روغن موتور مناسب برای خودروهای هیبریدی چیست؟

0

روغن موتور یکی از مهم‌ترین اجزای یک خودرو است که عملکرد آن تاثیر مستقیم بر روی موتور دارد و برای هر خودرو نیز به طور متفاوتی ساخته می‌شود. هر شرکت تولید کننده روغن موتور، محصولات خود را با فرمولاسیون خاصی تولید می‌کند و همین امر نیز باعث به وجود آمدن ویژگی‌های منحصر به فرد، کیفیت و نوع آن روغن می‌شوند. این موضوع برای خودروهای هیبریدی نیز صدق می‌کند و فرقی ندارد که این خودروها با گیربکس متفاوت کار کنند و یا سوخت مختلفی داشته باشند.

 خودروهای برقی  طرز کار خودروهای برقی  موتور خودروهای برقی  مشکلات خودروهای برقی  مزایای خودروهای برقی  شتاب خودروهای برقی  تعویض روغن موتور خودرو برقی  دانش خودرویی

موتوری که در درون خودروهای هیبریدی یا خودروهای برقی قرار می‌گیرد، بسیار حساس بوده و به رسیدگی زیادی نیاز دارند. امروزه موتورهای هیبریدی بسیار رایج شده‌اند و بنزین و سوخت‌های فسیلی دیگر، کاربرد سابق را ندارند. یکی از دلایلی که سوخت فسیلی در حال کنار رفتن است، آلایندگی بالا و گرم شدن زمین است که خودروها تاثیر زیادی در این زمینه می‌گذارند. بنابراین استفاده از خودروهای هیبریدی در استان‌ها و شهرهای کشور در حال افزایش است و اگر شما نیز یکی از افرادی هستید که از خودروهای برقی استفاده می‌کنید.

آشنایی با چند خودروی هیبریدی

 آپشن های تویوتا کمری  بررسی تویوتا کمری  تویوتا کمری  تفاوت تیپ های تویوتا کمری  تویوتا کمری 2018  تویوتا کمری 2021  قیمت تویوتا کمری  قیمت تویوتا کمری هیبریدی  مشخصات تویوتا کمری  مشخصات تویوتا کمری se  مشخصات تویوتا کمری هیبرید

در ابتدا باید به شما بگوییم که به طور کلی دو نوع خودروی هیبریدی وجود دارد که یک نوع آن به طور کامل هیبریدی بوده و دیگری به صورت نیمه هیبریدی کار می‌کند. هر دوی این خودروها به روغن موتور نیاز دارند و همین امر نیز باعث شده تا شرکت‌ها نیز فرمولاسیون خاصی را برای این خودروها در نظر بگیرند. در ادامه با چند خودروهای هیبریدی و نیمه هیبریدی آشنا خواهید شد.

  • تویوتا کمری XLE
  • تویوتا کمری SE
  • لکسوس NXH300H
  • تویوتا پریوس
  • لکسوس CT200H
  • هیوندای سوناتا هیبرید
  • کیا اپتیما هیبریدی
  • میتسوبیشی اوتلندر پلاگین هیبرید
  • تویوتا CHR

این خودروها نیازهایی مانند روغن موتور دارند. زمانی که روغن موتور وارد سیستم روغن‌رسانی می‌شود، در درون قطعات پخش شده و روانکاری را انجام می‌دهد. علاوه بر این، روغن موتور خاصیت خنک کنندگی نیز دارند و زمانی که حرارت موتور کمی افزایش پیدا می‌کند، با رد شدن از لوله‌ها و قطعه داغ شده، دما را جذب کرده و آن را کاهش می‌دهد. خودروهایی که برای شما نام بردیم نیز همین شرایط را دارند. بنابراین فرقی نمی‌کند که خودرو تمام هیبریدی و یا نیمه هیبریدی باشد.

