منظور از تعریف و پیکربندی ECU خودرو چیست؟

0

پیکربندی ECU یا ECU Configuration به تنظیماتی گفته می‌شود که در کامپیوترهای مورد استفاده قرار گرفته در سیستم شبکه یا مالتی پلکس انجام می‌شود. پیکربندی ایسیو (ECU) در خودروها، نقش حیاتی در کنترل و بهینه‌سازی عملکرد سیستم‌های الکترونیکی مختلف دارد. ایسیو یا “واحد کنترل الکترونیکی”، مجموعه‌ای از تنظیمات و پارامترها را تحت کنترل دارد که به‌وسیله آن‌ها می‌توان عملکرد خودرو را بهینه و تغییر داد.

 نحوه پیکربندی نود BCM
 پیکربندی ECU خودرو
 آموزش پیکربندی ECU
 نحوه پاک کردن خطای کامپیوتر
 خام کردن ایسیو
 پیکربندی ECU 206
 پیکربندی ECU پژو پارس
 آشنایی با برنامه دیاگ
 تعمیر مالتی پلکس
 نودهای سمند چیست
 انواع نود الکتریکی
 پیکربندی ECU چیست
 ecu خودرو
 پیکربندی ECU مالتی پلکس
 سیستم مالتی پلکس چیست

این تنظیمات به‌ عنوان پیکربندی ای سی یو خودرو شناخته می‌شوند و باید هماهنگ با نوع خودرو نوع شبکه مالتی پلکس و تیپ خودرو انجام شود. در صورت عدم رعایت این نکات سیستم های خودرو به صورت بهینه و صحیح کار نخواهند کرد.

پیکربندی ایسیو خودرو از جوانب مختلفی تأثیر می‌گذارد. به عنوان مثال، تنظیمات مربوط به رفتار موتور، توزیع نیروی چرخ ها، شتاب سنجی و حساسیت فرمان از جمله مواردی هستند که در پیکربندی ECU قابل تنظیم هستند. همچنین، ایسیو قابلیت بروزرسانی دارد و می‌توان با به روزرسانی نرم افزاری، تنظیمات ایسیو را به روز کرده و عملکرد خودرو را بهبود بخشید.

در نتیجه، پیکربندی ایسیو خودرو، به‌عنوان یک سیستم کنترلی مهم، نقش بارزی در بهینه سازی و کنترل عملکرد خودرو ایفا می‌کند. با توجه به امکانات قابل تنظیمی که ECU ارائه می‌دهد، استفاده هوشمندانه از پیکربندی ایسیو می‌تواند به بهره وری و کارایی خودرو کمک شایانی کند.

 انواع ایسیو زیمنس  ایرادات ایسیو زیمنس  ایسیو زیمنس چیست  پایه های ایسیو زیمنس  رفع مشکلات ایسیو زیمنس معمولی  نقشه ایسیو زیمنس بایفیول  ایسیو زیمنس دوگانه  آموزش تعمیر ایسیو زیمنس  تعمیر ایسیو زیمنس پژو 206  آموزش فلش دار کردن ایسیو  فلش زدن به ایسیو زیمنس  دانلود ایسیو چیست  دانلود ایسیو زیمنس  انواع ایسیو پژو 206  انواع ایسیو پراید  پایه های سنسور در ایسیو  تعمیر ایسیو خودرو  ECU  ecu چیست  ecu خودرو  ECU زیمنس  آموزش آپدیت ecu خودرو  آموزش تعمیر ecu  آموزش تعمیرات ecu  آموزش تعمیر ECU زیمنس

پیکربندی نودهای مالتی پلکس

در خودروهای تولید داخل، سیستم های مالتی پلکس و شبکه های گوناگونی می‌بینیم که بر روی خودرو ها نصب شده اند. به عنوان مثال خودرو پژو 206 در ابتدا از سیستم فول ماکس فرانسوی استفاده می‌نمود. سپس شرکت ایرانخودرو قدم برای ایرانیزه کردن خودروهای تولیدی برداشت و شبکه مالتی پلکس ماکس بر روی اسن خودرو نصب شد و بعد اکو ماکس شرکت کروز و همینطور اکو ماکس شرکت سازه پویش و سیستم های تک نود کروز و تک نود سازه پویش روی این خودرو قرار گرفتند.

از همین رو این شبکه های گوناگون که بر روی خودرو قرار گرفته اند همزمان به صورت موازی در بقیه محصولات مثل سمند دنا و یا پارس هم نصب می‌شدند. که همین قضه سبب می‌شود یک سری از قطعات این خودروها به صورت مشترک طراحی و تولید شوند تا هزینه های شرکت خودرو ساز کاهش یابد و برای هر خودرو به صورت مجزا برای طراحی و تولید قطعات هزینه نکند.

