قدرت خودرو هیبریدی چگونه محاسبه می شود ؟

0

محاسبه قدرت خودرو هیبریدی

محاسبه قدرت خودرو هیبریدی یکی از مواردی است که باید نسبت به آن شناخت داشته باشید. حتی بهترین خودرو هیبریدی هم باید قدرت موتورش محاسبه شود زیرا این مورد در رانندگی شما تاثیر زیادی دارد. آموزش خودروهای هیبریدی در بعضی موارد به این نکته می پردازند. پروژه خودروهای هیبریدی در بسیاری از موارد نواوری هایی بسیار شگفت انگیر با خود دارند. این نواوری ها داخل ماشین هیبریدی نیز هستند.

مثل بسیاری از خودروهای هیبریدی-الکتریکی که در این روزها معرفی می‌شوند هر شرکت تولید کننده‌ای در ابتدا قدرت پیشرانه احتراق داخلی را بیان می‌کند و در مرحله بعد به خروجی پیشرانه الکتریکی مجهز به باتری و در نهایت، یک خروجی کلی تأثیرگذار که باعث یک شتاب صفر تا ‍۱۰۰ و یک مصرف سوخت مشخص می‌شود که این موضوع برای بسیاری از رانندگان اهمیت زیادی دارد. البته این موضوعات را می توانید در آموزش خودروهای هیبریدی نیز بیاموزید.

اما بخواهیم نگاهی به آمار اعلام شده از طرف شرکت آءودی برای این موضوهات داشته باشیم به‌ نظر می‌رسد که کمی مسائل ناهمخوان در اینجا وجود دارد. جایی که خروجی موتور ۳ لیتری V6 به میزان ۳۲۹ اسب‌ بخار و ۵۰۰ نیوتن‌متر اعلام شده و در کنار قدرت ۱۳۴ اسب‌بخار و گشتاور ۳۲۹ نیوتن‌متری حاصل از موتور الکتریکی قرار می‌گیرد که این موضوع کمی انسان را متعجب می کند. البته دقت داشته باشید که این مشخصات به طور کامل فنی هستند و به هیچ عنوان ربطی به تغییرات داخل ماشین هیبریدی ندارند.

اما به طور کلی قدرت سیستم پیشرانه هیبریدی آئودی برابر ۴۴۳ اسب‌بخار است و گشتاور حداکثر آن به ۷۰۰ نیوتن‌متر می‌رسد که مورد توجه بسیاری از رانندگان قرار گرفته است. دقت داشته باشید که مهندسان محاسبه قدرت خودرو هیبریدی را بارها تست کرده اند و این آمارها در کمال ناباوری درست هستند.

نوع پیشرانه هیبریدی که مورد استفاده در Q8 است به صورت سری-موازی می باشد که این موضوع به معنای این است که هر دو موتور احتراق داخلی و الکتریکی با همراهی یکدیگر چرخ‌ها را به حرکت در می‌آورند و در عین حال امکان حالت کاملاً الکتریکی در شرایط رانندگی با سرعت پایین را دارند آن هم با استفاده از سیستم خاموش‌کننده انجین که بسیار مهم است. این سیستم حتی در بهترین خودرو هیبریدی نیز دارای اهمیت بسیار زیادی است.

این تنظیمات سیستم هیبریدی به طور کامل با طرح (سری) در خودروهایی مثل ب‌ام‌و i3 استفاده اما دارای تفاوت هایی است. جایی که موتور احتراق داخلی صرفا به عنوان یک ژنراتور برای سیستم الکتریکی مورد استفاده قرار می‌گیرد. اما گزینه‌ی دیگر در این زمینه استفاده از یک سیستم پیشرانه هیبریدی کاملا موازی است که هر دو منبع قدرت را به صورت پیوسته به چرخ‌ها انتقال می دهد و از ترکیب خروجی آنها در سیستم انتقال قدرت استفاده می‌ کند. دقت داشته باشید که این موضوعات به طور همیشگی در پروژه خودروهای هیبریدی دارای اهمیت بوده و هست.

بهترین خودرو هیبریدی مشخصات خودرو هیبریدی موتور هیبریدی چیست امکانات تویوتا پریوس پلاگین هیبریدی چیست مجله ماشین دنیای خودرو خودرو الکتریکی

نحوه محاسبه قدرت موتور هیبریدی با سیستم سری موازی

یک سیستم هیبریدی (سری-موازی) به طور دقیق مشابه چیزی که در آئودی وجود دارد از مجموعه‌ای قطعات منتقل‌کننده نیرو به منظور ایجاد یک پیشرانه رانندگی دلخواه تشکیل شد است. اما در این میان کاهش راندمان به شدت اجتناب‌ناپذیر است زیرا این قطعات هیچ‌ وقت ۱۰۰ درصد قدرت اولیه باتری‌ها یا موتور احتراق داخلی را منتقل کنند.

