دفترچه راهنمای استفاده از پژو پارس XU7P

0

اگر پیگیر خبرهای پژو پارس سال موتور جدید باشید، حتما می‌دانید که اولین سری این خودرو، پارس XU7P سفارشی بود که با کد کلاس 35103، در اواسط زمستان 1400 معرفی شد. دومین سری پارس سال موتور جدید نیز پارس XU7P سفارشی ELX بود که با کد کلاس 35102 در اواسط بهار 1401 به بازار کشورمان آمد.

 مشخصات موتور XU7P
 قیمت پژو پارس XU7P
 ثبت نام پژو پارس XU7P
 مشخصات پژو پارس XU7P
 دانلود دفترچه راهنمای پژو پارس
 دفترچه راهنمای پژو پارس XU7P
 دفترچه راهنمای پژو پارس اتوماتیک
 دفترچه راهنمای پژو پارس دوگانه سوز
 دفترچه راهنمای پژو پارس داشبورد جدید
 دفترچه راهنمای پژو پارس ELX
 دفترچه راهنمای پژو پارس TU5
 دفترچه راهنمای پژو پارس سفارشی
 تعمیرات تخصصی پژو پارس
 عیب یابی پژو پارس گازسوز
 روغن موتور مناسب پژو پارس
 حجم روغن موتور پژو پارس tu5
 روغن موتور مناسب پژو پارس اتوماتیک
 تفاوت پژو پارس سال با سفارشی
 تفاوت پژو پارس XU7 با XU7P

سیستم جدید روشنایی برای پارس XU7P

شرکت ایران خودرو به دلیل رعایت استانداردهای ایمنی جدید، مجبور شده تا در سال 1402، تغییراتی در لیست تجهیزات خودرو پژو پارس XU7P انجام دهد:

براساس اطلاعات رسمی منتشر شده، پارس XU7P از این به بعد با چراغ دی‌لایت (یا همان چراغ روشنایی در روز) و همچنین چراغ پوزیشن لامپ (یا چراغ روشنایی عقب در روز) به تولید می‌رسد. دی‌لایت جدید پارس XU7P درست مانند دی‌لایت‌های بکار رفته در جک جی 4 آپشنال، در قسمت مه‌شکن‌های جلو نصب شده‌اند.

نکته جالب توجه اینجاست که این دو آپشن جدید، فقط برای خانواده پژو پارس XU7P تعریف شده و فعلا برای پارس TU5 یا همان پارس LX، این آپشن‌ها وجود ندارد. در جدول زیر، تفاوت کد کلاس پارس XU7P سری جدید (با چراغ دیلایت و پوزیشن) و سری قدیم (بدون چراغ دیلایت و پوزیشن) را مشاهده می‌کنید:

نوع خودرو کد کلاس قدیم کد کلاس جدید
پارس XU7P 35101 35106
پارس XU7P سفارشی 35103 و 35105 35108
پارس XU7P سفارشی ELX 35102 35107

*اطلاعات فوق از سایت خودروساز گردآوری شده است.

در نمای داخلی این پارس جدید، شاهد تغییر صفحه کیلومتر هستیم. غربیلک فرمان نیز به روکش چرمی مجهز شده و دکمه کروز کنترل نیز روی آن دیده می‌شود. دسته‌راهنما نیز تغییر کرده و تقریبا مشابه 206 است. اضافه‌شدن مانیتور لمسی، اضافه‌شدن سنسور فشار باد تایر، اضافه‌شدن روکش چرم صندلی و تغییر طراحی رودری‌، از دیگر ویژگی‌های جدیدی است که در این نسخه از پارس، به چشم می‌خورد.

 مشخصات موتور XU7P  قیمت پژو پارس XU7P  ثبت نام پژو پارس XU7P  مشخصات پژو پارس XU7P  دانلود دفترچه راهنمای پژو پارس  دفترچه راهنمای پژو پارس XU7P  دفترچه راهنمای پژو پارس اتوماتیک  دفترچه راهنمای پژو پارس دوگانه سوز  دفترچه راهنمای پژو پارس داشبورد جدید  دفترچه راهنمای پژو پارس ELX  دفترچه راهنمای پژو پارس TU5  دفترچه راهنمای پژو پارس سفارشی  تعمیرات تخصصی پژو پارس  عیب یابی پژو پارس گازسوز  روغن موتور مناسب پژو پارس  حجم روغن موتور پژو پارس tu5  روغن موتور مناسب پژو پارس اتوماتیک  تفاوت پژو پارس سال با سفارشی  تفاوت پژو پارس XU7 با XU7P

اما نکته جالب‌تر اینکه سنسور نور هم در این خودرو استفاده شده؛ پس احتمالا چراغ‌های جلو به‌ دی‌لایت نئونی (مانند دنا پلاس) نیز مجهز هستند. حال باید منتظر ماند و دید که این پژو پارس، صرفا یک نسخه سفارشی‌شده توسط آپکوست یا اینکه نسخه جدیدی از پارس ایران خودرو خواهد بود.

