اگر یاتاقان میل لنگ خراب شوند، چه اتفاقی می افتد؟

0

یکی از ناشناخته ترین اجزای موتور خودرو شما بلبرینگ میله ای یا یاتاقان میل لنگ است. اگر بلبرینگ میله یا یاتاقان میل لنگ مشکل دارد، باید آن را تعمیر یا تعویض کنید، در غیر این صورت ممکن است موتور شما حتی کار نکند. در این مقاله یاتاقان میله ای چیست، چگونه آن را تعویض کنیم و هزینه آن را توضیح می دهیم.

در یک موتور ماشین معمولی، میل لنگ فقط یک یاتاقان ساده است. مانند یک بلبرینگ با توپ های کوچک نیست. یاتاقان میله محور چرخش را در محلی که نیاز به پشتیبانی دارد نگه می دارد. این پشتیبانی میله را قادر می سازد در طول چرخه احتراق صاف بماند. اصطلاح یاتاقان میله ای همچنین می تواند به بلبرینگ شاتون اشاره داشته باشد.

تعویض بلبرینگ های میله ای یا میل لنگ حدود 2 میلیون تا 50 میلیون تومان هزینه دارد. این قیمتها از قبیل شامل قطعات و نیروی کار است. به طور معمول، تعمیر یاتاقان های شاتون شامل شستشوی خطوط موتور و کولر، تعویض واشر، مهر و موم و پیچ های سرسیلندر می شود.

برای اطلاعات بیشتر در مورد یاتاقان های میله ای، علت مشکلات بلبرینگ میله، نحوه رفع این مشکلات و هزینه تعمیر یا تعویض آنها، ادامه مطلب را بخوانید.

بلبرینگ میله ای یا یاتاقان میل لنگ چیست؟

 آموزش تعویض یاتاقان  اجزای یاتاقان چیست  اموزش بستن یاتاقان  انواع یاتاقان  آموزش تعویض یاتاقان 405  آموزش تعویض یاتاقان 206  آموزش تعویض یاتاقان سمند  آموزش تعویض یاتاقان کوییک  تفاوت یاتاقان ثابت و متحرک  دلایل یاتاقان زدن موتور  صدای یاتاقان  صدای یاتاقان پراید  صدای یاتاقان زدن چگونه است  علائم یاتاقان زدن خودرو  علت یاتاقان زدن پراید  هزینه تعمیر یاتاقان خودرو  نشانه های خرابی یاتاقان‌  هزینه یاتاقان زدن 206  هزینه تعمیر یاتاقان سمند  کار یاتاقان چیست

در فناوری خودرو، میل لنگ فقط یک یاتاقان ساده است و نه یک بلبرینگ با ساچمه های کوچک. یک میل لنگ محور چرخان را در قسمتی که نیاز به پشتیبانی دارد نگه می دارد و از آن پشتیبانی می کند.

این کار به گونه ای انجام می شود که میله در طول چرخه احتراق مستقیم باقی بماند. این نام همچنین می تواند به بلبرینگ شاتون اشاره داشته باشد زیرا مستقیماً به شاتون متصل است. اینها قطعات موتور هستند که تنها بخشی از بسیاری از اجزا یا قطعات یک موتور هستند. این قطعات همگی در داخل بلوک موتور خودرو محصور شده اند.

اگر مکانیک بگوید که موتور خودروی شما نیاز به تعویض میل لنگ دارد، می توانید انتظار داشته باشید 2 میلیون تا 50 میلیون تومان برای قطعات و کار هزینه کنید. کار معمولاً شامل خطوط شستشو و خنک‌کننده موتور و سپس تعویض مهر و موم، واشر، پیچ‌های سرسیلندر و یاتاقان‌های شاتون می‌شود.

اما قبل از اینکه ماشین خود را وارد تعمیرگاه کنید ، ابتدا باید مشخص کنید که آیا واقعاً میل لنگ خراب یا فرسوده دارید یا خیر.

اگر یاتاقان میل لنگ خراب شوند، چه اتفاقی می افتد؟

هنگامی که یاتاقان‌های میله فرسوده می‌شوند، فاصله زیادی بین آن‌ها و میله‌های اتصالی که نگه می‌دارند وجود خواهد داشت. این باعث می شود که انتهای بزرگ میله ها با میل لنگ در حال چرخش برخورد کنند. سپس صدای ضربه میله به موتور خود را خواهید شنید. بنابراین، این صداهای تق تق یکی از علائم اصلی یاتاقان های بد موتور است.

