آشنایی با چراغ های هشدار خرابی خودروهای برقی +عکس

0

همه ما در حال رانندگی با ماشین خود بوده‌ایم که چراغی روی داشبورد ظاهر می‌شود – اما معنی آنها چیست؟ و چه باید کرد؟ و – آیا آنها در یک EV متفاوت هستند؟
اگرچه چراغ‌های هشدار داشبورد خودرو با تکامل فناوری تغییر کرده‌اند، اما وسایل نقلیه الکتریکی (EVs) طیف جدیدی از چراغ‌ها را معرفی کرده‌اند که رانندگان باید از آن آگاه باشند.

 انواع چراغ های هشدار چراغ های پشت آمپر چراغ های پشت آمپر بنز چراغ هشدار پمپ بنزین چراغ هشدار فشار باد تایر چیست چراغ هشدار چراغ برق هیوندای چراغ هشدار ترمز پارک دلایل روشن شدن چراغ چک روشن شدن چراغ abs روشن شدن چراغ abs تویوتا خودرو برقی دفترچه راهنمای خودرو برقی دکمه ECO چیست تعمیر خودروهای هیبریدی تعمیر خودروهای برقی آموزش عیب یابی خودرو

همانطور که نوآوری های بیشتری در جدیدترین طیف خودروهای الکتریکی معرفی می شود، RAC هر آنچه را که باید در مورد چراغ های هشدار خودروهای برقی بدانید را مشخص کرده است.

چراغ های هشدار داشبورد خودرو

 انواع چراغ های هشدار چراغ های پشت آمپر چراغ های پشت آمپر بنز چراغ هشدار پمپ بنزین چراغ هشدار فشار باد تایر چیست چراغ هشدار چراغ برق هیوندای چراغ هشدار ترمز پارک دلایل روشن شدن چراغ چک روشن شدن چراغ abs روشن شدن چراغ abs تویوتا خودرو برقی دفترچه راهنمای خودرو برقی دکمه ECO چیست تعمیر خودروهای هیبریدی تعمیر خودروهای برقی آموزش عیب یابی خودرو

با تمام سنسورها، نمایشگرها، باتری‌ها، حالت‌های رانندگی و سیستم‌های سرگرمی – خودروهای برقی دارای فناوری‌های زیادی هستند که در خودروهای بنزینی و دیزلی سنتی مشاهده نمی‌کنید.

با این حال، بدون توجه به وسیله نقلیه، مهم است که بدانید چراغ های هشدار داشبورد خودرو به چه معنا هستند – و چه کاری باید انجام دهید.

چراغ های هشدار روی داشبورد شما از سیستم رنگ چراغ راهنمایی پیروی می کنند:

  • سبز: سیستم به درستی کار می کند یا در حال حاضر در حال استفاده است
  • زرد: چیزی درست کار نمی کند – بیشتر مراقب باشید و در اسرع وقت آن را بررسی کنید
  • قرمز: یک مشکل جدی و بالقوه خطرناک وجود دارد – به محض اینکه ایمن شد رانندگی را متوقف کنید

چراغ های هشدار معمول داشبورد

این که آیا شما در حال رانندگی یخ یا وسیله نقلیه برقی هستید ، این چراغ های هشدار دهنده داشبورد رایج است که باید از آنها آگاه باشید.

چراغ هشدار ترمز

چراغ هشدار

همچنین به عنوان چراغ هشدار سیستم ترمز، چراغ هشدار ترمز دستی یا چراغ هشدار روغن ترمز شناخته می شود.

اگر این چراغ قرمز پس از رها کردن کامل ترمز دستی روشن بماند یا در هنگام رانندگی روشن شود، ممکن است نشان دهنده پایین بودن سطح روغن ترمز باشد. مگر اینکه خودتان بدانید که چگونه سطح روغن ترمز خود را بررسی کنید، این برای متخصصان خواهد بود.

