انواع شیلنگ در خودرو و کاربرد هر کدام + عکس

0

آشنایی با انواع شیلنگ در خودرو

 قیمت شلنگ بنزین سمند  تعویض شلنگ باک پراید  لیست قیمت انواع شلنگ جات  قیمت شلنگ هیدرولیک 405  انواع شلنگ خودرو  قطعات خودرو  تسمه ها و شیلنگ ها پراید کجاست  شیلنگ رادیاتور پراید  قیمت شیلنگ بنزین پژو  قیمت شیلنگ رادیاتور 206  شیلنگ رادیاتور خودرو  شیلنگ هیدرولیک خودرو  تعویض شیلنگ بنزین 206

خودروی شما شامل بسیار زیادی از مایعات و بخار است و جابجایی این مایعات و بخارها از طریق شیلنگ صورت می گیرد.

تقریباً هر یک از شیلنگ های خودرو برای یک هدف منحصر به فرد طراحی شده اند و با قطعات دیگر قابل تعویض نیستند. مایع انتقال شما به نوع خاصی از شیلنگ نیاز دارد. فشار مایع مخلوط شده با انواع رسوبات که در شیلنگ جریان می یابد، فشار مایع مخلوط شده با انواع رسوبات که در شیلنگ جریان می یابد، به مرور زمان موجب فرسودگی شیلنگ ها می شوند.  این تصور که مایعات نمی توانند باعث ساییدگی شوند، اشتباه است.

انواع شیلنگ

 قیمت شلنگ بنزین سمند
 تعویض شلنگ باک پراید
 لیست قیمت انواع شلنگ جات
 قیمت شلنگ هیدرولیک 405
 انواع شلنگ خودرو
 قطعات خودرو
 تسمه ها و شیلنگ ها پراید کجاست
 شیلنگ رادیاتور پراید
 قیمت شیلنگ بنزین پژو
 قیمت شیلنگ رادیاتور 206
 شیلنگ رادیاتور خودرو
 شیلنگ هیدرولیک خودرو
 تعویض شیلنگ بنزین 206
 تعویض شیلنگ کولر 206
 شیلنگ کولر خودرو

 

شیلنگ سوخت کم فشار خودرو

سیستم های سوخت کم فشار، در وسایل نقلیه با کاربراتور استفاده می شود، فشار در این سیستم ها بین 6 تا 10 psi  است. بیشتر شیلنگ سوخت از نیتریل سیاه با طناب های نایلونی بین لایه ها برای استحکام استفاده می کنند. این شیلنگ معمولاً برای فشارهای تا 25 psi مناسب است، در فشارهای بالاتر از این مقدار به شلنگ EFI نیاز دارید.

شیلنگ سوخت استاندارد قادر به پشتیبانی از بنزین، دیزل، بیودیزل، اتانول و نفت است. شیلنگ های سوخت بخاربرچسب گذاری شده اند، اگر در برچسب ذکر نشده است که برای سوخت بی خطراست، از آن برای سوخت استفاده نکنید. یک شلنگ ذوب شده پر از گاز واقعا خطرناک خواهد بود.

شیلنگ سوخت فشار بالا خودرو

 قیمت شلنگ بنزین سمند
 تعویض شلنگ باک پراید
 لیست قیمت انواع شلنگ جات
 قیمت شلنگ هیدرولیک 405
 انواع شلنگ خودرو
 قطعات خودرو
 تسمه ها و شیلنگ ها پراید کجاست
 شیلنگ رادیاتور پراید
 قیمت شیلنگ بنزین پژو
 قیمت شیلنگ رادیاتور 206
 شیلنگ رادیاتور خودرو
 شیلنگ هیدرولیک خودرو
 تعویض شیلنگ بنزین 206
 تعویض شیلنگ کولر 206
 شیلنگ کولر خودرو

برای فشارهای بالاتر یک سیستم EFI، معمولاً  psi  بر 30-100 تنظیم شده است. گیره های مورد استفاده در این شیلنگ ها باید منحنی باشند، یک گیره استاندارد محرکه صاف می تواند در شلنگ بریده شود. درعوض، از گیره های منحنی طراحی شده برای برنامه های ای اف آی استفاده کنید.

