اورینگ به مواد مختلف:
جدول 2 سازگاری اورینگ نسبت به مواد مختلف را نشان میدهد.
جدول 2-سازگاری اورینگ نسبت به مواد مختلف