اگر چراغ هشدار ABS نیز روشن شود، این نشان می دهد که سیستم ترمز خراب شده است و ممکن است ترمز شما به درستی کار نکند. در این حالت ممکن است چراغ هشدار توزیع نیروی ترمز الکترونیکی (EBD) نیز روشن شود.

اگر این چراغ هشدار ظاهر شود، نباید رانندگی کنید. ترمزها یکی از مهم ترین ویژگی های ایمنی خودرو شما هستند، بنابراین با دیدن این چراغ هشدار قرمز باید فورا اقدام کنید.

به محض اینکه ایمن شد، خود را بکشید و بایستید – سرعت خود را پایین نگه دارید و از ترمز ناگهانی خودداری کنید. مگر اینکه خودتان بدانید که چگونه سطح روغن ترمز خود را چک کنید، این برای متخصصان خواهد بود، بنابراین خودتان را به یک گاراژ ببرید .

چراغ مدیریت موتور

 

اگرچه معمولاً با خودروهای بنزینی و دیزلی مرتبط است، خودروهای برقی همچنین دارای چراغ مدیریت موتور هستند.

این چراغ که به عنوان چراغ چک موتور نیز شناخته می شود، یک هشدار دیرینه بوده است که برای دهه ها در خودروها ظاهر شده است. گاهی اوقات این عبارت به جای لوگو استفاده می شود – و بسته به شدت هشدار می تواند در هر یک از رنگ های استفاده شده در داشبورد ظاهر شود.

این به راننده در مورد مشکل خاصی هشدار نمی دهد – بلکه نشان می دهد که به طور بالقوه چندین مشکل در ECU (واحد کنترل موتور) وجود دارد.

هنگامی که چراغ مدیریت موتور روشن می شود، اغلب با علائمی همراه است که موتور به درستی کار نمی کند، مانند کمبود نیرو یا لکنت در هنگام فشار دادن پدال گاز .

اگر علامت هشدار زرد باشد، به رانندگی عادی خود ادامه دهید اما در اسرع وقت خودرو خود را به گاراژ ببرید تا مشکل تشخیص داده شود. اگر چراغ زرد چشمک می‌زند، این می‌تواند به معنای مشکلات مربوط به کار کردن یا روشن نشدن موتور باشد – و این مشکل برای تعمیر و مرتب‌سازی بیشتر می‌شود.

چراغ قرمز به این معنی است که یک مشکل مهم وجود دارد – و شما باید فوراً با ارائه دهنده خرابی خود تماس بگیرید.

چراغ هشدار کیسه هوا

همچنین به عنوان چراغ هشدار سیستم مهار مکمل (SRS) شناخته می شود.

وقتی این چراغ قرمز می شود به این معنی است که حداقل یکی از عناصر سیستم ایمنی کیسه هوا به درستی کار نمی کند: یا خود سیستم کیسه هوا. سیستم طبقه بندی سرنشینان جلو (که وزن و موقعیت سرنشین جلو را به منظور باز کردن ایمن کیسه هوا تشخیص می دهد). یا سیستم پیش کشنده کمربند ایمنی که در صورت تصادف کمربند را سفت می کند.

اگر سیستم ایربگ به درستی کار نکند، ممکن است در هنگام تصادف خاموش نشود – یا حتی در برخی موارد ممکن است به طور غیرمنتظره ای باز شود و باعث تصادف شود.

در هر صورت، سیستم ایربگ یکی از ویژگی‌های ایمنی فوق‌العاده مهم خودروی شما است، بنابراین اگر این چراغ روشن شد، لطفاً فوراً آن را بررسی کنید .

هشدار فرمان برقی

چراغ های هشدار داشبورد هیوندای و معنی آنها چیست ؟

به این چراغ هشدار EPS یا EPAS نیز می گویند. این نشان می دهد که فرمان برقی مشکل دارد.