البته  در کاربردهای فشار بالاتر باید به جای گیره، شلنگ دارای اتصالات ویژه باشند. این  مورد صرفا برای استفاده در سیستم های ای اف آی نیست، شیلنگ ای اف آی باید فشارهای بسیار بالاتری را نسبت به شلنگ بخارسوخت استاندارد پشتیبانی کند.

 

شیلنگ خنک کننده خودرو

مجله خودرو کارستان مجله ماشین مجله خودرو مجله مکانیک سایت تخصصی خودرو دانستنی های فنی خودرو تعمیر و نگهداری خودرو آموزش عیب یابی خودرو آموزش تعمیر خودرو آموزش مکانیک خودرو آموزش مکانیک و برق خودرو

شیلنگ های خنک کننده در دو  مدل وجود دارند.

  •  شیلنگ بخاری خودرو
  • شیلنگ رادیاتور خودرو

این شیلنگ ها به طور مشابه ای ساخته می شوند، اما در سایز و اندازه تفاوت واقعی دارند. قطر شلنگ بخاری به طور کلی ½، تا ¾ اینچ است. شیلنگ بخاری انواع مختلفی دارد، از وزن استاندارد تا سنگین تولید می شود. شیلنگ های سنگین دارای محافظت بیشتری در برابر سایش و آسیب های خارجی هستند. تمام شیلنگ های بخاری خودرو برای دوام با سیم های نایلونی پوشانده شده اند. شیلنگ خنک کننده  خودرو برای سوخت ها  ایمن نیستند.

شیلنگ های رادیاتور خودرو نیز سیم پیچی شده اند، اما به شکلی قالب بندی شده هستند. این شیلنگ ها می توانند از 1 اینچ تا 3 اینچ قطر داشته باشند و برای مقاومت در برابر سایش طراحی شده اند. برخی از شیلنگ های رادیاتور فنرهای بزرگی در داخل خود دارند تا از فرو ریختن آن ها اطمینان حاصل شود.

شیلنگ رادیاتور می تواند با سرد شدن مایع خنک کننده داغ فرو بریزد و خلاء ایجاد کند. شیلنگ های رادیاتور خودرو از نظر قطر بسیار بزرگتر و حتی نازکتراز شیلنگ بخاری هستند. اغلب، این شیلنگ‌ها دارای یک فنر پیچ‌دار در داخل هستند تا با تغییر دما از ساییدگی آن‌ها جلوگیری کند.

 

شیلنگ هیدرولیک خودرو

دلایل لرزش اتاق 206 دلایل لرزش اتاق سمند دلایل لرزش فرمان دلایل لرزش پدال ترمز دلایل لرزش موتور خودرو علت لرزش دنده ماشین علت لرزش موتور خودرو علت لرزش و ریپ زدن ماشین مجله مکانیک

چندین سیستم هیدرولیک در اکثر خودروها وجود دارد، این شیلنگ ها مورد استفاده بسیاری از قطعات خودرو مانند فرمان برقی و ترمز است. هر دو به شیلنگ‌هایی با فشار بالا نیاز دارند که می‌توانند 2000 psi یا بیشتر را تحمل کنند.

این شیلنگ ها توسط  خودروسواران قابل تعویض هستند، اما تا زمانی که تجهیزات خاصی نداشته باشید، نمی توانید خودتان آن را نصب کنید. این شیلنگ ها دارای اتصالات فشرده مخصوصی هستند که باعث می شوند که این نوع شلنگ محکم شود تا فشارهای بالا را حفظ کنند. این شیلنگ ها با فولاد بافته شده بین لایه ها اپوشانده  شده اند.

این موضوع باعث می شود شیلنگ بسیار سفت و سخت خم شود و به احتی خم نشوند.شیلنگ هیدرولیک باید هزاران پوند فشار را تحمل کند و برای پشتیبانی از آن به اتصالات خاصی نیاز دارد. در داخل یک شیلنگ هیدرولیک لاستیکی، فولاد بافته شده است تا فشار سیال را تحمل کند. این باعث می شود شیلنگ بسیار سفت و سخت خم شود.

در این نوع شیلنگ یک شیلنگ فولادی ضد زنگ جایگزین شیلنگ لاستیکی ضخیم شده است که از یک لوله هسته تفلون که در فولاد ضد زنگ بافته شده استفاده می کند. این نوع شیلنگ ها گران تر هستند، اما ماندگاری بالاتری نسبت به سایر شیلنگ ها دارند.