از جمله قطعاتی که در بین شبکه های مالتی پلکس در خودروهای مختلف ثابت هستند نود های مالتی پلکس و یا کامپیوتر های قرار گرفته در این شبکه هستند. به عنوان مثال نود BCM که نود مرکزی و یا نود کنترل کننده ادوات بدنه می‌باشد و در شبکه مالتی پلکس اکوماکس شرکت کروز استفاده می‌شود، در تمامی خودروهایی که از سیستم شبکه مالتی پلکس اکوماکس کروز استفاده می‌کنند یکی و همسان می‌باشد و این بدین معنا می‌باشد که این قطعه به صورت مشترک در خودرو های پارس و 206 و207 و رانا و سمند و دنا استفاده می‌شود.

در برخی از خودروهای تولید داخل تغییرات بسیار کمی دیده می‌شود مانند برخی از تولیدات دنا. اما در باقی محصولات از BCM مشابه استفاده شده است و حالا این تنظیمات نرم افزاری و یا پیکربندی است که BCM خودرو پارس را با 206 و 206 را با 207 و…. متفاوت می‌کند.

ECU ECU S 2000 ecu پژو پارس ecu چیست ecu خودرو ECU زیمنس آموزش تعمیرات ecu آموزش تعمیر ECU زیمنس آموزش تعمیر ecu آموزش آپدیت ecu خودرو آپدیت ecu ال 90 آپدیت ecu رانا مجله مکانیک مجله خودرو کارستان تعمیر و نگهداری خودرو آموزش تعمیر خودرو آموزش مکانیک و برق خودرو آموزش نکات فنی خودرو آموزش ریست ECU ال ۹۰ آموزش ریست کردن پژو 206

پیکربندی ECU موتور در سیستم های مالتی پلکس

در ایسیو موتور خودروها هم یک‌ سری از تنظیمات و یا پیکربندی وجود دارد که باید با نوع خودرو و تیپ خودرو هماهنگی داشته باشد. در صورت هرگونه مغایرت در پیکربندی ECU موتور ممکن است به درستی عمل نکنند.

از مهم ترین تنظیماتی که در پیکربندی ECU وجود دارد، عبارت است از نحوه ارتباط ایسیو موتور با ادواتی که در شبکه قرار دارند. این بدین معنی است که باید برای ایسیو موتور تعیین شود. به عنوان مثال سیگنال دورموتور در خودروهایی که سیستم مالتی پلکس ندارند از طرف ایسیو موتور با یک سیم تا پشت آمپر یا کیلومتر می‌رود تا این اطلاعات به راننده نمایش داده شود.

اما در خودروهایی که شبکه دارند بنا بر محدودیت های ایسیو و یا نود مربوطه ممکن است این اطلاعات به صورت PTP (سیم کشی نقطه به نقطه) و یا شبکه منتقل شود. پس باید در پیکربندی ECU موتور حتما ذکر شود که ارتباط ایسیو با بقیه ادوات خودرو به صورت شبکه است و یا به شکل PTP صورت می‌گیرد.

دلایل سوختن ECU مغز ماشین تعمیر کامپیوتر ماشین خودروهای انژکتوری چیست وظایف ایسیو چیست آموزش تعمیر ecu مراکز تعمیر ای سی یو آموزش بستن استپر موتور پراید

پیکربندی PTP ایسیو موتور

قبل از اینکه به سراغ پیکربندی PTP ایسیو موتور برویم، بهتر است کمی با این سیستم آشنا شوید. سیستم PTP یا نقطه به نقطه (Point-to-Point) در خودروها به یک سیستم ارتباطی اشاره دارد که بین اجزای مختلف خودرو، اطلاعات را به صورت مستقیم منتقل می‌کند. این سیستم به وسیله شبکه های کامپیوتری داخلی خودرو، ارتباط بین ایسیوها (ECUs) و سنسورها را فراهم می‌کند.

به طور کلی، در سیستم PTP خودرو، هر ECU یا سنسور به طور مستقیم به یکدیگر متصل می‌شوند، به این ترتیب ارتباطی مستقیم بین آن‌ها برقرار می‌شود. این سیستم به شبکه بندی ساده تری نسبت به سیستم‌های مبتنی بر شبکه CAN که در برخی خودروها استفاده می‌شوند، می‌پردازد.

با استفاده از سیستم PTP، امکان ارتباط مستقیم بین ایسیوها و سنسورها وجود دارد. این امر به ایسیوها کمک می‌کند تا به طور مستقیم با سنسورها ارتباط برقرار کنند و اطلاعات لازم را بدون نیاز به عبور از سایر اجزا منتقل کنند. این سیستم از سادگی، سرعت و کارایی بالا برخوردار است.