مشخصات پژو پارس با موتور XU7P

 مشخصات موتور XU7P  قیمت پژو پارس XU7P  ثبت نام پژو پارس XU7P  مشخصات پژو پارس XU7P  دانلود دفترچه راهنمای پژو پارس  دفترچه راهنمای پژو پارس XU7P  دفترچه راهنمای پژو پارس اتوماتیک  دفترچه راهنمای پژو پارس دوگانه سوز  دفترچه راهنمای پژو پارس داشبورد جدید  دفترچه راهنمای پژو پارس ELX  دفترچه راهنمای پژو پارس TU5  دفترچه راهنمای پژو پارس سفارشی  تعمیرات تخصصی پژو پارس  عیب یابی پژو پارس گازسوز  روغن موتور مناسب پژو پارس  حجم روغن موتور پژو پارس tu5  روغن موتور مناسب پژو پارس اتوماتیک  تفاوت پژو پارس سال با سفارشی  تفاوت پژو پارس XU7 با XU7P

شرکت ایران خودرو از تابستان 1400، تولید پژو پارس با موتور بهبودیافته یورو5 را آغاز کرده است. در این نسخه از پژو پارس، شاهد استفاده از موتور +XU7 یا معروف به XU7P هستیم؛ بنابراین پژو پارس سال، فقط به چنین موتوری مجهز می‌شود. البته بدیهی است که در صورت ادامه تولید پارس دوگانه‌سوز، قطعا این خودرو نیز با موتور جدید XU7P دوگانه‌سوز ساخته می‌شود. طبق اطلاعات رسمی ایران خودرو، در پژو پارس با موتور XU7 پلاس، شاهد تغییرات زیر هستیم:

  • ارتقای استاندارد آلایندگی به یورو5.
  • افزایش 10 درصدی توان و گشتاور.
  • کاهش مصرف سوخت (از 9 لیتر به 7 لیتر)
  • تغییر نمای ظاهری موتور.
  • تغییر ضرایب دنده برای انطابق با موتور جدید.
  • تغییر سیستم هوا رسانی و خنک‌کاری موتور.
  • بهبود بوستر ترمز.
  • رگلاتور جدید (در مدل‌های دوگانه).

علاوه‌بر بهبودهای فنی فوق، ایران خودرو برای پارس XU7P، چندین آپشن جدید تدارک دیده است که البته هنوز، بودن‌شان در نسخه‌های تحویلی به مشتریان قطعی نیست و باید همچنان منتظر بمانیم. اما به هرحال، طبق اولین اطلاعات منتشر شده از سوی ایران خودرو، پارس XU7P در کلاس‌های مختلف عرضه می‌شود که تفاوت‌شان در آپشن‌های زیر است:

  • ترمز عقب دیسکی.
  • رینگ 15 اینچ آلومینیومی.
  • شیشه دودی عقب.

ناگفته نماند که امکانات دیگری مانند اتولاک (قفل‌شدن درها بعد از حرکت)، مسترلاک (قفل‌شدن یا بازشدن درها با یک دکمه)، اتوفلاشر (روشن‌شدن فلاشر در ترمزگیری شدید)، مالتی پلکس و سیستم اخطار سرقت با بوق (به جای آژیر) که قبلا در پارس سال XU7 بود، دیگر در پارس‌های سری جدید نیست و لذا در پارس سال XU7P نیز چنین امکاناتی وجود ندارد.

تفاوت پارس XU7P و پارس XU7

شهریور 1400: همانطور که می‌دانید، ایران خودرو برای رعایت استانداردهای زیست‌محیطی، تولید نسخه بهبودیافته موتور XU7 را با نام XU7+ یا همان XU7P بصورت آزمایشی از سال 1399 شروع کرده و می‌خواهد در سال 1400 آنرا به تولیدانبوه برساند البته بدلیل وجود موتور سه استوانه، ایران خودرو حداکثر تا سال 1406 از موتور XU7 پلاس استفاده خواهد کرد. در ادامه، شما را به مهم‌ترین ویژگی‌های موتور XU7P آشنا می‌کنیم:

1- حداکثر گشتاوری تولیدی در موتور XU7 پلاس حالا دارای منحنی یکنواخت‌تری شده و از حالت قله‌ای (که در XU7 وجود داشت) خارج شده است.