 

شیلنگ فرمان برقی

 قیمت شلنگ بنزین سمند
 تعویض شلنگ باک پراید
 لیست قیمت انواع شلنگ جات
 قیمت شلنگ هیدرولیک 405
 انواع شلنگ خودرو
 قطعات خودرو
 تسمه ها و شیلنگ ها پراید کجاست
 شیلنگ رادیاتور پراید
 قیمت شیلنگ بنزین پژو
 قیمت شیلنگ رادیاتور 206
 شیلنگ رادیاتور خودرو
 شیلنگ هیدرولیک خودرو
 تعویض شیلنگ بنزین 206

شیلنگ برگشت فرمان برقی یک استثناء دراین نوع شیلنگ ها است که تحت فشار زیادی نیست. این نوع از شیلنگ را می توان با گیره های استاندارد برش داد و محکم کرد. در سیستم هیدرولیک که گیربکس اتوماتیک است، در استفاده از این نوع شیلنگ مایع باید خنک شود. این کار از طریق خطوط سختی که به رادیاتور متصل می شوند انجام می شود. همچنین یک شیلنگ لاستیکی نیز وجود دارد که به عنوان یک اتصال انعطاف پذیر عمل می کند، که در این صورت شیلنگ مورد استفاده باید شلنگ هیدرولیک باشد. اکثر خودروهای لوکس دارای شیلنگ ویژه ای هستند که مخصوص وسایل نقلیه است، اما بسیاری از خودروهای قدیمی فقط از شیلنگ هیدرولیک پلاستیکی استفاده می کنند. این شیلنگ ها نسبتاً کم فشار هستند.

شیلنگ تهویه مطبوع

 قیمت شلنگ بنزین سمند
 تعویض شلنگ باک پراید
 لیست قیمت انواع شلنگ جات
 قیمت شلنگ هیدرولیک 405
 انواع شلنگ خودرو
 قطعات خودرو
 تسمه ها و شیلنگ ها پراید کجاست
 شیلنگ رادیاتور پراید
 قیمت شیلنگ بنزین پژو
 قیمت شیلنگ رادیاتور 206
 شیلنگ رادیاتور خودرو
 شیلنگ هیدرولیک خودرو
 تعویض شیلنگ بنزین 206
 تعویض شیلنگ کولر 206
 شیلنگ کولر خودرو

سیستم تهویه خودروی شما به شیلنگ های فشار بالا نیاز دارد. این شیلنگ مشابه شیلنگ های هیدرولیک فشار قوی است، اما به جای لایه فولادی بافته شده، در این نوع ازنایلون بافته شده برای استحکام و انعطاف پذیری استفاده شده است. شیلنگ های تهویه خودرو، مشابه شیلنگ های هیدرولیک به تجهیزات خاصی برای اتصال اتصالات نیاز دارند.

اکثر شیلنگ های تهویه مطبوع که امروزه استفاده می شوند سبک سدی دارند که می تواند برای همه انواع استفاده شود.

دو نوع شیلنگ تهویه وجود دارد.

  • شیلینگ مانع خودرو
  • شیلنگ  غیر مانع خودرو

این برای دو نوع اصلی مبرد A/C است. نوع مدرن R134a دارای مولکول های کوچک تری نسبت به R12 قدیمی است.

اگر R134a را در شیلنگ بدون مانع R12 قرار دهید، گاز به آرامی از خود شیلنگ عبور می کند زیرا مولکول ها بسیار کوچک هستند. مولکول های R12 بزرگتر از مولکول های شیلنگ هستند، بنابراین به بیرون نفوذ نمی کند.

R134a به یک شیلنگ مانعی نیاز دارد که از یک آستر پلاستیکی حاوی مبرد استفاده می کند.

 

سطح مقطع شیلنگ تهویه نشان می دهد که شلنگ چقدر ضخیم است. این شیلنگ در داخل 13/32 اینچ است، اما در خارج تقریباً یک اینچ کامل است. همچنین به بافت محکم‌تر سیم‌های نایلونی در مقایسه با شلنگ بخاری توجه کنید. سطح مقطع شیلنگ تهویه مطبوع نشان می دهد که شلنگ چقدر ضخیم است. این شیلنگ در داخل 13/32 اینچ است، اما در خارج تقریباً یک اینچ کامل است. همچنین به بافت سفت‌تر روی تارهای نایلونی نسبت به شلنگ بخاری توجه کنید.