برای سیستم های برقی، رفع این مشکل می تواند به سادگی راه اندازی مجدد کامپیوتر باشد. یک مکان امن برای توقف پیدا کنید و سعی کنید ماشین را خاموش کنید و بعد از 30 ثانیه دوباره روشن کنید. اگر چراغ روشن است، باید برای معاینه ببرید در اسرع وقت

شما می توانید، اما اگر سیستم فرمان برقی از کار بیفتد، متوجه خواهید شد که مانور دادن ماشین سخت تر است و باید بیشتر مراقب باشید – رانندگی در سرعت های بالای بزرگراه بدون کمک فرمان برقی می تواند خطرناک باشد.

هشدار فشار باد لاستیک

در حال حاضر بسیاری از خودروهای مدرن مجهز به سیستم های نظارت بر فشار باد تایر هستند که به شما اطلاع می دهند که فشار کاهش یابد. این ممکن است در طول زمان اتفاق بیفتد یا ممکن است به دلیل سوراخ شدن باشد.

هنوز هم می توانید با این چراغ هشدار رانندگی کنید. با این حال، باید با احتیاط بیشتری رانندگی کنید و در فرصت بعدی هوا را شارژ کنید. فشار کم لاستیک می تواند باعث ایجاد شرایط رانندگی ناایمن شود، بنابراین سرعت خود را کاهش دهید و سعی کنید از ترمز ناگهانی یا هرگونه مانور خشونت آمیز فرمان خودداری کنید.

اکثر پمپ بنزین ها و گاراژها دارای یک کمپرسور هوا هستند که می توانید از آن برای بررسی فشار باد لاستیک خود . هوای لاستیک ها را طبق مشخصات سازنده خودرو در دفترچه راهنمای مالک خود پر کنید.

چراغ هشدار ESP

مشکل پایداری الکترونیکی (ESP) که به آن کنترل پایداری الکترونیکی (ESC) نیز گفته می شود، این چراغ هشدار نشان دهنده مشکل در کنترل کشش است.

اگر چشمک می زند، به این معنی است که سیستم ESP مداخله می کند – برای مثال، اگر در جاده ای لغزنده رانندگی می کنید. اگر چراغ روشن بماند به این معنی است که سیستم ESP به درستی کار نمی کند.

اگر سیستم غیرفعال شده باشد، چراغ ESP با عبارت “OFF” روشن می شود، در این صورت ممکن است به طور ناخواسته آن را خاموش کرده باشید.

برای بررسی، سعی کنید موتور را متوقف و دوباره راه اندازی کنید. اگر پس از راه اندازی مجدد چراغ روشن باقی ماند، آن را در گاراژ بررسی کنید زیرا سیستم ESP یک ویژگی ایمنی مهم است.

چراغ هشدار لنت ترمز

اگر این علامت نشان داده شود به این معنی است که یک سنسور تشخیص داده است که لنت ترمز شما خیلی نازک است.

این چراغ اخطار باید قبل از نازک شدن خطرناک لنت ترمز روشن شود، بنابراین زمان دارید که آنها را تعویض کنید. باید هرچه زودتر تعویض کنید، زیرا اگر کاملاً فرسوده شوند می تواند بسیار خطرناک باشد.

چراغ های هشدار EV

در حالی که استراتژی 2030 دولت بریتانیا «جاده به سمت صفر» در حال انجام است، انقلاب خودروهای برقی جاده‌های سراسر کشور را در دست گرفته است.

اکنون که ممنوعیت فروش خودروهای بنزینی و دیزلی جدید به سال 2030 کشیده شده است، این اعلامیه باعث شده تا رانندگان بریتانیایی درباره تأثیر خودروهایشان بر محیط زیست فکر کنند.

و اگر اکنون در حال رانندگی یک خودروی برقی هستید، یا به خرید یکی از آنها به عنوان وسیله نقلیه بعدی خود فکر می کنید، اینها چراغ های هشداری هستند که در خودروهای برقی خواهید دید.