در نتیجه، سیستم PTP یا نقطه به نقطه در خودرو، به یک سیستم ارتباطی اشاره دارد که به وسیله آن ایسیوها و سنسورها مستقیماً با یکدیگر ارتباط برقرار می‌کنند. این سیستم، سرعت، سادگی و کارایی بالایی را در ارتباطات داخلی خودرو فراهم می‌کند.

در تصویر زیر نقشه ارتباط ایسیو موتور زیمنس با نود جلو(FN) به صورت PTP در سیستم مالتی پلکس ماکس یا فاز صفر در خودرو 206 را مشاهده می کنید.

 نحوه پیکربندی نود BCM  پیکربندی ECU خودرو  آموزش پیکربندی ECU  نحوه پاک کردن خطای کامپیوتر  خام کردن ایسیو  پیکربندی ECU 206  پیکربندی ECU پژو پارس  آشنایی با برنامه دیاگ  تعمیر مالتی پلکس  نودهای سمند چیست  انواع نود الکتریکی  پیکربندی ECU چیست  ecu خودرو  پیکربندی ECU مالتی پلکس  سیستم مالتی پلکس چیست

همانطور که در نقشه می بینید ارتباط بین نود جلو این خودرو با ایسیو موتور به صورت PTP می باشد و حتما هنگام عملیات پیکربندی در قسمت پیکربندی نود جلو و ایسیو موتور ارتباط این دو یونیت PTP انتخاب شود.

 نحوه پیکربندی نود BCM  پیکربندی ECU خودرو  آموزش پیکربندی ECU  نحوه پاک کردن خطای کامپیوتر  خام کردن ایسیو  پیکربندی ECU 206  پیکربندی ECU پژو پارس  آشنایی با برنامه دیاگ  تعمیر مالتی پلکس  نودهای سمند چیست  انواع نود الکتریکی  پیکربندی ECU چیست  ecu خودرو  پیکربندی ECU مالتی پلکس  سیستم مالتی پلکس چیست

همانطور که در این نقشه می بینید منفی روشن چراغ چک، سیگنال دور موتور و…. به صورت PTP متصل شده اند.

پیکربندی CAN ایسیو موتور

در تصویر زیر نقشه نوع ارتباط ایسیو موتور زیمنس با نود BCM در شبکه مالتی پلکس اکوماکس شرکت کروز به صورت شبکه یا CAN را مشاهده می کنید.

 نحوه پیکربندی نود BCM
 پیکربندی ECU خودرو
 آموزش پیکربندی ECU
 نحوه پاک کردن خطای کامپیوتر
 خام کردن ایسیو
 پیکربندی ECU 206
 پیکربندی ECU پژو پارس
 آشنایی با برنامه دیاگ
 تعمیر مالتی پلکس
 نودهای سمند چیست
 انواع نود الکتریکی
 پیکربندی ECU چیست
 ecu خودرو
 پیکربندی ECU مالتی پلکس
 سیستم مالتی پلکس چیست

تمامی اطلاعاتی که در نقشه های قبلی به صورت PTP انتقال پیدا می کرد در این سیستم به صورت شبکه از طریق دوسیم شبکه رد و بدل می شود. ECU فقط فرستنده این اطلاعات نمی باشد و در برخی از سیستم ها ایسیو هم از اطلاعات شبکه استفاده می کند.

به عنوان مثال در سری های جدید تولید دیگر سنسور سرعت که بر روی شفت خروجی گیربکس نصب می گردید به صورت کامل حذف شد و ایسیو موتور برای دریافت پارامتر سرعت خودرو از طریق شبکه این اطلاعات را از یونیت ترمز ضد قفل ABS دریافت می کند و اگر یکی از سنسورهای سرعت ABS دچار خرابی شود خطای خرابی این سنسور هم در یونیت ABS و هم در یونیت کنترل کننده موتور ECU ثبت می‌شود.

مشکلات احتمالی در صورت پیکربندی اشتباه

در صورتی که سیم کشی سیستم به گونه ای باشد که اطلاعات باید حتما به صورت شبکه بین ایسیو موتور و یکی از نود های مالتی پلکس رد و بدل شود و در قسمت پیکربندی ECU و یا پیکربندی نود مالتی پلکس PTP تنظیم شده باشد ایسیو و یا نود انتظار دارد که اطلاعات را به صورت PTP دریافت کند در صورتی که سیم کشی به این گونه نیست و اتفاقی که می‌افتد این است که کل آن ادوات مانند دمای آب آمپر بنزین دور موتور فعال سازی کمپرسور کولر و…. از کار خواهند افتاد.

اگر بالعکس هم پیکربندی شود یعنی سیم کشی PTP باشد اما در پیکربندی CAN ثبت شده باشد این اتفاق تکرار می شود.

آیا تا کنون عملیات پیکربندی ECU را انجام داده اید؟ لطفا تجربیاتتون رو با ما در بخش نظرات همین صفحه به اشتراک بگذارید.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.