دانش‌بنیان‌ها شارژر دو نوع خودرو هیبریدی را تولید کردند

0

نصب 5000 ایستگاه شارژ تا سال آینده

مهر 1402: علیرضا زاکانی، شهردار تهران، خبر داد در ابتدای دوره مدیریت شهری جدید، حل دو چالش ترافیک و آلودگی هوا را جزء الویت‌های خود قرار دادیم. در پایتخت 34 درصد رفت‌وآمدهای شهری به وسیله ناوگان حمل‌ونقل عمومی انجام می‌شود و بیشتر مردم ترجیح می‌دهند از خودروهای شخصی استفاده کنند. در مواجهه با چنین فضایی شهرداری تهران دو رویکرد را در پیش گرفت، نخست با هوشمندسازی شهر و در دسترس قرارگرفتن خدمات برای شهروندان تلاش کردیم از حجم سفرهای درون شهری بکاهیم و دوم تمرکز ویژه‌ای بر توسعه ناوگان حمل‌ونقل عمومی داشتیم.

وی تاکید کرد تا پایان سال آینده، پنج هزار جایگاه شارژ خودرو برقی در ۱۷۰۰ ایستگاه شهری تهران نصب می‌شود. در حوزه توسعه مترو، مدیریت شهری تهران توانست در مدت 25 ماه، 24 کیلومتر بر طول مترو تهران اضافه کند که با افتتاح مترو پرند این رقم به 41 کیلومتر می‌رسد. علاوه بر این با همراهی دولت، مشکل تامین واگن مترو در تهران نیز به زودی برطرف می‌شود.

آقای زاکانی با اشاره به عقب ماندگی‌های برجای مانده از مدیریت شهری قبلی در حوزه حمل‌ونقل عمومی پایتخت گفت مطابق برنامه ششم توسعه، دولت ملزم به تامین 1030 واگن مترو برای شهر تهران بود، اما دولت وقت همکاری لازم برای اجرایی شدن این الزام قانونی را نداشت تا این که امسال با دستور رئیس جمهور محترم مقدمات تامین 791 واگن از خارج از کشور فراهم شد به جز این مورد بناست 113 واگن نیز از محل پروژه تولید واگن ملی تامین کنیم که تا الان 21 مورد آن در مسیر ساخت قرار دارد.

 اخبار تهران  شهردار تهران کیست  علیرضا زاکانی کیست  شهرداری تهران  ایستگاه شارژ خودرو برقی  خودرو برقی  ایستگاه شارژ خودرو هیبریدی در ایران  اخبار وزارت صنعت معدن و تجارت

دانش‌بنیان‌ها شارژر دو نوع خودرو هیبریدی را تولید کردند

مهر 1402: تعدادی از محققان یکی از شرکت‌های دانش‌بنیان، موفق به طراحی و ساخت شارژرهای دو نوع خودروی وارداتی هیبریدی شدند. حسین ادیبی، مدیرعامل این شرکت‌ دانش بنیان، تولید ماژول‌های برقی را از جمله زمینه‌های تحقیقاتی این شرکت نام برد و افزود در ایران دو نوع خودروی وارداتی داریم که می‌توانند از این شارژرها استفاده کنند و هدف‌گذاری ما نیز برای تولید این نوع شارژرها، صادرات است.

وی توضیح داد یکی از انواع خودروهای وارداتی که می‌توانند از این شارژرها استفاده کنند، خودروی میتسوبیشی اوتلندر PHEV است. این خودرو دارای دو باک و هیبریدی است که هم مصرف بنزینی دارند و هم باتری دارند. مصرف سوخت در این خودرو در 100 کیلومتر به 2 لیتر می‌رسد؛ به این معنا که در هر 100 کیلومتر 2 لیتر مصرف بنزین دارد. شارژرهای تولید این شرکت قابلیت استفاده در این خودرو را دارند.

خودرو ب‌ام‌و  مدل I8 دومین نوع خودرویی است که می‌توان برای شارژ آن از این شارژرها استفاده کرد.