در بسیاری از موارد، موتوری با بلبرینگ میله ای بد، چراغ در داشبورد خودروی شما روشن می کند. و این چراغ بسته به شدت مشکل یاتاقان ممکن است بعد از چند دقیقه روشن شدن موتور خاموش شود یا خیر.

یاتاقان میله چرخیدهیکی از مشکلات اصلی که شامل خرابی یاتاقان‌های میله‌ای است که باید به هر قیمتی از آن اجتناب کنید، چیزی است که مکانیک‌های خودرو آن را “Spun Rod Bearing” می‌نامند.

هنگامی که یک یاتاقان میله ای چرخانده می شود، به این معنی است که سیستم روغن کاری میل لنگ از کار افتاده است. این بدان معناست که یاتاقان میله ای هیچ روان کننده ای دریافت نمی کند در حالی که شفت به طور مداوم در داخل این یاتاقان خشک می چرخد.

شفت خیلی سریع گرم می شود و به طور قابل توجهی منبسط می شود. در حالت انبساط، شافت بلبرینگ میله را گرفته و آن را از پیچ و مهره های خود جدا می کند. در این مرحله، بلبرینگ میله عملاً به میله جوش داده شده و اکنون با آن در حال چرخش است.

اگر ماشین خود را با یک میله چرخان برای چندین مایل رانندگی کنید، یاتاقان انتهایی میله به طور قابل توجهی گرم می شود. این باعث پرت شدن میله پیستون می شود. سپس، موتور خودروی شما آسیب می بیند که می تواند غیر قابل تعمیر باشد.

آیا بلبرینگ های میله ای متفاوتی وجود دارد؟

اجزای یاتاقان چیست آموزش تعویض یاتاقان انواع یاتاقان چگونه ماشین یاتاقان می زند دلایل یاتاقان زدن موتور صدای یاتاقان پراید یاتاقان ثابت و متحرک یاتاقان چیست وظیفه یاتاقان چیست علائم خرابی میل لنگ دلایل روشن شدن چراغ روغن آموزش تعمیر خودرو مجله مکانیک

یک میل لنگ دارای دو نوار فلزی مدور است که یکی در بالا و دیگری در پایین قرار دارد. این به سادگی دو نوار از فلز صاف به شکل یک دایره در هنگام مونتاژ است. نوار فلزی بالایی نیم دایره است، نوار پایینی نیز به شکلی است.

به عنوان مثال، در میل لنگ میل محرک، نیمه بالایی به زیرانداز خودرو نصب شده است. هنگامی که میل محرک در جای خود قرار می گیرد، نیمه پایینی به نیمه بالایی پیچ می شود.

یک سوراخ سوزنی در نیمه باند بالایی وجود دارد. این سوراخ به روان کننده اجازه می دهد تا وارد داخل آن شود. به این ترتیب، میل محرک می تواند در داخل یاتاقان میله بچرخد بدون اینکه گرمای بیش از حد تولید کند.

نام های مختلف میل لنگتنها یک طرح کلی از یاتاقان های میله ای وجود دارد. اما می‌توانید با نام‌های مختلفی از جمله میل لنگ ، یاتاقان شاتون، یاتاقان میله‌ای، اتصال Heim (در ایالات متحده آمریکا) و رز مفصل (در انگلستان) به آن اشاره کنید. ممکن است در طراحی اولیه تغییراتی وجود داشته باشد، اما شکل و عملکرد اصلی در بیشتر موارد یکسان است.

این یاتاقان ها میله های پیستون را به ژورنال یاتاقان متصل می کنند. این ژورنال یاتاقان بخشی از میله های پیستون است که در تماس قرار می گیرند و میل محرک را می چرخانند. تعویض بلبرینگ میله یک مرحله استاندارد در تعمیر موتور یا بازسازی موتور .

یاتاقان های میله ای یک موتور با یاتاقان های اصلی آنها متفاوت است. مشخصات گشتاور میله و یاتاقان اصلی یکسان نیست. شما می توانید یاتاقان های اصلی را بین میل لنگ و موتور ، در حالی که بلبرینگ های میله ای بین میله و میل لنگ قرار دارند.

بنابراین عبارت “تعداد میله” کوتاه برای “بلبرینگ میله اتصال” است. یک یاتاقان میله اتصال حرکت میل لنگ را در داخل شاتون فراهم می کند. این چرخش بارهای چرخشی وارد شده به پیستون را منتقل می کند. بلبرینگ شاتون در انتهای بزرگ شاتون قرار دارد.

