معرفی انواع فیلترهای خودرو سواری

0

امروزه در تمام ماشین آلات ساخته دست بشر نیاز به روغن، سوخت، هوا و… وجود دارد. از طرفی تمامی این موارد دارای ناخالصی هستند و یا در معرض فشار و کارکرد بالا دارای ناخالصی می شوند. در اینجاست که عمل فیلتراسیون و وجود فیلترها مهم و نمایان می گردد. بعضی از فیلترهای خوردرو وظیفه دارند تا هوای ورودی به کابین و موتور را تمیز کنند. درحالیکه فیلترهای دیگر موظفند که مایعات ورودی به موتور خودرو را تمیز کنند.

انواع فیلترهای خودرو

فیلتر هوای کتان چیست فیلتر هوای اسفنجی فیلتر هوای کاغذی چیست انواع فیلتر هوا آموزش تعویض فیلتر هوای پراید آموزش تعویض فیلتر هوای پژوپارس بهترین فیلتر هوای خودرو زمان تعویض فیلتر هوا کار فیلتر هوا چیست قیمت فیلتر هوا مزایای تعویض فیلتر هوا آموزش نکات فنی خودرو

انواع فیلترها در هر خودرویی مورد استفاده است. ولی چهار فیلتر اصلی به نام های فیلتر روغن، فیلتر کابین، فیلتر سوخت و فیلتر هوا وجود دارد. تمامی این فیلترها وظایفی دارند که از آن ها می توان به تسهیل فرایند حرکت و فعال کردن جریان و گرفتن ناخالصی هایی مثل گرد و غبار و آلودگی های موجود در هوا و کثیفی موجود در روغن موتور یا ناخالصی های موجود در سوخت اشاره کرد. درصورت عدم تعویض به موقع فیلترهای خودرو، این فیلترها بدرستی کار نمی‌کند و در نهایت، در کارکرد مکانیک تاثیرگذار است. وقتی که فیلترهای خودرو را تعویض کنید، کارآمدتر میشود. در ادامه با انواع فیلتر خودرو اشنا شوید:

فیلتر کابین ماشین:

 قیمت فیلتر کابین ال 90  قیمت فیلتر کابین ساندرو  آموزش تعویض فیلتر کابین  تعویض فیلتر کابین ساندرو  تعویض فیلتر کابین سیمبل  آموزش تعویض فیلتر کابین ریو  محل فیلتر اتاق رنو ساندرو  آموزش تصویری تعویض فیلتر کابین  زمان تعویض فیلتر کابین خودرو  انواع فیلتر خودرو  فیلتر کابین مگان کجاست  تعویض فیلتر اتاق مگان

فیلتر کابین ماشین بر روی مسیر عبوری هوا به درون کابین قرار می‌گیرد. این فیلتر برای سلامت سرنشینان خودرو تعبیه شده است. وظیفه ی فیلتر کابین فعال شده با کربن این است که، گازهای خروجی و بوی نامطبوع را پالایش می‌کند. اگر آلرژی دارید یا به مشکلات تنفسی مبتلا هستید، داشتن هوای تمیز در اتومبیل، امر بسیار مهم است. بطور خلاصه، جریان‌های خوب از طریق فیلترها عبور می‌کنند، به همین علت باید به موقع و قبل از اینکه کارایی آن کم شود تعویض گردد.

فیلتر کابین انواع مختلفی دارد که در آینده و به عنوان مقاله‌ای مجزا به انواع فیلترهای کابین خودرو می‌پردازیم.