آقای ادیبی گفت بهره‌گیری از این شارژرها در کشور، از دیگر اهداف تولید این محصول است. در آینده در صورتی که ممنوعیت واردات خودروها رفع شود، به دلیل تعرفه‌های پایین‌تر خودروهای هیبریدی و برقی، این دورنما را داریم که این محصول را در ایران نیز به فروش برسانیم.

افتتاح ایستگاه شارژ خودرو در تهران

شهریور 1402: 15 ایستگاه شارژ خودرو برقی در تهران با حضور وزیر صمت، شهردار تهران، رئیس شورای اسلامی شهر تهران به بهره برداری رسید. علیرضا زاکانی، شهردار تهران، در آیین بهره برداری از ایستگاه‌های شارژ برقی خودرو اعلام کرد که برقی سازی شهر تهران یکی از پروژه‌های کلان است که اجرای آن ضرورت دارد.
در 15 ایستگاه، 74 دستگاه شارژ مستقر شده و در افق تفاهم انجام شده نصب 5000 دستگاه تا انتهای سال 1403 در بیش از 1700 نقطه پیش بینی شده که ارائه خدمات انجام شود. البته همت بلندی می‌طلبد که معاونت حمل و نقل شهرداری تهران و گروه مپنا این مسیر را مورد اهتمام قرار دادند.

وی افزود یک دیگر از ارکان مهم پروژه، تامین ناوگان است. با تکیه بر توان داخل و ظرفیت‌های بین‌المللی اتوبوس برقی را در این مسیر در اولویت قرار دادیم و امروز شهرداری تهران 1000 دستگاه اتوبوس برقی را قرارداد بسته است. همچنین 50 هزار تاکسی برقی به صورت ویژه مد نظر قرار گرفته و خوشبختانه وزارت صمت یک لیست هفت خودرویی ارائه داده تا عرصه جدید خدمت‌رسانی را داشته باشیم. در حقیقت این یک آغاز پرشتاب است.

از سوی دیگر تولید و ورود بیش از 400 هزار موتورسیکلت برقی نیز در دستور کار داریم چرا که 13 درصد آلودگی تهران به واسطه موتورهای کار است که پیمایش بالایی دارند. همچنین بحث اسکوتر و الگوهای مختلفی از حمل و نقل در دستور کار است تا بتوانیم الگوی جدیدی را در تهران حاکم کنیم.

خودرو برقی اختلالی در برق شهری ندارد

مرداد 1402: عباس علی‌آبادی،  وزیر صمت، از توافق با شهرداری برای فراهم کردن زیرساخت ایستگاه‌های شارژ خودروهای برقی و افتتاح آن در هفته دولت خبر داد و تشریح کرد که برقی شدن خودروها، اختلالی در برقی‌رسانی شهری ایجاد نخواهد کرد؛ چراکه در ساعات شب تا صبح برق مازاد نیز در کشور وجود دارد و از حیث شارژ خودروها مشکلی وجود ندارد. توافقات خوبی برای فراهم کردن زیرساخت ایستگاه‌های شارژ خودروهای برقی با شهرداری تهران صورت گرفته است.

وی افزود برخی تصور می‌کنند که باتوجه به محدودیت‌های برق، با توسعه خودروهای برقی، مشکلات مضاعف خواهد شد و ممکن است برق شهری دچار اختلال شود؛ این در حالی است که در نگاه کلان برق در کشور ما زیاد هم هست. البته در ساعاتی از شبانه‌روز و بازه خاصی در سال هست که با کسری برق مواجه هستیم. حتی در روزهای گرم سال نیز در ساعاتی، بطور مثال 12 شب به‌بعد برق مازاد وجود دارد و می‌توان در این ساعات از برق استفاده کرد.  ضمن اینکه روشنایی‌ها خاموش می‌شوند، نیروگاه‌ها می‌توانند برق خودروهای برقی را تامین کنند. این‌ها همه امکان‌پذیر است و زیرساخت آن نیز در کشور فراهم است.