چرا نگران مشکلات میل لنگ باشیم؟

 آموزش تعویض یاتاقان  اجزای یاتاقان چیست  اموزش بستن یاتاقان  انواع یاتاقان  آموزش تعویض یاتاقان 405  آموزش تعویض یاتاقان 206  آموزش تعویض یاتاقان سمند  آموزش تعویض یاتاقان کوییک  تفاوت یاتاقان ثابت و متحرک  دلایل یاتاقان زدن موتور  صدای یاتاقان  صدای یاتاقان پراید  صدای یاتاقان زدن چگونه است  علائم یاتاقان زدن خودرو  علت یاتاقان زدن پراید  هزینه تعمیر یاتاقان خودرو  نشانه های خرابی یاتاقان‌  هزینه یاتاقان زدن 206  هزینه تعمیر یاتاقان سمند  کار یاتاقان چیست

اگر نتوانید مشکلات ناشی از میل لنگ را شناسایی و برطرف کنید، ممکن است منجر به خرابی جدی موتور شود. به همین دلیل است که خودروسازان با توسعه گیربکس های مهر و موم شده، تغییراتی در طراحی موتور خود ایجاد کرده اند.

طراحی مدرن موتور میل محرک را قادر می سازد در حالی که در مایع گیربکس غوطه ور . این باعث می شود که خرابی بلبرینگ در خودروهای . با این حال، دیگر نیازی به مخزن برای سیال انتقال با طرح های انتقال مهر و موم شده نیست.

این مخزن مفید است زیرا اولین جزء موتور است که علامت هشدار اولیه برای نشت مایع انتقال را ارائه می دهد. بنابراین، هنگامی که صدای تیک تیک دائمی را در داخل موتور می شنوید که اگر دور موتور را با سرعت بالا بچرخانید، افزایش می یابد، همچنان باید به مشکل یاتاقان مشکوک باشید.

یاتاقان های میل لنگ فرسوده

اگر صدای ضربه میله به موتور خود را می شنوید، ممکن است یاتاقان های میل لنگ فرسوده شده اند یا فشار روغن شما کم است. تعویض فیلتر روغن و ریختن روغن موتور جدید ممکن است باعث قطع این صدا شود. با این حال، پس از تعویض روغن و متوجه شدید که صدا همچنان در حال بدتر شدن است، میل لنگ شما ممکن است آسیب دیده باشد و اکنون قابل تعمیر نیست.

اگر صدای ضربات میل لنگ را می شنوید، حداکثر 30 ثانیه تا یخ زدن کامل موتور فرصت دارید. لحظه ای که فیلم روغن نتواند میله را روی میل لنگ روغن کاری کرده و نگه دارد، در آن لحظه تماس میل لنگ با میله ایجاد می شود. یاتاقان میله ای فقط در سرعتی که موتور در حال کار است دوام می آورد.

یاتاقان میل لنگ چرخیده

یاتاقان میله چرخیده مشکل دیگری است که باید از آن اجتناب کنید. این زمانی اتفاق می‌افتد که یاتاقان‌های میل لنگ خود را در اطراف ژورنال میل لنگ می‌گیرند. بلبرینگ ها سوراخ های انتهایی بزرگ میله های خود را پاره می کنند.

آنها به ژورنال میله آسیب می رسانند. مواقعی وجود دارد که ممکن است شاتون را بشکنند. اما موتور می تواند بیشتر دوام بیاورد در صورت چرخاندن یاتاقان های آن، بیشترین چیزی که می تواند به آن برسد حدود 50 مایل است.

علائم مشکلات بلبرینگ میل لنگ

شما باید علائم مشکلات یاتاقان میل لنگ را زودتر بدانید. این به شما کمک می کند تا از هر موقعیتی که می تواند غیرقابل تعمیر به موتور خودروی شما آسیب برساند، جلوگیری کنید.

در اینجا مواردی وجود دارد که باید مراقب آنها باشید:

  • از دست دادن فشار روغن
  • براده های نقره در روغن
  • سر و صدا در موتور
  • درخشش مس در روغن
  • صدای گیربکس و تسمه های فرسوده

علت مشکلات یاتاقان میل لنگ

مشکلات یاتاقان میل لنگ فقط به صورت غیر عادی ظاهر نمی شوند. عوامل متعددی باعث ایجاد آنها می شوند، و شما باید دلایل رایج را بدانید تا بتوانید از آنها اجتناب کنید:

1. آلاینده های ساینده

یاتاقان های میله ای می توانند در اثر انواع آلاینده های موجود در روان کننده آسیب ببینند. این آلاینده های ساینده معمولاً در سیستم روانکاری بلبرینگ میله ای وارد می شوند که در زمان تعمیرات اساسی موتور به طور کامل از آن جدا نشوند.