همانطور که در بالا توضیح داده شد – سه رنگ نور هشدار دهنده وجود دارد که شدت اتفاقی که برای ماشین شما می افتد را نشان می دهد. علاوه بر داشتن چراغ هشدار سبز، نشان می دهد که سیستم به درستی کار می کند – در خودروهای برقی، آنها همچنین می توانند آبی یا سیاه به نظر برسند.

آماده رانندگی

آشنایی با چراغ های هشدار خرابی خودروهای برقی +عکس

به دلیل سکوت نسبی خودروهای برقی در مقایسه با خودروهای ICE هنگام استارت زدن، این چراغ صرفاً برای اطلاع دادن به راننده وجود دارد. اگر چراغ نمایش داده نمی شود – موتور روشن نیست. با این حال، اگر موتور روشن نشد، به نمایندگی که خودرو را از آن خریداری کرده اید، اطلاع دهید.

حالت اکو

یکی از ویژگی‌های محبوب در خودروهای الکتریکی مدرن، این چراغ به راننده اطلاع می‌دهد که خودرو با سبک رانندگی شما سازگار می‌شود تا حداکثر مایل از باتری خارج شود. هیچ خطری برای خرابی خودرو وجود ندارد.

عیب کلی

آشنایی با چراغ های هشدار خرابی خودروهای برقی +عکس

این چراغ هشدار نشان می دهد که ممکن است یک یا چند مشکل در ماشین وجود داشته باشد – و شما باید در اسرع وقت از گاراژ کمک .

با توجه به افزایش میزان فناوری اضافه شده به خودروهای برقی در مقایسه با رقبای سوخت‌رسان آن – این چراغ هشدار اغلب به چیزی مربوط به نحوه حرکت، چرخش یا ترمز خودرو مرتبط است.

قدرت محدود

آشنایی با چراغ های هشدار خرابی خودروهای برقی +عکس

این نماد لاک پشت به راننده اطلاع می دهد که مشکلی در خودرو وجود دارد – و شما باید در اسرع وقت به دنبال کمک باشید.

مهم است که آن را در گاراژ بررسی کنید تا مشکل برطرف شود.

مشابه چراغ اخطار بالا – اگرچه راننده را از یک مشکل آگاه نمی کند – به آنها اطلاع می دهد که ممکن است اشکالات مختلفی وجود داشته باشد.

هشدار عابر پیاده

آشنایی با چراغ های هشدار خرابی خودروهای برقی +عکس

اگرچه این در حال حاضر در خودروهای EV و ICE ظاهر می شود، این چراغ هشدار روی داشبورد ظاهر می شود تا از وقوع تصادف جلوگیری شود.

چراغ به راننده اطلاع می دهد که برای جلوگیری از برخورد با عابر پیاده باید فورا ترمز کند.

باتری/شارژ کم مورد نیاز است

آشنایی با چراغ های هشدار خرابی خودروهای برقی +عکس

اگر در حال رانندگی هستید، و این چراغ هشدار – نشانه این است که شما باید EV خود را شارژ کنید. در اکثر خودروهای برقی اخطار 12% و سپس اخطار قرمز با شارژ 5% دریافت خواهید کرد.

در خودروهای هیبریدی، یک چراغ هشدار مشابه «سطح شارژ باتری» وجود خواهد داشت که نشان می‌دهد قسمت الکتریکی موتور نیاز به شارژ مجدد دارد.

خطای عمومی برق

آشنایی با چراغ های هشدار خرابی خودروهای برقی +عکس

این چراغ هشدار به راننده اطلاع می دهد که سیستم الکتریکی خودرو مشکل دارد. بسته به رنگ نور – این می تواند یک مشکل جزئی یا بزرگ باشد.

اگر این چراغ هشدار ظاهر شود، مهم است که آن را در گاراژ بررسی کنید تا مشکل برطرف شود.

خطای جدی الکتریکی

آشنایی با چراغ های هشدار خرابی خودروهای برقی +عکس

نسخه قرمز چراغ هشدار فوق به این معنی است که باید سریعا خودرو را متوقف کرده و کمک بگیرید.