وی اعلام کرد ما در اولویت، با شهرداری‌ها به دنبال این هستیم که زیرساخت‌های شارژ سریع را در سطح شهرها فراهم کنیم که در هفته دولت به صورت عمومی این اتفاق خواهد افتاد. البته احتمال دارد در هفته پیش‌رو اولین شارژرهای سریع برای برخی افراد که خودروی برقی دارند یا تصمیم به واردات دارند، نصب شده و امکان شارژ سریع در سطح شهر برایشان فراهم شود. البته که در منازل نیز می‌توان از شارژِ کند استفاده کرد؛ نصب شارژر کند را هم در نقاطی از شهر فراهم خواهیم کرد تا بتوان مورد استفاده قرار داد و هنگام پارک، نیز خودروها شارژ شوند. در دنیا هم استفاده از شارژهای کند مرسوم است؛ توجه کنیم که این خودروها با یکبار (شب تا صبح) شارژ کامل، 450 الی 500 کیلومتر پیمایش خواهند داشت.

آقای علی‌آبادی گفت یک خودروی برقی، برای طی 100 کیلومتر، به حدود 15 کیلووات ساعت برق نیاز دارد؛ 15 کیلووات ساعت برق خورشیدی یک دلار هزینه دارد. در حالی که در سوخت بنزینی، بین هفت تا 10 لیتر بنزین نیاز است که براساس قیمت بنزین فوب خلیج‌فارس، به عدد بسیار قابل توجهی خواهیم رسید؛ بنابراین کار به شدت اقتصادی نیز هست. البته مخالفتی با واردات خودروهای بنزینی وجود ندارد و وی معتقد است برای تعدیل بازار (تولید، واردات و مصرف و صادرات) ضروری است. اما می‌توان به‌جای توسعه واردات خودروهای بنزینی، باتوجه  به مزیت‌ خودروهای برقی، واردات خودروهای برقی را در اولویت قرار داد.
همکاری مپنا و شهرداری برای برقی‌سازی تهران

مرداد 1402: محمد اولیا، مدیرعامل شرکت گروه مپنا، اعلام کرد برقی‌سازی حمل‌و نقل را در بخش‌های مختلف شامل خودروها، موتورسیکلت‌ها، اتوبوس‌ها وزیرساخت‌های شارژ و نرم‌افزاری دنبال می‌کنیم و غیر از همکاری با شرکت‌های خودروساز، همکاری جدی با مجموعه شهرداری تهران را در این زمینه آغاز کرده‌ایم. با مجموعه شهرداری تهران دو قرارداد در زمینه برقی‌سازی حمل‌ونقل امضا شده و دو قرارداد هم در حال مذاکره داریم.

وی افزود وزیر صنعت و شهردار تهران تصمیم به برقی‌کردن خودروهای تهران گرفته‌اند و ما قراردادی برای تأمین 500 دستگاه اتوبوس برقی به ارزش 7000 میلیارد تومان منعقد کرده‌ایم. برای ایجاد زیرساخت‌های برقی شهر تهران، اولین فاز آغاز شده و در 6 یا 7 نقطه شهر، ایستگاه‌های شارژ خودرو و موتورسیکلت برقی احداث می‌شود.

در زمینه احداث 5000 دستگاه شارژر و 120 هزار موتورسیکلت برقی همکاری داریم و  مذاکراتی در زمینه تاکسی برقی در تهران آغاز شده است. شرکت مشترکی بین مپنا و شهرداری تهران با نام شرکت زیرساخت شارژ تأسیس می‌شود که مسئولیت نگهداری و بهره‌برداری از ایستگاه‌های شارژ را برعهده خواهد داشت.

صنعت خودرو ایران و همچنین حمل و نقل عمومی در کلانشهرهای کشورمان، درحال تحولی اساسی است که با ورود وسایل نقلیه جدید با سوخت پاک و دوست‌دار محیط زیست، آغاز شده.

منبع : باما

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.