حتما بخوانید: علت شیری شدن روغن موتور چیست؟

البته توجه داشته باشید که خودروهایی مانند مزدا 3 X20 آستینا اکای‌اکتیو، آئودی Q7 و لندروور دیسکاوری اسپرت روغن موتورهای مخصوصی دارند که فقط برای آن‌ها ساخته شدند. حتی عملکرد و کارایی آن‌ها نیز با روغن‌های دیگر متفاوت است و تاثیر آن نیز به شکل دیگری خواهد بود. زیرا این خودروها دارای موتوری هستند که قدرت بسیار زیادی داشته و از حالت‌های مختلفی رانندگی پشتیبانی می‌کنند. حتی نحوه استفاده از سوخت آن‌ها نیز متفاوت است و حالت بهینه و توربو را در آن‌ها‌ قرار داده‌اند.

عواملی که در انتخاب روغن موتور خودروهای هیبریدی تاثیر گذار هستند.

اگر می‌خواهید برای خودروی هیبریدی خود روغن موتور خریداری کنید، باید به چند نکته توجه داشته باشید که از آن‌ها می‌توان به درجه بندی اس اِی ای (SAE)، استاندارد اِی پی آی (API) و نرخ گرانروی یا ویسکوزیته اشاره کرد. در نظر داشته باشید که فرمولاسیون برخی روغن موتورها به شکلی است که برای موتورهای هیبریدی به یک صورت عمل کرده و برای موتورهایی که با سوخت فسیلی کار می‌کنند، نیز عملکرد متفاوتی را به نمایش خواهند گذاشت. در ادامه می‌توانید با عوامل موثر در انتخاب روغن موتور خودروی هیبریدی آشنا شوید.

استاندارد API

یکی از استانداردهایی که در انتخاب روغن موتور خودروهای هیبریدی باید در نظر گرفته شود، استاندارد API است. در صورتی که اعداد مرتبط به این استاندارد را بر روی بسته‌بندی مشاهده نکردید، باید بدانید که آن محصول تقلبی است. خودروهای هیبریدی قطعا از این استانداردها بهره‌مند هستند و بر روی عملکرد موتور این نوع خودروها نیز تاثیر گذار خواهد بود. به طور کلی برای هر خودرویی کیفیت حرف اول را می‌زند و به هیچ وجه نباید دسته کم گرفته شود. محصولاتی که برای هر خودروی هیبریدی تولید و استفاده می‌شود، دارای استاندارد API S هستند. معمولا، بعد از API S حرف L آمده است که نشان دهنده کیفیت محصول می‌باشد. توجه داشته باشید که اگر که حرف بعد از S بین A تا N بود، و هر چه به حرف N نزدیک‌تر باشد، از کیفیت بیشتری برخوردار هستند.

درجه‌بندی SAE

درجه‌بندی SAE رابطه مستقیم با عملکرد موتور دارد و در زمان خرید حتما باید با آن توجه کافی را داشته باشید. نکته اول این است که اگر یک محصول دارای این درجه‌بندی نباشد، به تقلبی بودن یک قدم دیگر نزدیک می‌شود. درجه بندی SAE را معمولا با اعدادی بین ۰ تا ۶۰ بر روی بسته‌بندی روغن موتور مشاهده خواهید کرد. در صورتی که حرف W (Winter) در کنار این اعداد قرار گرفته بود، باید بدانید که نشان دهنده غلظت آن در دمای پایین است. اعداد و حروف استاندارد SAE به صورت 20W-50 بر روی بسته‌بندی قرار می‌گیرد.

نرخ گرانروی یا ویسکوزیته

ویسکوزیته یکی از مهم‌ترین عوامل در انتخاب روغن موتور خودروهای هیبریدی به خصوص نیمه هیبریدی است. در صورتی که شناختی از نرخ گرانروی ندارید، باید بگوییم که غلظت و یا رقیق بودن روغن در دماهای مختلف را گرانروی می‌گویند. این نرخ با استاندارد SAE مشخص می‌شود که با اعداد و حروف SAE 10W – 40 نمایش داده می‌شوند. با توجه به آب و هوای ایران، معمولا نرخ گرانروی با همان مشخصات گفته شده مورد استفاده قرار می‌گیرد، مگر اینکه شهری که در آن زندگی می‌کنید، دارای آب و هوای متفاوتی باشد. توجه داشته باشید که اگر روغن مناسبی را انتخاب نکنید، خودرو در کاهش یا افزایش دما، به مشکل خواهد خورد و خرابی زیادی برای موتور به وجود خواهد آمد.