این آلاینده‌ها ممکن است ناشی از تغییر شکل سوراخ‌های یاتاقان شاتون یا میل لنگ فرسوده باشند. آنها ممکن است باعث سایش ناهموار یاتاقان های میله در نقاط تماس آنها در میله های اتصال شوند.

2. برخورد قطعات مختلف

هنگامی که ژورنال میل لنگ با یاتاقان ها برخورد می کند، صدای تق تق از موتور می شنوید. نادیده گرفتن این صداهای تق تق فقط مشکل را بدتر می کند. آسیب بیشتری به موتور وارد می شود.

3. یاتاقان چرخیده

یاتاقان چرخیده باعث گیر کردن یاتاقان میله می شود. این باعث می شود که فاصله بین سطح داخلی یاتاقان و شاتون افزایش یابد. در نتیجه بازی بیش از حد بین این دو قسمت متصل شده و صدای تق تق ایجاد می شود.

سایر علل یاتاقان چرخشی شامل موارد زیر است:

  • از دست دادن روغن کاری
  • گرمای بیش از حد
  • عدم روانکاری
  • آلاینده های موجود در سیال روان کننده
  • بارهای عملیاتی بالا

نحوه تعمیر یا تعویض یاتاقان های میل لنگ

 آموزش تعویض یاتاقان  اجزای یاتاقان چیست  اموزش بستن یاتاقان  انواع یاتاقان  آموزش تعویض یاتاقان 405  آموزش تعویض یاتاقان 206  آموزش تعویض یاتاقان سمند  آموزش تعویض یاتاقان کوییک  تفاوت یاتاقان ثابت و متحرک  دلایل یاتاقان زدن موتور  صدای یاتاقان  صدای یاتاقان پراید  صدای یاتاقان زدن چگونه است  علائم یاتاقان زدن خودرو  علت یاتاقان زدن پراید  هزینه تعمیر یاتاقان خودرو  نشانه های خرابی یاتاقان‌  هزینه یاتاقان زدن 206  هزینه تعمیر یاتاقان سمند  کار یاتاقان چیست
عملکرد یاتاقان های شاتون محافظت از میله های اتصال و میل لنگ در برابر آسیب های ناشی از اصطکاک است. آنها با کمک روغن روان کننده به کاهش اصطکاک و گرمای ایجاد شده بین این قطعات فلزی کمک می کنند.

اما با گذشت زمان، این بلبرینگ های میله ای نیز فرسوده می شوند. بنابراین، باید به طور دوره ای آنها را بررسی کنید تا ببینید آیا هنوز در شرایط خوبی هستند یا خیر. اگر آنها را به طور منظم بررسی نکنید، ممکن است با مشکلات جدی موتور .

اگر مشکوک هستید که موتور خودروی شما قبلاً مشکلی در یاتاقان میله دارد، روش زیر را برای بررسی یا رفع مشکل دنبال کنید:

1. ابزار و مواد را آماده کنید

مواد و ابزارهایی که برای رفع مشکل نیاز دارید شامل موارد زیر است:

  • روغن موتور نو
  • تابه قطره ای
  • آچار
  • واشر تابه روغن
  • درزگیر واشر
  • واشر تابه روغن
  • بلبرینگ میله ای جدید (اندازه و شماره قطعه برای موتور ماشین شما)

2. بلبرینگ مناسب را بخرید

اگر می دانید چگونه این کار را انجام دهید، یاتاقان میل لنگ مشکل دار را از شاتون جدا کنید. آن را به فروشگاه لوازم خودرو بیاورید و به کارکنان نشان دهید. همان بلبرینگ را بخواهید تا مطمئن شوید که برای موتور ماشین شما مناسب است.

3. قطعات را علامت گذاری کنید

شما باید بلبرینگ را از مجموعه میل لنگ جدا کنید. پیچ ها و مهره های زیادی وجود دارد که باید آنها را باز کنید تا بلبرینگ مشکل دار را جدا کنید. برای اینکه در مونتاژ اشتباه نکنید، هنگام جدا کردن قطعات، آنها را علامت بزنید.