اگر بخواهیم مثالی در این مورد بزنیم می توان گفت، آئودی گیربکس ۸ سرعت خود را به سیستم پیشرانه هیبریدی متصل کرده که منجر به افت انرژی ناشی از اصطکاک، گرما و صدا خواهد شد. منبع تغذیه الکتریکی هم باید انرژی خود را به وسیله یک موتور الکتریکی و یک پاور اسپلیتر یا کانورتر، به چرخ‌ها انتقال دهد. موضوعی که باعث افت‌های مشابه در هر دو مرحله می‌شود همین نکته پس آن را در نظر داشته باشید زیرا در بهترین خودرو هیبریدی نیز امکان دارد به وجود آید.

در زمان شتاب‌گیری که هر دو منبع نیروی پیشرانه درگیر می‌شوند، تفاوت‌های اساسی پیشرانه‌های احتراق داخلی و الکتریکی به مرور زمان بیشتر مشخص می شود. موتور الکتریکی به سرعت حداکثر گشتاور خروجی‌اش را به دست می آورد و از این نظر، موتور احتراق داخلی که همچنان به دنبال اضافه‌کردن دور موتورش است پشت‌سر می‌گذارد را از نظر توان پشت سر می گذارد. این موضوع را شما نمی توانید فقط از داخل ماشین هیبریدی تشخیص و یا در زمانی که شناختی نسبت به این موضوع ندارید بلکه باید آموزش خودروهای هیبریدی را دیده باشید تا این مسئله برایتان واضح باشد.

نتیجه نهایی است که پیک خروجی هر دو منبع پیشرانه در زمان‌های مختلفی اتفاق پیش می آید و این زمان برای موتور الکتریکی بسیار کوتاه‌تر می باشد. اما همان طور که موتور احتراق داخلی به حداکثر گشتاور خود نزدیک می‌شود، خروجی موتور الکتریکی رو به کاهش می‌ روند ایت موضوع از نظر فنی دارای اهمیت بسیار زیادی است.

مطلب پیشنهادی: افزایش توان خودرو چگونه اتفاق می افتد؟

درنتیجه، (تجمیع دو منبع قدرت) به شکل بهینه حاصل شکل نمی گیرد و باعث می شود که کاهش کم خروجی در کل سیستم پیشرانه ایجاد شود. این موضوع حتی برای بهترین خودرو هیبریدی نیز مطرح است پس هنگامی که می خواهید محاسبه قدرت خودرو هیبریدی را انجام دهید حتما در نظر داشته باشید.

میزان قدرت استاندارد

میزان قدرتی که به صورت کامل به چرخ‌ها انتقال پیدا می کند می‌تواند منبع بعضی از سردرگمی‌ها در میان افرادی باشد که به دنیای خودرو علاقه بسیار زیادی دارند. البته شما می توانید این نکته ها در آموزش خودروهای هیبریدی به طور کامل متوجه شوید تا در آینده مشکل برایتان به وجود نیاید. این موضوع زمانی اهمیت پیدا می کند که خودروسازان از همان قدرت‌های اولیه، بدون محاسبه ترکیب پیشرانه و افت‌های انرژی، استفاده می‌کنند.

برای خودروهای هیبریدی که دارای خروجی هر دو منبع پیشرانه هستند، شرکت های خودروسازی و رسانه ها باید احتیاط لازم را به خرج دهند و به شکلی ساده‌‌ انگارانه و بدون‌ در‌ نظرگرفتن شرایط بازدهی پیشرانه، خروجی‌ها را با یکدیگر جمع نکنند زیرا این موضوع باعث می شود محاسبه قدرت خودرو هیبریدی با اشتباه انجام شود. دقت داشته باشید که پروژه خودروهای هیبریدی جدا از این موضوع که به سیستم های فنی پیشرانه می پردازند نواوری هایی اساسی در داخل ماشین هیبریدی نیز به وجود می آورند.

دقت داشته باشید که بسیاریاز این موارد ذکر شده در طول متن بارها در پروژه خودروهای هیبریدی تست شده اند و نقاط ضعف  و قوت آنها مورد بررسی قرار گرفته است.

شرکت های تولید کننده خودروهای هیبریدی شاید در آینده مسیر تولید آئودی و دیگران را برای بیان قدرت دقیق ترکیب پیشرانه الکتریکی و احتراق داخلی پیش بروند که البته این پیشبینی بسیاری از کارشناسان بشمار می آید. جمع ساده مقادیر قدرت اولیه پشرانه‌ها، شاید یک روش درست برای بعضی وسایل نقلیه مشخص باشد اما بنابر نوع استفاده از منبع الکتریکی در آنها مواردی بسیاری بوده است که منجر به ارائه آمارهای غلط برای مشتریان شده که این موضوع در کل برای مشتریان و شرکت های تولید کننده امری اشتباه است.

منبع:22sharghi.com

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.