محصولاتی که برای خودروهای هیبریدی قابل استفاده است

تولید کنندگانی زیادی در بازار ایران فعالیت می‌کنند که محصولاتشان از خودروهای هیبریدی پشتیبانی می‌کند. همانطور که گفتیم فرمولاسیون ساخت روغن‌ خودروهای هیبریدی بسیار خاص است و با خودروهای دیگر کمی متفاوت می‌باشد. اما برخی مدل‌های این برندها را می‌توان در چند خودروی هیبریدی مورد استفاده قرار داد. در ادامه می‌توانید محصولات قابل استفاده برای خودروهای هیبریدی را مشاهده کرده و با توجه آب و هوای محل زندگی خود، روغن مناسب را خریداری کنید.

روغن موتور بهران

روغن موتور بهران در بازار شناخته شده است و کیفیت بالای محصولاتش توانسته که مشتری‌های زیادی را برای این شرکت فراهم کند. محصولات این شرکت دارای تنوع بالایی بوده و مدل‌های مختلفی مانند روغن‌های سوپر رانا، رانا، سوپر پیشتاز، پیشتاز، تکتاز، رخش و توان هستند که برای خودروها مختلف از جمله خودروهای هیبریدی مورد استفاده قرار می‌گیرند. اما از بین این روغن‌ها فقط مدل سوپر رانا برای خودروهای هیبریدی مناسب است، زیرا فرمولاسیون متفاوتی دارد.

درجه بندی روغن سوپر رانا مخصوص خودروهای هیبریدی با استفاده از شاخص SAE حدود 0W – 20 است که برای مناطقی که دارای آب و هوای معتدل است، مناسب می‌باشد. استاندارد API نیز که نشان دهنده کیفیت بوده، با حروف SN نمایش داده شده است که نشان دهنده کیفیت بالای آن‌ها می‌باشد.

روغن موتور ایرانول

از معروف‌ترین برندهایی که اقدام به تولید روغن موتور برای هر خودرویی کرده و طرفداران زیادی نیز دارد، می‌تواند به برند ایرانول اشاره کرد. این شرکت روغن‌های خود را در مدل‌های مختلفی ارائه می‌کند که از آن‌ها می‌توان به روغن موتورهای سوپر رونیا، رونیا، سوپر رویال، رویال، ریسینگ، 16000،  3/5 12000، 12000، صبا، 8000، 6000 و الوند اشاره کرد. در بین این مدل‌ها، روغن موتور سوپر رونیا را می‌توان در خودرو‌های هیبریدی مورد استفاده قرار داد.

روغن موتور خودروی هیبریدی سوپر رونیا با درجه بندی SAE 0W-20 با استاندارد API SN در بازار قابل یافت است. این روغن موتور تمام سینتتیک بوده و کیفیت بالایی دارد، از همین نظر شاید کمی گران باشد. اگر در منطقه‌ای با آب و هوای معتدلی زندگی می‌کنید، پیشنهاد می‌کنیم که روغن موتور سوپر رونیا را در نظر بگیرید.

تویاتا پرادو تعمیرات تویوتا پرادو روغن موتور مناسب تویوتا پرادو بهترین روغن موتور ایرانی بهترین روغن موتور ایرانول مشخصات روغن موتور ریسینگ کارکرد ایرانول ریسینگ تویوتا TS050 ریسینگ بهترین روغن موتور تویوتا قیمت روغن سوپر رونیا

 

سخن پایانی

در این مطلب شما کاربران گرامی همراه بودیم و روغن موتورهای مناسب برای خودروهای هیبریدی یا برقی را معرفی نمودیم. در زمان خرید روغن موتور در تهران و یا هر نقطه ایران باید به چند نکته توجه کنید. اول اینکه نوع موتور خود را بشناسید و با توجه به آن اقدام به خریداری روغن موتور کنید. سپس باید آب و هوای منطقه‌ای که در آن زندگی می‌کنید را در نظر بگیرید تا استاندارد و درجه‌بندی روغن را نیز درست انتخاب کنید. توجه کنید که اگر یک روغن موتور دارای درجه بندی و یا استاندارد نباشد، احتمال تقلبی بودن محصول بسیار بالا است.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.