شیلنگ جاروبرقی خودرو

 قیمت شلنگ بنزین سمند
 تعویض شلنگ باک پراید
 لیست قیمت انواع شلنگ جات
 قیمت شلنگ هیدرولیک 405
 انواع شلنگ خودرو
 قطعات خودرو
 تسمه ها و شیلنگ ها پراید کجاست
 شیلنگ رادیاتور پراید
 قیمت شیلنگ بنزین پژو
 قیمت شیلنگ رادیاتور 206
 شیلنگ رادیاتور خودرو
 شیلنگ هیدرولیک خودرو
 تعویض شیلنگ بنزین 206
 تعویض شیلنگ کولر 206
 شیلنگ کولر خودرو

حتی خودروهای مدرن هنوز از شبکه شیلنگ ها استفاده می کنند، اما استفاده در خوردهای لوکس کمتر از خودروهای قدیمی است.

خط وکیوم می تواند لاستیک، پی وی سی یا سیلیکون باشد. شیلنگ جاروبرقی قابلیت تحمل فشار 25psi را دارد و برای استفاده از جاروبرقی، شیشه‌شوی و سرریز رادیاتور طراحی شده است.

شیلنگ های خود را چک کنید

شیلنگ ها  در طول زمان در معرض سایش هستند و باید به طور دوره ای بررسی و تعویض شوند. برخی از شیلنگ ها باید به طورمنظم تعویض شوند، زیرا بررسی آنها دشوار است، اما برخی دیگر به راحتی قابل تشخیص است که آیا فرسوده شده اند یا خیر. شیلنگ های سوخت باید هر پنج سال یکبار تعویض شود. گاهی ممکن است خودروی شما به مدت 30 سال کارکرده باشد و در این مدت هرگز شیلنگ خودرو را تعویض و جایگزین نکرده باشید، باید بدانید این مورد اصلا پیامد خوبی ندارد. سوخت خودرو به مرور موجب خوردگی شیلنگ می شود، این  مورد منجر به افتادن قطعات کوچک در سوخت می شود که در فیلتر یا در کاربراتور یا سیستم EFI گیر می کند. در نهایت شیلنگ شکافته می شود.

 قیمت شلنگ بنزین سمند
 تعویض شلنگ باک پراید
 لیست قیمت انواع شلنگ جات
 قیمت شلنگ هیدرولیک 405
 انواع شلنگ خودرو
 قطعات خودرو
 تسمه ها و شیلنگ ها پراید کجاست
 شیلنگ رادیاتور پراید
 قیمت شیلنگ بنزین پژو
 قیمت شیلنگ رادیاتور 206
 شیلنگ رادیاتور خودرو
 شیلنگ هیدرولیک خودرو
 تعویض شیلنگ بنزین 206
 تعویض شیلنگ کولر 206
 شیلنگ کولر خودرو

آزمایش شیلنگ های خنک کننده  خودرو آسان است. با خنک شدن موتور، شلنگ را بگیرید و فشار دهید. باید در برابر فشار دست شما مقاومت کند اما در نهایت شل شود. اگر نرم است، در اسرع وقت آن را عوض کنید، زیرا نازک است و ممکن است در هر نقطه پاره شود. هر شیلنگی که دارای ترک، هوازدگی یا خراش است باید تعویض شود.

سیم های فرسوده در انتهای بریده شیلنگ مشکلی ندارد، اما اگر سیم در جای دیگری مشاهده کردید، باید فوراً آن را تعویض کنید. شیلنگ های روغنی، به ویژه در نزدیکی اتصالات فشرده، باید به دقت بررسی شوند، زیرا می تواند نشانه ای از چکه کردن از طریق شلنگ در کاربردهای فشار بالا باشد. شلنگ های برآمده نیز باید تعویض شوند، زیرا این نشانه ضعیف شدن دیوارهای داخلی است. تعویض شیلنگ نسبتاً ساده است، در بیشتر موارد، مقداری مایعات را از دست خواهید داد که به سادگی تعویض می شوند. در برخی از کاربردها، به ویژه شیلنگ های ترمز، نیاز به بررسی مجدد سیستم دارند. تعویض فرمان برقی یا شیلنگ انتقال به این معنی است که باید سیستم را قبل از پر کردن مجدد با مایع جدید بشویید تا هر گونه آلودگی از خود تجهیزات تخلیه شود.

کارستان

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.