2- در موتور XU7P طراحی بعضی از قطعات موتور، کاملا جدید است مانند:

  • میل بادامک.
  • میل لنگ.
  • پوسته یاتاقان.
  • سر سیلندر.
  • مجموعه شاتون.
  • رینگ و پیستون.
  • روغن موتور.
  • مجموعه کلاچ.
  • قالپاق سوپاپ‌ها.
  • ورودی هوا.

3- در موتور XU7P ایران خودرو، نوع شمع و تسمه ارتقایافته و دارای عملکرد بهتر و همچنین عمر بالاتری است.

4- واشر سرسیلندر استفاده شده در این موتور، مشابه موتور XU7 دوگانه‌سوز است. بنابراین می‌توان گفت که کیفیت آن بهبودیافته.

5- با اضافه‌شدن منبع انبساط جداگانه به موتور XU7 پلاس، سیستم خنک‌کاری آن اتوماتیک شده و همانند موتورهای TU5 و EF7 شده است.

6- توان و گشتاور در موتور XU7P حدود 10% افزایش یافته است. ضمن اینکه دور موتور در سرعت 120 کیلومتر برساعت، حدود 500RPM کاهش یافته که موجب کاهش مصرف سوخت و همچنین کاهش استهلاک موتور می‌شود.

7- نست تراکم که در موتور XU7 معادل 9.3 بود حالا در موتور XU7P به عدد 10.5 افزایش یافته است.

8- بدلیل افزایش توان و گشتاور در موتور XU7P، دیسک و صفحه کلاچ آن بزرگتر از قبل شده‌اند. ضمن اینکه بدلیل ارتقای آنها، دوام بیشتری نیز دارند.

9- میانگین قدرت در موتور XU7 معادل 65 کیلووات در دور موتور 6000 بود اما در موتور XU7P به حدود 72 کیلووات در دور موتور 5500 رسیده است.

10- میانگین گشتاور در موتور XU7 معادل 133 نیوتن متر در دور موتور 3000 بود درحالیکه در XU7P به 146 نیوتن متر در دور موتور 4200 رسیده است.

11- موتور XU7 پلاس ایران خودرو، همچنان از نوع 8 سوپاپ بوده و بدلیل هزینه‌های زیاد، ایران خودرو از نسخه 16 سوپاپ آن صرف‌نظر کرده است.

12- دور آرام موتور XU7P حدود 150RPM کاهش یافته و به 700RPM رسیده است. البته صدای تولیدی موتور XU7P نسبت به XU7 در دورهای پایین، تغییری نکرده.

13- در موتور جدید XU7 پلاس، استاندارد آلایندگی به یورو 5 ارتقایافته است. ضمن اینکه مصرف سوخت آن نیز 1.2 لیتر کمتر شده. همچنین پیش‌بینی شده که شتاب خودروها نیز با این موتور جدید، حدود یک ثانیه بهبود یابد.

14- حق مالکیت موتور XU7+ برای ایران خودروست و به همین دلیل نیز لوگوی پژو از روی آن حذف شده و با لوگوی ایران خودرو روی محصولات این شرکت نصب می‌شود. همچنین میزان داخلی‌سازی موتور XU7P حدود 95% است.

15- پلتفرم و سخت‌افزار ECU در این موتور جدید، تغییری نکرده اما نرم‌افزار آن به‌روزرسانی شده. ضمن اینکه کالیبراسیون آن در نسخه بنزینی با نسخه دوگانه‌سوز، متفاوت است.

16- دریچه گاز موتور XU7P همچنان از نوع مکانیکی بوده اما ایران خودرو در تلاش است تا دریچه گاز برقی را روی آن نصب کند. اگر چنین چیزی محقق شود، امکان نصب کروزکنترل نیز در این محصولات، فراهم می‌شود.

17- گیربکس همراه‌شده با موتور XU7P، ماهیت یکسانی با گیربکس پژو 405 دارد. ضمن اینکه فقط نسبت دنده نهایی آن تغییر کرده و سبک‌تر شده اما نسبت مابقی دنده‌ها، تفاوتی با موتور XU7 ندارد.

18- ایران خودرو در حال حاضر، برنامه‌ای برای نصب گیربکس جدید MT6 خود، روی موتور XU7P ندارد اما به لحاظ فنی، چنین چیزی امکان‌پذیر است.

19- این موتور بهبودیافته، به لحاظ توانایی و شتاب، عملکرد بهتری روی پژو پارس XU7P دارد. اما اگر تلفات مکانیکی برای‌تان مهم‌تر باشد، باید سمند XU7P را بهتر از پارس XU7P دانست.

فایل:PDF

حجم:5MB

زبان:فارسی

کاتالوگ جدید پارس XU7P ایران خودرو

دفترچه راهنمای پژو پارس XU7P

کارستان

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.