فیلتر هوا:

 فیلتر سرکان  بهترین فیلتر هوای خودرو  آموزش تعویض فیلتر هوای پژوپارس  فیلتر هوای تارا  تعویض فیلتر هوای سمند  انواع فیلتر هوا  انواع فیلتر خودرو  جنس فیلتر هوا چیست  تعویض فیلتر هوای رانا  تعویض فیلتر هوای پراید 131

فیلتر هوا در مسیری ورود هوا به موتور خودرو قرار می‌گیرد. وظیفه‌ی فیلتر هوای خودرو این است که هوای مصرفی موتور خودرو را عاری از ذرات مخرب اعم از حشرات و گرد و غبار و تا حدی رطوبت کند. عملکرد فیلتر هوا خودرو مشابه با عملکرد ریه در بدن انسان است. اگر فیلتر هوا به درستی عمل نکند هوای وارد شده به موتور یا به صورت کامل فیلتر نمی شود و یا به طور ناقص عبور می نماید. این اتفاق باعث عدم تامین هوای مورد نیاز موتور خودرو می‌گردد.

فیلتر سوخت خودرو:

فیلتر سوخت در مسیر سیستم سوخت رسانی قرار گرفته و جدا کننده ناخالصی‌های سوخت خودرو است. به عبارت دیگر هر نوع سوخت برای وارد شدن به موتور خودرو باید به منظور رفع ناخالصی‌ها از فیلتر عبور کند. درصورت ناخالص بودن سوخت و عدم عملکرد فیلتر، به موتور خودرو آسیب وارد می‌شود. معمولاً فیلترهای سوخت برای عمل فیلترینگ در لوله سوخت رسانی قرار می‌گیرند. درصورت استارت خوردن موتور و روشن نشدن آن به احتمال زیاد باید فیلتر سوخت آنرا عوض کرد. اگر در زمان روشن کردن خودرو با مشکلی مواجه شدید به این معنیست که فیلتر سوخت خراب شده است. علت خراب شدن موتور خودروها در حین حرکت، یا ریپ زدن در حین گاز دادن این است که فیلتر سوخت کثیف شده است. فیلتر سوخت مثل فیلترهای دیگر خودرو برای تعویض، زمان مشخصی ندارد. بدین ترتیب با مشاهده‌ی هر یک از این نشانه ها باید فیلتر سوخت را عوض کنید. از نشانه های فیلتر سوخت کثیف می توان به بد کار کردن موتور در حالت درجا اشاره کرد.

فیلتر روغن:

 دلایل روشن شدن چراغ روغن  روشن شدن چراغ روغن 206  دلایل روغن ریزی موتور  علائم خرابی فشنگی روغن  دلایل پایین بودن فشار روغن  چراغ هشدار فشار روغن  علائم خرابی سنسور فشار روغن  علائم خرابی اویل پمپ

اصطکاک بین قطعات خودرو موجب تشکیل مقدار زیادی پلیسه و براده فلزی در روغن می شود. وظیفه‌ی انواع فیلتر روغن، محافظت از جریان مداوم روغن و نابودی ذرات( خاک، روغن اکسیده، ذرات فلزی) جمع شده به علت فرسودگی موتور در روغن موتور است. فیلتر روغن با تصفیه ی روغن موتور، کار خود را به صورت کارامد انجام میدهد. یک فیلتر روغن به منظور عملکرد کامل تا زمان تغییر روغن بعدی دارای ظرفیت نگهدارنده آلاینده به اندازه کافی می‌باشد.

یکی از اهداف روغن موتور این است که بخش‌های مختلف و بسیار مهم در حال حرکت در موتور را روغن کاری می کند. اگر این روغن کاری انجام نشود، اصطکاک ناشی از ساییدگی اجزاء در برابر هم، علاوه بر اتلاف انرژی موجب بوجود آمدن آسیب های دیگر می‌شود. مقدار کمی از اصطکاک با این وجود اجتناب ناپذیر است و ذرات فلزی ریز با گذشت زمان رها می‌شوند که اگر کنترل نشوند موجب انسداد جریان روغن در موتور شما می‌شود. فیلتر روغن موظف است که آن‌ها را مهار کند و مانع ادامه کار شود. بدین ترتیب پس از مسدود شدن فیلتر، باید یک مورد جدید را هنگام تغيير روغن موتور انجام دهید. بعد از آن، روغن جدیدتان بدون محدودیت از طریق فیلتر تمیز جریان می‌یابد.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.