قطعات جدا شده را در ظروف پلاستیکی تمیز قرار دهید. هنگامی که آماده نصب بلبرینگ میله ای جدید هستید، از یک سیستم برچسب زدن برای کمک به مونتاژ آنها استفاده کنید.

4. بلبرینگ قدیمی را بردارید

برداشتن بلبرینگ قدیمی ممکن است کمی دشوار باشد. در برخی موارد، این بلبرینگ ها به راحتی از بین می روند. اما در بسیاری از موارد، قبل از اینکه اتصال خود را قطع کند، باید کمی به آن ضربه بزنید. از یک پتک لاستیکی نرم برای ضربه زدن و شل کردن آن استفاده کنید. به لبه بالایی آن ضربه بزنید و نه کناره های آن.

5. قطعات را تمیز کنید

هر قسمتی را که جدا کرده اید از میل لنگ تمیز کنید. این اطمینان حاصل می کند که هیچ آلاینده ای که ممکن است در آینده باعث ایجاد مشکل در بلبرینگ میله شود، وارد نخواهید کرد. برای تمیز کردن این اقلام از چربی‌گیر یا الکل معدنی استفاده کنید.

6. بلبرینگ میله ای جدید را نصب کنید

هنگامی که تمام قطعات جدا شده تمیز شدند، همانطور که آنها را جدا کردید، دوباره آنها را به ترتیب معکوس مونتاژ کنید. قبل از قرار دادن یاتاقان شاتون جدید، یک فیلم روغن موتور قرار دهید.

هزینه تعویض یاتاقان میل لنگ

 دلایل یاتاقان زدن خودرو  دلایل یاتاقان زدن موتور  علائم یاتاقان زدن خودرو  یاتاقان زدن مرسدس بنز  یاتاقان زدن بی ام و X3  یاتاقان زدن بی ام و X4  یاتاقان زدن لکسوس EX  هزینه تعمیر یاتاقان خودرو  هزینه تعمیر یاتاقان زدن کوییک  هزینه تعمیر یاتاقان زدن سمند  هزینه تعمیر یاتاقان سمند  هزینه یاتاقان زدن 206  هزینه یاتاقان زدن پژو 207  هزینه تعمیر یاتاقان ال 90

کار تعویض یاتاقان های غارت ممکن است برای بسیاری از افراد نباشد. اگر خودتان مطمئن نیستید که این کار را انجام دهید، همیشه می توانید از یک مرکز خدمات حرفه ای خودرو بخواهید که این کار را انجام دهد. در این صورت، می توانید انتظار داشته باشید که هزینه تعویض بین 2 میلیون تا 50 میلیون تومان بستگی به خودرو و لوازم مصرفی و اجرت تعمیرکار می باشد. این شامل قطعات و نیروی کار خواهد بود.

اگر مکانیک بگوید که موتور شما به دلیل مشکل یاتاقان میله آسیب جدی دیده است و به پیستون ها و شاتون های جدید و همچنین زنجیر تایم جدید، بلبرینگ میل بادامک و میل لنگ جدید نیاز دارید، بهتر است یک مجموعه موتور جدید تهیه کنید.

اما در صورتی که بلبرینگ های میله ای شکسته تنها مشکل آنها باشد و آسیبی به میل لنگ و سایر قسمت های موتور وارد نشده باشد، باید تعویض شود.

نتیجه گیری: بلبرینگ میله اییا یاتاقان میل لنگ 

در یک ماشین ، یاتاقان میله ای یک یاتاقان ساده است که محور چرخان را در جایی که نیاز به پشتیبانی دارد نگه می دارد. مانند یک بلبرینگ با توپ های کوچک نیست. این بلبرینگ با پشتیبانی از محور چرخان، میله را قادر می سازد در طول چرخه احتراق صاف بماند. اصطلاح “بلبرینگ میله” همچنین می تواند به “بلبرینگ میله اتصال” اشاره داشته باشد.

هزینه تعویض معمولی بلبرینگ میله ای حدود 2000 تا 3000 دلار است. این قیمت از قبل شامل قطعات و نیروی کار است. تعمیر یاتاقان‌های شاتون شامل شستشوی خطوط موتور و کولر، تعویض واشر، مهر و موم و پیچ‌های سرسیلندر است.

یاتاقان میله تابیده چیست؟ یک یاتاقان میله ای چرخانده شده خود را به میل لنگ جوش می دهد و در محفظه آن می چرخد. این به معنای گرسنگی نفت و بارش براده های فلزی که در بهترین حالت در سیستم روغن پرواز می کنند

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.