اگر ادامه دهید، ماشین ممکن است خاموش شود و به توان خروجی خودرو آسیب برساند و باعث شود چراغ‌های هشدار بیشتری روی داشبورد ظاهر شود.

هشدار

آشنایی با چراغ های هشدار خرابی خودروهای برقی +عکس

این نسخه جدی تر از چراغ هشدار ‘عیب عمومی’ است.

این علامت تعجب قرمز می تواند نشان دهنده طیف گسترده ای از مشکلات باشد – همه آنها می توانند نشان دهند که خودرو دارای یک خطای شدید است.

شارژ باتری 12 ولت

صرف نظر از نوع خودرو، یک باتری 12 ولتی وجود دارد که هنگام خاموش شدن خودرو از آن استفاده می شود. اگر شارژ کم باشد – ممکن است خودرو روشن نشود.

نشانگر عملکرد EV

آشنایی با چراغ های هشدار خرابی خودروهای برقی +عکس

این چراغ داشبورد فقط در مورد وسایل نقلیه هیبریدی اعمال می شود-و به راننده نشان می دهد که در حال حاضر حالت الکتریکی را اجرا می کنند.

حالت الکترونیکی/حالت EV

آشنایی با چراغ های هشدار خرابی خودروهای برقی +عکس

این همچنین فقط در داشبورد خودروهای هیبریدی دیده می‌شود – و نشان می‌دهد که راننده بیش از حد تهاجمی رانندگی کرده است تا از قسمت EV موتور استفاده کند. این بدان معنی است که برق به اندازه کافی سریع شارژ نمی شود.

این بدان معنی است که راننده برای شارژ مجدد باتری باید کندتر رانندگی کند.

نشانگر کنترل خودکار سر خوردن

آشنایی با چراغ های هشدار خرابی خودروهای برقی +عکس

وقتی راننده متوجه این موضوع روی داشبورد می‌شود، نشان می‌دهد که خودرو نیروی کاهش سرعت را کاهش می‌دهد و باعث می‌شود که خودرو در ساحل صرفه‌جویی کند.

راننده نیازی به تطبیق سبک رانندگی یا توقف خودرو ندارد.

  • آیا باید یک هیبرید، پلاگین هیبریدی یا EV تهیه کنم؟
  • ماشین های الکتریکی – راهنمای قطعی
  • جاده برق – در نمودارها و داده ها

هشدار دمای باتری

آشنایی با چراغ های هشدار خرابی خودروهای برقی +عکس

اگرچه این مورد در همه انواع خودرو ظاهر می شود، چراغ هشدار دمای باتری نشان می دهد که مشکل عمده ای در باتری خودرو وجود دارد.

اگر سیستم خنک کننده خودرو از کار بیفتد، دمای باتری می تواند به سطوح خطرناکی برسد. این می تواند منجر به آتش سوزی، از کار افتادن موتور و خطاهای بزرگ دیگر شود.یک راننده باید به دنبال کمک فوری برای حل مشکل باشد.

مشکل سیستم صوتی خارجی

آشنایی با چراغ های هشدار خرابی خودروهای برقی +عکس

یک سیستم صوتی خارجی توسط رانندگان EV و هیبریدی استفاده می شود تا به عابران پیاده و سایر کاربران جاده هشدار دهد که در نزدیکی هستند – و از هر گونه تصادف جلوگیری کنند. اگر این چراغ هشدار دهنده ظاهر شود ، این سیستم دیگر کار نمی کند.

نشانگر هشدار سیستم ترمز احیا کننده

این نشانگر مشکل مهمی را در خودروی الکتریکی شما نشان می دهد – و اغلب با نور قرمز یا کهربایی می آید.

این هشدار ناشی از مشکل در نشانگر خطای سیستم ترمز با کنترل الکترونیکی و نشانگر هشدار دهنده ترمز دستی و روغن ترمز است.

با این حال، اغلب دو چراغ جداگانه روی داشبورد در کنار یکدیگر قرار می گیرند.

کارستان

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.